LED lamp kaarsvorm E14 begeven het massaal in oude luchters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuRo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-05-2020
Mijn probleem is het volgende:
We beschikken thuis over heel wat oude luchters.
Enige tijd geleden hebben we alle gloeilampen vervangen door LED-lampjes in kaarsvorm.
We zien echter dat ze vrij snel defect raken.
Volgende zaken zijn wel opvallend:
- Defect betekent niet dat ze niet meer branden: de 4 LED-buisjes in het lampje zijn precies nog 'actief', maar de lamp zelf geeft nog amper licht.
- Het is precies ook zo dat het luchter-gebonden is: in de ene luchter treedt het probleem op, in de andere niet.
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Of ligt het gewoon aan de kwaliteit van de (toegegeven, goedkope) LED-lampjes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq-cjlLyMVaORCt2gwH-cM8WFQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EriTWcsN4Opg5ojydrXfJ7zD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat het laatste wel de grootste factor is. Als het bijvoorbeeld lampen zijn met een simpele capacitive dropper als voeding (en dat hebben de meeste goedkope) kunnen ze aardig gevoelig zijn voor storingen op het net. Dat zou dan ook verklaren waarom bepaalde luchters meerdere kapotte lampen hebben. Die hangen dan waarschijnlijk op een plek waar vaker spanningspieken plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuRo
Dank voor het antwoord.
Dan volgt de volgende vraag: Kan hier iets aan gedaan worden? Kunnen deze spanningspieken afgetopt worden?
Een ander idee, hoewel ik er niet zo heel veel van ken, maar kan het te maken hebben met het feit of de lampjes in parallel of serie geschakeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ikea, Action, Hema heb ik allemaal gekocht maar zijn allen vrij snel stuk gegaan. Ik heb toen besloten duurdere Philips lampen te kopen en die doen het nu al jaren zonder uitzondering, enorm verschil.

Mijn ouders gebruiken nog steeds Ikea LED-lampen en die gaan met enige regelmaat kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Illusion

(the art of)

Zit er nog een dimmer tussen? Dat kan die lampjes ook slopen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuRo
Geen dimmer, gewoon aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:40
jodeltje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:47:
Ikea, Action, Hema heb ik allemaal gekocht maar zijn allen vrij snel stuk gegaan. Ik heb toen besloten duurdere Philips lampen te kopen en die doen het nu al jaren zonder uitzondering, enorm verschil.

Mijn ouders gebruiken nog steeds Ikea LED-lampen en die gaan met enige regelmaat kapot.
Is ook gewoon pech, ik heb al ruim 4 jaar meerdere grote fitting lampen van ikea. En daarvan is er nog meer 1 kapot gegaan. Alle kleine fitting komen bij de lidl vandaan en die doen 't allemaal nog.

Met gemiddeld 4-5 branduren per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier had ik ook veel van de Action in huis, gaan stuk voor stuk kapot. Nu overgegaan op Ikea en dat bevalt tot nu toe nog prima. Ervaringen verschillen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
Bedrading nalopen van de kroonluchters kan geen kwaad, wel vaker gezien dat deze parallel//serie aangesloten blijken. Met gloeidraad heb je er dan weinig last van. Led is daar niet zo goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Uhm, je zou kunnen filteren maar dit is niet echt triviaal. Zou gewoon in de lampen moeten zitten. Maar het is waarschijnlijk wel lastig te vinden als mooie kaars. Je zou eens kunnen proberen om juist voor een dimbaar type te gaan. Niet om te dimmen (goedkope ledlampen dimmen verschrikkelijk) maar die kunnen niet beschikken over een capacitive droppen als voeding, dus misschien dat die het langer uithouden.

Wat betreft bedrading nalopen, die is niet zo heel lastig. Als je één lamp los draait mag er geen tweede uit gaan. Want dan staan ze in serie en dat hoort niet. Maar of dat echt iets doet, ik zou eerder zeggen dat het hiervoor meehelpt. Twee lampjes in serie zien elk minder spanning, netjes de helft als het dezelfde zijn. Maarja, dan ook minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuRo
Alles netjes in parallel, dus daar zit het hem niet.
Ik zie wel dat de armaturen van de luchter waar de lampjes het voornamelijk begeven in nogal bedenkelijke staat zijn: hier en daar wat roest. Misschien ligt het daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als hij dusdanig roestig is dat het invloed heeft op de werking van de lamp, dan zou ik al bij het aanzetten verwachten dat je problemen krijgt met je aardlekschakelaar, je zekering of vonkjes in de lamp. Ik kan niets van roest bedenken wat er voor zorgt dat sommige lampen sneller maar niet direct kapot gaan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als het dusdanig roestig is dat het gaat knipperen/slecht contact maken kan dat een lampje met capacitive dropper wel om zeep helpen ja. Je automaat/zekering en aardlek zullen daar vrij weinig van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02

DjVe

Hatsaflats!

Wellicht dat het een combinatie is van goedkope lampen en de parallelle schakeling die al wat ouder is. Je zet natuurlijk wel behoorlijk wat lampjes tegelijk aan die heel even veel vermogen vragen. Mogelijk dat dit niet lukt door de oudere (dunne) bekabeling, wat resulteert in overmatige slijtage van de driver in de lampjes zelf.

Ik zou het eerst eens proberen met een fatsoenlijke lamp van bijvoorbeeld Philips. Mogelijk zou een sceneswitch lamp sowieso wel handig zijn (je kan dan de lampen dimmen met de huidige wandschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 22:55
Septillion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:08:
Als het dusdanig roestig is dat het gaat knipperen/slecht contact maken kan dat een lampje met capacitive dropper wel om zeep helpen ja. Je automaat/zekering en aardlek zullen daar vrij weinig van vinden.
Inderdaad.. Iedere overgang is een weerstand. Als je een slechte schakelaar, (te) dunne bedrading of slechte contacten hebt, betekent dit extra weerstand dus spanningsverlies. Corrosie op contactpunten is een slecht contact, dus weerstand, dus spanningsverlies. Een lagere spanning op een LED is een kortere levensduur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Spanningsverlies (dunne draad, overgangsweerstand etc) is het probleem niet. Dan brandt je led met capacitive dropper gewoon iets zachter. Het is slecht contact (en aan/uit doen met de schakelaar valt daar ook onder) waardoor de spanning niet sinus vormige sprongen maakt.

Capacative dropper werkt op de afgeleide van de spanning. Zolang de spanning netjes sinus vorming is dan is de afgeleide dat ook. Maar als er een stap(je) in de spanning zit levert dit dus een enorme piek op in de afgeleide. Dit heb je ook al als je hem aan.uit doet met de schakelaar maar dat is niet zo vaak. Maar heb je een slecht contact waardoor de lamp langere tijd stappen in de spanning ziet heeft zo'n lamp het zwaar te verduren. Ook andere apparaten in de buurt die veel troep op het net zetten maken het leven van deze lampjes zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuRo
Slotsom: armaturen opkuisen en als nieuwe lampen gekocht worden, best dimbare nemen.
Pagina: 1