Peltier problemen

Pagina: 1
Acties:

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ik ben zaterdag vol goede moed mijn waterkoeling om aan het bouwen geweest naar peltier/waterkoeling. Ik heb een Swiftech MCW462-B, Kryotherm DRIFT0.8 en een 200watt PSU for TEC use van de OC-shop.

Na de eerste keer opbouwen bleek mijn systeem alleen maar langzaam warmer te worden. Dat heb ik in het bios bekeken, in een paar minuten tijd loopt ie op van 20 naar 50 graden and rising. Zootje gedemonteerd, misschien dat er vaseline richting de proc was gekropen. Maar het leek er toch echt op dat de proc goed contact maakte met de coldplate (artcic silver met scheermesje zeer dun opgebracht en de afdruk was duidelijk te zien). Weer opgebouwd en hetzelfde probleem :( :'( .

Nu loopt mijn proc nog maar op 1,85V, de peltier was met het oog op een toekomstige voltage-mod.

Ik heb wel per ongeluk met het inschuiven van het mobo een stukje van het draadjes van de peltier gestript. Maar die werkte nog nadat ik het weer met wat krimpkous had gerepareerd.

Iemand enig idee wat ik fout doe ?

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Eeeh stomme vraag......je hebt hem toch niet zo getest of hij het nog doet??? gewoon zonder koeler oid????

en daarbij...is die voeding wel voldoende????

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ja, dat heb ik gedaan, ik voel ook dat gemonteerd het blok warmer wordt. Het is die voeding die de OC-Shop speciaal voor dei peltier verkoopt. Als die het helemaal niet doet zou ik nu wel een dooie proc moeten hebbem :P .

Je zou idd op de één of andere manier het vermogen van dat ding moeten kunnen meten.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Wat zijn de specs van de TEC en wat zijn de specs van de PSU.
Meet ook het voltage wat de PSU aan de TEC levert. Als het voltage te laag is, heeft de TEC onvoldoende capaciteit, waardoor de temperatuur langzaam stijgt.
TECs slurpen echt absurd veel stroom en een 200 Watt PSU (die netto nooit 200 Watt levert) lijkt me echt aan de krappe kant.
Je kan dat meten, omdat het voltage dan lager is dan het zou moeten zijn.

Je krijgt natuurlijk ook problemen als je TEC 24V is en de PSU maar 12V levert.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Specs van de OC-shop

TEC:
Peltier element with the following specifications:
Qmax = 172 watt
delta T = 69° C
Vmax = 24.6V
Imax = 11.3A
Dimensions = 40 x 40 x 3.4 mm
Voeding:
a 24volt (+/- 5%) output by 8,4A, perfect in combination with the DRIFT 0,8 TEC (172watt)
Helaas red ik dat niet om het te meten, en mijn oom is met vakantie die heeft dat spul.

BTW ik weet dat er een discussie loopt over die voeding. Maar zels als hij niet door het lage amperage die 172W niet levert moet ie die 80W van mijn proc toch gewoon wegtrekken.

• Extrada
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Lijkt mij dat de hete kant van de peltier niet genoeg gekoeld word. Als dit gebeurt dan loopt de hitte vanzelf naar het koude gedeelte en word je cpu dus warmer.

Een 172 watt peltier word namelijk alle jezus heet :)

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

aKra

Intentionally left blank.

Ik ben ook van plan om deze combinatie te kopen, maar nu ik dit lees ook weer twijfels... Want er was ook eerder iemand die het zelfde probleem had...

Verwijderd

Goed, je hebt dus een stukje van de draad van de pelt gestript. Weet je zeker dat je intern niks losgetrokken hebt in die peltier? Die dingen zijn nogal kwetsbaar namelijk (mijn peltier is inmiddels ook een paar losse stukjes kermaiek tussen een waterblok en coldplate in. Een wonder dat-ie het nog doet).

Gebruik je een coldplate? Hoe dik is de coldplate? Ik betwijfel of een 3mm dikke coldplate echt effectief is.

Heb je 't waterblok + pelt wel eens los geprobeerd? Dan moet je in no-time een bak ijs op je coldplate hebben staan.

Schakel eens 2 kleine 12V autolampjes (zitten bij je wagen als het goed is) in serie (dus 24V), en knoop deze over de peltier heen. De lampjes moeten op normale sterkte gaan branden, en niet inzakken kwa helderheid. Ik heb nog steeds m'n twijfels bij die voeding.

Hang de peltier eens op je +12V van je gewone voeding. Zelfs dan moet-ie goed genoeg werken om de proc niet te warm te laten worden (heb 'k zelf ook geprobeerd)

Je zei dat je Swiftech warm werd. Dat geeft aan dat je pelt wel iets doet. Maar ik vind het wel wazig dat je Swiftech warm word. Mijn waterblok geeft geen krimp.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Zo ziet de peltier eruit na 3 minuten :
Afbeeldingslocatie: http://www.insane-hq.org/~mrknowitall/bestkoud.JPG

Die druppels zijn waterdruppels om ff te testen, de temp is zo laag dat je vingers eraan blijven kleven (mijn termometerje wil het niet meten.
Die Swiftech heeft wel een eenvoudig ontwerk, één grote kamer, maar hij werkt prima bij normale waterkoeling, ik zou er nog een soort T op kunnen solderen, maar of dat nut heeft :?

De coldplate is wel 6mm dik, de basisplaat van het koelblok ook. Vooral deze plaat voe je warm worden.
Ik kan niet te lang testdraaien omdat er ff geen fans op de radiateur zitten.

Zal dat met de normale voeding vanavond eens proberen, kijken wat er dan gebeurt.

Verwijderd

Hmm, dat ziet er niet slecht uit. 't zou nog een aanzienlijke warmtelek kunnen zijn door de bouten heen.

Dat die Swiftech warm word vind ik toch verdacht, maarja, je doet er niks aan.

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

hmm ik heb precies dezelfde onderdelen hier liggen alleen heb ik nog geen radiator dus kan ik nog niks testen.
Ik hoop dat ik niet hetzelfde probleem krijg en dat jij je probleem snel krijgt opgelost.

Aan die ijslaag te zien ligt het dus niet aan de peltier of de koeling van het waterblok. Ik denk zelf dat je geen goed contact maakt met de proc ofzo.
Dit zal wel een domme vraag zijn maar je hebt toch wel arctic silver tussen elke laag gedaan dus tussen TEC+waterblok/TEC+coldplate/coldplate+CPU?

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ja, er zit arcic silver tussen op de juiste manier. Ik zie ook duidelijk de inprint van de proc, die was deels weer schoon bij het afnemen omdat dat deel op het koelblok was blijven plakken. Het systeem draait nu gewoon weer "ouderwets" op mijn normale blok.

Warmtelekkage lijkt me eigenlijk sterk, dan zouden de 4 bouten waarme de coldplate op de baseplate vast zitten toch niet bevroren mogen zijn ?

* mrknowitall hoopt dat woensdag alles opgelost is :+

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

aKra

[off-topic]
DaBit, heb je al gekeken voor 'n voeding voor mij? (Peltier voeding...)
[/off-topic]

Verwijderd

heeft mrknowitall er wel een radiator tussen hangen? enzo?

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Op maandag 06 augustus 2001 16:38 schreef Hiro Shima het volgende:
heeft mrknowitall er wel een radiator tussen hangen? enzo?
Ja, alleen op systeem 2 geen fans op de rad, maar die draait ook niet zo lang, alleen ff om te testen.

Ik kan BTW niet eens zulke spectaculaire verschillen vinden tussen de TEC-voeding en een normale 200W voeding met droogdraaien :?.

Nog iets, ik ben vergeten te vermelden dat ik er nu een zilveren spacer tussen heb zitten dat lijkt met de normale waterkoeling 1-2 graden naar boven te verschillen.

Verwijderd

wat is de temp van je water? en van je koelblok?

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Beide niet gemeten, maar ik had voor de testopstelling een reservoir met een paar liter. Ik heb idd wel gemerkt dat in fanloze opstelling het geheel snel warm word.
De opstelling hierboven was echter in combinatie met een kachelradiateur met daarop twee Papst fans (92 mm het stilste type). Het heeft maar even gedraaid omdat de temperatuur in een paar minuten extreem toe nam.
Blok was handwarm, ik neem aan dat in die paar minuten het water nog nauwelijk is opgewarmd.

Ik krijg vandaag of morgen T-stukjes binnen, als dat het probleem is ga ik het eens met twee radiateurs proberen >:) .

[edit pics]
Officiele testopstelling uit karton (draait al maanden zo :P )
Afbeeldingslocatie: http://www.insane-hq.org/~mrknowitall/Fanstest.JPG
Fans draaien trouwens, snel zo'n fototoestel.

Zo moet het worden :
Afbeeldingslocatie: http://www.insane-hq.org/~mrknowitall/Fansallu.JPG

Verwijderd

Yo prutsers ende knutselaars,
Ziet er impressive uit zo'n vermogen vretende (172 Watt ?!) koelinstallatie. Zat er zelf over te denken om een gevreest koelblok te kopen en er een oude minikoelkast-compressor op aan te sluiten. (op m'n oude pc welteverstaan). Je moet toch wat he...
Kolere trouwes zeg: koop je een dure peltier installatie, werkt het niet... |:( Je had het erover dat je radiateur/resevoir niet erg warm werd: geen lucht in je systeem? Misschien een pomp ertussen een optie (kost toch niets). Pruts ze (8>

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Maak je maar niet ongerust, het gaat werken :)

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10-2025

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Domme vraag misschien, maar je gebruikt toch niet dezelfde voeding voor uw Peltier als voro de rest van uw systeem he?!

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op dinsdag 07 augustus 2001 09:35 schreef apa het volgende:
Domme vraag misschien, maar je gebruikt toch niet dezelfde voeding voor uw Peltier als voro de rest van uw systeem he?!
nee hij had een peltier voeding kon je lezen

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10-2025

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Ik had dus gelijk: 't was een domme vraag ;)

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Ik had precies dezelfde opstelling vroeger, enkel met een andere voeding voor de pelt ... kreeg ook veel te hoge temps ... idle kreeg ik ongeveer -5°C maar stressed schoot dat naar 40,50° ... couldn't make it work ... om een of andere reden wilde die k*t swiftech al die warmte niet afvoeren ...
Heb nu een maze 2 zonder pelt, veel handiger en geen isolatie perikelen.
Ik ben geen fan meer van swiftech waterblokken ...

JC

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ik zie 38 graden stressed in je sig staan, doet ie bij mij nu ook met een "gewone" Swiftech (@1,85V). Bij dat blok heb ik nog niet eens de in- en uitgang opgeboord.

Maar het zou erg lullig zijn als het het blok is. Die coldplate + montage set is orgineel Swiftech, het blok zou er toch voor gemaakt moeten zijn.

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik heb de zelfde combinatie (swiftech wterblokje + 172 watt pelt) Bij mij draait het prima. Ik heb wel een eigen gebouwde voeding eraan hangen die 20 ampere kan leveren :) aan 24 volt.

Ik draai op 1612 mhz @ 2 volt en mijn stressed temp is bij water van 30 graden z'n 30 graden. Idle zakt dat rap terug.

Ik heb niet dat standaard schroeven zetje gebruikt om de boel vast te zetten want dat zag er maar slap uit (plastice boutjes etc) dus heb ik gewoon 4 andere bouten ringetjes gekocht en dat wat steviger aangedraait (wel met veertjes ertussen uiteraard)

Ook heb ik tussen het waterblok en de koelplaat isolatie gedaan. Rond de peltier dus. Mijn gedachten gang was namenlijk dat het waterblok warm wordt en de colplate koud als de warmte meteen op de coldplate slaat kan dat ook weer schelen denk ik.

Ik zou ook graag een keer een ander waterblok testen om te kijken wat voor temperatuuren ik dan haal. Ik heb geen idee of het met een maze2 veel lager zal komen te liggen.
Pagina: 1