Excel gegevens vergelijken en naast mekaar sorteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennieeee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:17
Voor mijn werk ben ik bezig met de onderdelen lijst van ongeveer 10.000 onderdelen.
Nu is er een derdenlijst met ongeveer 1.000 onderdelen.
Ik wil deze 2 vergelijken met mekaar om te zien welke overeenkomen.
Dat kan natuurlijk via de voorwaardelijke opmaak maar ik wil ook dat deze gegevens naast mekaar komen.

Oftewel:
1 3
2 5
3 2
4
5

Moet worden:
1
2 2
3 3
4
5 5

Daarna wil ik eigenlijk dat het wordt:
2 2
3 3
5 5
1
4
Dus de gegevens die overeenkomen moeten in de bovenste regels komen van het blad en de niet dubbele moeten daaronder komen.
Helaas reikt mijn excel kunde niet zover dat dit mij lukt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Verticaal zoeken en vervolgens sorteren.... wat heb je eigenlijk zelf al geprobeerd?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik doe dat met Vertical Lookup, maar dat is de simpelmans optie (ik kan niet beter ;) )

In de derde kolom
=vlookup($a1,$b$1:$b$5,1,0)

en dat dan kopieren en wat slim sorteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Je kunt met de VLOOKUP() functie gegevens uit beide datasets vergelijken.

Daarna kun je een hulpkolom aanmaken waarin je bij houdt of er een match is gevonden met de tweede dataset. Vervolgens sorteer je eerst op die hulpkolom en daarna op het ID.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:47

g0tanks

Moderator CSA
Ik zie hierboven drie keer verticaal zoeken als oplossing genoemd worden, maar als het puur gaat om het vinden van duplicates is dat toch een beetje overkill? COUNTIF of AANTAL.ALS werkt een stuk sneller.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

g0tanks schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:16:
Ik zie hierboven drie keer verticaal zoeken als oplossing genoemd worden, maar als het puur gaat om het vinden van duplicates is dat toch een beetje overkill? COUNTIF of AANTAL.ALS werkt een stuk sneller.
het gaat niet om duplicates, de "dubbele" in de OP gaat om aanwezig in beide kolommen vs aanwezig in 1 kolom.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
gambieter schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:20:
[...]

het gaat niet om duplicates, de "dubbele" in de OP gaat om aanwezig in beide kolommen vs aanwezig in 1 kolom.
Dat snap ik en is precies wat ik bedoel met duplicate, maar dan zie ik nog steeds niet de noodzaak voor VLOOKUP. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maar countif zegt je toch alleen maar hoe vaak het voorkomt? Met vlookup kan alles wat de TS wil (ik doe dat vaak), ik gebruik countif(s) voor heel andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennieeee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:17
Thanks voor de tips. Ga me morgen eens goed verdiepen in alles wat hier gezegd is. Kan ik me er voortaan misschien wat makkelijker doorheen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 11:50
Ik snap waar je heen wilt gaan maar je behoeft ze niet naast elkaar te zetten om te vergelijken.

Komen ze voor in de andere tabel dan weet je al dat de omschrijving identiek is.
Dat kan met count if het snelst. Dan heb je al snel de 1 waardes waarvan je weet dat ze dubbel zijn en de 0 waardes die niet dubbel zijn. Daar kan je heel snel op filteren

Vervolgens kan je bepalen welke kolommen met inhoud je wil vergelijken.
Dat kan met verticaal zoeken en als je toch bezig bent een Als vergelijking om de waardes te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
gambieter schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:39:
Maar countif zegt je toch alleen maar hoe vaak het voorkomt? Met vlookup kan alles wat de TS wil (ik doe dat vaak), ik gebruik countif(s) voor heel andere dingen.
In plaats van jouw VLOOKUP:
code:
1

Had ik dit in gedachte:
code:
1
=IF(COUNTIF($B$1:$B$5;A1);A1;"")

Maar bij nader inzien is dat misschien helemaal niet sneller, omdat VLOOKUP stopt bij de eerste hit en COUNTIF alles nagaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

g0tanks schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:40:
In plaats van jouw VLOOKUP:
code:
1

Had ik dit in gedachte:
code:
1
=IF(COUNTIF($B$1:$B$5;A1);A1;"")

Maar bij nader inzien is dat misschien helemaal niet sneller, omdat VLOOKUP stopt bij de eerste hit en COUNTIF alles nagaat.
Ah, het was meer dan COUNTIF, dank voor de uitleg :)

Ik leer nog steeds met Excel :p

Pagina: 1