Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:54
Mijn vriendin is 2 jaar werkzaam voor een uitzendbureau. Hoewel dit qua arbeidsvoorwaarde niet heel best is, moet ze bij gebrek aan beter het er maar even mee doen. Een andere baan zoeken is met de huidige situatie dan ook niet mogelijk.

Aanstaande dinsdag is het 5 mei in een lustrum jaar. Voor vele een vrije dag. Ik ging er vanuit dat mijn vriendin vrij is. Het uitzendbureau zegt, dat het een werkdag is omdat mijn vriendin onder de CAO Glastuinbouw valt.

Als ik naar het contract kijk staan er de volgende dingen:

Artikel 1. NBBU-cao voor Uitzendkrachten
Steeds de meest recente versie van de NBBU Cao voor Uitzendkrachten (hierna "NBBU-cao") is van toepassing op deze uitzendovereenkomst, zoals te vinden op www.nbbu.nl

Artikel 7. Loon, toeslagen en vergoedingen
1. Cao inlenersbeloning: Glastuinbouw, 38 uur

Verder staat er in het contract niets over een CAO. Ik ging er dan ook vanuit dat dit CAO wordt aangehouden.

(Mede door hoe ze betaling van ziekte doen. Wanneer iemand een dag ziek is wordt het gemiddeld aantal gewerkte uren over de laatste 13 weken berekend. Weken waar iemand volledig met verlof was worden uitgesloten, maar weken waar iemand 4 of minder dagen met verlof was, worden mee gerekend. Hierdoor is het gemiddeld altijd lager dan een volledige werkweek, wat van invloed is op de uitkering van de ziektedag. Dit staat ook in de NBBU-CAO en niet in de glastuinbouw CAO)

In het rijtje feestdagen van de NBBU-CAO staat: bevrijdingsdag in lustrumjaren. Dit ontbreekt in de COA van de glastuinbouw.

Mijn vraag heeft meerdere delen.

a) Valt mijn partner onder de CAO van de NBBU of Glastuinbouw?
b) Kan iemand onder meerdere CAO's vallen ten gunste van de werkgever? (lijkt mij niet)
c) Indien het antwoord op vraag A Glastuinbouw is, kan mijn vriendin alle ziekte dagenberekeningen over de afgelopen 2 jaar opnieuw laten doen?, gezien de glastuinbouw de eerste 26 weken doorbetaald.

Het leven is te kort om te testen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Na wat CAO leeswerk:

a) de NBBU CAO. Niet alleen is het uitzendbureau haar formele werkgever, in de Glastuinbouw CAO staat letterlijk in artikel 1, lid 4: Uitzendbureaus en handmatige loonbedrijven zijn van de werkingssfeer uitgesloten,
zie verder artikel 54.

b) Nee, dat kan niet.

c) zie a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.rijksoverheid...-heb-ik-als-uitzendkracht
In de cao van het uitzendbureau of de werkgever waar u werkt kunnen andere dan wettelijke afspraken staan. Informeer hiernaar bij het uitzendbureau.
Lijkt mij duidelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
Op de website van de SNCU (Stichting Naleving Cao Uitzendkrachten) kun je veel informatie vinden. Het sleutelwoord waar jij naar zoekt is "Inlenersbeloning": https://www.sncu.nl/vraag...onverhoudingsvoorschrift/.

Zie ook dit artikel voor specifiek Bevrijdingsdag (waarvan ik niet helemaal kan inschatten of het actueel is a.h.v. de nieuwste cao voor uitzendkrachten, de ABU en NBBU hebben nu nl. dezelfde cao): https://www.flexnieuws.nl...ei-uitzendkracht-rechten/. Hier staat dus ook goed beschreven wat er gebeurt als de opdrachtgever 5 mei nooit als feestdag ziet.

Wat betreft je vraag over ziektebetaling: nee, dit is geen onderdeel van de inlenersbeloning. In de cao kun je hier meer over vinden, ik betwijfel overigens of je opgenomen verlofuren niet mag meerekenen voor het bepalen van het gemiddelde arbeidspatroon. Verlof is gewoon feitelijk loon en daar wordt in dit artikel naar verwezen https://www.sncu.nl/vraag...iekte-hoeveel-en-hoelang/.

Het is overigens bij een vraag over uitzendovereenkomsten wel van belang om te benoemen welke fase het betreft (ABU kent A, B, C en de NBBU kent 1, 2, 3 en 4 waarbij 1 en 2 in de praktijk overeenkomt met fase A) en of er sprake is van een uitzendbeding. Gezien ze al twee jaar werkzaam is, vermoed ik dat ze in fase 3 zit binnen de NBBU. Dit brengt mogelijk ook bij ziekte andere rechten en plichten mee. Heeft ze überhaupt geen vaste arbeidsomvang (aangeboden) gekregen volgend uit de WAB?

Ik hoop dat dit je verder helpt!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Bedankt allen, hiermee ben ik erg geholpen
bogaards schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:21:
Na wat CAO leeswerk:

a) de NBBU CAO. Niet alleen is het uitzendbureau haar formele werkgever, in de Glastuinbouw CAO staat letterlijk in artikel 1, lid 4: Uitzendbureaus en handmatige loonbedrijven zijn van de werkingssfeer uitgesloten,
zie verder artikel 54.
Dit is een dubbele bevestiging dat 5 mei 2020 een vrije dag is. Bedankt
Arjan90 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:50:
...
ik betwijfel overigens of je opgenomen verlofuren niet mag meerekenen voor het bepalen van het gemiddelde arbeidspatroon. Verlof is gewoon feitelijk loon en daar wordt in dit artikel naar verwezen https://www.sncu.nl/vraag...iekte-hoeveel-en-hoelang/.
...
Bedankt voor de url's. Het stukje ziekte en betaling ga ik dan nog wel eens uitzoeken. Ik vind het persoonlijk een vreemde regeling.

Ze zit overigens in Fase 3 wat loopt tot 3-7-2020. Ze heeft sinds het begin wel een vast aantal uren. We zien wel wat er daarna gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
@Beneveerg dat ligt wel wat genuanceerder. Dat het een feestdag is wil niet zeggen dat het per definitie een vrije dag is. Zie ook: https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Arjan90 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:00:
@Beneveerg dat ligt wel wat genuanceerder. Dat het een feestdag is wil niet zeggen dat het per definitie een vrije dag is. Zie ook: https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen
Volgens Artikel 27 van de NBBU Cao wel, maar ook daar staan weer een hoop voorwaarden. Ik zou deze als TS nog even doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Het uitzendbureau geeft aan dat zij onder de Glastuinbouw zou vallen vanwege de zin:

Artikel 7. Loon, toeslagen en vergoedingen
1. Cao inlenersbeloning: Glastuinbouw, 38 uur

Voor zover ik dat lees betekend dat het uurloon en het vakantie geld op basis van de glastuinbouw is, maar de rest zoals vrije dagen, ziekte en andere voorwaarde onder de NBBU vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Ik heb mijn antwoord:

In artikel 27 lid 4 staat:

De uitzendkracht met een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding heeft recht op doorbetaling van het feitelijk loon op feestdagen waarop wegens die feestdag niet gewerkt wordt.

Ik had dat gelezen als: Je krijgt betaald als het een feestdag is.

De SCNU heeft uitgelegd dat als het bedrijf open is, je volgens de inlener beloning betaald krijgt. Dat houd ook in als het bedrijf zegt: we zijn met kerst open, dat je dan moet gaan werken (wel met beloning zoals in de cao van de het bedrijf).

Bedankt voor het antwoorden iedereen.

Pagina: 1