Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV Over Curr meldingen bij Omnik 5k-TL3-NS omvormer

Pagina: 1
Acties:

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:54

Kluus

Gang is alles

Topicstarter
Ik heb sinds 4 april een PV installatie en tot nu toe hebben we iedere dag natuurlijk een redelijk stabiel weerbeeld (overwegend zon ;)) gehad. Echter, sinds gisteren hebben we veel langs trekkende bewolking en nu krijg ik af en toe de melding "PV Over Curr HWErr" te zien in solarman (code 70775).

De melding is op zich duidelijk: te veel stroom van de zonnepanelen. Op deze momenten is de gemeten stroom op beide strings ook even 0A terwijl er nog wel gewoon spanning is, dus dat lijkt me de beveiliging die ingrijpt. Ik zie ook momenten waarop het net goed gaat en het systeem meer dan 5000W levert (omvormer is 5000W, aangesloten panelen zijn 4725Wp).

Het gaat om een Omnik 5k-TL3-NS en 15x URE Peach F2M_H7A verdeeld over 2 strings van 7 en 8 panelen. Beide strings vertonen in de grafieken hetzelfde gedrag op hetzelfde moment.

De max input current van de omvormer is 11A, Imp van de panelen is volgens de datasheet 9,53A (Isc 10,0A).

Kan het gewoon kloppen dat de stroom tijdens deze momenten zo hard kan pieken dat de beveiliging moet ingrijpen, of verdient dit gedrag meer aandacht?

[ Voor 36% gewijzigd door Kluus op 30-04-2020 20:12 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 21:03

_Arthur

blub

Heb je grafieken van het Voltage op de fases?

Hier een zelfde probleem vermoedelijk: joostdevriesede in "Omvormer zonnepanelen valt uit, te hoge spanning, wat nu?"

Dus te hoog voltage op 1 van de fases waardoor de omvormer uitschakeld. Als dat zo is heb je 2 opties: 1. omvormer op andere fase zetten of 2: klagen bij je netbeheerder.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Topicstarter
_Arthur schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:11:
Heb je grafieken van het Voltage op de fases?

Hier een zelfde probleem vermoedelijk: joostdevriesede in "Omvormer zonnepanelen valt uit, te hoge spanning, wat nu?"

Dus te hoog voltage op 1 van de fases waardoor de omvormer uitschakeld. Als dat zo is heb je 2 opties: 1. omvormer op andere fase zetten of 2: klagen bij je netbeheerder.
Zeker, maar de Voltage aan AC kant is nog OK, ook gaat de melding over de current, dus amperes en aangezien er PV staat neem ik aan aan de input kant (helaas kan ik dit dus niet zien, want die springt op het moment dat de fout zich voordoet naar 0). Grafiekjes:

Input current van beide strings (die laatste drie dips waarin ie de 0 raakt deed het probleem zich voor, die eerdere niet, die gaan ook tot bijna 0, maar dat waren dikke wolken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g50bjzoxYYQGD3OAT5no6ul832M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jvVpKEeTAURMIHkCyQLN5pCa.png?f=user_large

Dan het bij behorende input voltage, zie het grillige verloop op het moment dat de drie fouten er waren, dit komt omdat er toen echt dikke wolken voorbij kwamen met plotseling hele open stukken vanaf dat moment tijdens prime-time, dus die surges worden denk ik ook wel verklaard door het "cloud-edge effect":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh4z2wTB5ky5uNGI97e1eg7SWdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qhqk9IGUumyHMwq1hUQrPOLN.png?f=user_large

En dan voor de vorm het voltage aan output zijde, die is maximaal 243 (en dat is op zonnige dagen ook altijd de max hier):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3csAggnSxJmaythNITWAnuKG50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aFDNzqdxiM5cR1xfgIRp07IG.png?f=user_large

Maar AC voltage lijkt mij dus niet het probleem (ik heb overigens maar een 1 fase aansluiting).

Het viel me op dat de max input current van mijn omvormer 11A per input is, terwijl vergelijkbare omvormers zo te zien vaak op 15A zitten. Misschien is dat wel wat het probleem veroorzaakt bij mij.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-11 23:34
Ik denk inderdaad dat je boven de 11A DC komt als er volle bak licht komt op die koude panelen.
Je ziet in de grafiek ook al dat hij soms boven de 10A DC meet. Ik denk alleen niet dat er iets aan te doen is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Elke omvormer zou de stroom aan DC kant moeten kunnen begrenzen door met de Power Point Tracker een ander punt op de IV curve te kiezen. Je ziet dat in de grafiek terug dat op het moment dat de stroom te hoog dreigt te worden, de spanning stijgt.

Het lijkt erop dat jouw Omnik dit alleen niet snel genoeg kan doen en daarom met de foutmelding komt. Dit lijkt mij niet juist. Misschien dat dit met een firmware upgrade is op te lossen?

Edit: Ik zie ook in de documentatie dat het MPP bereik bij volledig vermogen tussen de 250 en 480V moet zitten. Met maar 7 panelen in serie zit je spanning eigenlijk te laag. Misschien dat de MPP tracker daarom niet snel genoeg kan reageren. Alle 15 panelen in serie zetten kan ook niet, want dan is de spanning weer te hoog. Niet echt een geslaagde combi als ik eerlijk ben...

[ Voor 30% gewijzigd door antonboonstra op 30-04-2020 21:11 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Topicstarter
Cool, thanks, dan is het inderdaad wat ik vermoedde, ik zal eens kijken of ik dit via de installateur kan regelen en anders ff rechtstreeks met omnik schakelen. Ik kan zelf nog weinig info online vinden over deze derde generatie 5k-TL3-NS, zelfs niet echt bij Omnik zelf, dus zelf firmware zoeken valt niet mee. Maar wellicht is het sowieso beter om dit via de installateur te doen.

Zou dit gedrag verder schade kunnen veroorzaken voor de omvormer? Het komt op zich slechts in specifieke situaties voor dus ik denk dat de misgelopen opbrengst wel mee valt, als er maar geen dingen (sneller) stuk gaan...

Edit nav edit van @antonboonstra: Hmm daar zat ik ook al aan te denken, er zou eigenlijk een Growatt 5000-MTL-S komen, maar vanwege leveringsproblemen is het laatste moment deze omvormer geworden. Balen, want met de Growatt was dit probleem er niet geweest met een bereik van 160V-440V bij full load (en trouwens ook 15A max input).

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 30-04-2020 21:25 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 21:55
Je kan je installateur verzoeken of ze alsnog de eerder beloofde Growat komen installeren vanwege het issue wat je nu hebt.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Topicstarter
De installateur denkt toch aan een software/instellingsfout op de omvormer zoals @antonboonstra in eerste instantie aangaf. Hij gaat het samen met omnik verder onderzoeken. Wordt vervolgt dus, thanks voor het meedenken zo ver!

Ik geef hier nog wel een update als er nieuws is.

Update: Gisteren bedacht ik me ineens dat ik de Omnik in een nogal geisoleerd eigen wifi netwerkje heb gezet (alleen datalogging over poort 10000 naar een specifieke host, NTP en DNS) omdat ik dat ding voor geen meter vertrouw. Dus ik dacht dat dat wel eens problemen zou kunnen geven als ze dat ding remote willen troubleshooten/updaten (precies waarvoor ik het in de eerste plaats had dicht gezet ;-)).

Ik heb hem nu maar even wat meer internet mogelijkheden gegeven en gelijk zie ik op mijn firewall dat er een beetje data over deze nieuwe rule is gegaan (helaas had ik nog geen logging aan er op, nu wel, maar geen data sindsdien). Dus ik ben benieuwd of er iets is gedaan/aangepast, hopelijk hoor ik iets van de installateur.

Vandaag wordt in ieder geval weer een volle zonnige dag, dus het probleem reproduceren gaat nu niet lukken.

[ Voor 70% gewijzigd door Kluus op 06-05-2020 07:47 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Topicstarter
Het heeft even geduurd maar de Omnik is inmiddels vervangen voor de origineel bedoelde Growatt 5500 MTL-S. De installateur heeft een tijd geprobeerd contact te zoeken met Omnik service, maar kennelijk laten die niets meer van zich horen. Daarom is de installateur er uiteindelijk zelf mee gekomen om de omvormer te vervangen voor de Growatt, die hij inmiddels wel weer kon leveren.

Tot nu toe doet de Growatt het prima, maar nog even afwachten op het weerbeeld waarin de problemen voorkomen, al lijkt me dat dit hiermee wel zou moeten zijn opgelost. :)

Nog bedankt voor het meedenken hier allemaal!

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 01-06-2020 11:45 ]

Pagina: 1