CPU cooler kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
1,5 maand geleden heb ik enkele componenten vervangen van m'n ~ 4 jaar oude pc. Het enige wat gelijk bleef was m'n voeding, ram en cpu cooler + kast.
Dit heeft sindsdien zonder problemen gewerkt

Uiteindelijk besloten om voor een kleinere build te gaan, dus een nieuw moederbord gehaald + nieuwe kleinere kast.

Sinds alles in elkaar zit merkte ik met HWMonitor dat m'n idle temp van de cpu ~ 50° was. (Wat al hoger is dan de normale ~ 35° wat het eerder draaide).

Niet lang daarna vliegen de fans van de cpu cooler aan en blijven die op 2700 Ron draaien. Ondertussen zie ik de temperatuur oplopen naar 80-90-100 graden. Vervolgens klapt m'n pc uit vanwege overhitting.

Ik heb meerdere PINS op het mobo geprobeerd, maar het lijkt erop alsof de pomp niet aan het rondpompen is. Er lijkt wel stroom op te staan aangezien het lampje van de cooler brandt en ik voed de ventilators met stroom wat door de cpu-header wordt geleverd.

De slangen zijn ook ontzettend warm ondanks het vol vermogen van de fans.
Ik heb de Corsair Link geprobeerd om te onderzoeken of ik iets kan zien, maar daar wordt geen apparaat gedetecteerd.
Apparaat beheer geeft geen bijzonderheden

De apparatuur wat ik gebruik:

Corsair H80i v2
Asrock Pro B450
Ryzen 3600

Beste antwoord (via CuBras op 30-04-2020 19:12)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

CuBras schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:24:
[...]

Zo op het oog leek dit niet te passen. Bij nadere inspectie bleek dat deze inderdaad op een USB header past.

AHet lijkt nu in ieder geval iets te doen, maar ik weet niet of deze temperaturen kloppen. Ik gebruikte HWMonitor om de temperatuur te bekijken.
Deze was bij het opstarten rond de 70 graden. Waarbij deze vervolgens schommelt tussen de 60-80 graden. Bij het installeren van AMD software kwam de temp op ~90 graden te liggen.
Zijn dit normale waardes? Ze lijken aan de hoge kant.

Bij het plaatsen heb ik de CPU en het contact vlak schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop gedaan.
Wat zegt Ryzen Master over de temperaturen? Die zijn nog altijd het meest accuraat.
Als je chip werkelijk zo heet wordt zou ik de koeler voor RMA aanbieden. Ik heb zelf een H110i op een 3600X en die is keurig in de lage 30 idle, zelden boven de 60 in bijv. games.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je zelf je vraag al beantwoord.
CuBras schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:06:
het lijkt erop alsof de pomp niet aan het rondpompen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Daar ben ik ook bang voor. Is er een manier om te testen op defecten als je nog maar een moederbord tot je beschikking hebt?
Een reset van de 'rond pomp'-module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 20:54
Is de pomp op een USB-header van het MB aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Zap_pa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:29:
Is de pomp op een USB-header van het MB aangesloten?
Zo op het oog leek dit niet te passen. Bij nadere inspectie bleek dat deze inderdaad op een USB header past.

AHet lijkt nu in ieder geval iets te doen, maar ik weet niet of deze temperaturen kloppen. Ik gebruikte HWMonitor om de temperatuur te bekijken.
Deze was bij het opstarten rond de 70 graden. Waarbij deze vervolgens schommelt tussen de 60-80 graden. Bij het installeren van AMD software kwam de temp op ~90 graden te liggen.

Bij het plaatsen heb ik de CPU en het contact vlak schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop gedaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

CuBras schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:24:
[...]

Wat zegt Ryzen Master over de temperaturen? Die zijn nog altijd het meest accuraat.
Als je chip werkelijk zo heet wordt zou ik de koeler voor RMA aanbieden. Ik heb zelf een H110i op een 3600X en die is keurig in de lage 30 idle, zelden boven de 60 in bijv. games.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
nelizmastr schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:49:
[...]

Ryzen Master gaf een idle temperatuur van ~ 80 graden aan. Ik bedacht mij dat ik nog een stock cooler had liggen wat bij de Ryzen kwam.

Deze geeft een idle temp van tussen de 35 en 45 graden afhankelijk of ik iets open heb staan.
Gelukkig heb je 5 jaar garantie op de Corsair. Ik ga hem RMA'en. Bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Pagina: 1