Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zwaardere vervanger Pi 3B gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een pi 3B+ met Home Assistant, InfluxDB, MQTT, DSMR Reader en e.e.a. aan integraties etc draaien. Maar het wordt hem te zwaar volgens mij. Hij valt toch wel geregeld uit. Dan is hij niet meer te benaderen. Een herstart werkt, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik zoek dus een systeem (mini pc, nuc bijv.) die de pi3 kan vervangen. Ik ga er Ubuntu op draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 200, maar liefst ergens rond 150. Tenzij je mij er van kunt overtuigen dat een overkill systeem echt nodig is :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
NUC's heb ik bekeken, maar vind ik flink aan de prijs. Een china alternatief mag ook, maar dan wel dichtgetimmerd als dat kan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een stuk of 4 usb poorten

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat het systeem 24/7 draait zou enigzins zuinig zijn wel worden gewaardeerd. Geen 100 watt per uur zeg maar :)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben dus op zoek naar een goede zuinige vervanger voor de pi 3b+ die HA e.d. op z'n slofjes draait.

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Tweedehands NUC geen optie? Denk dat je niet echt ontkomt aan een NUC-oplossing als je af wil van de instabiliteit die SD-kaart gebaseerde systeempjes met zich meebrengen. Je hebt eventueel nog klonen als de Orange Pi etc, maar ik weet niet of die wèl SATA hebben, zodat je een SSD zou kunnen aansluiten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11 17:34
Ik zou je een goedkope nuc uit v&a aanraden. Op zich zijn het allemaal niet echt zware taken, en er staan best leuke nucjes in v&a die veel sneller zijn dan een rpi3

( Bijvoorbeeld :
V&A aangeboden: 3x Gigabyte BRIX NUC PC's, 4GB, SSD, Windows licentie
)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-11 16:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Een oude USFF computer van dell/HP geen optie? De processor is vrij krachtig en van een desktop, maar de rest zijn zuinige laptop onderdelen.
V&A aangeboden: HP Compaq 8200 Elite USDT
Er past een gewone SATA disk in, dat is toch betrouwbaardee dan een SD-kaart.

[ Voor 13% gewijzigd door Ludwig005 op 30-04-2020 14:09 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is een Pi4 ook een overweging waard. Die zijn significant sneller (tientallen procenten) dan de 3(b), al verbruiken ze ook wat meer, maar wel weer minder dan een nuc, lijkt me. Ze hebben nu eindelijk fatsoenlijk USB3 en gigabit.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 30-04-2020 14:06 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Cyphax schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:05:
Misschien is een Pi4 ook een overweging waard. Die zijn significant sneller (tientallen procenten) dan de 3(b), al verbruiken ze ook wat meer, maar wel weer minder dan een nuc, lijkt me. Ze hebben nu eindelijk fatsoenlijk USB3 en gigabit.
Dan houd je wel nog steeds die SD-gebaseerde potentiële instabiliteit die ik op de langere termijn iedereen toch zie hebben.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
MsG schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:07:
[...]

Dan houd je wel nog steeds die SD-gebaseerde potentiële instabiliteit die ik op de langere termijn iedereen toch zie hebben.
Je kunt een Pi ook prima gebruiken met een 2.5 inch WD HDD. Werkt perfect!

DEZE bijvoorbeeld.

Het aantal lees/schrijf acties van de SD gaat daarmee drastisch omlaag. Wat de stabiliteit weer ten goede komt.

[ Voor 12% gewijzigd door BasvanS op 30-04-2020 14:29 ]

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

BasvanS schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:26:
[...]

Je kunt een Pi ook prima gebruiken met een 2.5 inch WD HDD. Werkt perfect!

DEZE bijvoorbeeld.

Het aantal lees/schrijf acties van de SD gaat daarmee drastisch omlaag. Wat de stabiliteit weer ten goede komt.
Dat soort lapmiddelen, net als de SATA-breakouts boards die er wel zijn, kost altijd relatief veel in verhouding, dat je voor een paar tientjes extra een, mijnsinziens betere, overstap maakt naar bijvoorbeeld een lichte NUC, al dan niet tweedehands.

Wat wellicht ook nog iets kan zijn, is een tweedehands Thin Client. Je ziet veel bedrijven die voor enkele tientjes dat soort moderne HP thin clients aanbieden, dat zijn ook nog wel systeempjes die sneller zijn dan een Raspberry, relatief zuinig en de mijne had in ieder geval een M2-slot voor bijvoorbeeld een SSD. (HP T620 heb ik zelf even gehad bijvoorbeeld).

[ Voor 21% gewijzigd door MsG op 30-04-2020 14:39 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:03
Ik heb ooit in 2007, een Asus wl500gx router neergezet met een custom firmware, met een 60Gb harddisk. Draait 24/7 en is nog altijd in de lucht! Ik hou altijd mijn hart vast als de stroom er eens af moet, maar tot nu toe boot ie nog steeds.

Ik heb nu als experiment een RPI 1B draaien met hass. Veel te traag natuurlijk, maar ik heb nog een oude laptop liggen, die ik wil gaan gebruiken hiervoor. Is dat voor jou ook geen idee? Mijn gedachte is dat ik dan meteen een UPS aan boord heb :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Mistraller schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:39:
Ik heb ooit in 2007, een Asus wl500gx router neergezet met een custom firmware, met een 60Gb harddisk. Draait 24/7 en is nog altijd in de lucht! Ik hou altijd mijn hart vast als de stroom er eens af moet, maar tot nu toe boot ie nog steeds.

Ik heb nu als experiment een RPI 1B draaien met hass. Veel te traag natuurlijk, maar ik heb nog een oude laptop liggen, die ik wil gaan gebruiken hiervoor. Is dat voor jou ook geen idee? Mijn gedachte is dat ik dan meteen een UPS aan boord heb :)
Het UPS-gebeuren is wel een leuke USP (:+) van een laptop, maar de energiezuinigheid kan weer een pak slechter zijn. Ligt er natuurlijk aan hoe oud, maar dingen als energie-zuinigheid en intelligent onderclocken vind je niet per se op elke laptop. Wat voor laptop ga je gebruiken? @ThinkPad heeft zijn setup volgens mij ook op die manier uitgerust gehad.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb nooit een laptop als server gehad :+ Vroeger wel een UPS gehad, maar ik zag laatst dat een ESP8266 een uptime van 500+ dagen had, dus met de stroomvoorziening zit het hier thuis zonder UPS ook wel goed.

Ik heb een oude Lenovo desktop met i5 en flink wat RAM en een SSD als ESXi server draaien. Doet zo'n 25W idle. Verder heb ik een Pi 4 met een 2,5" HDD eraan draaien, omdat ik geen zin in gezeur met SD-kaart had. Dat draait ook prima, doet zo'n 5-6W. Al is HDD wel wat traag, SSD zou beter zijn maar had niks anders meer liggen.

Een NUC is wel redelijk aan de prijs voor wat je er qua performance voor terugkrijgt. een (U)SFF desktop is vaak redelijk voordelig te krijgen. Bij mij staat hij in de meterkast dus dat hij wat groter is dan een NUC maakt mij niet zoveel uit.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2020 15:28 ]

• Mistraller
MsG schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:42:
[...]

Het UPS-gebeuren is wel een leuke USP (:+) van een laptop, maar de energiezuinigheid kan weer een pak slechter zijn. Ligt er natuurlijk aan hoe oud, maar dingen als energie-zuinigheid en intelligent onderclocken vind je niet per se op elke laptop. Wat voor laptop ga je gebruiken? @ThinkPad heeft zijn setup volgens mij ook op die manier uitgerust gehad.
Een HP/compaq 6730b met een samsung ssd. Ik zal het verbruik idd eens meten. Maar de gedachte is dan wel natuurlijk dat die asus met die harddisk dus ook na 13 jaar trouwe dienst uit de lucht gaat. Die doet 7w.

---------------

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@NeFoRcE Heb je al gemeten waar de problemen zitten, zijn er bottlenecks in CPU, memory etc. te zien bijvoorbeeld in nmon? Als dat zo is kun je idd het best de Pi vervangen. Mocht je dit soort problemen niet hebben dan is de SD card de meest waarschijnlijke oorzaak - het is de zwakste schakel in de Pi. Je zou dan een disk als @BasvanS noemt kunnen gebruiken, USB en netwerkboot wordt officieel ondersteunt, zie hier, je bent dan van de SD kaart problemen af en ruim binnen budget.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb een high end kaartje erin zitten. Daardoor is ie wel sneller geworden, maar geheugen en cpu blijft de bottleneck. En dan vooral geheugen geloof ik, als ik kijk met 'top'. Ik zal dat andere commando ook nog even proberen.

Misschien dat swap toewijzen helpt. Heb het idee dat ie na verloop van tijd vast komt te zitten.

Verder ben ik in gesprek met de verkoper van die kleine Gigabyte box verkoper. Die dingen spreken mij ook wel aan.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag allen!

Uiteindelijk heb ik van een mede-tweaker een Gigabyte Brix overgenomen. Niet state-of-the-art , maar wel zeker sneller dan de Raspberri pi zodat ik verder kan knutselen.

Dank jullie wel!

• Mistraller
Ben benieuwd naar het stroomverbruik eigenlijk?
Ik heb die laptop van mij nog gemeten, als de accu geladen is, en windows 10 klaar is met booten, zit dat zo rond de 20W. (Scherm uit)
Leek mij acceptabel, zeker omdat ik er geen kosten aan heb zo. Ik zag dat die laptop zelfs een SIM card slot heeft, dus ik zou hem zelfs een alarm smsje kunnen laten versturen als er stroomuitval mocht zijn. (Als ik dat werkend krijg...)
Ik heb nog even gechecked, en ik ga er ook Ubuntu op zetten in elk geval. (ik twijfelde over mint namelijk)
Ga je docker gebruiken? Daar is een collega in elk geval lyrisch over.

---------------

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Mistraller schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:23:
Ben benieuwd naar het stroomverbruik eigenlijk?
Ik heb die laptop van mij nog gemeten, als de accu geladen is, en windows 10 klaar is met booten, zit dat zo rond de 20W. (Scherm uit)
Leek mij acceptabel, zeker omdat ik er geen kosten aan heb zo. Ik zag dat die laptop zelfs een SIM card slot heeft, dus ik zou hem zelfs een alarm smsje kunnen laten versturen als er stroomuitval mocht zijn. (Als ik dat werkend krijg...)
Ik heb nog even gechecked, en ik ga er ook Ubuntu op zetten in elk geval. (ik twijfelde over mint namelijk)
Ga je docker gebruiken? Daar is een collega in elk geval lyrisch over.
Ik heb 1 tussenstekker die ook stroom meet, ik zal die er even tussen hangen vanavond. Ben ook wel benieuwd ja :) Hij is passief gekoeld en vreet volgens mij bijna niets (cpu 3,4 watt geloof ik).

Als ik het weet, laat ik het je hier weten.

En docker gebruik ik voor Home Assistant. buiten HA draai ik nog DSMR voor de meterstanden, deze gaan via MQTT naar Home Assistant (al zit daar nog een bug in, alle values zijn 'unknown') maar dat is meer voor het domotica forum :)

Pagina: 1