Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volledige set met SolarEdge of enkele panelen met Tigo?

Pagina: 1
Acties:

• tim.v
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-09 10:23
Beste allemaal,

Ik ben al jaren een trouwe lezer van het forum, maar ben passief in het posten van berichten. Tóch zou ik graag van jullie uitstekende kennis gebruik maken voor het volgende.

Mijn huis heeft een plat dak en heeft plek voor een mooie set zonnepanelen. Die wil ik zelf gaan leggen. 'Helaas' staat er midden op het dak een RVS schoorsteenpijp van 150cm hoog, die gedurende de dag als een wijzer van een klok over het bovenste deel van het dak beweegt. Hieronder twee afbeeldingen van het lege dak en een voorstel voor een legplan van 11 panelen die ik een jaar geleden ontving van een niet nader te noemen aanbieder (opstelling op zuid gericht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH2JOLsH2gRHsLB5VfZ_izs8ekw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNknrfEoPWFFvxxYC79bqrw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVbfbspwhuFy7CBkQttqgp8KsyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HsDjOtno5BCTS5PZchs2c6T.jpg?f=fotoalbum_large

Grofweg kom ik - op basis van dit legplan - uit op drie opties:

1. 11 Q-cells 340 WP (of vergelijkbaar) panelen met een 'basis' 1 fase omvormer en dan op de bovenste 5 panelen een optimizer van Tigo. Uitgangspunt: het is zonde om aan de onderste 6 panelen een optimizer te koppelen, want die hebben geen schaduwbeperking.

2. 11 Q-cells 340 WP (of vergelijkbaar) panelen met een Solaredge omvormer en dan op alle panelen een SE optimizer. Uitgangspunt: alles van een gelijk merk/systeem.

3. 11 Q-cells 340 WP (of vergelijkbaar) panelen met een Sunnyboy omvormer met Optitrac. Uitgangspunt: een beetje schaduwregeling moet met deze omvormer op te vangen zijn.

Voor alle opties is wellicht iets ze zeggen qua voor- en nadelen. Qua prijs is optie 1 iets goedkoper (dat scheelt ongeveer 6 optimizers x 50 euro).

Voor welke optie zouden jullie kiezen en waarom?

Groet,
Tim

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Ik zou oost van de schoorsteen panelen naar het oosten leggen, en ten westen naar west. 15 graden voet oid. Ik weet de precieze maten niet van het dak maar zo op het oog moeten er dan wel 8 oost en 8 west kunnen?
Meer panelen, meer spreiding, meer beter. Ik zou dit eerst nameten, vergeet niet dat er ook 2x1m panelen bestaan mocht het raar gaan passen.

Nog een hersenscheet: zuid van de pijp is 6,40m, daar kan 3O3W, /\/\/\, en dan de rest om de schoorsteen vullen zoals ik net aangaf. Op twee trackers of parallel aansluiten. 100% rendement.

• tim.v
Dank voor je reactie en interessant alternatief. Wat ik er nog bij had moeten vertellen: het deel linksboven is een verhoogde koepel; zoals je ook op de eerste foto kunt zien. Het grijze deel ligt 60 centimeter hoger dan het dakvlak. Ben bang dat dat bij te veel panelen aan de westkant ook voor schaduw gaat zorgen.
Cpt.Chaos schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:14:
Ik zou oost van de schoorsteen panelen naar het oosten leggen, en ten westen naar west. 15 graden voet oid. Ik weet de precieze maten niet van het dak maar zo op het oog moeten er dan wel 8 oost en 8 west kunnen?
Meer panelen, meer spreiding, meer beter. Ik zou dit eerst nameten, vergeet niet dat er ook 2x1m panelen bestaan mocht het raar gaan passen.

Nog een hersenscheet: zuid van de pijp is 6,40m, daar kan 3O3W, /\/\/\, en dan de rest om de schoorsteen vullen zoals ik net aangaf. Op twee trackers of parallel aansluiten. 100% rendement.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je alle panelen plat op dak gooit kun je er 18 kwijt en nog steeds bij de schoorsteen komen voor vegen. Mooie omvormer met schaduw management erbij en gaan met die banaan.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Plat leggen heeft een lange tvt.
Unger of glazenwasser kosten ook geld.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:11
Gebruik je je hele hoge schoorsteenpijp ook? Kan die niet gewoon ingekort?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tim.v
No Hands schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:35:
Gebruik je je hele hoge schoorsteenpijp ook? Kan die niet gewoon ingekort?
Ja, dat zou wellicht een optie zijn. Maar ook met 75cm geeft hij flinke schaduw...

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Nog altijd minder dan 150cm, kan je hem niet verleggen, dus vanaf dak horizontaal naar het noorden en dan weer omhoog, zodat hij geen schaduw geeft, of heb je dan te weinig trek? Desnoods dan een trekkap erop?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In dit geval zou ik voor een SMA met optitrac gaan, voor dergelijke schaduw is een dure optimizer oplossing echt niet nodig.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• tim.v
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:38:
Nog altijd minder dan 150cm, kan je hem niet verleggen, dus vanaf dak horizontaal naar het noorden en dan weer omhoog, zodat hij geen schaduw geeft, of heb je dan te weinig trek? Desnoods dan een trekkap erop?
Heb ik inderdaad ook nog aan zitten denken. Het is alleen al een erg lange pijp (drie volle verdiepingen van 2,80m) met niet onwijs veel trek, dus een stuk horizontaal zal de trek denk ik helemaal de nek omdraaien.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Hoe hard die schoorsteen trekt is ook afhankelijk van de hoeveelheid lucht die hij kan aanzuigen.

Maar goed, op ( 3 x 2.8 ) + 1.5 zal 1.2 meter inkorten jou de das niet omdoen.
Ik zou hem inkorten.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:11
tim.v schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Ja, dat zou wellicht een optie zijn. Maar ook met 75cm geeft hij flinke schaduw...
Er zit dus nog wel een haard of kachel onder die je gebruikt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tim.v
No Hands schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Er zit dus nog wel een haard of kachel onder die je gebruikt?
Ja, de houtkachel die erop aangesloten zit is nog actief en dat wil ik voorlopig ook zo houden.

Mijn conclusie tot nu toe: ik ga kijken of ik de kachelpijp kan (laten) inkorten en werk dan met een SMA omvormer voor de beperkte schaduw die dan nog overblijft.

Veel dank voor jullie advies!
Pagina: 1