Locatie AP's in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 14:06
Ik wil voor mijn nieuwbouwwoning (kalkzandsteenwanden, kanaalplaatvloeren v.v. vloerverwarming en allerhande leidingwerk) graag een fatsoenlijk WiFi netwerk hebben, naast de vaste aansluitingen in elke kamer. Nu heb ik me wat ingelezen over accespoints e.d. Ik twijfel nog tussen de volgende apparaten:

- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AC in wall
- Netgear WAC505

Ik wil de AP's voorzien van PoE om het allemaal zo netjes mogelijk weg te kunnen werken. Ik moet nu aangeven waar de loze leidingen moeten komen en ben benieuwd naar wat de beste plaats voor de AP's in mijn woning is. Zelf dacht ik aan de volgende plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r8r9a5ud97IQhJ_yejW9ayXszg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0G3S5v8gOoE2DUgjISuWyuO.jpg?f=fotoalbum_large

Op de begane grond, een AP (Ubiquiti in wall) buiten het zicht in de trapkast. Of kan ik deze beter op het plafond (AC Lite) tussen hal en trap maken qua bereik (maar wel in het zicht)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4xd9-8gXi2q8i0uchRrCUOrLr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVui1RmiY1whkAzgrNY6vYdU.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de verdieping eigenlijk dezelfde vraag (hoog aan de wand bij de trap) of aan het plafond op de overloop? Wellicht is de eerste optie overkill aangezien het AP uit de trapkast deze verdieping ook wel dekking geeft? In tegenstelling tot het AP aan het plafond beneden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sBttWjdZc3ZpSXekebAO-kaKlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9p2TZaAOlTLuIz37J6ESZgg.jpg?f=fotoalbum_large

In de toekomst wellicht een AP op zolder. Zou deze boven de trap eventueel toereikend zijn om WiFi dekking te geven aan de zolder en de eerste verdieping?

Dus concreet; op elke verdieping een AP? En zo ja, welke locatie is dan het beste? Of is alleen begane grond en zolder voldoende om ook op de tussenliggende verdieping bereik te hebben? 3 AP's vlak boven elkaar in het trappenhuis lijkt me een beetje overkill niet? Plaatsing aan plafond geeft volgens mij wel meer bereik op de verdieping waar het AP hangt. Klopt dat?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-07 10:44
Ik zou de access points steeds in het midden van de gang/overloop hangen. Zo wordt het signaal het minst geblokkeerd door muren. Daarnaast is het volgens mij ook zo dat de Ubiquiti APs (en vele anderen) een uitstralingsprofiel hebben waarbij het signaal zoveel mogelijk in een cirkel wordt uitgezonden, en relatief weinig 'vooruit'. Wanneer je een access point dus niet aan het plafond maar aan de muur bevestigt verlies je dus al veel bereik, nog los van het feit dat het signaal ook nog eens meer wordt geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
BAJansen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:47:
Daarnaast is het volgens mij ook zo dat de Ubiquiti APs (en vele anderen) een uitstralingsprofiel hebben waarbij het signaal zoveel mogelijk in een cirkel wordt uitgezonden, en relatief weinig 'vooruit'.
Is dat ook zo voor de In-Wall? Die is er juist voor gemaakt lijkt me?

Verder kan ik natuurlijk ook nog de AP op de begane grond aan het plafond van de trapkast hangen in plaats van de muur, dus in feite onder een traptrede. Op de tekening tussen het vakje met '02-01b' en de trapkastdeur. Dan hangt 'ie nog steeds uit het zicht maar wel horizontaal. Neem aan dat dit gewoon voor genoeg bereik zorgt ook al zit er een trapkastdeur voor toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:27
Tom2511 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:24:
[...]

Verder kan ik natuurlijk ook nog de AP op de begane grond aan het plafond van de trapkast hangen in plaats van de muur, dus in feite onder een traptrede. Op de tekening tussen het vakje met '02-01b' en de trapkastdeur. Dan hangt 'ie nog steeds uit het zicht maar wel horizontaal. Neem aan dat dit gewoon voor genoeg bereik zorgt ook al zit er een trapkastdeur voor toch?
Dat is juist wat je nu moet onderzoeken om de juiste plaatsing te bepalen. Heel veel AP's hebben ingebouwde antennes met een polairiteit. m.a.w. het maakt wel degelijk uit of je ze horizontaal of vertikaal monteert.

Zodra je naar professionele wifi zou gaan zijn er AP's zoals en aantal Huawei modellen welke zogenaamde Smart Antenne's hebben die explicit beams kunnen maken. Hiermee is de positionering horizontaal of vertikaal minder van belang.

2 per verdieping lijkt mij een beetje overkill als je goede ap's gebruikt. Maar alles valt of staat met welke bandbreedte je op welke plek in de woning nodig gaat hebben.

Alles in wifi land valt of staat met beschikbare airtime. welke je deelt met je eigen en mogelijk ook met anderen.

In mijn ervaring zijn het met name juist de consumenten apparaten waar hopeloos slechte wlan implementaties in zitten waar je dus extra aandacht voor moet hebben.

De wifi kwaliteit van smart televisies is vaak slecht waar je dan toch een 25Mbit stream moet kunnen gaan zetten om netflix 4k in volledige kwaliteit te kunnen hebben.

Denk er zelf maar even over na of je dergelijke toepassingen hebt en waar je die zal gaan plaatsen ten opzichte van de AP's.

Zelf zou ik 1 per verdieping adviseren, maar de neiging om de AP's te verstoppen en niet zo veel mogelijk line of sight te laten communiceren is daar al onze eerste uitdaging. In de trapkast is al zeker 3 tot 6 db extra demping waardoor je link snelheden naar beneden gaan en je dus al meer mogelijk dubbele airtime nodig hebt voor het zelfde transport.

Vermoedelijk heb ik je nu meer vragen gegeven dan antwoorden, maar goed zo zit dat nu eenmaal in elkaar. "it is all about the accaptable compromise".

Zelfs in de zakelijke dienstverlening zie je hier niet veel bedrijven die het maximale uit hun wifi halen, dat is simpelweg niet rendabel. Als het aan de verwachtingen voldoet is het meestal goed genoeg.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
mash_man02 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:47:
[...]
Dat is juist wat je nu moet onderzoeken om de juiste plaatsing te bepalen. Heel veel AP's hebben ingebouwde antennes met een polairiteit. m.a.w. het maakt wel degelijk uit of je ze horizontaal of vertikaal monteert.
Je bedoelt in huis onderzoeken? Dat zou ik wel willen maar het huis moet nog gebouwd worden. Ik moet binnenkort wel aangeven waar loze leidingen moeten komen.
Zodra je naar professionele wifi zou gaan zijn er AP's zoals en aantal Huawei modellen welke zogenaamde Smart Antenne's hebben die explicit beams kunnen maken. Hiermee is de positionering horizontaal of vertikaal minder van belang.
Het gaat om huis-tuin-en-keuken gebruik (waarbij de tuin een apart AP krijgt ;))
2 per verdieping lijkt mij een beetje overkill als je goede ap's gebruikt. Maar alles valt of staat met welke bandbreedte je op welke plek in de woning nodig gaat hebben.
De aangegeven punten op tekening per verdieping zijn mogelijke opties. Maximaal 1 per verdieping is inderdaad ruim voldoende voor mijn geval.
De wifi kwaliteit van smart televisies is vaak slecht waar je dan toch een 25Mbit stream moet kunnen gaan zetten om netflix 4k in volledige kwaliteit te kunnen hebben.

Denk er zelf maar even over na of je dergelijke toepassingen hebt en waar je die zal gaan plaatsen ten opzichte van de AP's.
Alle niet-mobiele apparaten worden bekabeld aangesloten.
Zelf zou ik 1 per verdieping adviseren, maar de neiging om de AP's te verstoppen en niet zo veel mogelijk line of sight te laten communiceren is daar al onze eerste uitdaging. In de trapkast is al zeker 3 tot 6 db extra demping waardoor je link snelheden naar beneden gaan en je dus al meer mogelijk dubbele airtime nodig hebt voor het zelfde transport.
Hmm.. dan misschien toch maar aan het plafond. Minder fraai en ook even uitkijken dat ik mn verdiepingshoge binnendeuren niet in de weg ga zitten...
Vermoedelijk heb ik je nu meer vragen gegeven dan antwoorden, maar goed zo zit dat nu eenmaal in elkaar. "it is all about the accaptable compromise".
Klopt maar ik denk er liever nu extra over na dan dat het achteraf niet meer mogelijk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-07 10:44
Tom2511 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:24:
[...]

De in-wall APs zijn voornamelijk bedoeld om de ruimte waar ze zijn geïnstalleerd van wifi te voorzien, niet een heel gebouw. Je zult dus meer in-wall APs nodig hebben voor dezelfde dekking als meer centraal geplaatste plafond-APs.

WiFi verspreidt zich min of meer volgens zichtlijnen. Het kan natuurlijk wel door muren heen, maar afhankelijk van het materiaal en de dikte van de muur wordt het signaal wel (flink) gedempt. Afhankelijk van de dikte van de muren in je nieuwe huis zou het inderdaad een optie zijn om de AP van de begane grond in de trapruimte aan het plafond te bevestigen, maar dit zou je eigenlijk alleen moeten doen wanneer de muren van deze ruimte significant minder dempen dan die van de badkamer en entree.

Zoals door @mash_man02 al aangehaald is WiFi natuurlijk maar een deel van je netwerk. Ik zou zeker ook nadenken over welke vaste apparatuur je waar zou willen plaatsen, zoals TV's, IP-camera's of vaste computers, en ook dit meenemen in de afweging waar loze leidingen dienen te komen. De stelregel zou moeten zijn dat een apparaat dat zich niet verplaatst, niet via WiFi maar middels een kabel aangesloten dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:27
Eens met BAJansen, bedraad is het beste. Maar ook daar zal je merken dat je in de toekomst apparatuur gaat gebruiken waarvan je nu nog niet eens weet dat het gaat komen.

Om die rede heb ik zelf toen ik ging verhuizen de overstap naar professionele apparatuur gemaakt.

90% is wireless connected en tot op heden nog geen spijt van gehad, je leert dan echter wel de beperkingen van bepaalde producten kennen qua wlan robuustheid.

Dit kun je met professioneel georienteerde apparatuur juist prima inzichtelijk krijgen waar dit met huis tuin en keuken ap's meestal wat lastiger is.

Speedtest op de laptop waar ik nu dit bericht mee post toch een 425Mbit doorvoer waarbij de ziggo verbinding hier vanwege RF problemen behoorlijk matig is.

[ Voor 11% gewijzigd door mash_man02 op 30-04-2020 14:25 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1