SMTP mailen via office365, maximum 50 berichten per minuut

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-09 15:22
Mijn vraag:
Hopelijk ben ik op het juiste forum hiervoor.
Ik werk voor een softwarebedrijf dat een logistiek pakket maakt waarmee levernota's en facturen kunnen gemaakt worden. Om facturen te mailen, maken wij .bat files die uitgevoerd worden, waarbij we gebruik maken van een vbscript dat wordt uitgevoerd om een mailbericht rechtstreeks via SMTP te versturen (dus niet via Outlook of een andere mailclient). Ikzelf werk voor de support van het logistieke pakket.
Recent lopen we tegen een bepaald probleem aan. Wij sturen onze SMTP berichten via Office365 smtp server naar buiten. We krijgen echter vaker te horen dat er berichten niet aankomen en dat komt dan doordat er teveel mails op te korte tijd verstuurd worden.

Bij de meeste van onze klanten hebben zij zelf een windows server staan (2012 of 2016 meestal) en hebben wij daar admintoegang op.

Ik ben zelf niet zo erg thuis in mailing, spf records, scripting e.d., dus ik weet er verder niet heel veel van af. Als ik hier op het forum en op google ga zoeken, kom ik zoveel informatie tegen die ik zelf meestal maar voor een stukje begrijp.

Tot een jaar geleden hadden we hier echter een collega die dit soort problemen altijd oploste. Nu staat er mij iets voor dat hij in het verleden mij iets vertelde over dat hij een soort van wachtrij configureerde die dan de mails geleidelijk aan buiten stuurde. Die collega is echter weg ondertussen en intern bestaat er enige discussie over.
Volgens de huidige systeem-experts kan dit niet en moeten we in ons logistieke pakket een delay gaan inbouwen hiervoor. Ik en een andere collega zijn er echter van overtuigd dat die vroegere collega van ons hier wel degelijk een oplossing voor had.
Nu heb ik mezelf al suf gedacht en gezocht, maar ik vind nergens een mailtje of wat dan ook dat mij in de juiste richting wijst.

Is er hier iemand die snapt waar ik het over heb en mogelijk weet wat mijn vroegere collega deed om dit op te vangen, of iets vergelijkbaars? Gewoon al de richting aangeven waarin we moeten kijken zou al flink helpen. _/-\o_

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:25
Na elk verstuurde bericht een sleep() inbouwen van 60/50=1.2 seconde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:33

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik denk dat je beter een SMTP-dienst kunt afnemen. Geen enkele doorsnee aanbieder laat zomaar toe dat je bijna een half miljoen mails per maand verstuurd, dus ik denk dat je het professioneler moet opzoeken. Is het namelijk niet dit issue, dan is het wel dat je mogelijk geblocked wordt omdat je in de ogen van de mailserver/aanbieder misschien aan het spammen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:24
Gebruik je voor iedere klant een apart account? Of is het een universeel script, dat je over meerdere klanten hebt uitgerold, met dezelfde settings, en dus dezelfde credentials voor de smtp. Dat gaat niet natuurlijk.
Ik weet niet hoeveel facturen jullie klanten genereren, maar misschien kun je dus spreiden. Iedere klant zijn eigen credentials. Meer dan 50 per minuut is gewoon echt heel veel. Nog een wonder dat het al die tijd goed ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:06
Hier staan de limit's per exchange online plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-OPYo3La-Bn8boQdxs9Zz2Byl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q7bQgKDUV7nIeLb0FlPjLvab.png?f=user_large

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-09 15:22
-Elke klant eigen account, sommige met mailaccount op Office365, andere klanten ergens anders
-Universeel script, maar bij elke klant dus andere credentials.
-Die 50 per minuut is wanneer ze een maandelijkse facturatieronde doen, waarbij er mogelijk een paar honderd facturen gemaakt worden op enkele minuten tijd.

Elke klant moet dus wel vanuit zijn eigen mailadres kunnen versturen (facturen@klantnaam.be bijvoorbeeld). Dat zal voor elke klant anders moeten. Stel dat wij 1 account maken bij een SMTP service, kan dat dan voor elk van die klanten gebruikt worden?

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Geen enkele manier om in contact te komen met die oud collega?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:33

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Als iedere klant een eigen mailomgeving (dus: SMTP-server) heeft en je toch alles verstuurt uit naam, accounts en credentials van die klant, waarom dan niet op de SMPT-servers van die klanten zelf gaan zitten?

Neemt niet weg dat het nog steeds een configuratie en onderhoud is waar ik niet aan zou moeten denken, en het nog steeds het overwegen waard is om het in een wat professionelere hoek te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-10 21:37
Ik neem aan dat jullie klanten ook een eigen IT bedrijf voor zijn systeembeheer heeft?
Leg deze vraag bij hen neer of ga in ieder geval in overleg.

Grote kans dat ze kunnen ondersteunen of al een SMTP server klaar hebben staan. Als je ook vanuit het domein van de klant mailt dan zorgen zij ook voor de juiste SPF/DMarc/Dkim records in in de DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:24
Of kijken of je die facturatieronde in een que kan krijgen. Dus wel in 1 run aanmaken, maar vervolgens verspreid aanbieden aan de SMTP. Jullie zijn een software bedrijf toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

valkenier schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:00:
... Jullie zijn een software bedrijf toch?
Yup, en ze gebruiken de nieuwste technologie
FirecrackerBE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:26:
.., maken wij .bat files die uitgevoerd worden, waarbij we gebruik maken van een vbscript dat wordt uitgevoerd...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1