Defecte GTX 1080 FE onderzoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Ik heb voor weinig geld een defecte GTX 1080 FE gekocht om te kijken wat we daarmee kunnen. De kaart lijkt fysiek in orde. Aangesloten draait de fan op 100% en de kaart wordt niet herkend door nvflash.

Als eerste lijkt me het onderzoeken van het bios waard. Helaas duurt het weken voordat zo'n programmer uit china hier is. Dus mijn vraag: Is er iemand in het noorden met zo'n programmer die wil helpen? Of weet iemand in NL een shop met redelijke prijzen?

Verder ga ik kijken of ik de spanning op de CPU kan meten om te kijken of de vrm's werken. Niets wordt warm maar dat zegt weinig.

En als iemand anders nog tips heeft dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er in het geheel niets bekend over hoe het defect is ontstaan?

Zonder een mislukte BIOS flash is de kans dat het de BIOS is minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
Probeer 'm eens als secundaire kaart. Zie je 'm in Windows dan wel in apparaatbeheer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Nee. De verkoper had hem gekocht en bij hem deed hij het niet. De verkoper was niet echt technisch dus daar was weinig info te halen. Ik ga het voeding deel bekijken want ik lees dat deze allerlei beveiligingen heeft en bij een probleem niet opstart oid. Geen idee hoever ik daarmee kom :)

Edit: Even de caps gemeten naast de cpu en deze meten 0.38Ohm... dat klopt niet. Nu de vraag, CPU gefrituurd of een defecte cap? CPU die zelf ziet er prima uit nog.

[ Voor 22% gewijzigd door Tadango op 30-04-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nielson schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:27:
Probeer 'm eens als secundaire kaart. Zie je 'm in Windows dan wel in apparaatbeheer?
De kaart lijkt compleet niet te bestaan voor windows en nvflash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Helaas, lijkt de cpu zelf de zijn :( Als ik een paar ampere door de sluiting jaag wordt de cpu warm en geen condensator. Dat lijkt dus een defect in de cpu helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:57
Reparatie van dit soort spul is vaak onbegonnen werk, Je kan alle Spanningen op de kaart en zekeringen enz wel checken etc. Maar als de GPU kaduuk is dan is het game over ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dat weet je pas als je het test he :) Maar helaas, goede les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
Soms kan je wel geluk hebben ja :) had laatst nog een kaartje daar kwam 1 spanning rail niet opzetten, Was een brakke soldeer verbinding, Maar die geluk is er niet vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Okee, ik ga verder kijken. Ik meet 50mOhm op voedingsrail, maar dat lijkt normaal. Ik ga eens verder puzzelen.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:51

MsG

Forumzwerver

Zou je het topic willen blijven updaten en beschrijven wat je handelingen zijn? Ik vind dit soort low-level reparatie probeersels altijd erg leerzaam en interessant. En maar weinigen wagen zich aan zoiets.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik wou dit altijd al eens doen. Ik heb beperkte kennis en 0 ervaring hiermee, maar dat krijg je wel door te doen. Helaas mis ik ook apparatuur die ik nodig heb. Ik ga stoppen met aannames, dat is fout 1 nu :) Ik had niet verwacht dat de NVVDD rail zo'n lage weerstand kon hebben, dus ik ging uit van kortsluiting. Dat de GPU warm wordt met een volt erop kan ook betekenen dat hij gewoon iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Heb je een schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Ik zou als ik jou was, ook niet overal zomaar stroom doorheen drukken om te kijken wat er gebeurt. Je moet bij een meting altijd eerst een verwachting opstellen die je hebt doorberekent. Dit is wel heel pittig gezien je waarschijnlijk geen schematics hebt van de pcb.

Is het bekend of deze kaart het ooit heeft gedaan? Gezien hij al kapot was bij de vorige eigenaar, had hij m ook kapot gekocht?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nee, weinig bekend. Hij heeft ooit gewerkt, en nu niet meer. Wat er gebeurd is is onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hetgene dat je als eerste kan doen in dat geval is de PCIe slot doormeten en de voedingskabels naar de kaart toe. Je hebt daar een paar constanten in.

Mijn aanraden: Koop een PCIe riser kabel, mod deze waardoor je de pinnen kan doormeten met een multi-meter/oscilloscoop. Meet hier de power van door, check of je netjes 12V en dergelijke krijgt. Doe ditzelfde voor de powerconnectoren die van je voeding naar de kaart toe gaan.
Meet dan het powerdeel (PCB) na van de gpu en check of je daar de goeie voltages uit krijgt. Laat het digitale voor nu zitten, want dat is hoogfrequent en zeer complex, iets dat bijna niet te meten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik ga nu inderdaad de spanningen meten als de kaart in de PC zit. Inkomende spanningen zijn eenvoudig maar het vinden van de meetpunten voor de rails is lastig. Inmiddels weet ik wel welke spanningen en weerstanden een goede kaart moet hebben:

Voltage rail Resistance measured Nominal voltage
NVVDD 80-250 milliΩ 0.64 VDC … 1.21VDC
FBVDD ~97 Ω 1.35 VDC fixed
PEX ~44 Ω 1.02 VDC fixed
MEMPLL ~450 Ω 1.80 VDC fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Even wat gemeten met de kaart zonder koeler erop. GPU wordt licht warm (net voelbaar) dus deze krijgt voeding, en dat is ook te meten. 0.8V op de NVVDD dus dat klopt. De bovenste rail meet 1.32 en ik ga er vanuit dat die dan FBVDD is. Ik ga eerst eens zoeken naar die andere 2 rails om die te meten. MEMPLL zou onderin te meten moeten zijn als ik de overclock tutorials goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb een setje besteld om de bios chip uit te kunnen lezen. Dat komt altijd weer van pas later. Ook kan ik hiermee een 2e test doen en dat is kijken of de GPU de bios chip benaderd. Als dat gebeurd moet de GPU toch werken. Als er geen activiteit is tussen GPU en de bios chip dan ga ik er vanuit dat de GPU overleden is gezien deze wel voeding krijgt en iets warm wordt.

Ik hoop nog steeds dat iemand heeft lopen klooien met het bios, maar dat merken we later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
En ik heb over het echte probleem heen gekeken..... |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

De PCB leek goed MAAR ik zie opeens 2 missende caps naar de PCIe x1 poort.... doh, dat ik die niet eerder gezien heb (zijn enorm klein en door de pads leken ze er nog te zitten). Dan werkt hij natuurlijk nooit......

Nu zitten er aan de GPU kant mooi 2 soldeer pads maar aan de PCI slot kant niet. Nu hoor ik iedereen denken RISER maar dat gaat niet passen. De 2 traces zijn wel erg klein en solderen zal erg lastig worden, maar een poging is het waard. Een verbinding vanaf de connector leggen is de beste optie denk ik en moet nog wel in het slot passen lijkt me. Alleen even caps regelen van ongeveer 225nF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik ga zo even naar de electronica winkel voor wat 270nf condensatoren (220nf is uitverkocht) maar wou eerst kijken of het solderen aan de PCI pinnen werkte..... is prima gelukt. De contacten vallen niet over het soldeer heen normaal (gezien de slijtage plekken).

Afbeeldingslocatie: http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Electronica/IMG_20200430_162620.jpg

En hier een foto van de 2 ontbrekende (met de 2 soldeer pads er mooi naast :P

Afbeeldingslocatie: http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Electronica/IMG_20200430_153427.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hmm de caps zien eruit alsof ze horen bij een differential pair, dan moet je wel de juiste waarde gebruiken en dezelfde lengte sporen aanhouden. Dat kan wel tricky zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Lengte komt wel goed. Het zijn puur AC koppeling condensatoren, daar kan vast iets afwijking in zijn. Maar ik probeer 220nF te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
Dat is wel te fixen lijkt me met wat soldeer skils, en wat draad op de plek waar de caps zaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Operatie geslaagd, patiënt nog steeds overleden.....
Afbeeldingslocatie: http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Electronica/IMG_20200430_181445.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb alle 4 spanning punten gevonden en alle spanningen kloppen exact. De weerstanden zijn ook gelijk of iets hoger dus dat lijkt ook geen probleem.

Na wat reparatie video's te hebben bekeken heeft deze kaart toch alle eigenschappen van een slecht bios. Ik ga wachten totdat de tool daarvoor binnen is. Een andere GTX kaart had exact hetzelfde gedrag en het flashen van een nieuw bios, in dezelfde chip, bracht de kaart tot leven.

Mocht iemand nog iets anders weten wat te testen valt dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Kan je helaas niet helpen, maar net als @MsG vind ook ik dit soort reparatieverslagen erg interessant :Y
Hoop voor je dat je hem weer aan de praat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Eeprom programmer is besteld, maar china, dus dat duurt weken. Het is een gok of dat het is, en ik denk van niet, maar iets anders kan ik niet proberen. Ik heb vaker gezien dat een eeprom compleet brak was en dus gaan we dat nog proberen. Zo niet is het een leuke print om onderdelen af te halen.

Btw, ik had vandaag mijn Asus 1050 TI in handen en achterop stonden netjes alle test punten met functie / spanning omcirkeld :) Dat is wel erg netjes, zou hier ook leuk geweest zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Tadango op 05-05-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Tadango schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:17:
Operatie geslaagd, patiënt nog steeds overleden.....
[Afbeelding]
Bij differentieel paren is de lengte heel erg belangrijk dat deze zo gelijk mogelijk is.
Als tip, zoek wat filmpjes van louis rossmann op op youtube, om te kijken hoe je zo'n spoor bloot kan leggen om daar de condensatoren op te solderen.
Een differentieel paar verstuurt data die tegelijk moet aankomen, daarom zitten er ook rare kronkels in. Ik heb het vermoeden dat als je de condensatoren op het spoort soldeert, dat de kaart zal werken.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het spoor is me te klein om dat te proberen. De lengte is zo goed als gelijk. Als dit niet voldoende is zal het nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het lijkt alsof het bovenste draadje het soldeerbolletje raakt, is dat wel de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Lijkt zo, is niet zo. Ik heb alles nagemeten en alle verbindingen zijn er en er is geen sluiting onderling. Ik meet op dit paar alleen een fractie hogere weerstand richting the GPU. De nieuwe draden lopen ook vlak over de oude draden alleen is de onderste iets korter dan de andere. Als het bios niets oplevert ga ik deze nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

De caps hebben wel de juiste waarden? Je had eerder iets gezegd over dat ze niet beschikbaar waren.
Ook weet ik niet of ESR en andere cap waarden nog belangrijk zijn in deze lijnen.
Wel een leuke fix om te zien :) Ik hoop dat de bios fix goed zal uitpakken

[ Voor 17% gewijzigd door Fordox op 12-05-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Er zat 220nf op, nu 270nf. Volgens een kenner is dat geen probleem voor de data, alleen iets meer rf straling. Deze laten iets lagere frequenties beter door, maar de hoogfrequent data net zo goed.

Ik heb de kaart inmiddels al afgeschreven en het bios is het enige dat nog een realistische poging waard is. Mijn theorie wat er hopelijk met de kaart gebeurd is: Iemand heeft deze kaart proberen te modden met een ander / aangepast bios. Dit is mislukt en de kaart werkte niet meer. De kaart is toen uit woede door de kamer gegooid en heeft een deukje op de backplate opgelopen waardoor de condensatoren van de print geduwd zijn. De kaart is toen verkocht aan de persoon waarvan ik hem heb gekocht (deze is dus opgelicht). Deze kreeg de kaart niet werkend en heeft hem als defect aan mij verkocht.

Helpt het bios ook niet bestel ik een riser en gaan we kijken of er iets van leven te vinden is. Dat is op meerdere manieren mogelijk. Ik heb een 4 kanaals scoop dus daar moet wat info mee te vinden zijn. Lijkt de gpu echt dood ga ik een reflow van de gpu en geheugen chips proberen en net zo lang door tot er echt niets meer van over is. Zolang het maar leerzaam blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Mmh... als ik dit zie vraag ik me af hoe gevoelig die PCI verbinding is....

YouTube: How many PCIe Extensions is TOO MANY??

Valt wel mee denk ik, ik ga nog even niets opnieuw solderen voordat ik het bios gecontroleerd heb. Helaas duurt de bezorging van de programmer ERG lang, ligt nog steeds in china :(

Het feit dat de GPU fan ook maximaal gaat draaien meteen doet me toch meer denken aan een foutief bios / defecte gpu......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het maximale draaien van de GPU fans kan ook wijzen naar een powerdelivery issue. Heb je het powerdeel al goed nagekeken op het pcb? Kun je misschien high-res foto's maken van het volledige pcb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik zal eens foto's maken. Alle meetpunten en spanningen kloppen, ook de weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Ik zal het toch nog maar eens zeggen, want ik cringe hier super hard op. Die condensatoren die je hebt vervangen, zijn onderdeel van een differentieel communicatie paar. als deze niet op een mm na dezelfde lengte hebben dan is de communicatie niet goed. Zolang je dat niet fatsoenlijk fikst is de kans dat deze opeens werkt nagenoeg 0 (nul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
JonathanG schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:43:
Ik zal het toch nog maar eens zeggen, want ik cringe hier super hard op. Die condensatoren die je hebt vervangen, zijn onderdeel van een differentieel communicatie paar. als deze niet op een mm na dezelfde lengte hebben dan is de communicatie niet goed. Zolang je dat niet fatsoenlijk fikst is de kans dat deze opeens werkt nagenoeg 0 (nul).
Ik geloof je echt, maar het gedrag van de kaart is niet logisch al weet ik te weinig van de werking om ergens zeker van te zijn.

Ik weet dat een videokaart vanuit het moederbord 'Aangezet' wordt. Als dat niet gebeurd kunnen de fans wellicht op maximale snelheid blijven draaien, al verwacht ik dat de GPU via het bios zelf ook iets opstart en daarmee de fans regelt. Wat is er qua PCI communicatie nodig om de GPU op te starten? Zijn alle pairs nodig? Wat doet het beschadigde pair? Wellicht is dat ergens online te vinden in goed begrijpbare tekst.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Alle pairs zijn in principe nodig. Online zal er misschien iets te vinden zijn, maar het is gewoon een communicatielijn van de bus. Als er een deel van die bus niet werkt (die differentieel paren) komt dus een deel van de data niet aan en doet de gpu niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Als ik de specs lees, is het defecte paar de 1e RX paar van de x2 lane (2 RX en TX paren per lane). De GPU zou ook moeten werken op 1x (niet echt bruikbaar dan) dus ik verwacht op zijn minst dat deze iets van leven toont. Wellicht omdat de rest van de lanes ook aangesloten is dat het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Dat is denk het geval inderdaad. Het beste wat je kan doen is die differentieel paren goed fiksen, desnoods goede condensatoren kopen. En dan pas verder kijken.
En een gpu heeft eigenlijk x8 nodig minimaal om evht goed te werken (beeld geven) op x1/x2 kan je alleen data sturen zodat deze die data kan berekenen (mining)

[ Voor 33% gewijzigd door JonathanG op 28-05-2020 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
JonathanG schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:35:
Dat is denk het geval inderdaad. Het beste wat je kan doen is die differentieel paren goed fiksen, desnoods goede condensatoren kopen. En dan pas verder kijken.
De condensatoren zijn het probleem niet, een hardware ontwerper heeft me dat verteld. Een lagere waarde werkt net zo goed voor dezelfde data (wat ook logisch is). Als dit pair dan het probleem is, dan is het mijn soldeer werk, niet de condensatoren.

Hier staan wat meer foto's van de hele kaart: http://photo.ccme.nl/phot...72f456c656374726f6e696361

Edit: De PC moet straks toch open voor een andere upgrade, dan probeer ik de kaart met afgeplakte x2 tm x16 in het x4 slot. Als mijn x2 paar het probleem is moet de kaart dan werken. Zo niet is er een ander probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door Tadango op 28-05-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
https://www.nvidia.com/en...can-i-use-a-1x-pcie-slot/

Volgens deze link is het zoals ik vermoedde, je hebt minimaal x4 nodig om een gpu "werkend" te hebben.
Als ik de fotos zo bekijk ziet de gpu er verder netjes uit. Ik raad je aan om toch proberen om de condensatoren op de sporen te solderen, met een mesje kan je voorzichtig de silk laag (de zwarte verf) van de sporen af te schrapen, en dan de condensatoren er rechtstreeks op te solderen, zodat de connectie weer is zoals die was (met grotere condensatoren).

YouTube: Repairing damaged or lifted pads on a circuit board

Vanaf 6.12 kan je zien hoe bij missing pads deze gast het fikst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ok, dus geen 1x optie (werkte ook niet met de rest afgeplakt). Maar op de traces solderen is voor mij onmogelijk. Deze 2 zitten veel te dicht bij elkaar

Edit: Die link lijkt toch meer op de performance dan technische werking gericht te zijn. Ik lees op andere plekken dat sommige GPU's gewoon werken in een 1x slot, maar dat hoeft niet voor deze 1080 te gelden natuurlijk. Ook voor mining lijkt veel een 1x slot gebruikt te worden per GPU.

Edit2: Ik herinner me opeens dat ik een ooit een 4x raidkaart in een 16x slot heb gebruikt en toen was er geen ruimte voor de videokaart meer. Ik moest toen 2 kaarten ombouwen (stuk connector weg halen) om in de 1x slot te werken. Dat waren oude GPU's uiteraard, en 1 werkte niet (was ook niet getest in het 16x slot). Zegt nog steeds helemaal niets :)

[ Voor 76% gewijzigd door Tadango op 29-05-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Ik zou best voor je die condensatoren willen solderen, de afstand en natuurlijk het vertrouwen kan een issue zijn, Maar je kan me dm'en. Ik werk bij een elektro productie bedrijf, waar ik dus toegang heb tot goede soldeer apparatuur. Zelf heb ik ook reparaties gedaan op SMD 0201 formaat componenten. (dat is 0.6mm bij 0.3mm). Ik wil het graag voor je proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
JonathanG schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:36:
Ik zou best voor je die condensatoren willen solderen, de afstand en natuurlijk het vertrouwen kan een issue zijn, Maar je kan me dm'en. Ik werk bij een elektro productie bedrijf, waar ik dus toegang heb tot goede soldeer apparatuur. Zelf heb ik ook reparaties gedaan op SMD 0201 formaat componenten. (dat is 0.6mm bij 0.3mm). Ik wil het graag voor je proberen.
Bedankt, maar ik vindt het juist leuk om het zelf de proberen. Wanneer het bios goed blijkt en verder meten op niets uit loopt zal ik hem opsturen naar iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 08:23
Mocht je in regio Den Bosch komen, ik heb waarschijnlijk een programmer zoals je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Na weken wachten is eindelijk de bios flasher tool er. Deze werkt en ik kan de flash chip lezen. Dit is een 1Mbyte chip en het bios is 250Kbyte.

Als eerste de huidige inhoud van het chip gelezen en deze opgeslagen. Het begin (type GPU en versie) komt overeen met de officiële rom, dus dat lijkt niet zo verkeerd. Als ik de chip wis en lees is deze niet volledig leeg.... is dat normaal? Als ik de officiële rom inlaad heeft deze een leeg gedeelte voor de overige 75% van de chip, en deze verifieert niet gezien dat stuk niet wil wissen. Als ik een erase doe en daarna een blank check is deze ook nooit goed, want een deel van de chip blijft iets vast houden.

Dus nu de vraag, is dat normaal? Betekend dat iets? Eeprom defect? Het eerste deel lijkt goed te flashen en lezen, en dat zou gebruikt moeten worden.....

Edit: Never mind, een andere versie van de tool herkent hem correct (512Kbyte) en wist hem correct. Leuk al die chinese tools..

Edit2: Bios gewist en de juiste rom geflashed maar het geeft geen verschil. Fan draait nog steeds op 100% en geen output. Dan rest nog de pci traces opnieuw solderen en de chip re-flowen.

Wat is verder te controleren met een scope? Zijn er data lijnen welke de bekijken zijn? Ik ga beginnen met het bios denk ik, als deze niet uitgelezen wordt heeft dat ook weer info.

[ Voor 23% gewijzigd door Tadango op 20-06-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Fan op vol speed en niet opstarten, klinkt als een reset die continu geactiveerd is, of niet door zijn boot komt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
memphis schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:29:
Fan op vol speed en niet opstarten, klinkt als een reset die continu geactiveerd is, of niet door zijn boot komt.
Hij wordt wel duidelijk warm zonder koeler, maar niet echt heet met mijn vinger erop. Als ik mijn vinger eraf houdt voelt hij wel een beetje heet aan, maar lang niet wat het zou moeten zijn. Dat kan goed de chip in reset zijn.... Dus eens opzoek naar het reset circuit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik denk nog steeds dat het ligt aan de niet juiste waarden van de capacitors, en daarbij misschien ook de materiaalkeuze in de caps.

Verder denk ik alleen dat een reflow misschien kan helpen. De afgebroken caps geven al aan dat hij niet goed behandeld is, dus ik neem aan dat er nog ergens anders een scheur in het soldeer kan zitten. Maar zelfs dat is al ver gevonden.

De bios chip uitlezen en herschrijven was wel een goeie poging :) ik had er hoop op, maar helaas :c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dat kan goed maar ik heb bezwaren tegen die theorie:
- Waarom draait de fan op 100%? De kaart moet opstarten eerst.
- In een mining setup zou deze op 1x ook moeten draaien, en dat doet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
-Fans draaien standaard op 100% en worden juist teruggeregeld door de gpu als deze aan gaat. Dus als de gpu continue reset word, zal die nooit de fans aansturen.
-Dus aangezien de gpu continue reset zal hij niet in een x1 mining setup werken.

Je kan denk als je dat al niet gedaan hebt, fotos online opzoeken van de complete gpu en dan vergelijken of alle benodigde componenten aanwezig zijn en goed gemonteerd zitten. Een weerstand dat net geen contact maakt of missing is kan er al voor zorgen dat de gpu niet werkt.

Schematische tekeningen van de circuits verkrijgen is nagenoeg onmogelijk. Heb het een hele tijd geleden aan de support gevraagd voor een oude serie quadro kaart waar het 1 en ander aan kapot was, maar ze mochten/wilden niks vrijgeven.
Wel zijn er online soms delen van reverse-engineered tekeningen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nee ik bedoel dat een defecte 2x lane geen probleem moet zijn omdat hij normaal in een 1x mining rig zou moeten werken. Het probleem zit dus ergens anders zoals wellicht een niet werkende reset vanaf het PCI slot. Daar zal ik eens wat docu zoeken en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nog even gekeken naar de A11 Power Good (Reset) input en deze input heeft een oneindige weerstand tov massa en de verbinding is correct tot aan de trace welke onder de GPU verdwijnt. Daar kan weinig mis mee zijn.

Wat ik nog kan doen:
- Alle spannings punten nogmaals opzoeken en verifiëren
- Datalijnen van de Bios chip met de scope controleren op activiteit
- GPU / MEM reflowen

Over dat reflowen... ik wil onder de chip de dunste flux laten lopen die ik kan vinden. Dan de rest afplakken met kapton tape. Dan het bord opwarmen in een voorverwarmde oven tot ongeveer 100c en dan de chip verwarmen met een reflow lucht soldeerbout op ongeveer 275c. Wellicht haal ik nog even een IR thermometer zodat ik kan monitoren hoe warm de chip echt is. Eerst eens oefenen met de-solderen op een oud printje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Je zou de reset lijn nog kunnen meten wat voor voltage deze geeft tijdens het opstarten. En dan kijken of iemand weet of die laag of hoog moet zijn voor een reset. Dan weet je of de reset het is. Anders blijven de opties over die jij opnoemde en als laatste de reflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Maar de reset komt vanaf het moederbord, het is een power correct state signaal. Deze loopt direct naar de GPU. Gezien een andere kaart prima werkt is dat signaal wel correct.

Vanavond haal ik de scope uit de kast en ga ik de spanning lijnen bekijken (wellicht is er 1 niet stabiel of komt erg laat op) en de SPI bus van de EEPROM om te kijken of deze benaderd wordt door de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Ik denk dat de ingangsspanning wel stabiel is, maar of een van je mosfets/ mosfetdrivers is niet lekker en stuurt niet voldoende spanning naar een deel van de gpu of de EEPROM zou wel of slecht kunnen zijn, of niet goed benaderd worden inderdaad.
Als kan plaats dan fotos van de scope images als je de spi bus meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Maar de hele voeding van de GPU is 1 geheel met 5 fases. Deze 5 zitten parallel op 1 grote hoop welke naar de GPU gaat. Als er 1 fase mist werkt de kaart nog prima maar kan je minder vermogen vragen van de spannings regelaren, en wellicht lagere snelheden halen gezien de minder zuivere spanning (meer fases is een zuivere regeling bij veel vermogen).

EEPROM leest en schrijft prima dus dat lijkt me niet de oorzaak. Deze is uitgelezen op de kaart en niet verwijderd geweest.

Ik zal wat scope captures plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Zou je misschien een BIOS kunnen flashen die een zeer lage consumptie heeft op de kaart door bijvoorbeeld te underclocken van de GPU/memory? De meeste kaarten geven ook een display-out op 400MHz of iets in die trend.

En wat ik laatst ook heb gehoort van Buildzoid, misschien een keer proberen in een andere PCIe slot die werkt vanaf de chipset PCIe lanes ipv de CPU PCIe lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Fordox schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:09:
Zou je misschien een BIOS kunnen flashen die een zeer lage consumptie heeft op de kaart door bijvoorbeeld te underclocken van de GPU/memory? De meeste kaarten geven ook een display-out op 400MHz of iets in die trend.

En wat ik laatst ook heb gehoort van Buildzoid, misschien een keer proberen in een andere PCIe slot die werkt vanaf de chipset PCIe lanes ipv de CPU PCIe lanes.
Wat ik verwacht is dat hij bij het opstarten niet op maximum snelheid draait maar juist op de laagste en later opschaalt. Gezien hij 0,0 doet vanaf het begin (geen post beeld, fan op 100, niet herkend in windows) zal dat niet het probleem zijn.

Ik heb 2 sloten (16x en 4x) en in beiden doet hij niets, lijkt me ook geen probleem met de PCIe lanes gezien de kaart niet eens opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nee, de veiligheid hierin is om om het andersom te laten werken. Als een signaal wegvalt zal de fan op vol toeren gaan om oververhitting te voorkomen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
memphis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:38:
Nee, de veiligheid hierin is om om het andersom te laten werken. Als een signaal wegvalt zal de fan op vol toeren gaan om oververhitting te voorkomen.
Ik bedoel de laagste GPU snelheid. De fan zal inderdaad op 100% draaien tenzij deze terug geregeld wordt door de GPU. Dat is ook een goede indicatie dat de GPU niet eens opstart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tadango
Nog wat gemeten aan de 4 punten waar ik een referentie van heb:
VCORE: 150mOhm en 0.809V. Referentie is 80 tot 250mOhm en 0.64 tot 1.21VDC
VMEM: 85Ohm en 1.350V. Referentie is 97Ohm en 1.35V
PEX: 61Ohm en 1.012V. Referentie is 44Ohm en 1.02V
PLL: 900Ohm en 1.830V. Referentie is 450Ohm en 1.80V

Alleen de weerstand van PLL wijkt redelijk af en die van PEX een beetje, maar dat lijkt me geen indicatie dat er iets mis is. De spanningen kloppen en dat is het belangrijkste.

Toen eens de scope aangesloten en Chip Select, CLK, Data in en Data out gemeten... maar daar ze je niets. CLK, Data in en Data out blijven laag. Chip Select is actief laag en deze was hoog. Lijkt weer typisch een chip in een hangende reset. Dus nog eens naar power good vanuit de PCIe connector gekeken en daar heb ik de vorige keer een fout gemaakt, ik had ergens een trace verwisseld. Als ik deze goed volg (met een loep) dan gaat deze een via in waarna ik deze nergens meer kan vinden. Dat kan dit nog steeds direct de GPU in gaan, al had ik wel ergens een weerstand verwacht.... Ik ga nog eens verder deze proberen te vinden op een andere plek. Dat is echt vervelend werk :(

Mooi alles klaargezet zo, maar dus voor niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEXZsSc2wwMYm8mtnpKPbcvpt-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFKlwmIEk0G3inNaCrqEsDt0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 19:26
Heb je de 'oven' methode al geprobeerd? Wel even opletten met de weerstandjes die je zelf al hebt vervangen.

Linus TT heeft een filmpje, maar er zijn nog zat andere filmpjes op YT

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 20:25
laurensxeon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:10:
Heb je de 'oven' methode al geprobeerd? Wel even opletten met de weerstandjes die je zelf al hebt vervangen.

Linus TT heeft een filmpje, maar er zijn nog zat andere filmpjes op YT

YouTube: YouTube
Ik zet deze er dan ook even bij, om te laten zien dat de "oven" methode nergens op slaat. 8)7
YouTube: Linus Attempts BGA Graphics Chip Repair! - Rossmann Repair Group, Ne...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Zonder flux helpt het niet echt nee....

Maar als het iets veranderd zou het wel veel info kunnen opleveren. Mocht de kaart hierdoor wel 5 minuten werken bv dan zegt dat al enorm veel. Of het dan te verhelpen is is een 2e (reballing is een optie) natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hell-Slave schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Ik zet deze er dan ook even bij, om te laten zien dat de "oven" methode nergens op slaat. 8)7
YouTube: Linus Attempts BGA Graphics Chip Repair! - Rossmann Repair Group, Ne...
Ik heb geen tijd om de video te bekijken, maar na zeker 100+ videokaarten in de oven weer tot leven gewekt te hebben kan ik je garanderen dat het ergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:02
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb geen tijd om de video te bekijken, maar na zeker 100+ videokaarten in de oven weer tot leven gewekt te hebben kan ik je garanderen dat het ergens op slaat.
Zeker is mij ook eens gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

De video van linus vervangt een hele BGA, de oven methode is een reflow. Dit houdt in dat je het tin weer zacht maakt ipv vloeibaar waardoor je alle mogelijke scheurtjes in het soldeer tijdelijk fixt.

Dit was volgens mij alleen een probleem met grafische kaarten toen het tin van loodhoudend naar loodvrij ging, wat een bekend probleem was bij de GTX400 serie volgens mij.

Maar een reflow is het proberen wel waard in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Reflow gun / oven heeft geen effect. Soms lijkt de kaart iets pulserend warm te worden, maar daar houdt het dan ook op. Tijd om de hele GPU eraf te halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Tadango schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:35:
Reflow gun / oven heeft geen effect. Soms lijkt de kaart iets pulserend warm te worden, maar daar houdt het dan ook op. Tijd om de hele GPU eraf te halen denk ik.
Heb je het al geprobeert of is het een aanname van je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Fordox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Heb je het al geprobeert of is het een aanname van je?
Al geprobeerd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Tadango Hoe gaat het met dit project? :)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ligt even stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Als het goed is heb ik binnenkort een MB over met een PCI aansluiting zodat ik verder kan testen. Dan ga ik net zo lang door tot er ergens rook uit komt :) Ik heb een paar keer gezocht naar een reset circuit (om de GPU in reset te houden zolang het systeem niet klaar is) maar ik kan niets vinden daarover. Mocht iemand daar meer over weten hoor ik dat graag. PCIE OK signaal gaat direct de GPU in zo te zien en die meet goed dus ik vermoed dat er nog een soort power OK vanaf een voedings spanning regelaar is op de kaart zelf al lijken die door de GPU bestuurd en zonder sturing genereren deze de basis spanning dus wellicht is er geen terugkoppeling van de regelaar naar de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraag eens aan Buildzoid die kan je wrs wel wat tips geven :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Damic schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:09:
Vraag eens aan Buildzoid die kan je wrs wel wat tips geven :Y
En hoe benader ik die dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

https://www.twitch.tv/buildzoid ofzo YouTube: YouTube

[ Voor 56% gewijzigd door Damic op 08-01-2021 21:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Top, zal eens kijken of hij wil reageren. Ik had een andere youtuber ook al eens een bericht gestuurd maar nooit wat gehoord. Die mensen krijgen teveel vragen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Zonet eens een oud moederbord met PCIE Gen1 op de werkbank gezet en de GTX 1080 nog eens getest. Ik heb nu ook een thermal camera dus ik was benieuwd of daar iets nieuws mee te zien was, maar die laat weinig activiteit zien.

Door de paralax fout zitten de warmte plekken iets verschoven:

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/Overig/Electronica/MD14133919.jpg

Afbeeldingslocatie: https://foto.ccme.nl/Overig/Electronica/MD14133948.jpg

Hier zie je ook weer dat er iets vermogen opgenomen wordt door de GPU maar het is niet veel. Je ziet ook de spanningsregelaar voor het geheugen iets warm worden. Veel meer nuttige informatie is hier ook niet uit te halen.

Ik ga eens kijken of ik contact kan krijgen met Buildzoid. Hopelijk heeft die nog een idee.
Pagina: 1