IPTV zonder settopbox (CI+ module)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huibkoll
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-07 08:48
Het grootte nadeel van Glasvezel is naar mijn mening dat je voor elke TV weer een aparte settopbox nodig hebt. Naast dat het onhandig is en meer ruimte vraagt zijn er ook extra maandelijks terugkerende (hoge) kosten aan verbonden. Reeds in 2014 (nieuws: KPN werkt aan iptv zonder settopbox) werd gemeld dat er ondersteuning zou komen voor CI+ modules (1.4 standaard) voor IPTV. Tot op heden is er nog geen glasvezel leverancier die dit ondersteunt. Hoewel ik een glasvezel aansluiting heb houdt dit mij tegen (ik zou graag willen). Van de 3 TV's heb ik er twee met een CI+ module en kan daar ook geen settopbox hebben. Je kunt natuurlijk wel gaan streamen via je telefoon en een Chromecast maar het blijft toch meer gedoe dan gewoon met 1 afstandsbediening en je TV. Het is ook niet voor alle gebruikers weggelegd.

Mijn vraag is; gaan de IPTV/glasvezel providers nog ooit de CI+ module 1.4 ondersteunen en implementeren? Waarom werd dit lang geleden wel aangekondigd maar is het er tot op heden nooit gekomen?

PS
Het is een enorme klanten binder voor Ziggo en de andere providers laten de concurrentie daar liggen.

Beste antwoord (via Huibkoll op 30-04-2020 18:34)

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:50
Hier zijn natuurlijk wel illegale oplossingen voor die ik om die reden niet verder zal bespreken.

Verder helemaal mee eens. Als het illegaal kan zou het ook legaal moeten kunnen. Dat kastje is vervelend om erbij te hebben door de extra kabels etc. Daarnaast is er 0 keuze en drukken ze zo’n kastje door je strot.

Ik heb het opgelost door weer ziggo te nemen naast dsl. Kijk nu middels tvheadend lineaire tv. 1 centrale server (die er toch al stond) een USB dvb-c tuner en 2 clients. Kodi op de ene met tvheadend plugin en een nvidia shield. Werkt prima incl EPG.

Hoeft geen coax meer door het huis te lopen ethernet is voldoende. Kosten kunnen evt. een dingetje zijn maar dat heb ik persoonlijk graag over om niet zo’n irritant extra kastje te hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Het grote probleem is dat er volgens mij niet echt een standaard bestaat voor doorgifte van IPTV die door fabrikanten van televisies wordt geïmplementeerd. Je zou als internetprovider wel iets kunnen verzinnen om IPTV te ontsleutelen met CI modules, maar dan moet de software van de televisies wel ondersteunen om via een netwerkkabel TV signalen te ontvangen en te ontsleutelen.

In sommige glasvezelgebieden zijn ooit systemen uitgerold waarbij alles via glasvezel je huis in komt en waarbij het glasmodem TV signalen over je interne coaxkabels uitzendt. Het grote nadeel is hier weer van dat je twee netwerken naast elkaar blijft houden, van coax en internet, hoewel dit bij Ziggo natuurlijk niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Trined ondersteunt vziw DVB-C over glasvezel. Is ook meteen de enige voor zover ik weet.

Toen Ziggo en UPC samengingen waren er ineens kosten aan het huren van een STB verbonden. Daarvoor moet je gaan klagen bij de monopolist of de ACM, niet bij ons. Of het gewoon als gegeven accepteren, want veranderen ga je het niet.

En nee, dat gaan de glasvezelproviders niet ondersteunen. Die zijn wel gek. Ze moeten verschillende diensten leveren over en dat gaat het makkelijkste als je maar 1 kastje te ondersteunen hebt in plaats van tig verschillende implementaties van evenzoveel verschillende merken TV producenten. Vergelijk het maar met een groot bedrijf: daar werkt ook iedereen met de zelfde hardware. Juist omdat standaard.

Vraag me wel af wat jij definieert als klantenbinder. Het feit dat CI+ ondersteund wordt? De vraag is voor hoe lang nog. Voor simpelweg lineaire TV kijken, prima. Maar je ziet in ISP land een verscuiving naar on-demand kijken. Dus die vraag wordt minder, zeker in de toekomst. Komt bij dat wij een klein landje zijn voor de jongens van Liberty Global (eigenaar ziggo-vdf, zoek maar eens op waar ze zitten) en dus al helemaal niet zo snel in aanmerking komen voor maatwerk. Ook omdat we hier nogal "verkabeld" zijn. Die coax die her en der light is ze eigenlijk alleen maar een doorn in het oog, bandbreedte is beperkt en er moeten steeds meer trucs uitgehaald worden om alles te kunnen aanbieden. Da's totaal niet interessant om op te blijven hangen. Tot aan de wijkkasten ligt al fiber, als het aan hen lag zat er ook geen coax meer in nieuwe woningen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:50
Hier zijn natuurlijk wel illegale oplossingen voor die ik om die reden niet verder zal bespreken.

Verder helemaal mee eens. Als het illegaal kan zou het ook legaal moeten kunnen. Dat kastje is vervelend om erbij te hebben door de extra kabels etc. Daarnaast is er 0 keuze en drukken ze zo’n kastje door je strot.

Ik heb het opgelost door weer ziggo te nemen naast dsl. Kijk nu middels tvheadend lineaire tv. 1 centrale server (die er toch al stond) een USB dvb-c tuner en 2 clients. Kodi op de ene met tvheadend plugin en een nvidia shield. Werkt prima incl EPG.

Hoeft geen coax meer door het huis te lopen ethernet is voldoende. Kosten kunnen evt. een dingetje zijn maar dat heb ik persoonlijk graag over om niet zo’n irritant extra kastje te hebben.