WIFI werkt niet wanneer PC uitgeschakeld wordt.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-02-2022
Goedemorgen Tweakers,

Misschien een beetje een apart probleem maar het overkomt me helaas wel.

Ik ervaar al een tijd dat als ik mijn computer uitschakel, de wifi niet meer werkt. (wel een verbinding er gebeurt echter niks)
Als ik de netwerkkabel uit mijn uitgeschakelde pc haal, werkt de wifi wel weer.

Het is als volgt aangesloten:

Experiabox KPN (meterkast beneden) -> Wifi versterker KPN (zolder)
Wifi versterker -> Zyxel switch
Zyxel switch -> PC
Zyxel switch -> NAS

Voordat ik verhuisde heb ik het zelfde probleem gehad, met de zelfde switch. Toen haalde ik elke avond de netwerk kabel uit me computer. Nu ben ik dat wel zat en zoek ik naar een oplossing.

De switch heeft low/medium/high priority aansluitingen. Ik weet verder niet of het uitmaakt op welke manier ik de kabels hier in plug.

Dus bij deze de vraag:

Hoe voorkom ik dat ik de netwerk kabel elke avond uit mijn computer moet halen, zodat ik toch goede wifi heb?

Alvast bedankt ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Welke wifi valt weg? Die van de Experiabox? Die van de KPN wifi versterker? Allebei?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
Van beide, in vorige huis had ik die versterkers niet en toen gebeurde het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
Even een heel simpele gedachte.

"De wifi werkte in het vorige huis ook niet met dezelfde switch. De versterker is nieuw in dit huis, dit valt ook weg."

Ligt het probleem dan niet in de switch? Heb je dit probleem ook als je de switch er tussen uit haalt?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
Als de switch er tussen uit is dan werkt het ook, dus het probleem ligt vermoedelijk wel in de switch.
Nu vraag ik me af is dit een probleem wat vaker voorkomt bij switches?
Of moet ik een nieuwe switch aanschaffen, want moet toch me netwerk splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Dit klinkt inderdaad als een bijzonder brakke switch. Het zou kunnen zijn dat netwerkinterface van je computer wanneer deze wordt uitgeschakeld met een snelheid van 10mbit verbonden blijft met de switch wat vervolgens om de een of andere reden problemen veroorzaakt. Je zou in de BIOS van je computer kunnen kijken naar instellingen omtrent Wake-on-LAN en kijken of het probleem blijft bestaan wanneer je dit uitschakelt.

Los hiervan is het een probleem dat er niet zou moeten zijn, en kijken naar een nieuwe switch is dus zeker geen gek idee. Al is het wel heel raar dat ook de WiFi van de experiabox weg zou vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Wat voor type switch betreft het precies ?

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 30-04-2020 14:43 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
BAJansen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:16:
Dit klinkt inderdaad als een bijzonder brakke switch. Het zou kunnen zijn dat netwerkinterface van je computer wanneer deze wordt uitgeschakeld met een snelheid van 10mbit verbonden blijft met de switch wat vervolgens om de een of andere reden problemen veroorzaakt. Je zou in de BIOS van je computer kunnen kijken naar instellingen omtrent Wake-on-LAN en kijken of het probleem blijft bestaan wanneer je dit uitschakelt.

Los hiervan is het een probleem dat er niet zou moeten zijn, en kijken naar een nieuwe switch is dus zeker geen gek idee. Al is het wel heel raar dat ook de WiFi van de experiabox weg zou vallen.
Thanks voor de hulp. Ik ga dit eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
mash_man02 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:43:
Wat voor type switch betreft het precies ?
Zyxel GS-105B v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
Switch kan zeker de oorzaak zijn. Ik heb hier ooit een eenvoudige Netgear switch gehad die het hele netwerk platgooide als de PlayStation ingeschakeld werd. Nog twee dezelfde switches in het netwerk zitten die zonder problemen werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeftaaD
Thanks for reactie. Ik wacht nog even af of het andere oorzaak kan zijn. Anders vervang ik de switch.
Pagina: 1