Rolluiken verschillen in merk of type

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
We zijn op zoek naar rolluiken op de 1e verdieping om warmte tegen te gaan maar ook licht.
Inbraak preventie is hier dus niet aan de orde.

Op het internet is een hoop informatie te vinden en zat aanbieders van rolluiken.
Het probleem is dat er een hoop prijs verschil zit tussen de diverse aanbieders.

De meeste aanbieders hebben een huismerk, een budget merk en een A-merk.
Het probleem is dat het allemaal hetzelfde eruit ziet en allemaal zijn ze volgens de aanbieders 'goed'.

Ik zie veelal Alutech en Heroal voorbij komen waarbij Alutech het budget merk is en Heroal het A-merk.
Er zit een flink prijsverschil tussen de 2.

Als je naar de website van Alutech kijkt ziet het er allemaal goed uit, en Heroal is een bewezen merk.
Als je kijkt naar de gewichten van de lamellen dan is Heroal een stuk zwaarder, dus waarschijnlijk sterker.

Als je kijkt naar windbelasting dan is het ongeveer gelijk aan elkaar terwijl Heroal zwaarder is.

Ik heb al op het internet rond gezocht naar ervaringen met verschillende merken, maar er is bijna niks te vinden.
Wat je al vindt gaat vaak over de motoren.
Daar wil ik gewoon voor Somfy gaan omdat dit een lang meegaand merk is en dus later altijd goed en makkelijk te vervangen is.

Zijn er mensen die ervaring hebben met verschillende merken? Of die kunnen vertellen waar eventuele kwaliteits verschillen in zitten?
Als bijv. bij Alutech na 10 jaar de lak helemaal op is en bij Heroal pas na 20 jaar, dan is de keuze makkelijk voor mij.
Ik wil altijd een kwalitatief goed product hebben waar ik zo min mogelijk ellende van ondervindt (zeker op/aan het huis).
Maar als ik alleen betaal voor marketing dan vind ik het ook weer zonde.

Kortom ik hoor graag wat voor rolluiken jullie hebben en wat jullie ervaringen ermee zijn.
Ook qua windbelasting (zijn ze er bijv. wel eens uitgewaaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
Iemand ervaring met merken die wel/niet goed zijn?
Of problemen met bepaalde typen?
Rolluiken die eruit gewaaid zijn?
Lak die loslaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb nu sinds een jaar nieuwe rolluiken van Heroal. Heel tevreden over. Zo'n beetje overal waar ik ze zie, heeft wel een stickertje Heroal. En toen ik me aan het oriënteren was zag ik ze opeens écht overal :+

Ik heb de meesten handmatig bandbediend; 1 standaard elektrisch (Somfy) met inbouwschakelaar omdat deze wel erg groot en zwaar was, en één met afstandsbediening. Dit laatste ivm het niet kunnen wegwerken van de band of een opbouwschakelaar op de badkamer.
Achteraf gezien had ik ze net zo goed allemaal met afstandsbediening willen hebben. Daarmee kun je namelijk ook een positie inleren.

Het enige nadeeltje dat ik heb kunnen ontdekken: in de winter kunnen de rolluiken vastvriezen. Logisch, zou je zeggen. Maar wat ik bedoel is dat er aan de onderkant een rubberstripje zit. Dit sluit vervolgens wel héél goed af op de raamdorpels. Van de binnenzijde komt er wat condens op, en als dat onderaan komt vriest die rubberen strip vast.
Handmatig kun je dan natuurlijk met veel meer gevoel openen of besluiten dicht te laten, dan elektrisch. Oplossing is bij het elektrische raam gewoon even preventief een paar stripjes eronder te leggen zodat er minder contactoppervlak is.

Rolluikgeleiders en de kappen zijn in kleur (RAL 5011, staalblauw), de lamellen zelf zijn creme-wit. Nergens problemen met de lak kunnen constateren. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Mijn ouders hebben 35 jaar lang Heroals vol op het zuiden gehad.
Na 35 jaar hebben we een aantal metalen clips moeten vervangen en tussendoor wat 'banden'.

Opvallend is dat de Heroals na een epische hagelbui geen of weinig schade hadden.
Goedkopere bij de buren waren volledig (cosmetisch) afgeschreven.

Derhalve heb ikzelf destijds besloten ook voor Heroals te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oh ja, die afstandsbediening: dat is geen los kastje in mijn geval. Dat wilde ik niet, want als je er mee kunt rondlopen raak je het kwijt.
Het is gewoon een opbouwraampje met de schakelaars er op, en een knoopcelbatterijtje er in. Ik heb deze vast tegen het badkamermeubel gemonteerd. Dat batterijtje houdt het nu al een jaar vol, dus geen zorgen dat je die continu moet wisselen. :)

Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: https://geerrink.nl/wp-content/uploads/2014/05/draadloze_schakelaar.png

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:27:
Ik heb nu sinds een jaar nieuwe rolluiken van Heroal. Heel tevreden over. Zo'n beetje overal waar ik ze zie, heeft wel een stickertje Heroal. En toen ik me aan het oriënteren was zag ik ze opeens écht overal :+

Ik heb de meesten handmatig bandbediend; 1 standaard elektrisch (Somfy) met inbouwschakelaar omdat deze wel erg groot en zwaar was, en één met afstandsbediening. Dit laatste ivm het niet kunnen wegwerken van de band of een opbouwschakelaar op de badkamer.
Achteraf gezien had ik ze net zo goed allemaal met afstandsbediening willen hebben. Daarmee kun je namelijk ook een positie inleren.

Het enige nadeeltje dat ik heb kunnen ontdekken: in de winter kunnen de rolluiken vastvriezen. Logisch, zou je zeggen. Maar wat ik bedoel is dat er aan de onderkant een rubberstripje zit. Dit sluit vervolgens wel héél goed af op de raamdorpels. Van de binnenzijde komt er wat condens op, en als dat onderaan komt vriest die rubberen strip vast.
Handmatig kun je dan natuurlijk met veel meer gevoel openen of besluiten dicht te laten, dan elektrisch. Oplossing is bij het elektrische raam gewoon even preventief een paar stripjes eronder te leggen zodat er minder contactoppervlak is.

Rolluikgeleiders en de kappen zijn in kleur (RAL 5011, staalblauw), de lamellen zelf zijn creme-wit. Nergens problemen met de lak kunnen constateren. :)
AcIDeR schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:34:
Mijn ouders hebben 35 jaar lang Heroals vol op het zuiden gehad.
Na 35 jaar hebben we een aantal metalen clips moeten vervangen en tussendoor wat 'banden'.

Opvallend is dat de Heroals na een epische hagelbui geen of weinig schade hadden.
Goedkopere bij de buren waren volledig (cosmetisch) afgeschreven.

Derhalve heb ikzelf destijds besloten ook voor Heroals te gaan.
Dat klinkt dan in ieder geval goed en versterkt mijn idee om ook voor Heroal te gaan.
Ik wil zeker zo min mogelijk gezeur.
Mijn buren hebben sinds een jaar rolluiken (merk geen idee) en deze gaan nu al hortend en stotend open/dicht.
Dat soort dingen wil ik dus voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37
Volgens deze site https://www.fensterversand.com/rollladen/hersteller.php

Wordt Heroal volledig in Duitsland vervaardigd https://www.fensterversan...den/hersteller/heroal.php

edit:
Vergeet trouwens rolluiken tegenwoordig meer dan een merknaam en holle producten zijn.
Tegenwoordig kun je ze ook in aluminium verkrijgen.
Gecombineerd met plastig
Of dat de holle ruimtes gevuld en dus masief zijn.

Kortom, keuzes....:)

edit2:
In DL gaan ze juist weer plat op Roma

[ Voor 42% gewijzigd door barry86 op 06-05-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
barry86 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:06:
Volgens deze site https://www.fensterversand.com/rollladen/hersteller.php

Wordt Heroal volledig in Duitsland vervaardigd https://www.fensterversan...den/hersteller/heroal.php

edit:
Vergeet trouwens rolluiken tegenwoordig meer dan een merknaam en holle producten zijn.
Tegenwoordig kun je ze ook in aluminium verkrijgen.
Gecombineerd met plastig
Of dat de holle ruimtes gevuld en dus masief zijn.

Kortom, keuzes....:)

edit2:
In DL gaan ze juist weer plat op Roma
Bijna alle rolluiken zijn inderdaad aluminium gevuld met schuim.

Ik kan van Roma voor de rest weinig specificaties vinden en ook online weinig prijzen.
Dat betekent dan waarschijnlijk dat het vrij exclusief is.
Ik vind de Heroal meerprijs t.o.v. budget nog wel te doen, en er zijn een hoop specificaties beschikbaar.

Ik zag wel van Roma de s_onron serie, die is dan wel weer erg mooi, maar waarschijnlijk niet te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 09:43
Ik lees even mee, heb zelf voor de babykamer eigenlijk een rolluik nodig maar alle offertes die ik aanvraag zijn best prijzig (raam van 3100cm x 1350)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

sjoerdvdijk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:50:
Ik lees even mee, heb zelf voor de babykamer eigenlijk een rolluik nodig maar alle offertes die ik aanvraag zijn best prijzig (raam van 3100cm x 1350)
Wat is prijzig?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 09:43
Varieerde tussen de 700 en 2471(dat was van Roma), maar misschien dat ik te krenterig ben.
Het hoeft van mij niet elektrisch te zijn en hij moet wel gemonteerd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is een aardig prijsverschil!

Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb 725 euro betaald voor een motorbediend rolluik van 2685 x 1945.
Dan heb ik dus een Heroal rolluik.
Mogelijk dat dit goedkoper is omdat dit onderdeel van een veel grotere opdracht was. Maar voor 2400 euro verwacht ik dat zij het rolluik ook voor me komen bedienen en dat ik dat niet meer zelf hoef te doen. 8)7

@Frank_P Heroal dus. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-05-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
Zeker een aardig prijsverschil.
Wat voor merk was de € 700,- dan?

De Roma rolluiken lijken qua prijs erg exclusief.
Ik denk dat ik gewoon voor Heroal ga met somfy motoren erin.

Heeft iemand ervaring met het Tahoma/Connexoon systeem van Somfy?
Daarmee kan je dan je rolluiken bedienen met je smartphone en zien of ze open/dicht zijn.
Werkt dit een beetje lekker met de IO motoren van Somfy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:28
Frank_P schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:02:

Daarmee kan je dan je rolluiken bedienen met je smartphone en zien of ze open/dicht zijn.
Ikzelf heb de Tahoma box, dit werkt goed zoals je zegt hier heb ik vrij weinig over te melden anders dan het goed werkt. Ook heb ik ervaring met de Connexoon box deze app verschilt van de Tahoma, is minder uitgebreid maar de app hiervan vind ik weer duidelijker.

Verder wanneer je alleen de rolluiken op de box wil gebruiken zou ik zeggen kies voor de goedkopere Connexoon box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45
Frank_P schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:02:

Wij hebben rolluiken van Heroal icm met Somfy motoren en Connecxoon systeem. Bevalt ons uitstekend. Ik wil er alleen nog een Somfy Sunis Wirefree II io aan koppelen zodat hij naast op gezette tijden ook op basis van zonlicht naar beneden dan wel weer omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:10
Je kan ook bij Sunmaster kijken, die hebben een eigen merk maar is volgens mij hetzelfde als Heroal. Als ik het goed onthouden heb maken zij in licentie Heroal rolluiken in een fabriek in Nederland en ze hebben de deal dat ze die rolluiken ook als huismerk mogen aanbieden. Enige verschil is dat ze alleen in 3 basiskleuren geleverd mogen worden dan. Heb ze icm somfy motoren en connecxoon en dat werkt vooralsnog top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
prakka schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:15:
[...]

Ikzelf heb de Tahoma box, dit werkt goed zoals je zegt hier heb ik vrij weinig over te melden anders dan het goed werkt. Ook heb ik ervaring met de Connexoon box deze app verschilt van de Tahoma, is minder uitgebreid maar de app hiervan vind ik weer duidelijker.

Verder wanneer je alleen de rolluiken op de box wil gebruiken zou ik zeggen kies voor de goedkopere Connexoon box.
Ik wil inderdaad alleen de rolluiken gebruiken, dus de connexoon zou prima zijn.
caRe.Ghost schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Wij hebben rolluiken van Heroal icm met Somfy motoren en Connecxoon systeem. Bevalt ons uitstekend. Ik wil er alleen nog een Somfy Sunis Wirefree II io aan koppelen zodat hij naast op gezette tijden ook op basis van zonlicht naar beneden dan wel weer omhoog gaat.
Klinkt interessant maar ik hoef weer niet perse zongestuurd, dat doe ik dan wel handmatig met de app.
Malt007 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:23:
Je kan ook bij Sunmaster kijken, die hebben een eigen merk maar is volgens mij hetzelfde als Heroal. Als ik het goed onthouden heb maken zij in licentie Heroal rolluiken in een fabriek in Nederland en ze hebben de deal dat ze die rolluiken ook als huismerk mogen aanbieden. Enige verschil is dat ze alleen in 3 basiskleuren geleverd mogen worden dan. Heb ze icm somfy motoren en connecxoon en dat werkt vooralsnog top.
Helaas moet ik daar echt een offerte aanvragen en kan ik niet op de site rekenen.
Daarnaast 'vertrouw' ik huismerken nooit zo, als het echt Heroal zou zijn lijkt het mij dat ze dat wel neerzetten want dat is een goed verkoop argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 17:10
[...]

Helaas moet ik daar echt een offerte aanvragen en kan ik niet op de site rekenen.
Daarnaast 'vertrouw' ik huismerken nooit zo, als het echt Heroal zou zijn lijkt het mij dat ze dat wel neerzetten want dat is een goed verkoop argument.
Het is toch echt zo maar dat mogen ze natuurlijk niet adverteren van Heroal. De fabriek staat in Nijkerk en daar maken ze in licentie al Heroal. Wil overigens niet beweren dat het exact dezelfde kwaliteit is, wellicht een instapmodel van Heroal ofzo, zag dat ze meerdere soorten daarvan aanbieden. En natuurlijk bijna geen kleuren om uit te kiezen.

Prijzen komen gewoon uit zo'n standaard boek, dus een belletje van 5 minuten en je hebt je prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Malt007 op 08-05-2020 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ooit eens gevraagd of een Heroal rolluik uit uitsluitend Heroal onderdelen bestond en zo uit de fabriek kwam, dit was het antwoord:
Overigens heeft Heroal zelf helemaal geen rolluikenfabriek, dit ter informatie.

Heroal levert alleen de componenten.

Er zijn diverse fabrieken in Europa die de componenten assembleren tot rolluiksystemen.
Zelf ben ik ook op zoek naar een rolluik maar deze ga ik bedienen dmv de Shelly 2.5, stukken goedkoper dan Somfy en ook heel simpel in te bouwen in je eigen huisautomatisering. Somfy IO is een gesloten protocol wat het lastiger maakt om dit in je HA te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:15
Tegenwoordig heeft Heroal ook een assemblage afdeling en verkopen ze ook complete rolluiken/screens uit eigen fabriek aan dealers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 10:45
Ik heb geen ervaring met Heroal, maar wel met Verano. Er zat na installatie zoveel ruimte tussen de lamellen en geleiders dat bij het minste zuchtje wind de rolluiken begonnen te klapperen. Verschrikkelijk irritant als heel de nacht al je rolluiken aan het klapperen zijn. Zowel de installateur als Verano gaven niet thuis. Pas na een half jaar opgelost door de geleiders om te wisselen voor borstelgeleiders. De borstels in de geleiders zorgen ervoor dat er geen ruimte meer zit tussen lamel en geleider. Ik kan dus zeker aanbevelen om borstelgeleiders te nemen. Met de kennis van nu had ik voor Alulux gegaan (geen Alutech dus). Succes met de keuze.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:43:
Ik heb ooit eens gevraagd of een Heroal rolluik uit uitsluitend Heroal onderdelen bestond en zo uit de fabriek kwam, dit was het antwoord:

[...]

Zelf ben ik ook op zoek naar een rolluik maar deze ga ik bedienen dmv de Shelly 2.5, stukken goedkoper dan Somfy en ook heel simpel in te bouwen in je eigen huisautomatisering. Somfy IO is een gesloten protocol wat het lastiger maakt om dit in je HA te gebruiken.
Ik heb even kort gekeken naar Shelly, maar dan moet je bij elk rolluik zo’n aparte module nog erbij zetten?
Of heb je geintegreerde oplossingen?
DoubleTweak schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:43:
Ik heb geen ervaring met Heroal, maar wel met Verano. Er zat na installatie zoveel ruimte tussen de lamellen en geleiders dat bij het minste zuchtje wind de rolluiken begonnen te klapperen. Verschrikkelijk irritant als heel de nacht al je rolluiken aan het klapperen zijn. Zowel de installateur als Verano gaven niet thuis. Pas na een half jaar opgelost door de geleiders om te wisselen voor borstelgeleiders. De borstels in de geleiders zorgen ervoor dat er geen ruimte meer zit tussen lamel en geleider. Ik kan dus zeker aanbevelen om borstelgeleiders te nemen. Met de kennis van nu had ik voor Alulux gegaan (geen Alutech dus). Succes met de keuze.
Je zou denken dat Verano goede kwaliteit is. Of is dat gewoon een eigenschap van geleiders met rubbers?
Waarom zou je nu specifiek gaan voor Alulux ipv een ander merk?

Ps. Heeft heroal ook geleiders met borstels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

sjoerdvdijk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:43:
Varieerde tussen de 700 en 2471(dat was van Roma), maar misschien dat ik te krenterig ben.
Het hoeft van mij niet elektrisch te zijn en hij moet wel gemonteerd worden.
Nofi, maar je bent krenterig :P

700 euro voor een dergelijk rolluik (geïnstalleerd én met Somfy motor en wel neem ik aan?) Is echt niet duur. Ter vergelijking met mijn eigen situatie:
3x aluminium Heroal rolluikgeleiders antraciet, bak lamellen wit
B 1620 x H 1720mm
Bediening: elektrisch IO Somfy motor incl afstandsbediening Rnb
Kap: afgeschuind of rond wit

1x aluminium Heroal rolluikgeleiders antraciet, bak lamellen wit
B 1920 x H 1720mm
Bediening: elektrisch IO Somfy motor incl afstandsbediening Lnb
Kap: afgeschuind of rond wit
2320 euro (Noord-Holland)

Uitermate tevreden over Heroal overigens :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Frank_P schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Ik heb even kort gekeken naar Shelly, maar dan moet je bij elk rolluik zo’n aparte module nog erbij zetten?
Of heb je geintegreerde oplossingen?
Correct, voor elk rolluik moet je dan een Shelly 2.5 installeren in de inbouwdoos achter de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Correct, voor elk rolluik moet je dan een Shelly 2.5 installeren in de inbouwdoos achter de schakelaar.
En welke motor neem je daarbij dan? Want opzich klinkt het wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleTweak
Frank_P schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:04:
Je zou denken dat Verano goede kwaliteit is. Of is dat gewoon een eigenschap van geleiders met rubbers?
Waarom zou je nu specifiek gaan voor Alulux ipv een ander merk?

Ps. Heeft heroal ook geleiders met borstels?
Heroal werd me afgeraden in de winkel. Winkel verkocht het wel overigens. Verkoper zei dat Alulux betere kwaliteit is tegenwoordig en dat Heroal het vooral van de naam moet hebben.
Ik heb nu borstelgeleiders van Alulux. Alulux levert standaard borstelgeleiders. Heroal niet, maar wellicht wel mogelijk als optie.
Helaas ben ik toen voor een goedkopere aanbieding gegaan met Verano rolluiken. De rolluiken van Verano is echt goedkope rotzooi. Goedkoop was helaas duurkoop.

Het gerammel is deels een eigenschap van geleiders met rubbers, maar wanneer de lamellen veel dunner zijn dan de ruimte in de geleiders dan heb je er waarschijnlijk nog meer last van en dat is bij Verano dus standaard.

Ik kan je echt aanraden om borstelgeleiders te nemen want je wordt echt gek van het geklapper als er teveel ruimte in de geleider zit.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleTweak
Qua prijs kwam ik op €4500,- voor 9 rolluiken met Somfy IO motor en Connexoon.
Alulux kwam toen op €6000,-. Prijzen inclusief montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Frank_P schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:30:
[...]

En welke motor neem je daarbij dan? Want opzich klinkt het wel goed.
Elke simpele huismerk motor zou voldoende moeten zijn maar ik ga vermoedelijk voor de Somfy LT50 motor vanwege de kwaliteit en beschikbaarheid vervangingsmodellen in de (verre) toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harde_cynist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 18:53
Zegt het merk Bubendorff en Albo iemand ook wat? Ik ben ook op zoek naar rolluiken, die op zonne-energie werken zodat er niet geboord hoeft te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:04
harde_cynist schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:23:
Zegt het merk Bubendorff en Albo iemand ook wat? Ik ben ook op zoek naar rolluiken, die op zonne-energie werken zodat er niet geboord hoeft te worden.
Merk zegt mij niets, laatst een bestaand rolluik omgebouwd naar elektrisch op zonne energie met een Brel motor. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo makkelijk was. Als het over klein jaartje allemaal nog prima werkt gaan ook de andere rolluiken er aan geloven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:11

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v5z7P35pmsJaJzql5EaxoCgAis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ihVS6tWKNK0cIykU5EW25ofy.jpg?f=user_large

Onlangs hebben we 2 luiken laten installeren. We hebben ze bij een lokale woninginrichtingwinkel gekocht samen met de buren. Het merk is Degalux, de motor is een Somfy S&SO RS100 IO met een bediening via een afstandbediening (ik hoef ze niet te bedienen met een app), De geleiders zijn voorzien van borstels en het motorgeluid is minimaal. De gevel staat op een winderige plek en van gerammel is geen sprake. Het is echter afwachten wat het doet met windkracht 8 en hoger :P

Overigens heb ik niet echt gekeken naar de alternatieven.

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 09-05-2020 13:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:49
Hier ook al een tijdje aan het twijfelen en nu de knoop doorgehakt.
De slaapkamers krijgen allemaal rolluiken.

Mijn vrouw kan niet slapen met een beetje licht, dus is altijd aan t klooien met de gordijnen, mijn dochter heeft t zelfde kwaaltje en mijn zoon slaapt op zolder (met dakkapel) en heeft ook gewoonweg veel licht en vooral stralingswarmte die in de avond zijn kamer fors opwarmt.
Na een hoop rondzoeken en vergelijken kom ik terecht op Alulux luiken (de CD942), de borstels in de geleiders zouden minder klapperen van de wind moeten geven, en dat is hier wel handig, dat is eigenlijk voornamelijk de reden om voor Alulux te gaan (ipv Heroal)

Verder wil ik ze uit rusten met de Somfy RS100 IO motor. RTS controle heb ik al sich al in huis met mijn Homey en gebruik ik voor een knikarmscherm, maar de RS100 motor is 10 euro per scherm duurder, maar geeft dan wel een terugkoppeling, en heeft wat automatische functies.
Oke, ik heb dan nog een Connexxoon Box nodig, maar die kan ik weer met Homey verbinden, en maakt ook niet heel veel verschil meer op dit project.
Daarnaast krijgt elke kamer nog een eigen afstandsbediening om de rolluiken aan te sturen.

Boven 4 van de 5 slaapkamer ramen zit geen steen maar een soort kunststof afwerking, dus hier komen de rolluiken in de dag en komt de kast dan over die afwerking te hangen (dus niet over het raam heen), stroom kan makkelijk naar boven toe en komt achter mijn knieschot uit en kan hier prima aangesloten worden.

1 slaapkamer raam (zi raam bij mij dochter) heeft het niet, hier komt alles dus op de muur te zitten, hier zit ook geen stroom voorbereiding of mogelijkheid om makkelijk naar het knieschot te komen, deze gaat dus "het hoekje om" naar het andere rolluik en wil vanuit daar de stroom doorlussen.

De dakkapel is wat lastiger, deze heeft een vrij specifiek model, dus hier komt hij wat hoger te zitten onder het overstekende dak.
stroom ben ik van plan om achter de dakkapel beplating onder mijn dakpannen te laten lopen en dan zo ook bij de knieschotten naar binnen.
Of t alternatief is gaatje bij het kozijn en dan naar binnen, en kijken of ik zonder veel schade een kabel weet te krijgen vanuit de centraal doos (midden van de kamer) en dan over het plafon, maar via het dak naar zolder lijkt mij makkelijker.

Ben vooral benieuwd of hier nog mensen zijn die ook Alulux hebben en tevreden zijn, en of mensen nog voorbeelden hebben van de design onderlijst of de normale, ik vind daar vrij weinig info over.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
Ik lees ook even mee. Ik las elders weer dat alulux juist een wat mindere kwaliteit had dan heroal. Heeft iemand ervaring met beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin blom
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09-2020
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen aangezien ik een rolluik van 3750 breed nodig heb is het prijsverschil tussen alulux en heroal aanzienlijk en om idd meer te betalen voor de naam is ook wat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 14:23
ik sta ook voor de keuze Heroal of Alulux, nog meer mensen inmiddels een keuze gemaakt en daar wel of niet tevreden mee? De Alulux is iets duurder dan Heroal, maar als dat echt beter is.......en ze ook echt stiller zijn door die borstels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Hier Alulux cd 942 en zeer tevreden. Kan de rolluiken niet vergelijken met Heroal, maar die van ons zijn erg stil, tot vreugde van de buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dian1938
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
hoe worden rolluiken van Alutech AR-40 beoordeeld
en Copaco screens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
dian1938 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:00:
hoe worden rolluiken van Alutech AR-40 beoordeeld
en Copaco screens
Volgens het bedrijf waar ik onlangs rolluiken heb besteld is dit een van de meest verkochte merken die een prima prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Ik heb twee Alutech AR40 rolluiken besteld voor mijn slaapkamer op de eerste verdieping.

Eén voor een dakkapel met drie ramen en één voor een kleiner zijraam. Voor mij is alleen verduistering en geluidswering van belang vanwege slapen overdag na een nachtdienst. En het scheelt 's zomers ook warmte alhoewel dat in mijn geval niet echt een issue meer is omdat ik onlangs ook airco heb laten plaatsen. :Y

Ik heb ze voor een mooie prijs incl. montage met Somfy motor en afstandsbediening en rubberen geleiders die slijtvaster en stiller zouden zijn dan borstels. Moet alleen nog ff 8 weken wachten in verband met megadrukte (rolluiken waren een actieaanbieding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-03-2024
vhal

ಠ_ಠ
https://tweakers.net/i/7v...5EW25ofy.jpg?f=user_large
Deze afbeelding is 1237 * 708 pixels groot. Hier op GoT verwachten we dat je echte thumbnails maakt.
Kijk in de faq als je niet weet hoe dit moet.

Onlangs hebben we 2 luiken laten installeren. We hebben ze bij een lokale woninginrichtingwinkel gekocht samen met de buren. Het merk is Degalux, de motor is een Somfy S&SO RS100 IO met een bediening via een afstandbediening (ik hoef ze niet te bedienen met een app), De geleiders zijn voorzien van borstels en het motorgeluid is minimaal. De gevel staat op een winderige plek en van gerammel is geen sprake. Het is echter afwachten wat het doet met windkracht 8 en hoger :P

Overigens heb ik niet echt gekeken naar de alternatieven.

[Voor 11% gewijzigd door vhal op 09-05-2020 13:24]

STRAVA
Goedemiddag, alles goed en wel? Zou jij het na meer dan een jaar in gebruik deze samenstelling en wellicht de installateur andere aanbevelen?

[ Voor 6% gewijzigd door crazymm op 16-08-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
kiefty14 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:13:
[...]

Merk zegt mij niets, laatst een bestaand rolluik omgebouwd naar elektrisch op zonne energie met een Brel motor. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo makkelijk was. Als het over klein jaartje allemaal nog prima werkt gaan ook de andere rolluiken er aan geloven.
Wat zijn je ervaringen tot op heden? En welke motor heb je gebruikt? Wij zitten nu in de vervelende situatie dat we twee niet werkende solaroplossingen hebben van Brel. Deze zijn geïnstalleerd door de plaatselijke decorette die failliet is gegaan vlak nadat het geinstalleerd is.

We hebben in najaar 2020:
- Rolluik laten installeren op de kamer van onze dochter. Deze gebruikten we meerdere malen per dag totdat de accu leeg was en we hem alleen nog maar met een laadkabel konden opladen. Een volle dag aan de oplader heeft ons echter maar twee weken plezier gegeven.
- Een screen laten installeren voor het keukenraam. Deze hebben we sinds de zomer niet meer gebruikt en piept nu ook dat hij leeg is... (Kom ik vanochtend achter)

Opvallend is dat we na de goede eerste ervaringen anderhalve maand later nog drie rolluiken hebben geïnstalleerd voor mijn werkkamer en twee voor de slaapkamer ramen:
- Werkkamer (oost orientatie, zelfde als babykamer) en eentje in de slaapkamer (west orientatie, zelfde als keuken, maar verdieping hoger) gaan op dagbasis op en neer en werken (nog steeds) prima.
- Slaapkamer nr 2 zit eigenlijk altijd dicht en werkte net ook nog gewoon.
- Bij de installatie van de slaapkamer luiken werkte er eentje niet: daar was de opmerking: geef het even een dagje (was volgens mij laatste week december) en waarrempel de dag erna werkte het gewoon.

Dit doet me vermoeden dat er niet de juiste motor is gekozen bij mij bij de eerste versie van de rolluiken en het screen. Ik vind het alleen wel raar dat het eerst een jaar gewerkt heeft en dat het gebruik van een paar dagen per jaar of een paar keer per dag dus geen verschil heeft gemaakt.

Brel zelf was niet bijzonder behulpzaam. Ze verwezen eerst naar de lader die wel een oplossing leek te zijn. Echter na het volgen van de instructies (wachten tot lampje van lader verkleurt) kwamen de problemen na twee weken weer terug. Toen was de opmerking: volgende keer 24h opladen. Zij zijn echter natuurlijk niet de installateur. Zeker nu ik er net achterkwam dat die in de keuken ook niet (meer) werkt is het probleem waarschijnlijk iets anders, waarbij ik initieel dacht aan een te zwakke motor, maar dat lijkt gezien de keukensituatie ook onwaarschijnlijk. Zowel rolluik als screen piept overigens 10x.

ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met vergelijkbare ervaringen. Ik ga kijken of ik met overschroeven het motortype kan achterhalen en hoop vooral dat de andere drie rolluiken wel blijven werken. Ik vermoed echter dat de eerste twee exemplaren niet deugen voor de toepassing rolluik/screen. Slechts een installatiefout vind ik echter ook wat opvallend omdat beiden een jaar goed hebben gewerkt en verschillen qua situatie.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:04
HCMarX schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Wat zijn je ervaringen tot op heden? En welke motor heb je gebruikt?
Mijn ervaringen tot op heden zijn positief, wel met als kant tekening dat ik rolluik 'maar' 2x per dag gebruik met de standaard handzender. Het integreren in Home-Kit is nog TODO.

Wel merk ik soms dat ik 2x op de knop van de handzender moet drukken... Geen idee of het signaal niet aan komt of dat ik niet goed druk o.i.d.. Over batterij duur merk ik nog geen problemen maar gebruik het rolluik ook niet vaak. Iets stond mij van bij dat het rolluik 180x op en neer moest kunnen bij volle accu. Weet ook niet of je accu kan uitlezen. Het solar plaatje staat bij mij wel bijna de gehele dag in de zon.

De volgende motor gebruiken wij:
REL accu buismotor 10Nm / 9rpm BLE35-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
kiefty14 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Mijn ervaringen tot op heden zijn positief, wel met als kant tekening dat ik rolluik 'maar' 2x per dag gebruik met de standaard handzender. Het integreren in Home-Kit is nog TODO.

Wel merk ik soms dat ik 2x op de knop van de handzender moet drukken... Geen idee of het signaal niet aan komt of dat ik niet goed druk o.i.d.. Over batterij duur merk ik nog geen problemen maar gebruik het rolluik ook niet vaak. Iets stond mij van bij dat het rolluik 180x op en neer moest kunnen bij volle accu. Weet ook niet of je accu kan uitlezen. Het solar plaatje staat bij mij wel bijna de gehele dag in de zon.

De volgende motor gebruiken wij:
REL accu buismotor 10Nm / 9rpm BLE35-10
Thanks. Ik heb gisteren nog even een paar luiken opengeschroeft. Eerste batch die niet meer werkt betrekt BLE45-20. Luik dat ik van tweede batch heb geopend betreft dezelfde als bij jou: BLE35-10. Misschien gebruikt de 45 toch te veel stroom. Hoewel dat voor mij niet verklaart waarom het screen ook niet werkt.. Daarvan is de accu dus gewoonweg leeggelopen..

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:00
DoubleTweak schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Heroal werd me afgeraden in de winkel. Winkel verkocht het wel overigens. Verkoper zei dat Alulux betere kwaliteit is tegenwoordig en dat Heroal het vooral van de naam moet hebben.
Ik heb nu borstelgeleiders van Alulux. Alulux levert standaard borstelgeleiders. Heroal niet, maar wellicht wel mogelijk als optie.
Helaas ben ik toen voor een goedkopere aanbieding gegaan met Verano rolluiken. De rolluiken van Verano is echt goedkope rotzooi. Goedkoop was helaas duurkoop.

Het gerammel is deels een eigenschap van geleiders met rubbers, maar wanneer de lamellen veel dunner zijn dan de ruimte in de geleiders dan heb je er waarschijnlijk nog meer last van en dat is bij Verano dus standaard.

Ik kan je echt aanraden om borstelgeleiders te nemen want je wordt echt gek van het geklapper als er teveel ruimte in de geleider zit.
even een dump ivm verano
maar is dat een budget merk dan? heb horeal op de offerte maar nu blijkt verano geleverd....

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
@Maxwp Dat is een tijdje geleden! Ik vind het nog steeds goedkope rotzooi. Als het een beetje vriest zit alles vastgevroren hier. Nooit eerder gehad met ander merk rolluiken. Ik heb nooit Heroal rolluiken gehad dus geen persoonlijke ervaring met dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mm ik krijg nu te horen dat de horeal rolluiken worden gemaakt door verano.... dat lijtk me stug al moet ik zeggen op de website zien ze er identic uit.

hier zijn ze nog niet vastgevroren tot nu toe

vraag me af of de somfy lt50 een goede motor is om te automatiseren.
dus slim maken dmv een schakeling zwave of zigbee

[ Voor 23% gewijzigd door Maxwp op 22-01-2023 22:05 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Maxwp schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:04:
mm ik krijg nu te horen dat de horeal rolluiken worden gemaakt door verano.... dat lijtk me stug al moet ik zeggen op de website zien ze er identic uit.

Ik zou even kijken naar Alulux. Daar had ik toen ook een offerte voor en dat voelde veel meer solide aan. Maar ja, was iets duurder. De les goedkoop == duurkoop is hier weer geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleTweak
DoubleTweak schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:59:
[...]

Ik zou even kijken naar Alulux. Daar had ik toen ook een offerte voor en dat voelde veel meer solide aan. Maar ja, was iets duurder. De les goedkoop == duurkoop is hier weer geleerd.
Heb toen overigens ook geprobeerd Verano telefonisch te bereiken voor een paar vragen. Zodra ze weten dat je als consument belt wordt je meteen afgepoeierd want consumenten mogen alleen vragen stellen aan dealers bla bla bla. Wat een klantonvriendelijk bedrijf. Alsof ze zelf ook weten dat ze matige kwaliteit leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleTweak op 25-01-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 17:19
Maxwp schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:04:

Hoe is je ervaring inmiddels? Ik heb nu hetzelfde gehoord: Heroal op de offerte, Verano als merk op het rolluik. Gaat om de RS38 variant (of RV38 bij Verano). Welk type heb jij?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 17:19
DoubleTweak schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Welk type Verano heb jij toen gekocht?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Phusebox schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Hoe is je ervaring inmiddels? Ik heb nu hetzelfde gehoord: Heroal op de offerte, Verano als merk op het rolluik. Gaat om de RS38 variant (of RV38 bij Verano). Welk type heb jij?
Phusebox schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:32:
[...]

nou ik begrijp dat er een verschil is tussen fabriekant van spullen en samensteller of zo iets.
dus je hebt dingen van het ene merk en het andere samen gesteld als 1 partij die het dan onder eigen naam weer verkoopt.
we zijn nu een jaar verder en alles ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:40
Ik heb hier zowel Heroal met Somfy motoren als BREL motoren. Echt begin nooit aan die BREL motoren die maken 20x zoveel herrie als Somfy motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 15:36
Een 1000cc motor klinkt ook anders dan een 125cc motortje, wat je doet is appels met peren vergelijken. Pas als de motoren wat betreft uitvoering gelijk zijn kun je het vergelijk maken. Ik merk eerlijk gezegd geen verschil, waarbij de motoren van 1 set rolluiken 220v zijn en de andere op een accu van sap worden voorzien (wordt gevoed door een zonnepaneeltje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter4209
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-04 20:17
Na het lezen van dit topic blijkt wel dat het ene rolluik het andere niet is.

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op rolluiken. Nu heb ik een interessante aanbieding gekregen voor Byzon rolluiken (type Soprofen met Somfy motor). Hebben jullie daar ervaring mee?

Alternatieve offertes werken met Alulux en Roma, dat is volgens mij best goede kwaliteit.
Pagina: 1