Johanmolen schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:03:
[...]
Inderdaad betegelde badkamer ja
In de meterkast zie ik inderdaad de kabel binnenkomen en met een splitter worden verstuurd naar de woonkamer en slaapkamer.
[Afbeelding]
Dan vraag ik me wel het volgende af (waarschijnlijk vooral door gebrek aan kennis). Ik heb vanaf het modem 2 ethernet kabels lopen, 1 naar mijn pc en 1 naar de TV.
[
Afbeelding]
Moet ik dan een kabel van de meterkast naar mijn pc en tv leggen?
OK, nieuw wespennest
In die meterkast hoort een AOP, een kastje waar het signaal formeel van Ziggo op jou overgedragen wordt, en dat ook zorgt voor galvanische scheiding (kortsluiting bij jou kan niet bij je buren gevaar leveren en omgekeerd...). Die ontbreekt hier volledig. In plaats daarvan heeft iemand een splitter - zonder galvanische scheiding - direct op de groene kabel van buiten gehangen, en daar dan wandcontactdozen in de woon- en slaapkamer mee verbonden - wat gelijk verklaart waaom je zo'n gedonder had met die POA. Die hoorde op de (niet aanwezige) AOP en niet op een wandcontactdoos.
Dit heeft een paar technische gevolgen:
1) de situatie is in theorie niet veilig (geen galvanische scheiding)
2) in de hudige situatie gaat MoCA tussen woonkamer en slaapkamer niet lukken - de overbruggingsweerstand tussen de twee uitgangen van de splitter is daar te hoog voor - minstens 23dB (kan meer zijn, ik kan geen datasheet voor deze splitter vinden)
Nu, AOP is eigendom en verantwoordelijkheid van Ziggo. Als er geen aanwezig is moeten zij het komen aanleggen. Vrolijk worden ze er niet van als beun-de-haas hun spullen verpest heeft, maar ze doen het gratis. Hoe dat exact in deze Coronavirus-tijden in z'n werk gaat weet ik niet, maar fix voor probleem 1 ligt zeker bij hen.
Dan heb je een goede AOP. Je kunt die POA daarop aansluiten, als je niet al een andere splitter bij installatie krijgt. De modem kan daarop, vanuit de TV-uitgang kun je via de splitter die je al hebt de twee bestaande contactdozen in de woon- en slaapkamer aansluiten.
Dan inderdaad het punt van UTP naar TV krijgen. Drie opties:
1) niet. Gebruik WiFi indien mogelijk. Niet wat ik zou aanraden, maar het kan allicht en kost geen moeite of geld.
2) probeer UTP naast coax door de leidingen van meterkast naar woonkamer te trekken. Als het lukt en je het zelf kunt is het goedkoop - kabel zelf is paar Euro, je kunt voor in de woonkamer een gecombineerde coax/UTP WCD kopen, in de meterkast zou ik een UTP opbouw-WCD plaatsen. Kosten bij elkaar nog geen EUR 30, plus trekveer en glijmiddel, als je die niet hebt.
3) MoCA blijft een optie, maar dan tussen meterkast en woonkamer. Dat lukt zeker wel, maar is significant duurder dan UTP.