Wifi-bereik verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanmolen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik ben op zoek naar advies/mogelijkheden om mijn wifi-bereik in huis te verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ3mMSyAmIsmD6bi8uC00K0nckw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4SUgY43R66zYRDuXSofCOErG.jpg?f=user_large

Ik heb momenteel internet van Ziggo en gebruik hun meegeleverde Ubee EVW 321b Wifi-modem.
Het modem staat in de hoek van de woonkamer omdat hij hier uit het zicht is.
Het wifi-bereik in beide slaapkamers (met name die met de andere coax aansluiting) is matig tot slecht en wil ik graag verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Betere dekking (dat is iets anders dan bereik) krijg je door een extra accesspoint te plaatsen. Op basis van de plattegrond zou je deze in de hal kunnnen plaatsen. Ziggo biedt hier oplossingen voor. Mogelijk dat een enkel accesspoint centraal geplaatst al toereikend is.

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 30-04-2020 11:18 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 10:50
Het standaard meegeleverde router houdt niet over natuurlijk. Een fatsoenlijk router zal al een verbetering zijn. Maar een extra kabeltje trekken en een nieuw accespoint ophangen is geen raar idee. Gebruik je die 2e coax-aansluiting? Anders zou je i.p.v. een coaxkabel een UTP kabel door die buis kunnen jassen, en daar het accespoint aan hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nat-Water op 30-04-2020 11:24 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanmolen
Een extra kabel trekken naar een nieuw accespoint verder dan de deur van de woonkamer is hier niet echt een optie (en dan ligt de accespoint vol in het zicht wat ik liever niet heb).

De 2e coax-aansluiting gebruik in momenteel niet. Is het mogelijk om daar internet uit te krijgen? en bijvoorbeeld een extra router oid op aan te sluiten? Het is niet mogelijk om een andere kabel "door die buis te jassen".

[ Voor 9% gewijzigd door Johanmolen op 30-04-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Een paar powerline adapters misschien, ipv een kabel?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Johanmolen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:27:
Een extra kabel trekken naar een nieuw accespoint verder dan de deur van de woonkamer is hier niet echt een optie (en dan ligt de accespoint vol in het zicht wat ik liever niet heb).

De 2e coax-aansluiting gebruik in momenteel niet. Is het mogelijk om daar internet uit te krijgen? en bijvoorbeeld een extra router oid op aan te sluiten?
Je zou de coax kabel in de linker slaapkamer (11,24m2) kunnen vervangen door een netwerkkabel. Grote kans dat die in de meterkast uitkomt waardoor je nog wel een probleem hebt om van de woonkamer naar de meterkast te komen. Waarschijnlijk kan je bij de coax kabel in de woonkamer nog wel een netwerkkabel naar de meterkast trekken en die twee aan elkaar knopen met een koppelstuk. Vervolgens hang/leg je in de slaapkamer ergens een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 08:15

Trygve

Redacteur
Heb je al een scanner/analyzer-app geprobeerd om de signaalsterkte in elke kamer te meten? Dan kun je ook de kanalen bekijken en evt aanpassen naar een rustigere frequentie, al zal dat weinig uithalen als het signaal nu echt wegvalt. Zoals @EXX al zegt is een powerline adapter de makkelijkste manier om een access point in de slaapkamer te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Als het niet mogelijk is om de coax kabel te vervangen door een echte netwerkkabel kun je gebruik maken van moca. Hierbij zet je middels adapters aan beide uiteinden van de coaxkabel toch een netwerkverbinding op over de kabel. Je kunt dan aan het andere uiteinde een extra access point plaatsen. Dit is vele malen betrouwbaarder dan de powerline adapters die als oplossing worden gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Alleen ben je dan gebonden aan de slaapkamer locatie. Met powerline adapters kun je overal een accesspoint kwijt.

En als ook dat niet gaat, je hebt tegenwoordig prima repeaters, die meerdere zenders hebben en tegelijkertijd kunnen communiceren met de WiFi clients en de router, gebruik makende van zowel 5 and 2.4 GHz.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanmolen
BAJansen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:36:
Als het niet mogelijk is om de coax kabel te vervangen door een echte netwerkkabel kun je gebruik maken van moca. Hierbij zet je middels adapters aan beide uiteinden van de coaxkabel toch een netwerkverbinding op over de kabel. Je kunt dan aan het andere uiteinde een extra access point plaatsen. Dit is vele malen betrouwbaarder dan de powerline adapters die als oplossing worden gesuggereerd.
Ik woon in een huurwoning, dus de aansluitingen en kabels in de muur vervangen is geen optie. Moca had ik nog niet van gehoord, maar lijkt me inderdaad de beste optie! Ik zal me hier in gaan verdiepen, ik zie op het eerste gezicht veel prijsverschil (en prijzige) adapters. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Heb je Ziggo dit probleem al gemeld ? Zij hebben immers de "power promis" Een repeater in een stopcontact op de gang zou ook al veel kunnen verbeteren.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Repeaters zijn de meest ranzige dingen die je kan inzetten

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, biedt Ziggo hier niet gewoon een service voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
mash_man02 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:42:
Heb je Ziggo dit probleem al gemeld ? Zij hebben immers de "power promis" Een repeater in een stopcontact op de gang zou ook al veel kunnen verbeteren.
Power Promise, voor zover ze dat nog doen, gold alleen voor nieuwe klanten.

Wellicht is Internet-over-Coax (Inca of MOCA) een oplossing. Dan gebruik je de coax naar de slaapkamer als UTP kabel, en sluit daar vervolgens een Accesspoint aan.

Aub vingers af van repeaters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
SMSfreakie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:45:
Repeaters zijn de meest ranzige dingen die je kan inzetten
Ik zei ook niet dat dat het beste was :-) maar het kan wel degelijk voor verbetering zorgen. Als je ze correct plaatst en inricht.

We proberen een oplossing te bedenken in de context van de vraagstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door mash_man02 op 30-04-2020 20:43 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog voor je enige geld uitgeeft:
Het modem staat in de hoek van de woonkamer omdat hij hier uit het zicht is.
WiFi is niet helemaal zelfde als licht, maar het werkt een stuk beter met line-of-sight. Probeer dat ding eens in zicht, in lijn met de deur en gang erachter te plaatsen. Mogelijk dat dat je probleem verhelpt - dit is geen groot appartement namelijk :o

Zo niet: dan sluit ik me aan bij MoCA + een AP in de slaapkamer. Maar ik dek bijna 2x deze oppervlakte probleemloos met 2x een AP met zelfde specs als die TC7210, dus ik denk dat plaatsing je grootste probleem is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je hebt 2 natte ruimtes tussen voorkant en achterkant. En gips muren. Enige methode om door hele huis Wifi te krijgen is een extra AP plaatsen die bekabeld is. Andere optie is kijken welke wandcontactdozen op de in de slaapkamers op de zelfde groep zitten als wandcontactdoos bij je router. Dan kan je met powerline een accesspoint plaatsen in een slaapkamer.

@dion_b Het appartement lijkt niet groot, maar door meerdere Wifi netwerken om hem heen, en twee natte ruimtes tussen voorkant en achterkant van het appartement is het een drama. Kom zo veel huizen tegen waar Wifi, ondanks kleine oppervlakte gewoon te veel interferentie heeft om "ongestoord" signaal dor al die muren te krijgen.

Overigens, kan de router misschien opgevoerd worden, de client devices niet. En daar zit meestal het probleem. Niet het accesspoint, maar de devices, zoals telefoons, tablets, laptops.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 01-05-2020 03:33 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wim-Bart schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 03:31:
Je hebt 2 natte ruimtes tussen voorkant en achterkant. En gips muren. Enige methode om door hele huis Wifi te krijgen is een extra AP plaatsen die bekabeld is. Andere optie is kijken welke wandcontactdozen op de in de slaapkamers op de zelfde groep zitten als wandcontactdoos bij je router. Dan kan je met powerline een accesspoint plaatsen in een slaapkamer.

@dion_b Het appartement lijkt niet groot, maar door meerdere Wifi netwerken om hem heen, en twee natte ruimtes tussen voorkant en achterkant van het appartement is het een drama. Kom zo veel huizen tegen waar Wifi, ondanks kleine oppervlakte gewoon te veel interferentie heeft om "ongestoord" signaal dor al die muren te krijgen.
Die natte ruimtes zijn een probleem omdat het signaal niet recht door de gang kan. Als er line-of-sight met de gang is hoeft het alleen door twee deuren.
Overigens, kan de router misschien opgevoerd worden, de client devices niet. En daar zit meestal het probleem. Niet het accesspoint, maar de devices, zoals telefoons, tablets, laptops.
Het gaat niet om het opvoeren, maar het positioneren. Dat helpt bij zowel Tx als Rx, dus ook met de zwakke signalen van de verre clients.

Het zou zomaar 10-15dB kunnen schelen tussen een locatie achter een kast bij de vloer (met nog zooi in de kast etc) en een locatie met iig line-of-sight naar de deur.

"Matig tot slecht" klinkt als ~MCS 1 of 2. Dan heb je een SNR van ~9dB. Als je daar nog 10dB bij wint, zit je op 19dB en haal je met gemak MCS 5. Dat is het verschil tussen instabiel 5-10Mbps en stabiel 20-30Mbps.

We hebben op het werk een onderzoek gedaan naar meest effectieve interventies bij slecht WiFi. Verplaatsen modem/router/AP bleek hoogst te scoren. Het kost ook niets en kun je - in ieder geval om te testen - in een minuut gedaan hebben. Als vervolgens de WAF een issue wordt kun je die discussie aan gaan, maar je weet in ieder geval technisch wat mogelijk is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

dion_b schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Die natte ruimtes zijn een probleem omdat het signaal niet recht door de gang kan. Als er line-of-sight met de gang is hoeft het alleen door twee deuren.

[...]

Het gaat niet om het opvoeren, maar het positioneren. Dat helpt bij zowel Tx als Rx, dus ook met de zwakke signalen van de verre clients.

Het zou zomaar 10-15dB kunnen schelen tussen een locatie achter een kast bij de vloer (met nog zooi in de kast etc) en een locatie met iig line-of-sight naar de deur.

"Matig tot slecht" klinkt als ~MCS 1 of 2. Dan heb je een SNR van ~9dB. Als je daar nog 10dB bij wint, zit je op 19dB en haal je met gemak MCS 5. Dat is het verschil tussen instabiel 5-10Mbps en stabiel 20-30Mbps.

We hebben op het werk een onderzoek gedaan naar meest effectieve interventies bij slecht WiFi. Verplaatsen modem/router/AP bleek hoogst te scoren. Het kost ook niets en kun je - in ieder geval om te testen - in een minuut gedaan hebben. Als vervolgens de WAF een issue wordt kun je die discussie aan gaan, maar je weet in ieder geval technisch wat mogelijk is.
Klopt, maar TS wil router niet verplaatsen naar een betere plaats. Zelf had ik in dit appartement al lang een tweede AP er bij gezet, of wanneer mogelijk de boel hoog in de hal opgehangen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eigenlijk kom je in modernere bouw niet onder 2 APs uit

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanmolen
Ik heb met Ekahau een heatmap gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp9WnE0WYBKY5T27ShqI3sBcOrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LO2INmryXgUTvi1XbYNkV4vv.jpg?f=user_large
Ik wilde proberen om toch eerst het modem te verplaatsen naar het midden van de woonkamer in de deuropening (in de plattegrond is de linkerdeur vervangen door een enkel glas plaat). Echter kom ik erachter dat het modem met een anderhalve meter coaxkabel aan het coax punt vast zit. Dat wordt dus eerst een langere kabel met F-connector halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wim-Bart schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:01:
[...]

Klopt, maar TS wil router niet verplaatsen naar een betere plaats. Zelf had ik in dit appartement al lang een tweede AP er bij gezet, of wanneer mogelijk de boel hoog in de hal opgehangen.
Kan, maar dan nog: eerst technisch uitvogelen wat kan, dan pas kijken hoe het estetisch weggewerkt kan worden. Als het niets of te weinig scheelt weten we dat ook weer en weten we dat er geen alternatief is voor die tweede AP. Scheelt het wel wat, dan kan TS dat afwegen.
SMSfreakie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:31:
eigenlijk kom je in modernere bouw niet onder 2 APs uit
Die "one per room"-filosofie is een van de redenen dat WiFi op zoveel plekken onbruikbaar wordt door alle onnodige beacons van die onnodige AP's. Ook in nieuwbouw is een appartement van 78m^2 in de regel prima met een enkele goedgeplaatste AP te bedienen. Waar het 9 van de 10 keer mis gaat is exact wat hier ook gebeurt: de AP wordt op een zo slecht mogelijke plek weggestopt. Daarnaast wordt bij de bouw geen rekening gehouden met WiFi, waardoor er op de ideale plek (inderdaad zoals @Wim-Bart zegt hoogstwaarschijnlijk in de hal, op het plafond) geen voorzieningen zijn voor een netwerkkabel.

Maar...

Jullie triggeren me wel: dit zou relatieve nieuwbouw zijn. Dan is de coaxaansluiting niet achteraf aangelegd (meestal in de woonkamer), maar bij bouw, en dan vrijwel altijd in de meterkast. Die meterkast zit wel in de hal. Zit er niet stiekem een coax AOP in de meterkast (waar de modem volgens instructie sowieso aangesloten had moeten worden)? Zo ja kun je daar de modem aansluiten en is de kans een stuk groter dat je heel het appartement dekt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57
MoCA een optie? Dan kan je je tweede coax-aansluiting gebruiken voor een tweede access point.

pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Johanmolen schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:27:
Ik heb met Ekahau een heatmap gemaakt:
[Afbeelding]
Dat is duidelijk, het is vrij exact de schaduw van de badkamermuur (betegeld zeker? ;) ) waar de dekking slecht is.
Ik wilde proberen om toch eerst het modem te verplaatsen naar het midden van de woonkamer in de deuropening (in de plattegrond is de linkerdeur vervangen door een enkel glas plaat). Echter kom ik erachter dat het modem met een anderhalve meter coaxkabel aan het coax punt vast zit. Dat wordt dus eerst een langere kabel met F-connector halen.
Kijk eerst even in de meterkast, als je de modem daar kunt plaatsen zou je het wel eens met hudige kabel kunnen redden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanmolen
dion_b schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:36:
Dat is duidelijk, het is vrij exact de schaduw van de badkamermuur (betegeld zeker? ;) ) waar de dekking slecht is.

Kijk eerst even in de meterkast, als je de modem daar kunt plaatsen zou je het wel eens met hudige kabel kunnen redden.
Inderdaad betegelde badkamer ja ;)
In de meterkast zie ik inderdaad de kabel binnenkomen en met een splitter worden verstuurd naar de woonkamer en slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgazA8YkbgWRoH3Jf8PTNUtvQB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMx6LWPvE7Yp0gPeqVN4Sn3I.jpg?f=fotoalbum_large

Dan vraag ik me wel het volgende af (waarschijnlijk vooral door gebrek aan kennis). Ik heb vanaf het modem 2 ethernet kabels lopen, 1 naar mijn pc en 1 naar de TV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN76hCxW2TbbyeK-_k49zyyOY0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YpGc9uOVZtqOqexBfy7YaxmC.jpg?f=user_large

Moet ik dan een kabel van de meterkast naar mijn pc en tv leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanmolen
Er zit btw ook een 'bijzondere' (ik wil zeggen splitter/adapter?) tussen de muur en de tv/modem. Deze was door ziggo moeilijk te leveren/vinden en ik kreeg 3keer een verkeerde toegestuurd waardoor mijn internet niet werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnJbX2QNmjKCTgg7zlAmx4JDGCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X7jitT6kXVkucfAShCvpQbd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
dit is een prima mogelijkheid om UTP aan te leggen zou ik zeggen...
groene coax in de pijp is uitgaand woonkamer, witte coax in pijp is naar slaapkamer (of toch 99¨% kans)

beide coax'en vernieuwen naar coax + UTP en voila !
zelfs in een huurhuis moet dat kunnen,gezien je de situatie alleen maar verbeterd

kan je ook gelijk de modem in de meterkast als je dat liever hebt ;) , heb je mogelijks wel een switchie/accespoint-met-extra-poorten nodig waar je modem nu stond (want je hebt daar 2 kabels nu)

[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 01-05-2020 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Johanmolen schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Inderdaad betegelde badkamer ja ;)
In de meterkast zie ik inderdaad de kabel binnenkomen en met een splitter worden verstuurd naar de woonkamer en slaapkamer.

[Afbeelding]

Dan vraag ik me wel het volgende af (waarschijnlijk vooral door gebrek aan kennis). Ik heb vanaf het modem 2 ethernet kabels lopen, 1 naar mijn pc en 1 naar de TV.

[Afbeelding]

Moet ik dan een kabel van de meterkast naar mijn pc en tv leggen?
OK, nieuw wespennest ;)

In die meterkast hoort een AOP, een kastje waar het signaal formeel van Ziggo op jou overgedragen wordt, en dat ook zorgt voor galvanische scheiding (kortsluiting bij jou kan niet bij je buren gevaar leveren en omgekeerd...). Die ontbreekt hier volledig. In plaats daarvan heeft iemand een splitter - zonder galvanische scheiding - direct op de groene kabel van buiten gehangen, en daar dan wandcontactdozen in de woon- en slaapkamer mee verbonden - wat gelijk verklaart waaom je zo'n gedonder had met die POA. Die hoorde op de (niet aanwezige) AOP en niet op een wandcontactdoos.

Dit heeft een paar technische gevolgen:
1) de situatie is in theorie niet veilig (geen galvanische scheiding)
2) in de hudige situatie gaat MoCA tussen woonkamer en slaapkamer niet lukken - de overbruggingsweerstand tussen de twee uitgangen van de splitter is daar te hoog voor - minstens 23dB (kan meer zijn, ik kan geen datasheet voor deze splitter vinden) :o

Nu, AOP is eigendom en verantwoordelijkheid van Ziggo. Als er geen aanwezig is moeten zij het komen aanleggen. Vrolijk worden ze er niet van als beun-de-haas hun spullen verpest heeft, maar ze doen het gratis. Hoe dat exact in deze Coronavirus-tijden in z'n werk gaat weet ik niet, maar fix voor probleem 1 ligt zeker bij hen.

Dan heb je een goede AOP. Je kunt die POA daarop aansluiten, als je niet al een andere splitter bij installatie krijgt. De modem kan daarop, vanuit de TV-uitgang kun je via de splitter die je al hebt de twee bestaande contactdozen in de woon- en slaapkamer aansluiten.

Dan inderdaad het punt van UTP naar TV krijgen. Drie opties:
1) niet. Gebruik WiFi indien mogelijk. Niet wat ik zou aanraden, maar het kan allicht en kost geen moeite of geld.
2) probeer UTP naast coax door de leidingen van meterkast naar woonkamer te trekken. Als het lukt en je het zelf kunt is het goedkoop - kabel zelf is paar Euro, je kunt voor in de woonkamer een gecombineerde coax/UTP WCD kopen, in de meterkast zou ik een UTP opbouw-WCD plaatsen. Kosten bij elkaar nog geen EUR 30, plus trekveer en glijmiddel, als je die niet hebt.
3) MoCA blijft een optie, maar dan tussen meterkast en woonkamer. Dat lukt zeker wel, maar is significant duurder dan UTP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Zoals @dion_b al schrijft is de huidige opstelling echt niet goed. Wanneer er nu iets fout gaat zal er een probleem ontstaan. Maar in deze situatie zit wel een oplossing voor TS.

Als eerste de AOP laten plaatsen in de meterkast. Daarnaast zie ik op foto al ee de netwerk kabel (althans, lijkt er op). Daarna kan je een cat5+coax trekken door de buis naar de woonkamer toe en ook naar de slaapkamer. Buiten de meterkast in de hal een gat boren van x-cm doorsnee op iets van 250cm en daarin een plastic kabel doorvoer plaatsen. Dan kan de router aan de muur boven in de hal. Door hem met connectoren naar boven te hangen zie je daar ook niks van. En in de woonkamer kan je dan een kleine switch neerleggen met 5 poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
1. komt die telefoon aansluiting toevallig niet bij je pc uit ? want dat is die kabel die daar met nietjes vasthangt
dan kan je misschien daar wel dubbel utp doorjagen, kan die kabel van woonkamer links naar rechts ook ineens weg...

2. ik , persoonlijk, zou de modem niet buiten de meterkast hangen..
ondanks dat het wel een centrale locatie is, en het een goede oplossing kan zijn , lijkt het mij eerder nuttig om 2 losse accespoints in de uiterste hoeken te zetten... dan heb je ook op buiten op je terras wat redelijke dekking + forceer je de roaming beter dan 1 gang wifi + 1 woonkamer wifi..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:05:
[...]

2. ik , persoonlijk, zou de modem niet buiten de meterkast hangen..
ondanks dat het wel een centrale locatie is, en het een goede oplossing kan zijn , lijkt het mij eerder nuttig om 2 losse accespoints in de uiterste hoeken te zetten... dan heb je ook op buiten op je terras wat redelijke dekking + forceer je de roaming beter dan 1 gang wifi + 1 woonkamer wifi..
Wie heeft het over gang+woonkamer? Idee is juist om hele (bescheiden) appartement te dekken vanuit de gang.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1