Glasvezel + VOIP + Overboeking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 18:27
Ik ben voor kantoor aan het kijken naar een nieuwe glaslijn. Momenteel loopt dat via een reseller van RoutIT (over een Tele2 glaslijn) maar daar wil ik vanaf.

Heb contact gehad met Tele2 en we kunnen ook direct bij hen afnemen. Ik begreep van Tele2 dat we nu een 1:1 lijn hebben. De kosten bij Tele2 liggen iets hoger dus ik zou het liefst een 1:10 overboeking verbinding afnemen, door dat prijsverschil kunnen we ook een 200 mbit lijn nemen i.p.v. 100 bijvoorbeeld. Ik denk dat we in de praktijk het overboekings verschil helemaal niet merken.

We zijn maar met 5 man op kantoor, al onze apparatuur draait in ons rack in een DC dus het enige wat we doen is internetten, 1 IPSec verbinding naar het DC en bellen.

De VOIP is nu hosted via RoutIT maar die wil ik elders onderbrengen.

Kan de VOIP niet gewoon op een 1:10 verbinding? Tele2 wil me namelijk (voor een meerprijs) een losse 8/8 lijn aanbieden die niet overboekt is.

[ Voor 4% gewijzigd door bento1 op 30-04-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
VoIP doet helemaal niet zo gek veel data. Ik heb al ongeveer een jaar zonder enige problemen al het telefoonverkeer van een klein bedrijf over een 60/10 mbit Ziggo verbinding lopen. Ik weet niet wat hierbij precies de overboekingsfactor is, maar het lijkt me sterk dat jouw glasvezelverbinding zo overgeboekt zal zijn dat je minder dan dit overhoudt. Daarnaast suggereert het voorstel van Tele2 ook al dat 8/8 afdoende zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
BAJansen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:32:
VoIP doet helemaal niet zo gek veel data. Ik heb al ongeveer een jaar zonder enige problemen al het telefoonverkeer van een klein bedrijf over een 60/10 mbit Ziggo verbinding lopen. Ik weet niet wat hierbij precies de overboekingsfactor is, maar het lijkt me sterk dat jouw glasvezelverbinding zo overgeboekt zal zijn dat je minder dan dit overhoudt. Daarnaast suggereert het voorstel van Tele2 ook al dat 8/8 afdoende zal zijn.
Precies wat ik dacht. Die 8/8 is dan niet overboekt, maar zolang ik intern wat QoS instel zodat we de lijn niet 100% dicht trekken met een download oid moet het prima zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Precies, het grootste gevaar voor lopende VoIPgesprekken is dat je zelf de lijn dichttrekt, maar dat gevaar heb je zonder overboeking ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
Top. Kom er net trouwens achter dat we nu ook een overboekte lijn hebben. Alleen zit te VOIP ook bij de provider dus maakt dat op dit moment niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:34
bento1 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:43:
[...]

Precies wat ik dacht. Die 8/8 is dan niet overboekt, maar zolang ik intern wat QoS instel zodat we de lijn niet 100% dicht trekken met een download oid moet het prima zijn lijkt me.
Download kun je volgens mij weinig QoS aan doen, de upload wel.
Immers de data is al over de lijn binnen gekomen bij een download.

Ik weet niet hoe de telefonie nu ingericht is maar als je nu zowel internet als belt en ook geen alst hebt...
De overboeking merk je in de praktijk weinig van, je hebt alleen geen harde garantie op de bandbreedte, met 1:1 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:21

Mr-D.

interpunctie? no hero here

verkeerde topic
sorry

[ Voor 98% gewijzigd door Mr-D. op 30-04-2020 13:18 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tja de vraag die je moet stellen hoe belangrijk is het bellen, en gaat het om uitbellen of gebeld worden
Als je alleen maar uitbeld, dan kan je dat eventueel ook via je mobiel doen als fallback (met een voip client er op lijkt het ook nog of je vanuit je vaste nummer belt). Als ook veel wordt gebeld, hoe snel moet je in de lucht zijn met je nummer(s) (soms kan je een fallback nummer in richten bij voip, dat kan je 06 zijn )

Maar als je Qos inregelt, zou dat geen issue moeten zijn. Ik verwacht dat men het bij de overboekingen ook diets van Qos oet, dus al iemand de gehele bandbreedte gebruikt, dat je nog wel verbinding houd, alleen een stuk langzamer....

Als je lijn uitvalt, dan ligt dus je bedrijf stil en hoe erg is dat ?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Yohost! schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:26:
[...]

Download kun je volgens mij weinig QoS aan doen, de upload wel.
Immers de data is al over de lijn binnen gekomen bij een download.

Ik weet niet hoe de telefonie nu ingericht is maar als je nu zowel internet als belt en ook geen alst hebt...
De overboeking merk je in de praktijk weinig van, je hebt alleen geen harde garantie op de bandbreedte, met 1:1 wel.
Dat klopt als je VOIP contract bij een andere partij loopt dan waar je de voip dienst afneemt.

Als je VOIP afneemt bij de aanbieder van de lijn is QOS inkomend en uitgaand wel mogelijk.

Maar even voor het volledige plaatje, welke QOS maatregelen voor VOIP zijn er nu getroffen ?

[ Voor 6% gewijzigd door mash_man02 op 30-04-2020 14:40 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1