Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen gevraagd - offerte review

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
We zijn aan het orienteren op zonnepanelen en hebben een eerste voorstel binnen.
Als ik hier op het forum de diverse topics doorlees kom ik echter vaak tegen dat deze partij en soortgelijke partijen (kant en klaar met enkel hun eigen apparatuur) wordt afgeraden.
Tevens zie ik hier veel expertise op het forum, waardoor ik graag ook onze situatie aan jullie voorleg.

Context
Jaarverbruik: ± 4300 kWh
Koken op gas
Woning uit 2007 met verder geen extra duurzame maatregelen na bouw van de woning

Dak achtergevel op Z/W. Nokhoogte zolder tov. dakgoot ca. 4,5m onder een hoek van ±45 graden
Breedte bij achtergevel 6m, voorgevel 5.4. Betekent dat dak bij de nok dus ca. 5.7m is
Bovenaanzicht (noord is boven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0djP9UpmIr2MdFJQexbC2MrgUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G7McSvqcE8ZbxGeXWlkurglV.png?f=user_large

Voorstel
In het voorstel wat nu op tafel ligt zouden er 13 panelen kunnen worden geplaatst, hieronder een ovezicht van het legvoorstel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgxFajBu900N5Pp8-yLqB99EzzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JUD3sh48zG5DAjaKMeZwClaS.png?f=user_large

Voorgesteld wordt 13 panelen (320Wp, 1698 × 1004 × 35 mm waarschijnlijk Trina Solar of DMEGC)
Omvormer (1 fase, verder geen details gedeeld)
Inclusief montage, 10 jaar garantie zou dit uit gaan komen op €5227 (4420 na BTW teruggave)
Opbrengst wordt ingeschat op 3714kWh

Vraag aan jullie:
  • Is deze offerte schappelijk?
  • Zouden jullie nog een ander legplan mogelijk zien met wat meer (kleinere) panelen om de opbrengst te vergroten?
  • Budget wat we hiervoor willen vrijmaken is max 5500. Kunnen we voor minder geld een soortgelijke installatie realiseren of gaan we voor hetzelfde geld mogelijk juist een installatie met meer opbrengst neer kunnen zetten?
  • Op de foto is ironisch gezien het achterdak nog in schaduw, is er nog een case te maken om ook de voorzijde (N/O op 45 graden dak) van wat panelen te voorzien of is dat rendement dusdanig laag dat het de meerprijs niet waard gaat zijn?

Strava

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lijkt me toch wel erg belangrijk om ook het merk omvormer te weten te komen...
Daarmee staat of valt de werking van de gehele installatie.

Als men die gegevens al niet geeft.....next.

Prijs is aan de stevige kant.
https://www.winkelman-zon...-ns/52008/?display=detail (excl montage en excl montage rails)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2020 11:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• LauryanF
Dank je @AUijtdehaag.
Ik heb nu wel meer informatie over de omvormer gevonden:
https://www.zonneplan.nl/one

Juist door de wat oppervlakkige info over de installatie ben ik aan het zoeken of ik niet beter bij een andere partij (zoals bijv. Solar Bouwmarkt) terecht kan en ben dan ook vooral benieuwd naar de laatste vragen in mijn originele post.

Strava

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alleen de stikker ziet er anders uit ;)
https://www.saj-electric.com/product/index-p2.html

Ik zou een normale string omvormer nemen met 2 mppt ingang.
Die 8 boven de dakkapel op zuidwest, parallel met 8 boven de dakkapel op noordoost op 1 ingang.
(dus ja, meer panelen en spreiding)
5 onder de dakkapel op zuidwest op de andere mppt ingang. (ivm schaduw)

SMA omvormer.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ Kies nieuw project.

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2020 11:31 ]

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:55
Met toeval zie ik je forum post.
Vanmorgen mijn eigen topic geupdate met mijn offerte gegevens: stijn1309 in "Offerte Zonnepanelen"

Ik heb uiteindelijk offertes van wel 5 partijen gehad en die liepen heel erg uit één m.b.t. € per wp.
En ook of ze wilde meedenken met de mogelijkheid om in de toekomst op de andere kant van mijn dak nog bij te kunnen leggen.

Als ik kijk dat ik 12 panelen neem met een omvormer die uitbreiding mogelijk maakt op west dak in de toekomst voor 3725 (excl. BTW) kan het dus voor een iets betere prijs wellicht...

En 1 offerte = geen offerte.

Edit: ik zie wel dat de omvormer bij Zonneplan eventueel nog een 2de string aankan.

[ Voor 6% gewijzigd door stijn1309 op 30-04-2020 11:07 ]

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:18
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:56:
Lijkt me toch wel erg belangrijk om ook het merk omvormer te weten te komen...
Daarmee staat of valt de werking van de gehele installatie.

Als men die gegevens al niet geeft.....next.

Prijs is aan de stevige kant.
https://www.winkelman-zon...-ns/52008/?display=detail (excl montage en excl montage rails)
Probleem bij Winkelman is dat ze niet verder dan 1 uur rijden van Hengelo installeren helaas.
Ik vermoed dat er niet eenvoudig (erkende)installateurs te vinden zijn die alleen installatie verzorgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@doggy1 TS gaf al aan Solar-bouwmarkt, dus dat kan ook.

Ik weet het niet, ik doe alles zelf monteren. (geen installateur maar hobbyist)

• LauryanF
(..)Ik zou een normale string omvormer nemen met 2 mppt ingang.
Die 8 boven de dakkapel op zuidwest, parallel met 8 boven de dakkapel op noordoost op 1 ingang.
Dank voor je reactie en advies.
Ik ben er bij Sunny nog ingedoken en kom er dan wel redelijk uit qua string opzet, maar ik kom (als beginneling in zonnepanelen land) nog wel wisselende adviezen tegen over het combineren van meerdere orientaties op één mppt. Zou het niet logischer zijn om dan de 13 panelen op Z/W allen op één string te doen en dan de 8 panelen op N/O op de andere mppt? Of anders gevraagd: wat zijn de voordelen van de beide orientaties in parallel op één string?

Edit: ik lees op de website van SMA Benelux nu de uitleg en zie dan inderdaad dat parallel over twee dakvlakken juist prima zou moeten kunnen. Dank voor die tip!
SMA omvormer.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ Kies nieuw project.(..)
Kan het combineren van meerdere orientaties enkel bij SMA of is dat niet specifiek voor SMA als merk?
stijn1309 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:05:
En 1 offerte = geen offerte.

Edit: ik zie wel dat de omvormer bij Zonneplan eventueel nog een 2de string aankan.
Dank voor je reactie en inderdaad: ik ben nog aan het wachten op de binnenkomst van een 3-4 tal offertes.

En als laatste (ik kom ook daar nog niet helemaal uit wat wijsheid is): ik lees dat bijv. Solar bouwmarkt een sterke voorkeur lijkt te hebben voor micro omvormers vs. een centrale omvormer. Ik zie wel dat de kosten daarmee flink hoger uit zouden vallen, maar snap wel de voordelen die ze omschrijven.
Wat is jullie visie daarop / ervaring daarmee?

[ Voor 4% gewijzigd door LauryanF op 01-05-2020 20:44 ]

Strava

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Bij solar bouwmarkt moet je zelf een systeem samenstellen en dan in je mandje gooien.

In Sunny Design zoiets invoeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia4xG9J0EpC80moOuQuEATRLhBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFDm7mcEI7k4ZGWWFcbaY0Pl.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor stroomaansluiting heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door lothar op 01-05-2020 20:51 ]

• LauryanF
Ik heb momenteel een aansluiting van 1x35A

Strava

• LauryanF
Ik ben nog steeds bezig met de PV plannen en de offertes stromen nu de inbox in, wacht nog op een tweetal specifiek ipv goede verwachtingen van de prijs/kwaliteit verhouding (Winkelman onder andere nog, zit grofweg rond de 1u rijden grens hier).
Ik las ergens over een streefprijs van €1 / Wp, daar zitten de meeste offertes een (flink) stuk boven. Is dat een bruto €/Wp ratio of een netto €/Wp ratio?

@AUijtdehaag je hebt me wel getriggered met je idee om ook op NO een aantal panelen te leggen.
Nu ben ik nog wel even aan het kijken naar het financiele plaatje daarvan; relatief gezien kost 't niet heel veel aangezien de omvormer en installatiekosten sowieso al gemaakt worden.
Toch kom ik bij 8 panelen nog uit op ca. €1800 aan meerkosten (inschatting obv prijs panelen, installatie en materiaal). De extra kWh die hier naar schatting dan uit zou komen (even op basis van Sunny Design) zou rond de 1kWh liggen. De hamvraag is dan hoeveel van die kWh ik zelf direct zal verbruiken en hoeveel 'verloren' gaat aan teruglevering (met mijn huidige aanbieder slechts €0.07. In het slechtste geval is de tvt van de NO kant dan 27 jaar. Als ik alles van NO direct zelf verbruik gaat de TVT naar ca. 8-9 jaar.

Gezien je advies en dat van anderen om wel naar NO te kijken vermoed ik dat ik nog wel iets mis in mijn denkwijze?

Strava

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:17

bert pit

asdasd

Betrouwbaarheid van je leverancier kan ook belangrijk zijn.

Ik heb meegedaan aan een actie van vereniging eigen huis. Dat klonk betrouwbaar en de prijs was laag. Tot er twee weken voor installatie een mail kwam dat mijn (a-merk) panelen een lange levertijd hadden. Toen wilden ze mij andere panelen leveren (b-merk).

Waarschijnlijk waren ze even goed,maar ik hou niet zo van dit soort praktijken. Ik heb contact opgenomen en gezegd dat een paar weken langer wachten mij niet uitmaakt: "nee we komen toch".

De afspraak werd gemaakt dat ik toch de juiste panelen zou krijgen. Twee weken later stonden er 3 Polen op de stoep die op gymschoenen mijn dak op wilden. Ze hadden natuurlijk het verkeerde materiaal bij zich, maar wilden dat in elk geval de voor montage doen en dan terugkomen alleen voor de panelen. Ik heb ze weggestuurd.

Het blijkt dat het internet en ook deze site er vol mee staat. Oppassen dus.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LauryanF Toegegeven, misschien een iets langere TVT dan de andere kant.

Maar denk nog eens aan mijn advies als:
- je op een zaterdag ochtend of zondag ochtend je EV oplaad.
- je "alweer" gratis je buffervat verwarmd met ochtendzon, na een heerlijk gratis douche. (wel het water afrekenen he?)
- de vrouw besluit in de ochtend de meeste klusjes te doen, net als stofzuigen, wassen en drogen.
(niet discriminerend bedoeld, ik moet dat ook allemaal doen)
- de warmtepomp, enkel in de middag gebruikt maakt van de gratis energie op die zonnige winterdag.
- ze uurtarieven gaan invoeren (en laat de ochtend nou net duur zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 16:26 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:03:
Alleen de stikker ziet er anders uit ;)
https://www.saj-electric.com/product/index-p2.html

SMA omvormer.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ Kies nieuw project.
Je wil in 1 string zowel een set ZW als als NO panelen combineren?
De kant die minimaal zon ziet gaat toch die string enorm omlaag trekken?

Ik zou gaan voor beide kanten in 1 keer zo vol mogelijk leggen, desnoods met een kleine (familie?) lening.
De voorrijkosten zijn vaak het duurste, zo'n €1000, en de grootste impact op je terugverdientijd of prijs per Wp. Daarna kost het leggen grofweg €50/paneel. Dat zie je ook in de kosten van het leggen bij Winkelman naar voren komen.

Een omvormer met 2 mppt / strings en dan elke dak-kant op 1 string aansluiten.

Je huis lijkt schaduwvrij te zijn, dus optimizers of SolarEdge is niet nodig.

Een goede richtprijs is als het totaalplaatje rond de 1€/Wp excl btw zit. Ja, als je je best doet kan je lager uitkomen, maar dan ga je wel de grens opzoeken. Al helemaal als je zwarte panelen hebt, deze zijn doorgaans ~30% duurder dan de blauwe.

Persoonlijk ben ik best tevreden met het aanbod van Vereniging Eigen Huis. Het is elke keer een andere installateur die een blok wint, maar het een goede prijs, met lange garanties.
In mijn "blok" was de installateur een Nederlandse installateur met goede, ervaren lui (natuurlijk zzp'ers, maar ze werkten al jaren voor die zonneboer).

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 07-05-2020 16:28 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DropjesLover Lees nog eens...
Dus niet in 1 string.

Jouw methode kan ook, maar dan op een SMA omvormer die met schaduw overweg kan.
SMA doorgestreept, want er zijn er meerdere, zoals (onder andere) een goodwe.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 16:34 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:32:
@DropjesLover Lees nog eens...

[...]

Dus niet in 1 string.

Jouw methode kan ook, maar dan op een SMA omvormer die met schaduw overweg kan.
SMA doorgestreept, want er zijn er meerdere, zoals (onder andere) een goodwe.
Meeste omvormers hebben 1 of 2 mppt ingangen ofwel 2 strings Een string zijn panelen in serie geschakeld. De 8 + 8 boven de dakkapellen parallel schakelen, heb je het dan over een reeks van 8 panelen in serie + 8 panelen in serie en die twee parallel op 1 mppt?
Je hebt het onder dat stukje over de 5 onder de dakkapel op een andere mppt ingang te hangen. Dus een andere string.

Of bedoel je een opzet met 2 omvormers, totaal 3 strings?

Waarom niet gewoon beide dakkanten hun eigen mppt / string?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DropjesLover Omdat ik vrees, dat prijs, weer eens, de doorslag gaat geven (boven techniek) en TS een omvormer koopt ZONDER schaduwmanagement.
Dat betekend dus dat de panelen op de zuidwest kant pas gaan werken als ALLE panelen daar uit de schaduw zijn.

Vandaar 8+8 parallel op 1 mppt (geen schaduw) en de 5 op de andere mppt. (wel schaduw)
1 omvormer.

Edit: als blijkt dat op de noordoost kant, maar 7 panelen passen ipv 8, dan gaat het verhaal niet op natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 20:40 ]

• LauryanF
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:16:
[Omdat ik vrees, dat prijs, weer eens, de doorslag gaat geven (boven techniek) en TS een omvormer koopt ZONDER schaduwmanagement.
Ik houd zeker rekening met de techniek en wil daarom ook gaan voor SMA/GoodWe ofwel microomvormers (die ook het schaduwprobleem over twee dakzijden zouden voorkomen).
Net een offerte binnen met een kort belletje erbij. Daar werd aangegeven dat ivm de aansluiting (1x35A) hij max 15 panelen van 325 wilde neerleggen ivm. max vermogen bij 1 fase en dus een GoodWe 4200 als max.
Daar zie ik wel wat tegenstrijdige berichten over: ik ging er vanuit dat bij 1x35A de groep zou kunnen worden afgezekerd op 25A en dus 25*230 een max W van 5750 vanuit de omvormer zou hebben en dat daarmij een 5K omvormer nog prima zou passen met wat meer panelen..
Zie ik hierin nog richtlijnen / regelgeving over het hoofd?

Strava

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LauryanF Wordt er een nieuwe AC bekabeling getrokken naar de omvormer of maakt hij gebruik van een bestaande wasmachinegroep?

In het 1e geval leg je gewoon 3x 4 (of 3x 6) mm2 aan.
Daarmee verklein je de kans op uitschakelen op 253 VAC. (al blijft die wel aanwezig, afhankelijk van de netspanning)
En mag je gewoon een 5 kW ophangen. (er is zelfs nog een 6 kW beschikbaar op 1-fase)

In het 2e geval, op bestaande 3x 2,5 mm2, zit je wel met regelgeving ivm een PV verdeler.
Ik geloof zelfs max 3 kW toegestaan via die verdeler (maar dat moet ik opzoeken)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2020 13:17 ]

• LauryanF
Mijn voorkeur zou hebben om 'm direct naar de meterkast te trekken (er is een open koof die redelijk te bereiken is, daar zou ik zelf als voorbereiding 3x4mm YMVK kabel doorheen trekken als voorbereiding op de installatie met flink wat meters vrij over op zolder en 't andere eind eindigend in de meterkast, zodat 't de installateur niet te veel moeite gaat kosten en ik zelf controle heb over hoe netjes 't weggewerkt is op de zolder.

Strava

• LauryanF
Bij deze een update, ben wat verder met het vergelijken van de offertes een aanbieders en wil jullie meenemen in de overwegingen. Deels om te zien of jullie nog opmerkingen hebben en zeker ook als de documentatie die ik moreel wel verplicht ben bij het openen van het topic: de afronding.

Uiteindelijk heb ik offertes binnen van 9 partijen (een aanvraag via een verzamel site leidde tot meer offertes dan ik verwachtte..), wat me goed in staat heeft gesteld om te zien wat zou worden voorgesteld en wat daarbij de argumenten zijn.
Onderstaand een overzicht van de offertes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_vyBlCBVFWx5C5gwZG4JeYvNYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yn1XrmeGjYjVKteueYfT3aLg.png?f=fotoalbum_large
Heb de namen weggelaten, vond dat wel zo netjes. Mocht iemand interesse hebben in welke partijen het betreft dan kan ik dat wel via PM laten weten.

Zoals te zien varieert het aantal panelen van 11-18, waarbij een aantal (op mijn verzoek) ook een optie heeft meegenomen voor de NO zijde. In Wp lopen de voorstellen van ±4kWp tot 5.8kWp en in € praten we over een range van € 4200 - 6300.

Samenvattend blijkt het initiële voorstel waarmee ik dit topic startte niet eens zo slecht te zijn qua €/Wp, maar mist dit opzet wel wat potentie in totale opbrengst. Voorkeur zit nu bij B1 of A1 (monitoring met micro omvormers), met nog een kleine overweging voor B2 (duurder maar wel betere opbrengst + 92% opbrengstgarantie na 25 jaar). Van partij E ontvang ik nog een aanpassing; die zitten mooi qua prijs maar halen volgens mij niet het maximale uit het dak. Ik heb daar nu gevraagd wat de offerte doet als ik de 325Wp AEG vervang door AEG 360Wp.

Partij F zit nog wel in hetzelfde prijsbereik met een gelijke opbrengst, maar die onderdelen ken ik niet en heb ik ook in DED niet vaak voorbij zien komen. Vanaf G is de opbrengst lager dan wat ik ambieer te gaan realiseren, dus die gaan we vriendelijk bedanken.

[ Voor 14% gewijzigd door LauryanF op 14-05-2020 12:26 ]

Strava

• LauryanF
Wat me overigens wel opviel in het gesprek met partij B: bij bespreken welke omvormer ik voor ogen had werd de vraag gesteld: wil je een parallel setup of een seriele setup. Hierbij werd met parallel SolarEdge bedoeld.
Hoewel het voorstel verder prima is, merk ik wel dat die informatie (die niet enkel mondeling werd gegeven maar ook onderdeel is van de verkoopmap) me niet helemaal een lekker gevoel geeft, aangezien in mijn interpretatie een SolarEdge systeem nog steeds in serie geschakeld staat.. (correct me if I'm wrong).

Strava

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Is partij A optie 1 Enphase inclusief logging? Die vind ik goedkoop voor een Enphase systeem.

Kies er maar eentje. Ik denk dat je het wel goed genoeg snapt.

Ik hoor verkopers SE vaker parallel noemen. Het klopt eigenlijk wel, de SE optimisers staan in serie met elkaar. Maar elk paneel staat parallel op de optimizer. En het gaat op de panelen toch, op die manier zijn ze niet afhankelijk van elkaar. (hoewel ze bij SE wel afhankelijk van elkaar worden als er te weinig panelen tegelijk in de zon liggen)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• LauryanF
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:55:
Is partij A optie 1 Enphase inclusief logging? Die vind ik goedkoop voor een Enphase systeem.
Ja, de offerte is inclusief een Envoy-S. Viel mij ook mee in de prijs! Ik had juist gevraagd om hun advies in omvormer (SMA of GoodWe) en in de offerte gingen ze voor Enphase met nog steeds een prima prijs.
Voordeel (voor mijn nerderige trekje om alles tot in detail in grafieken bij te willen houden) is dan de monitoring per paneel ;)

Strava

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Hoe doen ze dan eigenlijk die 16 panelen op ZW? Jou plaatje geeft toch 13 maar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YdwZWM-k9wCbC1Fk-OrM2vzubE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7gaQDNmsMXQBkr9ZvoiCC6z.png?f=fotoalbum_large

• LauryanF
Met 1684*1002 panelen komen de meeste partijen met legplannen als onderstaand,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO4P4KvqxqLLjTjq9DJ8Idb3TVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KaUQmbMmggOBBFoxjPLXvC6Y.png?f=user_large

Let niet op mijn excel skills. Met panelen van 992 is een vlak van 3x3 in landscape nog net mogelijk boven de dakkapel, waarmee er zelfs 17 panelen net zouden moeten passen.

Strava

• LauryanF
Bij deze even een update (heeft even geduurt ivm wat prive omstandigheden die tussendoor kwamen);
morgen wordt de installatie neergelegd op het dak.

Via deze weg dus nog eens bedankt aan iedereen die ook hier heeft meegedacht en de update over de uiteindelijke keuze ook voor de forumarchieven en eventuele toekomstige PV-keuzesituaties.

Uiteindelijk gekozen voor 18x Q.Cell 340Wp (6120Wp totaal) panelen op een APS systeem.
6x op N/O en 12x op Z/W. Dit alles via Winkelman geregeld (valt precies binnen de leverafstand) en erg tevreden met hun advies en meedenken.

Zou volgens de inschattingen rond de 5000 kWh per jaar moeten gaan opleveren.
Binnenshuis geen mooie koven of lege kabelbuizen, maar wel twee 'schone groepen' op zolder. Vandaag al even contact met de installateur, waarschijnlijk gaan we voor 2x PV verdeler op die twee groepen en is 't daarmee ook mooi en netjes wegwerkt binnenshuis.

Ik zal morgen ook wat foto's plaatsen van de uiteindelijke plaatsing.

Strava

• LauryanF
Bij deze nog wat fotos van tijdens / na installatie. Ben erg tevreden met hoe strak het gelegd is en hoe netjes het er uitziet van binnen: we zijn uiteindelijk voor 2x een PV verdeler op zolder gegaan.

Voorkant: 6 panelen boven de dakkapel (N/O)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH9koqUev8C9FEuwltaLoaain_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJxeKnGtmBPbHL5bOSUREwKL.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant: 12 panelen, 6 onder en 6 boven de dakkapel (Z/W)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJZoNqW0DrTaxHEcGdK7xArfH1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuWrvG4VA9NWH9sJc38H4Mij.jpg?f=fotoalbum_large

Het systeem is uiteindelijk ingeschakeld om 3uur, waardoor de opbrengst gisteren toch nog 8.9kWh was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS3HHE4dWr7JrF80AxBEY2KfV_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJe4fuc5bAbFsLieAfZMPmnI.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend kwam de zon op om 7 uur en de panelen op de voorkant begonnen ook meteen vanaf dat moment voorzichtig aan op te leveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBw9CS4mo4qGvkti-lshsTIY83U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bCXmlTNROViB7qDLiW5XDyXD.png?f=fotoalbum_large
Ik merk wel dat het vandaag flink heen en weer schommelt met de bewolking mee.

Zal verdere updates rondom output in het 'grote productie' topic doen en zal me, zodra ik de minimale # outputs behaald heb, ook bij het PV Output team melden.

Strava

Pagina: 1