Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

Macbook vervanger - mag Apple, hoeft niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:11
Wat ga je met je laptop doen?
De 2008 Macbook aluminium van mijn vriendin begint nu toch echt gaar te worden. Langzaam, trackpad reageert niet meer goed.. Tijd voor een vervanger. Wel 15/16 inch. Groter is te groot, kleiner te klein.

De laptop wordt puur gebruik voor wat basis dingen: surfen, wat simpele office dingen, beheren fotocollectie (niets bijzonders nu, in de toekomst misschien met Lightroom) en voor het maken van fotoalbums, het enige wat echt geheugenintensief zal zijn.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Zie boven . Qua OS is mijn vriendin aan Apple gewend, maar echt diepgaand niet. Voor de rest geen Apple producten in huis, ook niet van plan. Windows is zeker niet uitgesloten als alternatief.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Vanaf 600 tot pak hem beet 2500 (de laatste is dus een nieuwe Macbook pro) Minder dan 600 vind ik erg verdacht qua prijs. De Apple heeft het dis een 12 jaar uitgehouden, de nieuwe moet ieg toekomstbestendig zijn. Als het voor de helft van de max kan (1250) is dat al erg fijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

In principe niet, maar heel af en toe wel. Vandaar de wens van 15-16 inch en niet groter. Ondanks dat deze dus voornamelijk thuis gebruikt gaat worden is een dikke accu altijd fijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Apple heeft haar voorkeur omdat dat bekend is. Ook ik geef (als Windows gebruiker op een zelfbouw desktop) toe dat ze erg mooi en degelijk spul maken, maar is alleen godsgruwelijk duur en imho een overkill voor wat ze er mee wil doen.
Van de andere kant, als ik haar nu iets adviseer wat na een aar of 3 al begint te rammelen..... Vandaar dus even kijken naar alternatieven.

Qua specs:
Minimaal i5/ryzen 5
Minimaal 8gb, voorkeur 16 gb (alvast voorbereid)
SSD van minimaal 512 GB
Des te stiller, des te beter
Luxe uitstraling (aluminium)
Eigenlijk dus een sort of Macbook pro, maar dan voor een "normale"prijs

Zelf al een HP Pavillion gezien, die hebben ieg de looks mee. Maar lees her en der toch wel wat over vage tijdsbugs (schijnt op te lossen zijn met biosupdate) en een accu die wat minder is. Nadeel is ook dat er zoveel verschillende configuraties op de mark zijn, dat ik door de bomen ook het bos niet meer zie.

BV deze:

pricewatch: HP Pavilion 15-cw1948nd

In de BBG ziet de Acer er wel prima uit, maar vind het merk persoonlijk een beetje meh..is gebasseerd op onderbuik, maar toch..
Lenovo lees ik ook wel wat verschillende dingen over, de ene keer goed, de andere keer dat ze flink luidruchtig zijn.

Een ander alternatief is een refurb Apple maar een 5/6 jaar oud model zie ik niet echt zitten qua prijs (nog steeds veel voor een oud model), kijk je naar een model 2018/2019 dan is het bijna aantrekkelijker om een nieuwe te kopen.

Wie heeft er dus nog een goede tip?

Hi Ha Hopjesvla

Alle reacties

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik kijk aar het totaal pakket en dan denk ik dat ik de MacBook opnieuw zou lopen.

Acer Swift 3 en Swift 5 zijn goede laptops. Alles wat ASUS nu zo'n beetje maakt is niet super.

Een soort MacBook Pro voor een normale prijs, is er niet, behalve als je veel korting krijgt. (Ik maak mensen boos)

Vooral de neiuwe Macbooks zijn goed, als je naar het totaal plaatje kijkt. Als je echt performance nodig hebt, zijn ze niet goed. Maar dat is geldt voor elke dunne laptop.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is een MSI Prestige 15.

• Hopjesvla79
@F. Scaglietti thanks voor de reactie. Net te laat, de nieuwe Macbook (toch) is net gekocht :-) Uiteindelijk dus toch maar voor deze gekozen.

Hi Ha Hopjesvla

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:23
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:02:
@F. Scaglietti thanks voor de reactie. Net te laat, de nieuwe Macbook (toch) is net gekocht :-) Uiteindelijk dus toch maar voor deze gekozen.
Volgens mij een verstandige keuze, heb momenteel een 2018 pro model en wil eigenlijk niet meer terug naar een Windows machine.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:02:
Dat was ook mijn idee om gewoon bij een MacBook te blijven.

• Hopjesvla79
Nou ja, als het puur aan mij had gelegen.. Hardware van Apple zit goed in elkaar.. Maar de software kant.. Ik kan er niet echt aan wennen.. Denk dat ik daarvoor iets te Windows minded ben ;)

Hi Ha Hopjesvla

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

@Hopjesvla79 voor welke MacBook ben je nou gegaan? Die met 8th of 10th gen?
Zit zelf ook te kijken voor mijn studie, denk dat het toch de 8th gen wordt aangezien de 10th gen qua CPU er niet heel erg op vooruit gaat (en je hebt 2 extra TB poorten, maarja)...

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Hopjesvla79
d22wth schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:12:
@Hopjesvla79 voor welke MacBook ben je nou gegaan? Die met 8th of 10th gen?
Zit zelf ook te kijken voor mijn studie, denk dat het toch de 8th gen wordt aangezien de 10th gen qua CPU er niet heel erg op vooruit gaat (en je hebt 2 extra TB poorten, maarja)...
16inch pro. 2,6GHz 6-core i7 / 16GB / 512GB

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1