EXCEL : Lege cellen niet in formule meenemen

Pagina: 1
Acties:
  • 10.690 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-12-2024
Stap 1 :
Wanneer in kolom C geen waarden worden ingevuld, dna mag er geen foutmelding maar lege cel weergegeven (zie formule F3 verwijzend naar E3.

Stap 2 :
Wanneer het resultaat van de formule in kolom E wel een getal weergeeft en deze is >=6 dan wordt de waarde 1 weergegeven ander 0.

Probleem :
Alleen bij de lege cellen geeft hij toch aan dat de waarde >=6.
Deze cel (H3) zou leeg moeten worden (geen 0 of 1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQfdwuPD3PO-KOWFtwqXJSgFHbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qG9fkwt3BlM5ScR2e9EDbxV.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:22
als(e3="";0;als(e3>=$H$1;1;0))

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
Beste Paul,

Alvast bedankt voor het antwoord.
Juist maar een kleine correctie moeten doen :
=ALS(e3="";"";ALS(e3>=h6;1;0))
Resultaat moest leeg zijn niet 0.

Nogmaals bedankt
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
ksteve schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:41:
Beste Paul,

Alvast bedankt voor het antwoord.
Juist maar een kleine correctie moeten doen :
=ALS(e3="";"";ALS(e3>=h6;1;0))
Resultaat moest leeg zijn niet 0.

Nogmaals bedankt
Groet
Begrijp je nu wel waarom ISLEEG() niet werkt maar gelijk stellen aan "" wel?

https://docs.microsoft.co...ank-function-return-false

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Wellicht ook mogelijk:
code:
1
=MAX(E3>=H1;0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

dix-neuf schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:42:
Wellicht ook mogelijk:
code:
1
=MAX(E3>=H1;0)
Of dat werd in de topicstart al geadresseerd O-) ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

als.fout(ALS(e3>=h6;1;0);"")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:44:
[...]Of dat werd in de topicstart al geadresseerd O-) ;)
Zo dan:
code:
1
=ALS(E3;MAX(E3>=H1;0);"")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Excel doet idd vreemd met ["">6--> waar]. Aan de andere kant is het ook een onzinnige vergelijking. Met N() geef je aan dat een en ander als getal moet worden geinterpreteerd. De oplossingen zijn wel creatief maar lossen het probleem niet op. Dit wel:

code:
1
=als(N(E3)>H1;1;0)

Maar omdat de TS aangeeft dat als E3 niet gevuld is (en die is niet gevuld als c3 leeg is) ook H3 niet gevuld moet worden is het eenvoudigste dus
code:
1
=als(Isleeg(C3);"";N(E3>H1))

[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 30-04-2020 13:12 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:49
Misschien is het niet de juiste plek, maar ik ben opzoek naar een formule die in combinatie met Uniek kan filteren zonder de legen vakken te tellen of te registeren. Ik wil dus puur de unieke waardes in een lijst krijgen.

= Uniek( A13:A21) bijvoorbeeld, maar als hier dus legen cellen tussen zitten dan krijg ik een 0 waarden in de lijst.

Iemamd een idee of weet de plek waar een oplossing staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dendy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:58:
Misschien is het niet de juiste plek, maar ik ben opzoek naar een formule die in combinatie met Uniek kan filteren zonder de legen vakken te tellen of te registeren. Ik wil dus puur de unieke waardes in een lijst krijgen.

= Uniek( A13:A21) bijvoorbeeld, maar als hier dus legen cellen tussen zitten dan krijg ik een 0 waarden in de lijst.

Iemamd een idee of weet de plek waar een oplossing staat.
Welkom :)

Een volgende keer liever een eigen topic aanmaken. Wel inderdaad eerst zoeken of het niet al is beantwoord in andere topics, maar daarna is een eigen topic starten o.v.v. de opgedane kennis beter.

Dat gezegd hebbende: iets als zoeken bij google naar 'excel count unique values ignore blanks' geeft tips. (Die precieze termen kreeg ik door google’s autofill). https://www.mrexcel.com/b...ring-blank-cells.1060964/ Geeft dan een mogelijk antwoord:
=SUM(IF(FREQUENCY(IF(E2:E30<>"",MATCH(E2:E30,E2:E30,0)),ROW(E2:E30)-ROW(E2)+1),1))
Ctrl+Shift+Enter, not just Enter
(Wel de NL vertaling van de functies gebruiken en , vervangen door ; Ik heb het niet geprobeerd, want zit nu op iPad).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Ik heb die formule geprobeerd, echter werkt het niet..blijf foutmelding krijgen . CRTL+Shift+Enter is neem ik aan om de cel af te sluiten? Of heb dan een verkeerde versie van Excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Kheos

FP ProMod
het zou uiteraard helpen dat je aangeeft welke foutmeldingen je krijgt, dan hoeven wij niet te raden

en heb je een nederlandse of engelse versie van excel? en probeer je daar dan een nederlandse of een engelse formule in te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Nederlandse versie en formule, en krijg de volgende meldingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EmoB5ft-E1kNGwtkya22GFdE_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQofhDWbwaTJTxBszN1DWvzu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Dan moet je ook ; gebruiken ipv ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Oke, daar had F_J_K het dus over. M vervangen door ; . Bedankt Teun_2. Is dat het verschil tussen de formules in de engelse en nederlandse Excel dus? Ik ga het vandaag uitproberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dendy op 03-07-2023 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
De forumule doet het, echter telt hij de aantal unieke. Maar ik ben opzoek naar een formule die net als Uniek werkt, maar dan dus de legen cellen negeerd, dus geen 0 waardens geef. Daarnaast moet hij hufterproof zijn, als er cellen worden tussen gevoegd.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dendy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 06:22:
Oke, daar had F_J_K het dus over. M vervangen door ; . Bedankt Teun_2. Is dat het verschil tussen de formules in de engelse en nederlandse Excel dus? Ik ga het vandaag uitproberen.
offtopic:
Oeps, typo. De m zit te dicht bij de , :X

Functienamen, komma vs puntkomma voor scheiden van variabelen, en komma vs punt voor decimalen: dat zijn de grootste verschillen om rekening mee te houden bij NL versus VS Excel.

“Mijn” formule is semi hufterproof in de zin dat rijen toevoegen of verwijderen goed gaat - behalve de eerste / laatste die four kan gaan tenzij je de heel kolom zou tellen.

Maar inderdaad, ik tel de aantallen unieke en je vroeg eigenlijk naar een lijst unieke waarden. D’oh.

Je kunt dat doen met een draaitabel: tabel E:E en de waarden in ‘Rijen’. Dan krijg je een lijst unieke waarden als “draaitabel” waar je desgewenst in de opties van de draaitabel de ‘totaal’ tij kunt weglaten.
Nadeel: je moet verversen met alt-f5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
F_J_K, bedankt voor je reactie.
Ik heb echter nooit gevraagd om de unieke waardens op te tellen. Ik heb het over de functie = Uniek( A13:A21), dan maak je een lijst van alle unieke waardes. Echter is die wel hufterproof voor zover ik met testen tegen kwam, alleen geeft hij een nul waarde bij legen cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dendy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:33:
F_J_K, bedankt voor je reactie.
Ik heb echter nooit gevraagd om de unieke waardens op te tellen. Ik heb het over de functie = Uniek( A13:A21), dan maak je een lijst van alle unieke waardes. Echter is die wel hufterproof voor zover ik met testen tegen kwam, alleen geeft hij een nul waarde bij legen cellen.
Oh inderdaad. Ik ben zowel blind als kan niet typen :$ :D had het verkeerde functie gedrag in m’n hoofd bij uniek(). Mea culpa.

Voldoet de draaitabel? Met dus als nadeel dat een refresh alleen handmatig en bij openen van het bestand gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Geeft niet, iedereen kan zich vergissen. ;)
De draaitabel is opzich handig, maar dat verversen is niet hufterproof. Daarnaast werkt die niet met goed met legen cellen en tussenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Maar iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Eerst de functie 'filter' gebruiken om de lege waarden uit te filteren en dan uniek eromheen.

=UNIEK(FILTER(A2:A10;A2:A10<>""))

[ Voor 16% gewijzigd door Teun_2 op 09-07-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Thanx, het is inmiddels gelukt. Maar nu heb ik nog een andere vraag, maar die is niet vindbaar, maar kan nergens vinden hoe je een nieuwe topic over excel kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dendy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:28:
Thanx, het is inmiddels gelukt. Maar nu heb ik nog een andere vraag, maar die is niet vindbaar, maar kan nergens vinden hoe je een nieuwe topic over excel kan plaatsen?
Rechtsboven elk subforum staat daar een knop voor :) Client software algemeen - nieuw topic. Ik ben zo vrij geweest je vraag naar een los topic te verplaatsen.

Ajb een volgende keer inderdaad eerst rondkijken naar vergelijkbare vragen (vaak is iets zelf al te beantwoorden) en zo nodig een eigen topic aanmaken voor een eigen vraag. Dan wordt er meteen een sjabloon getoond met wat meer info :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.