Toon posts:

AX6B mobo en ata100 HD. Losse controller kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een twee jaar oud Aopen ax6b mobo. Heb net een Maxtor 30GB 7200rpm 100ATA besteld. (Nog niet binnen) Het mobo kan volgens de handleiding maximaal udma33 aan. Is het misschien slim om een los controller kaartje te kopen dat wel udma100 aankan?

Ook heb ik ergens gehoord dat de ax6b udma66 aankan, kan iemand dit bevestigen?? Als ik dan een 66/100-IDEkabel koop en het mobo ondersteunt dit, heeft het dan nog zin om een controller kaartje te kopen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
Volgens mij ondersteund de AX6B (zonder toevoegingen) géén hoger protocol als ATA/33. Doet 'ie dat wel, dan heeft het geen zin een losse controller te kopen want ATA/66 is snel zat. Het is zelfs maar de vraag, afhankelijk van het exacte type Maxtor dat jij hebt of een ATA/100 controller zelfs nodig is als je alleen maar ATA/33 op je bord hebt; disken komen sequentieel (nog) niet boven de 33MB/s. Ik heb hier b.v. 2 Maxtor's DM45+ in een stripe, en de buffered read is 80MB/s en de sequentiele read is 58MB/s. Dus door tweeën delen en je komt per disk met de burst read wel iets boven de 33 uit. Heb je b.v. een Maxtor DM60+, dan kan de burst read wel tot 57MB/s oplopen en dan kan een controller wel voordeel opleveren.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Hier heb ik weinig aan toe te voegen behalve dat mijn AOpen AX6BC maximaal ATA33 ondersteund. Ik zou verwachten dat jouw mobo dan zeker niet hoger gaat.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
het zal niks tot bijna niks schelen of je 33, 66 of 100 gebruikt. je kunt nog best met je ata33 controller [BX?] doen. anders ben je weer 100,- voor ene kaartje kwijt die jou in de beste omstandigheden 10% snellere READ [niet write] snelheden geeft. vooral NIET doen dus. je kunt het later natuurlijk altijd overwegen maar geef er maar geen extra geld aan uit... ata100 is leuk als je een keer ene nieuw moederbord koopt maar die losse kaartjes zijn imho bijna overbodig.

Verwijderd

Topicstarter
De HD is een maxtor dmax60plus. Volgens mij een supersnelle schijf. Geeft een 100-controller kaartje zelfs bij deze HD zo'n kleine snelheidswinst? Loopt het kaartje met HD dan gewoon tegen beperkingen van mijn mobo aan zodat de snelheids winst minimaal is?

Wat is dan eigenlijk de doorvoersnelheid van mijn huidige HD op de 33 controller. Is een 6.4G QuantumFireball EX.

Alvast Thx voor de reply's ;)

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
hmmm... tis wel een hd uit de snelste serie van maxtor, die heb ik ook eentje, en die zijn echt :9~
met zo'n hd kun je denk ik toch beter zo'n kaartje kopen, kost wel 100 piek maar, maar anders loopt die hd maar onder zijn specificaties te baggeren, en das voor niemand leuk :)

Verwijderd

Topicstarter
OK thx dan ga ik eens voor zo'n kaartje kijken. Volgende vraag is dan: wat voor kaartje moet ik kopen, welk merk etc. Of is elk kaartje dat zegt ata100 te ondersteunen voldoende? Wij hebben hier in Delft zo'n electrozaak (Goris) die alleen maar goedkope merkloze spullen hebben...
BTW kan mijn originele onboard controller blijven werken naast de nieuwe, voor oude HD, Zipdrive, CDwriter en CDROM...
Pagina: 1