Toon posts:

Reden om HD te partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee HD's, te weten een Maxtor 20Gig (7200rpm) en een Maxtor 30Gig (5400rpm).

Leuk en aardig, maar nou zat ik met Sysoft Sandra te kijken naar de hoeveelheid slack, en die bedraagt op mijn 20 Gig 2%.

Nou heb ik beide schijven niet gepartitioneerd. De redenen daarvoor zijn dat ik weinig zin heb in driveletters A tm/m K ofzo :(

Dus om de slack hoef ik heb niet te doen, maar hoe zit het met de performance? Ik weet van vroeger dat ik zo'n beetje al m'n schijven partitioneerde, maar dan hield ik op elke HD ruimte over :) Nadeel daarvan was dat ik bijvoorbeeld op C nog 150 en op D nog 300 Mb vrij had, en een spel wilde installeren van 350mb |:)

Tia :9

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
De reden dat ik ze partitioneer is voor overzichtelijkheid, dat het defragmenteren in kleinere (kortere) stappen kan worden gedaan en dat back-uppen wat makkelijker gaat (hopsakee, gewoon een hele partitie). Ik houd her en der ook wel wat ongebruikte MB's over, maar voor het zover is zit er vaak wel een extra disk bij in.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik heb 7 partities ieder voor een eigen doel.
c: windows + installatie van programma's welke ik op cd heb;
d: swapfile windows + cabfiles;
e: games;
f: ftpserver;
g: programmatuur werk;
h: de ik test een prog en indien niet leuk nuken schijf;
i: 740 Mb (indien vol..> cd branden).

Voor het overzicht wel zo makkelijk + ik kan c: nuken zonder iets kwijt te raken.
en dan komen de cds OP H: EN J: :)

Leer je wel mee omgaan met meerdere schijven :)
Maar het scheelt wel in peformance: scandisk bijv is zo klaar met c:.

Verwijderd

Omdat de cluster size afhankelijk is van je partitiegrootte is het efficienter om meerdere kleinere partities te hebben zodat de verhouding filesize vs. filesize on disk gunstiger wordt.
Sowieso vind ik het handig om meerdere partities te hebben anders raak ik het overzicht van mijn data kwijt.

Verwijderd

Ik heb gewoon twee grote schijven, elk 1 patititie. Maar dat merk je wel...schijf van 8-16GB heeft een clustergrootte van 8kB, van 16-32 16kB en boven de 32GB 32kB per cluster, dus al je lekker al je temp. internetfiles van 1kB opslaat zit je met duizenden files die toch 32kB innemen omdat er geen twee files van 1 cluser gebruik kunnen maken, resultaat: lekker verlies.

Dus als je heel veel kleine bestanen hebt, zou je ket kunnen overwegen, maar ik vind dat je daarmee niet flexibel genoeg bent op het moment dat de ene partitie om wat voor reden dan ook vol is.

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Security... users alleen toegang geven tot bepaalde partities. Niet echt voor thuisgebruik misschien maar wel degelijk een reden om te partitioneren.

Verwijderd

Voor de goede orde:
Jouw probleem met installeren van een game en de te wienig ruimte hebben:

1. denk je dat dat nu nog gebeurd met een schijf van bijv 20 Gb? Dan heb je ze verkeerd ingedeeld.
ongeacht de grote van de partities: 1 zal toch een flink aantal Gbs zijn.

Mijn grootste part. is nu 40 Gb (voor de games). En denk maar niet dat ik ooit een probleem met een volle partitie zal krijgen.

Verwijderd

Mijn grootste is even groot als de grootste schijf, nl. 45GB, maar ik hebhet de laatste tijd te druk gehad met branden terwijl ik toch veel gedownload had -> schijf vol.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 augustus 2001 10:15 schreef MREn het volgende:

dus al je lekker al je temp. internetfiles van 1kB opslaat zit je met duizenden files die toch 32kB innemen omdat er geen twee files van 1 cluser gebruik kunnen maken, resultaat: lekker verlies.
Ja ok, daarmee ben ik bekend. Dat verhelp je alleen niet door een partitie te maken. En ik had al genoemd dat mijn slack maar 2% is, dat is volgens mij heel netjes.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 augustus 2001 10:19 schreef ItSnows het volgende:
Voor de goede orde:
Jouw probleem met installeren van een game en de te wienig ruimte hebben:
Nah, dat was vroeger eens zo, met harde schijfjes van 1 gig enzo ;)

Ik heb er nu geen problemen mee, maar ik zet alleen even wat nadelen van partitioneren uiteen.

Al met al denk ik dat ik mijn windows enzo op een aparte partitie ga gooien en mijn 30Gig schijf 1 partitie laat. Die is toch hoofdzakelijk voor mp3 en divx enzo *D

Verwijderd

Partitionere is de manier om software 'fisiek' van elkaar te scheiden.
Al weet ik neit of het bij jou nog nodig is; je hebt al 2 'partities' (een op iedere schijf)
Maar met partities kun je de rotzooi goed scheiden van het OS van je downloads, van je backups en van je games.
Anders is een format C: zo klote

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:52
Op maandag 06 augustus 2001 10:19 schreef blender het volgende:
Security... users alleen toegang geven tot bepaalde partities. Niet echt voor thuisgebruik misschien maar wel degelijk een reden om te partitioneren.
Als security een issue is gebruik je een OS+filesysteem wat voor die security kan zorgen. Partitionering voegt niets toe aan de beveiliging.

[edit]
dan heb ik het over Windows, ik weet te weinig van Unix af om daar een mening over te hebben
[\edit]

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Euh, met Linux (en dat zal dan wel met unix ook zijn, I dunno) zie je alles in een grote tree, dus nix geen partities om je data gescheiden te houden.

Verwijderd

Op maandag 06 augustus 2001 11:41 schreef Jules het volgende:
Euh, met Linux (en dat zal dan wel met unix ook zijn, I dunno) zie je alles in een grote tree, dus nix geen partities om je data gescheiden te houden.
Het feit dat je je data in een grote tree ziet wil natuurlijk niet zeggen dat er geen verschillende partities zijn. Ze zijn alleen anders aangegeven dan in Windows. Je 1ste harddisk wordt in linux bijv. opgedeeld in hda1 hda2 etc. Ook mijn windows partities mount ik in /mnt/win_c /mnt/win_d enz. dus een windows partitie wordt in linux gewoon een directory.
Pagina: 1