Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Beste tweakers,

Ik had hier eerder al over gepost maar ik heb toen helaas geen respons gehad, inmiddels weet ik wat meer maar ik zit nogsteeds met wat vragen. Ik hoop dat jullie me alsnog kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een manier om twee externe 4K monitoren aan te sluiten op een laptop met 1 HDMI uitgang zonder thunderbolt, de laptop heeft USB 3.2 gen 1 (type A en C). Ik zoek hier een dockingstation of andere oplossing voor.
Een externe GPU zou ook kunnen maar volgensmij vereist dat Thunderbolt. DIY-en kan ook zag ik op Youtube, maar dat betekent volgensmij een gat ergens in de laptop maken en dat vind ik eigenlijk niks.

Wat is je budget?
Het mag best 100-200 euro kosten, veel duurder dan dat maakt een budget systeem naast mijn laptop bouwen misschien interessanter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een Lenovo Ideapad S540 met een GTX 1650 en 2 Philips 278E1A - 27" 4K IPS Monitoren. Ik gebruik dit vooral voor Netflix, online poker en studiewerk.

Het lukt me om via mijn HDMI poort 1 scherm aan te sluiten en op 4K aan te sturen, maar zelfs dat loopt niet vlekkeloos. Zodra ik een film stream krijg ik last van happerend beeld/ghosting, terwijl ik vanuit mijn Xbox probleemloos in 4K stream op hetzelfde scherm. Naast de zoektocht naar een dockingstation is dat dus ook een issue waar ik advies over kan gebruiken om dit te verhelpen.

Ik heb al een USB-C dockingstation besteld via bol.com maar dat werkt niet omdat mijn laptop geen DP alt mode ondersteunt (ik krijg het in ieder geval niet werkend). In de beschrijving zou dit een dockingstation voor USB 3.2 gen 1 moeten zijn, maar dat blijkt na binnenkomst anders.

Ik heb ook in de pricewatch gegeken en vindt daar wel docking stations voor USB 3.2 gen 1 met HDMI poorten maar het is mij onduidelijk of dit false-positives zijn net als het docking station dat ik al had besteld, zie bijvoorbeeld het Medion docking station.

Concreet vraag ik me dus af:
- Is het uberhaupt mogelijk om vanuit USB 3.2 gen 1 (type A of C) een tweede video uitgang te creeren voor 4K? En zo ja waar moet ik dan specifiek op letten bij het kopen van een dockingstation/een andere oplossing?

- Hebben jullie suggesties om het probleem met happerend beeld op te lossen? Of is mijn videokaart gewoon te zwak voor 4K?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdb50
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik ben ook benieuwd. Heb het zelfde probleem met mijn Lenovo L340.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

D6000 kan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Dank voor de reacties!

@rdb50, ik hou je op de hoogte als ik wat vindt dat werkt!

@Thomg bedoel je de Dell D6000?
https://tweakers.net/pric...versal-dock-d6000-eu.html

Ik zie inderdaad dat daar bij staat dat het moet werken op usb gen 1, maar dat wordt ook aangegeven voor diegene die ik had besteld en die veronderstelt toch Thunderbolt. Zo blijkt in de handleiding na uittesten. Dat was deze: https://tweakers.net/pric...very-100-w/specificaties/

Heb je zelf ervaring met de D6000? Ook wel benieuwd waar het verschil dan technisch in zit.

Toevallig ook nog enig idee wat die ghosting/hapering in het beeld veroorzaakt als ik 1 monitor met HDMI aansluit? Aangezien mijn videokaart dan dus mogelijk een issue is oid? Ben de Nvidia instellingen etc al ingedoken maar kan daar niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zonder Thunderbolt of DP-altmode support kan je volgens mij geen displays aan je USB-C poort knopen, behalve dan via een externe GPU.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lees de specificaties van dock-stations. oa op de site van replacedirect

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hackus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:06:
Lees de specificaties van dock-stations. oa op de site van replacedirect
Want die specificeren duidelijk wat de eisen zijn om de HDMI/DP poorten op die docks te laten werken? Ik heb er een paar bekeken, maar op z'n best specificeren ze bij sommige docks een (incompleet) lijstje compatible laptops.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
@Orion84 Heb je voor een externe GPU niet ook thunderbolt nodig? DIY-en uitgezonderd dan. Dat zou namelijk anders best een oplossing kunnen zijn.

@Hackus Dat is precies wat ik inderdaad ook doe, maar zelfs die info blijkt niet altijd te kloppen. Heb er nu 2 geprobeerd die beide werden verkocht met USB 3.0/USB 3.1 compatible maar dat vervolgens niet bleken te zijn. Replacedirect heb ik geen ervaring mee, dat zal ik eens bekijken, dank voor de tip.

EDIT: @Orion84 je was me net voor, dat ervaar ik dus ook. Het lijkt alsof ze ook niet eenduidig zijn in wat ze 'compatible' noemen, op dat dock dat ik had besteld werken de USB poorten volgensmij ook gewoon, de HDMI alleen niet.

[ Voor 26% gewijzigd door justasking op 04-05-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

justasking schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:34:
@Orion84 Heb je voor een externe GPU niet ook thunderbolt nodig? DIY-en uitgezonderd dan.
Oh, sorry, dat zou inderdaad best kunnen. Ik zie dat de Gigabyte Aorus modellen inderdaad een thunderbolt verbinding hebben ja. Weet niet of er ook eenvoudiger externe GPUs zijn die op een normale USB aansluiting werken.
EDIT: @Orion84 je was me net voor, dat ervaar ik dus ook. Het lijkt alsof ze ook niet eenduidig zijn in wat ze 'compatible' noemen, op dat dock dat ik had besteld werken de USB poorten volgensmij ook gewoon, de HDMI alleen niet.
Dat is gewoon het gekloot met USB tegenwoordig. De USB standaard zelf zegt niks over welke extra dingen als TB/DP er nog over diezelfde aansluiting ondersteund worden. Een tijdje geleden is daar nog een half uur aan podcast aan besteed: video: Tweakers Podcast #28 - Benchmarksjoemelarij, usb-chaos en #donglelife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je docking gebruikt, kun je de aansluitingen daarvan gebruiken. Je hebt dan meer optie tov je laptop. USB is vaak alleen voor opladen of lezen van usb devise. Verde hangt veel af van de GPU van je laptop, maar beeld geeft het wel. Hoge Hz of Fps hang af van krachtige GPU of stock iGPU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hackus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:46:
Als je docking gebruikt, kun je de aansluitingen daarvan gebruiken. Je hebt dan meer optie tov je laptop. USB is vaak alleen voor opladen of lezen van usb devise. Verde hangt veel af van de GPU van je laptop, maar beeld geeft het wel. Hoge Hz of Fps hang af van krachtige GPU of stock iGPU
Heb je überhaupt zijn vraag gelezen?

Hij zoekt een dockingstation dat je kan aansluiten op een USB 3.1 gen 2 USB-C poort, zonder thunderbolt / displayport alt-mode support. Waarbij hij duidelijk aangeeft al een paar docks geprobeerd te hebben, maar er tot nu toe nog geen enkele werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:11
Jouw USB-C-poort ondersteunt geen DisplayPort alternative mode, waardoor een USB-C dock zinloos. Het beste alternatief is een Dell D6000. Het nadeel van dit dock is dat je zichtbaar performanceverlies hebt en bij snelle bewegingen haperingen zult zien. Voor kantoorwerk is het prima werkbaar, maar veel meer zou ik niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Orion84 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Heb je überhaupt zijn vraag gelezen?

Hij zoekt een dockingstation dat je kan aansluiten op een USB 3.1 gen 2 USB-C poort, zonder thunderbolt / displayport alt-mode support. Waarbij hij duidelijk aangeeft al een paar docks geprobeerd te hebben, maar er tot nu toe nog geen enkele werkt.
Inderdaad dit. Waarbij ik me ook nog afvraag of USB versie en Thunderbolt noodzakelijk verbonden zijn, dat blijft me onduidelijk. In mijn laptop specificaties heb ik kunnen vinden dat ik een USB 3.2 gen 1 heb, wat volgensmij de nieuwe naam voor USB 3.0 is (wie heeft dat ook verzonnen...?). Ik ga ook zeker even die podcast bekijken, dank daarvoor.
Jouw USB-C-poort ondersteunt geen DisplayPort alternative mode, waardoor een USB-C dock zinloos. Het beste alternatief is een Dell D6000. Het nadeel van dit dock is dat je zichtbaar performanceverlies hebt en bij snelle bewegingen haperingen zult zien. Voor kantoorwerk is het prima werkbaar, maar veel meer zou ik niet verwachten.
@MarcoC Dank voor je reactie, dat helpt me een hoop in de goede richting. Over het performanceverlies/haperingen die je beschrijft, dat ervaar ik al als ik 1 externe monitor via de HDMI poort aansluit. Betekent dat ook dat die haperingen die ik nu zie op die enkele monitor dus ook een gevolg zijn van het feit dat mijn GTX1650 niet voldoende is oid?

Want dan doe ik er misschien beter aan om het voor nu met een enkel scherm te doen en te sparen voor een budget systeem met een redelijke videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor zover ik uit de specs van je laptop op kan maken heeft ie:
- 1x USB-C USB 3.1 gen 2 (aka USB 3.2 gen 2)
- 2x USB-A USB 3.0 (aka USB 3.2 gen 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
justasking schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:04:
[...]

@MarcoC Dank voor je reactie, dat helpt me een hoop in de goede richting. Over het performanceverlies/haperingen die je beschrijft, dat ervaar ik al als ik 1 externe monitor via de HDMI poort aansluit. Betekent dat ook dat die haperingen die ik nu zie op die enkele monitor dus ook een gevolg zijn van het feit dat mijn GTX1650 niet voldoende is oid?

Want dan doe ik er misschien beter aan om het voor nu met een enkel scherm te doen en te sparen voor een budget systeem met een redelijke videokaart.
Dat je nu haperingen ziet met 1 scherm zou niet moeten. Jouw laptop ondersteunt volgens mij 4k@60Hz. Wel heb je dan een HDMI 2.0-kabel nodig, wellicht gebruik je nu een HDMI 1.4-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Croga

The Unreasonable Man

justasking schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:04:

Wanneer je een USB dock gebruikt om de externe schermen aan te sluiten dan zet je je 1650 volledig buiten spel. Dat soort docks hebben een eigen video chip ingebouwd zitten en de performance daarvan is op z'n zachtst gezegd niet beisterend (om over compleet #*&@#( maar te zwijgen). De vraag is of zo'n ding überhaupt 2 keer 4K aan zal kunnen sturen.

Ik denk dat je veel beter af bent met een klein systeempje. Een i3 NUC of zo, of voor €250 een 3200G systeempje in elkaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Croga schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Wanneer je een USB dock gebruikt om de externe schermen aan te sluiten dan zet je je 1650 volledig buiten spel. Dat soort docks hebben een eigen video chip ingebouwd zitten en de performance daarvan is op z'n zachtst gezegd niet beisterend (om over compleet #*&@#( maar te zwijgen). De vraag is of zo'n ding überhaupt 2 keer 4K aan zal kunnen sturen.

Ik denk dat je veel beter af bent met een klein systeempje. Een i3 NUC of zo, of voor €250 een 3200G systeempje in elkaar draaien.
Dit klopt niet helemaal, je eigen videokaart wordt nog steeds gebruikt om de video-output te renderen, maar deze wordt vervolgens softwarematig gecomprimeerd en door het dock weer gedecomprimeerd. Dat laatste zorgt voor performanceverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
MarcoC schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Dat je nu haperingen ziet met 1 scherm zou niet moeten. Jouw laptop ondersteunt volgens mij 4k@60Hz. Wel heb je dan een HDMI 2.0-kabel nodig, wellicht gebruik je nu een HDMI 1.4-kabel?
Uhm, hoe zie ik het verschil? Kan dat via googlen zo niet vinden, maar mogelijk kijk ik niet op de juiste plek. Ik gebruik de kabels die meegeleverd zijn met de displays en de Xbox one X (waar ik dus probleemloos 4K uitstuur op hetzelfde scherm).

Volgensmij heb ik het met beide kabels geprobeerd maar ik ga nog even voor de zekerheid die van de Xbox testen. Ga ook even kijken of ik de HDMI versie van de kabels op de doos kan vinden van de schermen. EDIT: nope, zelfde probleem. Op de Xbox kabel staat wel 'high speed' for what its worth.

@Croga Ja daar neig ik nu ook naar, ik heb voor iets meer liever een echt werkende oplossing en dan voor de time being 1 scherm. Nog te zwijgen over dat dat zorgt voor een back-up pc mocht mijn laptop een keer stuk zijn oid.
Dit klopt niet helemaal, je eigen videokaart wordt nog steeds gebruikt om de video-output te renderen, maar deze wordt vervolgens softwarematig gecomprimeerd en door het dock weer gedecomprimeerd. Dat laatste zorgt voor performanceverlies.
Kijk nu snap ik ook waar het technisch aan ligt, slimme truc wel.

[ Voor 3% gewijzigd door justasking op 04-05-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Orion84 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:11:
Ooh had deze even gemist. Volgensmij USB-C 3.1/3.2 gen 1. Althans dat krijg ik als ik de lenovo specs mag geloven:
https://psref.lenovo.com/...Pad/ideapad_S54015IWL_GTX

volgensmij is Thunderbolt vanaf gen 2, maar ik kan het verkeerd hebben, het duizelt me met al die specs haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Orion84 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:11:
Maar het is niet zo dat je daar beeld uit krijgt, dat is vaak voor alleen opladen of lezen van USB-Gear.

"Ik zoek een?
Een manier om twee externe 4K monitoren aan te sluiten op een laptop met 1 HDMI uitgang zonder thunderbolt, de laptop heeft USB 3.2 gen 1 (type A en C). Ik zoek hier een dockingstation of andere oplossing voor. "

@justasking oa Lenovo USB-C docking Gen2
partnummer: 40AS0090US

Video uit: 2x Display Port 1x HDMI Port
Dock has the ability to support DisplayPort™ 1.4 and HDMI™ 2.0 for max 1 x 4K @ 60 Hz display or 2 x 4K @ 30 Hz displays, but the real video output would depend on the system’s output.

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 04-05-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

justasking schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:39:
[...]

Ooh had deze even gemist. Volgensmij USB-C 3.1/3.2 gen 1. Althans dat krijg ik als ik de lenovo specs mag geloven:
https://psref.lenovo.com/...Pad/ideapad_S54015IWL_GTX

volgensmij is Thunderbolt vanaf gen 2, maar ik kan het verkeerd hebben, het duizelt me met al die specs haha.
Van de lenovo site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgG87uQ2korxB1JJV3g0cbVFSDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QlSrVvLKMd5Q1obS7kqPbLXt.png?f=fotoalbum_large
En bij al die poortjes staat alleen een superspeed logo’tje. Geen thunderbolt of DP icoontje.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 04-05-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Orion84 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:08:
[...]

Van de lenovo site:
[Afbeelding]
En bij al die poortjes staat alleen een superspeed logo’tje. Geen thunderbolt of DP icoontje.
Geestig wel, ze weten het zelfs zelf niet zo te zien, ook van de Lenovo site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDe3QbtQqGKyzQf-AJasfa6gFEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qu4YHISlo0aQDmA7ORpRHwmo.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat ik geen DP alt mode of Thunderbolt heb is inderdaad in ieder geval duidelijk. Al die gekke standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Hackus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Maar het is niet zo dat je daar beeld uit krijgt, dat is vaak voor alleen opladen of lezen van USB-Gear.

"Ik zoek een?
Een manier om twee externe 4K monitoren aan te sluiten op een laptop met 1 HDMI uitgang zonder thunderbolt, de laptop heeft USB 3.2 gen 1 (type A en C). Ik zoek hier een dockingstation of andere oplossing voor. "

@justasking oa Lenovo USB-C docking Gen2
partnummer: 40AS0090US

Video uit: 2x Display Port 1x HDMI Port
Dock has the ability to support DisplayPort™ 1.4 and HDMI™ 2.0 for max 1 x 4K @ 60 Hz display or 2 x 4K @ 30 Hz displays, but the real video output would depend on the system’s output.
Heb m even bekeken. Klinkt als een alternatief voor de D6000, de ideapad s540-13 inch staat ertussen, even gecheckt en die heeft ook geen thunderbolt dus dan ga ik er inderdaad vanuit dat dit ook werkt op een dergelijke manier als @MarcoC beschreef en dus zou kunnen. Ik ga er even over denken maar ik neig nu naar een budget systeem ernaast aangezien ik iedereen hoor aangeven dat de performance niet geweldig wordt en ik voor een iets grotere investering al een budget systeem heb dat wel goed gaat werken.

Open issue blijft wel die haperingen op 1 monitor via de directe HDMI verbinding, dat krijg ik nog niet opgelost. Aangezien er op die Xbox kabel 'high speed' staat ga ik er vanuit dat dat een 2.0 is (het werkt ook goed via de Xbox). Via de instellingen heb ik mijn laptop gedwongen de dedicated graphics card te nemen dus het is ook niet dat ie onverhoopt de interne gebruikt. Als iemand daarvoor nog suggesties heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
justasking schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:19:
[...]

Geestig wel, ze weten het zelfs zelf niet zo te zien, ook van de Lenovo site:

[Afbeelding]

Maar dat ik geen DP alt mode of Thunderbolt heb is inderdaad in ieder geval duidelijk. Al die gekke standaarden.
Als een Lenovo DisplayPort alternative mode ondersteunt staat dat er altijd expliciet bij. Als het er niet bij staat, heeft 'ie het niet.

Wat betreft je 4k-scherm met HDMI-kabel: weet je zeker dat de refreshrate op 60Hz staat ingesteld en dat de Nvidia-videokaart gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
MarcoC schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:36:
[...]
Als een Lenovo DisplayPort alternative mode ondersteunt staat dat er altijd expliciet bij. Als het er niet bij staat, heeft 'ie het niet.

Wat betreft je 4k-scherm met HDMI-kabel: weet je zeker dat de refreshrate op 60Hz staat ingesteld en dat de Nvidia-videokaart gebruikt wordt?
Jup, beide gecheckt. Onder Manage 3D settings-> global settings heb ik nvidia geselecteerd en bij resolution 4K en 60 hz.

Ik heb net hetzelfde stuk film op de Xbox en mijn laptop afgespeeld en ik blijf gewoon significant verschil zien, net alsof de camera af en toe over een steentje rijdt met een veranderend shot. Zodra ik mijn muis ga bewegen en naar mijn laptop scherm ga blijft die video helemaal hangen af en toe. Dat is best storend aangezien poker op het ene scherm en netflix/stream op (een deel) van de ander een gangbare combi is voor mij. Het lijkt ook meer een renderings probleem dan dat het door de verversing komt, maar dat is puur hoe het eruit lijkt te zien.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het ligt aan het feit dat mijn laptop scherm 1080p is en het externe scherm 4k, dat ie daar moeite mee heeft. Kan dat het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Misschien even in task manager performance tab kijken wat er zo druk is op het moment dat het gaat haperen. Is dat je CPU / Memory / Disk / GPU0 / GPU1?

Heb je alle laatste drivers etc. geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

justasking schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:32:
[...]

Heb m even bekeken. Klinkt als een alternatief voor de D6000, de ideapad s540-13 inch staat ertussen, even gecheckt en die heeft ook geen thunderbolt dus dan ga ik er inderdaad vanuit dat dit ook werkt op een dergelijke manier als @MarcoC beschreef en dus zou kunnen. Ik ga er even over denken maar ik neig nu naar een budget systeem ernaast aangezien ik iedereen hoor aangeven dat de performance niet geweldig wordt en ik voor een iets grotere investering al een budget systeem heb dat wel goed gaat werken.

Open issue blijft wel die haperingen op 1 monitor via de directe HDMI verbinding, dat krijg ik nog niet opgelost. Aangezien er op die Xbox kabel 'high speed' staat ga ik er vanuit dat dat een 2.0 is (het werkt ook goed via de Xbox). Via de instellingen heb ik mijn laptop gedwongen de dedicated graphics card te nemen dus het is ook niet dat ie onverhoopt de interne gebruikt. Als iemand daarvoor nog suggesties heeft hoor ik het graag.
Op 30Hz instellen ipv 60Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Dank voor de suggesties, ga ik morgenavond even checken. Ik laat weten of het werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door justasking op 05-05-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Heb een paar drukke dagen gehad dus het heeft even geduurd.
Orion84 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:46:
Misschien even in task manager performance tab kijken wat er zo druk is op het moment dat het gaat haperen. Is dat je CPU / Memory / Disk / GPU0 / GPU1?

@Orion84 en @Hackus Ik heb net de nieuwe drivers erop gezet. Ik zie nogsteeds af en toe happeringen maar het lijkt minder frequent.

Merkte het net vooral op toen ik mijn laptop dicht deed om alleen op het externe scherm te werken, dan begint ie ineens weer met veel meer happeren. Ik had in eerste instantie de gedachte dat ie misschien mijn keuze voor de nvidia gpu overuled omdat ie dicht niet genoeg kan koelen. De task manager geeft dan geen gebruik van GPU 0 aan dus dat is het denk ik niet. Mijn laptop kan sowieso erg warm worden heb ik gemerkt (ook open), dus misschien dat het daar toch wel mee te maken heeft.

Instellen op 30 Hz geeft wel verschil in beeld maar de happeringen blijven af en toe.

Wat betreft de performance, de bottleneck lijkt eerder de memory, die zit zodra ik een paar tabs op firefox, mijn mail en netflix open heb al op 80+ procent, de CPU en GPU heb ik nog niet boven de 40 zien komen.

Ik ga de komende dagen even kijken hoe het gaat en hou de performance tab even open, kijken of ik kan ontdekken wat de bottleneck is. Vooral als ik een paar poker tafels open heb staan en de belasting is zoals ik m maximaal gebruik. Dat zal ik dan even laten weten. Als jullie nog anderen suggesties hebben om te checken hoor ik het ook graag. Hopen dat we het issue gaan vinden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdb50
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03-2024
Terugkomend op jouw dockingsstation probleem bij het begin:

Volgens mij is dit dockingsstation ook een optie:

https://tweakers.net/pric...lay-4k60hz/specificaties/

Ik moet even gaan kijken of de Dell of de Club3D beter is.

Dit is voor iemand die er geen verstand heeft van dockingsstations zoals ik ;) :

https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI

Verder heb ik trouwens ook last van happerend beeld/ghosting op mijn laptopscherm. Eerst af en toe korte (millisecondes) haperingen bij het kijken van mp4/mkv/netflix video's. Na een update van de Nvidia-driver is dit erger geworden. Dus ik hou het hier ook even in de gaten qua oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
@rdb50 Die Club3D lijkt inderdaad ook geschikt, hoewel beschrijvingen soms misleidend zijn heb ik ervaren. Dus na testen of als iemand er ervaring mee heeft weet je t pas echt. Dank ook voor die link, daar worden een aantal dingen inderdaad goed samengevat, vooral het verschil tussen de D6000 en de anderen. Ik heb zelf inmiddels besloten het idee van docking links te laten liggen, voor 150+ euro een oplossing die niet mega optimaal is lijkt me niet verstandig. Ik doe het dus nu met een extern scherm en ga er een budget systeempje naast bouwen op termijn.

De happeringen blijven wel een issue though. Je geeft aan daar ook last van te hebben, maar als ik het goed begrijp ervaar jij het op je laptopscherm? Ik ervaar het namelijk alleen op mijn externe scherm volgensmij.
Orion84 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:46:

@Orion84 De drivers zijn geupdate maar dat heeft helaas weinig effect. Ik heb inmiddels even wat langer uitgeprobeerd en het performance tab opengehad. Ik zie dat vooral mijn memory eigenlijk steevast 60-80+ procent is, de rest blijft relatief laag bij mijn gebruik. Verder zie ik wel dat de GPU0 af en toe toch gebruikt wordt ookal heb ik in de instellingen gekozen voor de dedicated GPU als globale setting. Het enige wat ik kan bedenken is dat de 4k schermen deels draaien op de interne GPU doordat mijn keuze ergens overrulled wordt.
Hackus schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:07:
[...]

Op 30Hz instellen ipv 60Hz
@Hackus Ik heb ook even voor wat langere tijd gekeken hoe het is op 30 Hz, het beeld lijkt wat scherper maar effect op de happeringen heeft het helaas niet of nauwelijks.

Ik blijf dus de happeringen houden, heeft iemand nog andere suggesties? Of moet ik gaan concluderen dat mijn gtx 1650 gewoon niet sterk genoeg is zelfs voor een 4k scherm erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

justasking schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:10:
@Orion84 De drivers zijn geupdate maar dat heeft helaas weinig effect. Ik heb inmiddels even wat langer uitgeprobeerd en het performance tab opengehad. Ik zie dat vooral mijn memory eigenlijk steevast 60-80+ procent is, de rest blijft relatief laag bij mijn gebruik. Verder zie ik wel dat de GPU0 af en toe toch gebruikt wordt ookal heb ik in de instellingen gekozen voor de dedicated GPU als globale setting. Het enige wat ik kan bedenken is dat de 4k schermen deels draaien op de interne GPU doordat mijn keuze ergens overrulled wordt.
Het kan geloof ik zo zijn dat die HDMI poort enkel werkt via de interne GPU en dat de dedicated GPU alleen functioneert voor het scherm van de laptop zelf. Dat moet wel te testen zijn door een GPU intensieve applicatie op je laptop scherm te tonen, kijken welke GPU dan aangesproken wordt. Daarna die applicatie sluiten en opnieuw draaien op het externe scherm en zien welke GPU dan belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
Zat te wachten op een reactie en heb jou comment gewoon gemist @Orion84 ! Gelijk even getoetst, als ik een game draai op het externe scherm gebruikt ie volledig de dedicated GPU, interne GPU blijft buiten spel. Dus dat is helaas niet het issue.

Ook in de game zie ik de haperingen. Het is heel vreemd want de GPU rendert een heel mooi en scherp beeld met extreem veel detail, dat gaat alleen extreem ten koste van de vloeiendheid. Daardoor blijft het beeld steeds iets hangen (wat ik al beschreef, alsof de camera over een steentje rijdt af en toe).

Voor mij lijkt het dus dat mijn videokaart de 4k gewoon niet aankan, tenzij ik ergens een setting vind waarbij het detail minder wordt om de rekenkracht te begrenzen. Maar dat klinkt een beetje als een drogredenering in de zin dat uitsturen op 1080p dan een logisch alternatief is.

Voor een veeleisende game vind ik dat niet verrassend maar ik had verwacht dat op 1 scherm netflix in 4K uitsturen toch wel had moeten kunnen. Zou het nog aan het scherm kunnen liggen? Dat ik een soort freesync achtig iets nodig zou hebben ofzo?
Pagina: 1