Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Nee, ik was ook verbaasd. Max €60,00 aan kosten van het openbaar vervoer worden vergoed.bombadil schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:48:
Je krijgt toch gewoon een OV kaart van het rijk?
Ga ik zeker nog eens naar kijken! Dank je!Anoniem: 567735 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:48:
Vergeet ook niet om het pensioen mee te nemen in je overwegingen.
Anoniem: 567735
En vergeet niet dat je naast je eigen bijdrage van 30% ook nog 70% bijdrage van de werkgever krijgt. Dat zou bij jouw salaris in totaal wel eens richting de € 7.000 per jaar kunnen gaan, in totaal € 10.000 per jaar dus.
[ Voor 23% gewijzigd door Hsb-3 op 29-04-2020 20:29 ]
Be nice, You Assholes :)
[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 29-04-2020 22:45 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De berekening is persoonlijk en complex, maar het komt erop neer dat een leaseauto met een budget van X euro/maand niet perse X aan loon waard is.JayRune schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:32:
@t_captain De leaseauto is mij zeker wat waard, zeker omdat ik nu ook privé een auto moet gaan aanschaffen. Dit heb ik dan ook meegenomen in mijn berekening.
[ Voor 6% gewijzigd door TooTall_NL op 30-04-2020 09:02 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Bart ® op 30-04-2020 09:08 ]
Cunning linguist.
De wijzen komen uit het Oosten!
Toch nog even hierop terugkomend: dit vind ik echt heel erg raar. Niet alleen omdat het overheid is, maar ook omdat je hier niets mee kan. 5 dagen in de week is ongeveer 22 dagen per maand, 44 ritjes. Dit is minder dan €1,40 per rit. Het basistarief is al €0,98, dan houd je zo'n €0,40 over om te reizen. Verschilt per vervoerder, maar bij de RET kom je daar net 2.5km ver mee. Klinkt niet realistisch, zeker niet voor een overheidsinstantie! Kan het per week zijn? (Geen ervaring trouwens...)JayRune schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:52:
[...]
Nee, ik was ook verbaasd. Max €60,00 aan kosten van het openbaar vervoer worden vergoed.
Dit gebeurt bij overheden die willen stimuleren dat er mensen uit de buurt komen werken (en dus op de fiets kunnen komen).sjroorda schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:46:
[...]
Toch nog even hierop terugkomend: dit vind ik echt heel erg raar. Niet alleen omdat het overheid is, maar ook omdat je hier niets mee kan. 5 dagen in de week is ongeveer 22 dagen per maand, 44 ritjes. Dit is minder dan €1,40 per rit. Het basistarief is al €0,98, dan houd je zo'n €0,40 over om te reizen. Verschilt per vervoerder, maar bij de RET kom je daar net 2.5km ver mee. Klinkt niet realistisch, zeker niet voor een overheidsinstantie! Kan het per week zijn? (Geen ervaring trouwens...)
Cunning linguist.
Met name bij een gemeente is er natuurlijk wat voor te zeggen dat de werknemers van een gemeente ook in die gemeente wonen, dat is voor het bestuur ook een vereiste (of de Raad moet akkoord gaan). Maar bij een gemeente kun je sowieso de netto reiskosten uit bruto betalen (zie het uitruilen hierboven).sjroorda schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:46:
[...]
Klinkt niet realistisch, zeker niet voor een overheidsinstantie! Kan het per week zijn? (Geen ervaring trouwens...)
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Wat zijn mensen hier toch ongelovigPatrick_6369 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:36:
Weet je zeker dat het niet is dat de reiskosten worden vergoed bij gebruik van het OV of anders tot een maximum van € 60 o.b.v. autrokilomters? Zo is die van mij (ik werk bij een semi-overheidsinstelling) opgenomen met een max. van € 55.
[ Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 30-04-2020 11:42 ]
Cunning linguist.
[ Voor 62% gewijzigd door Patrick_6369 op 30-04-2020 11:52 ]
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Zoals anderen al zeiden: kijk inderdaad waar je in de schaal terecht komt.JayRune schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:32:
Ik heb nog wat uitzoekwerk te doen in ieder geval, daarnaast is het doel om hoger in de schaal te worden ingedeeld.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Mensen reizen niet voor hun plezier. De werknemer neemt een aanzienlijk deel van de pijn. Reiskostenvergoeding die niet dekkend is, reistijd, stress van files en overvolle treinen.DeveloperNL schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:32:
De lage reiskosten zijn er om te stimuleren dat je in de buurt gaat wonen. Dat is ook logisch want het bespaart het milieu, je eigen gezondheid, bespaart je tijd en de overheid hoeft geen parkeergarages te bouwen voor hun personeel.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2020 23:57 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is natuurlijk eenzijdig redeneren. Vergeet vervolgens niet dat andere zaken zoals pensioenopbouw en potentieel de WW uitkering ook hoger zijn. Reiskosten in basissalaris is niet altijd negatief.fonsoy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:06:
Ze zijn dan tevens een dief van eigen portemonnee aangezien je een belastingvoordeel naast je neerlegt.
Zo hadden we in Eindhoven de wijken Philipsdorp en Drents Dorp letterlijk onder de rook van de schoorstenen van Strijp-S en Strijp-T liggen. Elke morgen de straten volfonsoy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:06:
In vroeger tijden regelde de werkgever voor de arbeiders ook woningen. Die tijden zijn er uiteraard niet meer. Echter zou het wel erg veel reistijd schelen.
[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 04-05-2020 08:17 ]
Goed punt inderdaad de reistijd gaat voor nu wel afnemen. Alleen als we over een jaar besluiten om buitenaf en vrijstaand te gaan wonen neemt de reistijd ook toe. Het zal dan ook een uitdaging worden met het openbaar vervoer.Pietervs schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:46:
[...]
Zoals anderen al zeiden: kijk inderdaad waar je in de schaal terecht komt.
Leg je huidige arbeidsvoorwaarden neer en overleg of het mogelijk is om een schaal hoger ingedeeld te worden: beter in schaal 6 trede 2 dan in schaal 5 trede 9 (als er 10 tredes zijn): dan kun je nog een aantal jaren langer doorgroeien. Ze zullen het er wel op gooien dat voor die functie schaal x van toepassing is, maar als ze je echt willen hebben vinden ze daar wel iets op.
Verder mis ik in je verhaal de reistijd. Je hebt nu een leaseauto, dus ik neem aan dat je vaker "op de weg" zit. Ga je straks meer of minder uren reizen? Want dat vergeten ook veel mensen: reistijd is meestal verloren tijd. Want ja, met wat geluk kun je een boekje lezen in de trein, maar is het niet prettiger om dat thuis op de bank te doen?
[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2020 10:03 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2020 10:27 ]
beetje offtopic. Voor 1000,- per maand kan je toch prima een private lease nemen? Heb je ook al dat gedoe niet....laurens0619 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:08:
@ZieMaar! Ik heb het gefixt
Ik doelde eigenlijk om die 600 euro waar ik het mee eens was. Dan zit ik dus eigenlijk nog laag met mijn 1000 bruto want jouw 600 netto gaat van een goedkopere auto uit.
Ja het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf een hekel aan het autowereldje: van aankoop van 2e hands, garages die ik niet vertrouw tot gedoe met verzekeringen bij schade. Ik ben er gewoon slecht in![]()
Als ik dan ga doorrekenen hoeveel duurder/goedkoper het kan zijn dan is een lease auto mij het wel waard.
Ik mis hem, zou er zo 1000 euro salaris voor inleveren maar zou er geen baan voor laten lopen met fijne werkomgeving op kortere afstand.
Heb ik naar gekeken en ook al is het minder gedoe (niet alles, schade is nog steeds een risico), het is vooral veel duurderthejoker80 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:29:
[...]
beetje offtopic. Voor 1000,- per maand kan je toch prima een private lease nemen? Heb je ook al dat gedoe niet....
[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2020 11:42 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
25-30k prive kilometers? Das behoorlijk.laurens0619 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:16:
[...]
Heb ik naar gekeken en ook al is het minder gedoe (niet alles, schade is nog steeds een risico), het is vooral veel duurder
1000 euro bruto is afhankelijk van de belasting ~ 450- 650 netto.
Ik rij daarnaast zo 25-30k per jaar en helaas ben ik dan voor dezelfde klasse auto met private lease totaal een stuk duurder uit.
Overigens niet heel offtopic hoor, voor de TS is private lease wel een mooie manier om aan nieuwe werkgever de kosten van ontbreken lease auto toonbaar te maken.
Antwoord op de TS: Ik vind het vrij normaal om het ontbreken van je leaseauto mee te nemen in je onderhandelingen, Heb ik ook altijd gedaan en werd niet gek over gedaan.
Nee 25-30 totaal. (Denk 50% voor werk)thejoker80 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:45:
[...]
25-30k prive kilometers? Das behoorlijk.
Het zal vast duurder zijn dan een leaseauto van de zaak, je werkgever betaald immers ook een deel. Maar volgens mij is de gemiddelde (niet-elektrische) leaseauto nog steeds prijzig voor de werknemer door de bijtelling?
Die bijdrage vanuit de werkgever valt weg, je hebt immers geen auto nodig voor je werk. Heb je enig idee wat een je leaseauto je prive kost?
Anoniem: 91634
[ Voor 78% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2020 16:11 ]
Wat een drogreden zegAnoniem: 91634 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:42:
Een gemiddelde verpleegkundige op een Corona afdeling moet het met veel minder doen.
Ze betalen dus niet veel aan reiskosten. Hoop wel dat ze een soort “London allowance” hebben, anders ga je sommige functies niet kunnen invullen.Bart ® schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:41:
[...]
Wat zijn mensen hier toch ongelovig.
https://www.amsterdam.nl/...stenvergoeding-woon-werk/
Reken maar uit, max €64,20 per maand, ongeacht het vervoersmiddel.
Voor die paar tientjes in de maand zou ik het wel weten. En anders een iets goedkopere auto nemen, dan is het verschil onder de streep nihil.JayRune schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:23:
***members only***
Cunning linguist.
Inderdaad (net gerekend met een occasion van €10.000,00: wat nog veel is), ik heb al besloten een jaar met de trein te reizen en daarna een auto aan te schaffen. Zo houd ik flink wat over en mijn partner heeft een Twingo waarmee we voor nu uit de voeten kunnen!Bart ® schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:59:
[...]
Voor die paar tientjes in de maand zou ik het wel weten. En anders een iets goedkopere auto nemen, dan is het verschil onder de streep nihil.
En waarschijnlijk minder uur per week werken, dus netto gewoon een hoger salaris per uur? De overheid is zo'n slechte werkgever nog niet.JayRune schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:23:
***members only***
Alles nagerekend en mijn huidige pensioen is gunstiger (waar ik mij over verbaas overigens).Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:34:
En heb je dan ook naar je pensioen gekeken? (eigen premie en bijdrage van de werkgever)
Auto, sportabonnement en zo is voor nu, maar dat pensioen is later een stuk moeilijker (duurder) om te regelen.
Werkelijk? Vergeet niet dat je zelf 30% betaalt en dan nog 70% er bovenop krijgt (wordt vaak niet duidelijk getoond bij pro-forma berekeningen). Een dergelijke regeling kan ik me alleen maar voorstellen in de financiële sector.JayRune schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Alles nagerekend en mijn huidige pensioen is gunstiger (waar ik mij over verbaas overigens).
Wellicht wel maar helaas staat er in de voorwaarden dat er drie opties zijn:DarkFire1985 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:51:
Kun je auto niet slijten aan een collega en daarmee de boete ontwijken?
Zag ook dat je het hebt over opvoeden van kinderen. Vaak is het ouderschapsverlof bij de overheid deels betaald, iets wat je in het bedrijfsleven praktisch niet tegenkomt. Is een leuke meevaller als je er gebruik van wilt maken.
"Medewerker betaalt het leasebedrag keer het aantal jaren dat het leasecontract nog loopt".JayRune schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:09:toon volledige bericht
[...]
Wellicht wel maar helaas staat er in de voorwaarden dat er drie opties zijn:Ik durf het niet aan om te tekenen, dan op te zeggen en te kijken wat er met de leaseauto mogelijk is.
- Nieuwe werkgever neemt het contract over
- Medewerker neemt de auto over tegen boekwaarde
- Medewerker betaalt het leasebedrag keer het aantal jaren dat het leasecontract nog loopt
De boete is dermate hoog dat ik toch van het aanbod ga afzien. Het is een kans bij de gemeente maar de stap in salaris toch te klein om het voor nu te compenseren. Daarnaast gaan we verderaf wonen waardoor de reistijd toe gaat nemen naar de gemeente en dan zit ik toch dichterbij klanten van de detacheerder.
Wat betreft de kinderopvang: een mooie meevaller is het zeker maar mijn partner is dan toch wat ouderwets en wilt er zelf voor zorgen!
Het is zeker een lastige keuzen en ben toch, door mijn partner, bijgedraaid.DarkFire1985 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:27:toon volledige bericht
[...]
"Medewerker betaalt het leasebedrag keer het aantal jaren dat het leasecontract nog loopt".
Deze boete valt me nog mee maar kan inderdaad wel aardig oplopen. Het loopt toch al gauw boven de € 2000.
Vaak is er wel wat te regelen als een collega de auto overneemt maar inderdaad niets is zeker en ik kan me voorstellen dat je dit niet wilt bespreken voordat je tekent.
Niet kinderopvang maar ouderschapsverlof. Oftewel recht op verlof om voor je kind te zorgen. Dat is een wettelijk recht waarbij er echter geen recht is om dat ook betaald te krijgen. In het bedrijfsleven zie je vrijwel altijd dat dit onbetaald is maar in de overheid is dit vaak nog betaald (tegen 60 a 70%).
Het blijven hoe dan ook lastige keuzes, zeker als je het naar je zint hebt waar je nu zit.
Dan is het echt de vraag of de nieuwe uitdaging en omgeving je genoeg motivatie geeft om de stap te wagen. De secundaire voorwaarden zijn natuurlijk ook zeker fijn met bijvoorbeeld 10% minder werk en meer vrije tijd tegen een vergelijkbaar salaris.
De werkethos in de overheid is daarnaast weer wel compleet anders en beide meegemaakt te hebben, kan ik mij voorstellen dat mensen daar willen werken alleen is het niets voor mijzelf.
Gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging, hopelijk bevalt het je!JayRune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:32:
[...]
Het is zeker een lastige keuzen en ben toch, door mijn partner, bijgedraaid.
De flexibiliteit, het minder werken gaven toch de doorslag. Daarnaast het niet meer uurtje factuurtje.
Zojuist aangegeven bij de gemeente dat ik de overstap ga maken. De auto wordt nog wel een dingetje maar wellicht dat ik dat kan verrekenen met vakantiedagen die nog ongebruikt zijn en ik mijn maand bij de klant uitzit.
Allemaal bedankt voor jullie input, heeft enorm geholpen!
Daarvoor moet je wel minimaal een aantal jaar in dienst zijn om daarvoor in aanmerking te komen.DarkFire1985 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:51:
Kun je auto niet slijten aan een collega en daarmee de boete ontwijken?
Zag ook dat je het hebt over opvoeden van kinderen. Vaak is het ouderschapsverlof bij de overheid deels betaald, iets wat je in het bedrijfsleven praktisch niet tegenkomt. Is een leuke meevaller als je er gebruik van wilt maken.
Gemeente is heel anders dan bij het rijk. Ik zat vroeger in de detachering en werk nu al 13 jaar bin het rijk in de IT.JayRune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:32:
[...]
Het is zeker een lastige keuzen en ben toch, door mijn partner, bijgedraaid.
De flexibiliteit, het minder werken gaven toch de doorslag. Daarnaast het niet meer uurtje factuurtje.
Zojuist aangegeven bij de gemeente dat ik de overstap ga maken. De auto wordt nog wel een dingetje maar wellicht dat ik dat kan verrekenen met vakantiedagen die nog ongebruikt zijn en ik mijn maand bij de klant uitzit.
Allemaal bedankt voor jullie input, heeft enorm geholpen!
Ik heb geen ervaring bij de gemeente, maar wel binnen een grote overheidsinstantie. P eno voelt vaak de druk van de operatie niet. Dus die zijn meestal niet zo flexibel en blijven hun bureaucratische manier van werken hanteren.
Goed punt! Ik zit wel in markt waar veel vraag is en weinig aanbod. Ik verwacht niet dat dit in de toekomst een heel groot probleem gaat zijn.Galen2850 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:34:
Er is al het één en ander gezegd over werken bij de overheid, maar wat ik nog niet langs heb zien komen is dat je bij een eventuele switch terug te maken krijgt met vooroordelen over ambtenaren. Terecht of niet, mocht je na jaren overheid weer 'eruit' willen stappen dan krijg je hier wel mee te maken. Het verschilt wel wat je doet en op welk niveau, maar IT bij de overheid staat niet heel goed bekend. Zelf ook meegemaakt dat een recruiter over mijn overheidsjaren viel.
Klein puntje, maar overweeg het wel. Maakt het waarschijnlijk niet makkelijker voor je.
Vreemde recruiter. Ik ervaar juist het tegenovergestelde: mijn jaren bij de overheid zijn zeer waardevol, omdat ik als een van de weinigen begrijp hoe het aan de andere kant van de tafel werkt. Ik snap waar de opdrachtgever tegenaan loopt, waardoor ik daar op voorhand rekening mee kan houden, en de opdrachtgever daardoor beter van dienst kan zijn tegen voor ons lagere kosten. Maar die recruiter denkt blijkbaar dat het mislukken van ICT-opdrachten bij de overheid een of ander virus is, waarmee je besmet raakt als je daar een paar jaar werkt? Ik zou hem in ieder geval niet meer serieus nemen.Galen2850 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:34:
Er is al het één en ander gezegd over werken bij de overheid, maar wat ik nog niet langs heb zien komen is dat je bij een eventuele switch terug te maken krijgt met vooroordelen over ambtenaren. Terecht of niet, mocht je na jaren overheid weer 'eruit' willen stappen dan krijg je hier wel mee te maken. Het verschilt wel wat je doet en op welk niveau, maar IT bij de overheid staat niet heel goed bekend. Zelf ook meegemaakt dat een recruiter over mijn overheidsjaren viel.
Klein puntje, maar overweeg het wel. Maakt het waarschijnlijk niet makkelijker voor je.
Cunning linguist.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq