Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 08:51
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Vergeet ook niet om het pensioen mee te nemen in je overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je krijgt toch gewoon een OV kaart van het rijk?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
bombadil schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:48:
Je krijgt toch gewoon een OV kaart van het rijk?
Nee, ik was ook verbaasd. Max €60,00 aan kosten van het openbaar vervoer worden vergoed.
Anoniem: 567735 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:48:
Vergeet ook niet om het pensioen mee te nemen in je overwegingen.
Ga ik zeker nog eens naar kijken! Dank je!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
De grote vraag is hoeveel die leaseauto je waard is. Het hele leasebedrag is een ander getal dan je privevoordeel of vergelijkbare loon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Is het daadwerkelijk Rijksoverheid? een agentschap of is het een ZBO?
Welke CAO kom je onder te vallen? is dit hun uiterste bod of slechts een start van de onderhandeling?
Dat zijn nogal belangrijke contextuele vragen om te beantwoorden waardoor we je beter kunnen helpen.

Ik heb de switch ook gemaakt en het eerste bod lag beduidend lager dan wat ik moest/wilde hebben om netto uit te komen na inleveren lease auto, variabele bonus etc. Aangegeven hoe mijn beloningsstructuur in elkaar zat en toen kreeg ik al direct een veel gunstiger aanbod. Maar ik wist ook dat de ruimte aanwezig was qua loonschaal. Dus zonder meer details wordt het een moeilijk verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Een paar dingen die je misschien ook moet overwegen:
- Je gaat van 40 uur naar 36 uur. Beide zijn voltijd maar effectief werk je wel 10% minder. Als je nu op 5000 euro bruto zit en je gaat nu naar 4300 euro bruto toe, dan is het verschil slechts 200 euro (5000 - 10% = 4500 euro).
- Je gaat misschien minder verdienen. Maar het gedeelte wat je verliest (stel 500 euro bruto), dat is in die regio wel iets minimaal 42% en misschien wel 52% belast. 500 euro bruto verschil is dan misschien netto slechts 240 euro netto verschil.

En los van bovenstaande punten, in welke schaal en welke trede of percentage (rsp) kom je te zitten van een schaal? Stel je komt op trede 15 van 20 binnen, dan weet je dat er misschien nog een paar tredes bij onderhandeld kunnen worden. En in het verlengde daarvan, wat is het toekomstperspectief. Heb je kans om eventueel nog een schaal omhoog te gaan (senior worden in die functie)? Dat is misschien ook wel handig om te weten voor de toekomst voor jezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

JayRune schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:52:
[...]
Ga ik zeker nog eens naar kijken! Dank je!
En vergeet niet dat je naast je eigen bijdrage van 30% ook nog 70% bijdrage van de werkgever krijgt. Dat zou bij jouw salaris in totaal wel eens richting de € 7.000 per jaar kunnen gaan, in totaal € 10.000 per jaar dus.

Verder moet je ook niet vergeten dat je nog een behoorlijke aftrekpost hebt als je met het OV naar kantoor toe gaat. En... het is gebruikelijk dat je jezelf € 0,19 per kilometer uit je brutosalaris mag uitkeren voor de reiskosten (uitruil).

Al met al heb je er geen auto voor, maar het telt best wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Als je rechtstreeks in dienst gaat hij de overheid, vergeet dan het IKB (individueel keuze budget) niet. Dar is ca 16% van je jaarsalaris wat je ook maandelijks (deels) kan laten uitbetalen, of waar je bijv extra reiskostenvergoeding of vakantiedagen voor kunt kopen (beetje afhankelijk van je cao volgens mij). Hier zit je vakantiegeld, 13e maand, bovenwettelijke vakantiedagen etc in.

Als je dan het plaatje maakt, ziet het er opeens heel anders uit denk ik..

[ Voor 23% gewijzigd door Hsb-3 op 29-04-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:17

3DDude

I void warranty's

Wat heb je überhaupt al onderhandeld?

Je geeft toch gewoon een onderbouwing terug met wat je nu hebt (+ beetje erbij doen kan geen kwaad) en laat ze dat matchen.
je bent net begonnen met onderhandelen toch ? of was dit het definitieve verhaal?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:21
Vergeet ook niet dat je bij de overheid elk jaar automatisch een treetje stijgt in je schaal. Dat kan over een paar jaar gezien best oplopen, afhankelijk van waar je begint in de schaal. In het bedrijfsleven moet je het maar net afwachten of je erop vooruit gaat, dat hangt in mijn ervaring vooral af welk humeur de aandeelhouders en je manager hebben.

Dat IKB kan ook een nadeel zijn. Mijn collega's snapten het niet, maar als je er goed naar kijkt dan ga je er wat flexibiliteit in je vakantiedagen juist op achteruit. Okee, je kunt vakantiedagen verkopen en bijkopen, maar je kunt ze niet bewaren. Vroegah bleven niet-opgemaakte vakantiedagen 5 jaar staan, nu dus hooguit 1 jaar en daarna gaan ze naar je spaarverlof. Spaarverlof klinkt leuk, maar je kunt het alleen maar opnemen als verlof, nooit meer als geld (of je moet uit dienst gaan). Dus je hebt alleen iets aan die IKB-regeling als je daadwerkelijk veel vakantie neemt. Doe je dat niet (zoals ik) dan verlies je flexibiliteit om een spaarpotje in vakantiedagen op te bouwen. Vakantie sparen kan nog steeds, maar financieel maken niet meer.

Verder is er bij de overheid meestal niet veel ruimte om te onderhandelen. Je functie valt in een bepaalde schaal en daar hoort salaris bij. Je manager kan je nog wat treetjes erbij geven, maar dat is het ook. Je verdient dus in dezelfde functie altijd (ongeveer) evenveel.

En je kunt het natuurlijk afspreken dat je partner NIET minder gaat werken, maar dat jij een (extra) dagje oppast. Met flexibiliteit en thuiswerkmogelijkheden doet dat minder pijn en je partner zal je dankbaar zijn vanwege haar betere carrieremogelijkheden en pensioen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Tip, vul alle gegevens eens in op bijv. https://services.raet.nl/proformalite/proflite.asp?ls=r
Neem gelijk de pensioen gegevens mee en maak een eerlijke vergelijking (ook met het IKB, waarin zoals al gezegd ook je vakantiegeld en 13e maand in zit)

De salarissen liggen redelijk vast zoals anderen al vermelden, je kunt natuurlijk onderhandelen over de trede in de schaal. Maar dit had je ook al kunnen weten voordat je ging solliciteren en wat de bandbreedte van de salarisschaal is.

Ik heb voor mijzelf ook ooit eens berekening gemaakt ivm het wel of niet solliciteren op een functie bij het RvB.
Onder aan de streep scheelde het voor mij teveel ondanks de kortere werkweek, en het in moeten leveren van de leaseauto en bepaalde vrijheden.

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 29-04-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

Qwerty-273

Meukposter

Er is een reden waarom de rijksoverheid zoveel zzp'ers gebruikt. Dat diezelfde zzp'er dan jaren alleen op dezelfde positie werkt is dan puur om de stricte schalen en treden te werken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik zou, zoals aangegeven, goed kijken naar de schaal+trede waar je in komt. Als je bijna in de max zit en er zit ook geen schaal mee boven, dan zou ik heel goed nadenken over de stap. Zeker als je bij je huidige werkgever nog wel mogelijkheden hebt. Wanneer je laag in een schaal zit en er eventueel nog een medior/senior schaal boven zit, dan kan het best aantrekkelijk. Voordeel van zo'n salaristabel is dat je altijd weet waar je aan toe bent, maar je moet wel even doorhebben dat het anders in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@t_captain De leaseauto is mij zeker wat waard, zeker omdat ik nu ook privé een auto moet gaan aanschaffen. Dit heb ik dan ook meegenomen in mijn berekening.

@ACRNM @3DDude Om wat specifieker te zijn het betreft een gemeente en het was een arbeidsvoorwaardengesprek en er is verder nog niet onderhandeld. De exacte CAO weet ik nog niet.

@Hsb-3 Het persoonlijk budget wat ik noemde was inderdaad het IKB. Ik begreep in het gesprek dat dit effectief om en nabij de 11% was aangezien vakantiegeld hierbij ook inbegrepen zit.

Ik moet nog wat documentatie opgestuurd krijgen, hopelijk maakt dat het wat duidelijker!

@PhilipsFan bedankt voor je reactie en uitleg!

@JvdW Dank voor de tip! @TheBrut3 Er is nog ruimte in de schaal, binnen de schaal kan ik nog een 5 tredes omhoog.

Ik heb nog wat uitzoekwerk te doen in ieder geval, daarnaast is het doel om hoger in de schaal te worden ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
JayRune schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:32:

@t_captain De leaseauto is mij zeker wat waard, zeker omdat ik nu ook privé een auto moet gaan aanschaffen. Dit heb ik dan ook meegenomen in mijn berekening.
De berekening is persoonlijk en complex, maar het komt erop neer dat een leaseauto met een budget van X euro/maand niet perse X aan loon waard is.

Dat komt door een paar factoren:
* leaseauto is niet perse de auto die je zelf zou rijden. Zo is de leaseauto nieuw terwijl je zelf misschien net zo lief in een tweedehands zou rijden en zo veel goedkoper zou uitkomen.
* leaseauto wordt voor een aanzienlijk deel ingezet voor de baas. in de detachering rijk je vaak meer dan mensen die op een vaste plek werken.

Het gaat dus om de prive-kosten van de leaseauto vs de autokosten eigen auto minus eventuele kilometerveroeding.

Voor mij kwam de berekening uit op een loonwaarde van ongeveer 0.65 maal het leasebedrag,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 23:40
Mochten er kinderen komen; ik hoorde laatst dat je bij grote organisaties/universiteiten/het rijk een soort ouderdag mag opnemen elke week gedurende de eerste 8 jaar van je kind. Je krijgt dan 4 dagen 100% salaris en die 5e dag ben je vrij en krijg je 70% salaris.

Wat een regeling is dat!!!! 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:38
Pas op met zaken door elkaar halen.
Ik hoor hier veel zaken voorbij komen die voor de rijksoverheid zijn. Daar val ik zelf ook onder.
De gemeenten hebben een andere Cao. Dus die hebben ook hun specifieke regelingen.
@Furion2000 nou het verschilt dus, ik heb nu ook 1 dag in de week ouderschapsverlof waarvoor ik 60% betaald krijg voor die dag.
Er zijn binnen het ambtenarenland nog betere regelingen hoor, politie gaat zelfs tot 75%. Vaak is het wel een verhouding van hoe meer verlof hoe lager de vergoeding en andersom natuurlijk. Die geldt zeker niet voor de eerste 8 jaar, maar moet wel daarbinnen gebruikt worden. Volgens mij is die van mij voldoende voor ongeveer een jaar dat te doen.

Ik heb jaren geleden de keuze gemaakt om voor de overheid te werken. Werken voor de samenleving en de vaste regelingen waren voor mij belangrijk. Ik heb toen ook geaccepteerd dat ik in het bedrijfsleven meer kan verdienen, maar geld is echt lang niet alles.
Ik ben blij met mijn flexibele baan en we hebben nu de tweede crisis waarbin ik me totaal geen zorgen hoef te maken. Dat is ook wat waard.

Tip aan topicstarter is wel de Cao goed door te nemen, er zijn nogal wat verschillen in ambtenarenland. En met name de max schalen e.d. Want er wordt vaak niet afgeweken, hoe goed je ook bent 🤓. Dus er is vaak een hard plafond.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door TooTall_NL op 30-04-2020 09:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:31

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als je het geld kunt missen, dan zou ik er niet eens naar kijken. Lekker belangrijk. Wat ertoe doet is werkplezier. Hoeveel voldoening haal je eruit? En hoe is de balans tussen werk en privé, heb je genoeg vakantiedagen, kun je makkelijk thuiswerken, doet er iemand moeilijk als je een keer wat eerder naar huis moet/wil? Is dat bij die potentiële nieuwe baan allemaal veel beter? Dan zouden mij die paar honderd euro weinig boeien (nogmaals, als je ze kunt missen).

Ik heb zelf overigens ook in het verleden de overstap gemaakt naar de overheid. Beviel me prima. Moest ook mijn leasebak inleveren. Maar ja, gewoon een auto gekocht. Wel lekker veel vrij, lekker veel vrijheid, zekerheid, elk jaar trede erbij (tikt echt wel aan over de jaren als je er elke keer 120 euro of zo bijkrijgt). Maar nogmaals, dat geld boeide me dus niet eens zo veel.

[ Voor 28% gewijzigd door Bart ® op 30-04-2020 09:08 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Bij een gemeente kun je vaak je reiskosten uitruilen met je IKB vergoedingen. Dan krijg je geen reiskostenvergoeding, maar wel het belastingvoordeel over het gereisde aantal KM maal 0,19 cent. In praktijk krijg je dus zo'n 10 cent aan belastingvoordeel/reiskostenvergoeding (hoe je het wilt zien). Gemeenten hebben vaak geen reiskostenvergoeding, omdat ze voornamelijk mensen uit de gemeente/regio willen aantrekken.

IKB zoals genoemd is een percentage van je salaris (16,3%) welke bestaat uit vakantiegeld, eindejaarsuitkering, een deeltje bovenwettelijk verlof en een levensloopbijdrage. Dit mag je naar eigen inzicht uit laten betalen (voorheen waren mei voor vakantiegeld en december voor eindejaarsuitkering de vaste momenten).

Qua onderhandelingsruimte moet je uit zien te vinden welke schaal de functie op ingeschaald is. Dan weet je ook qua salaris of je nog kunt groeien danwel onderhandelen, of dat ze je al het maximum bieden.

Leaseauto vind ik persoonlijk een dubbele. Ik heb er nu ook eentje. Die levert mij inderdaad voordeel op, maar kost ook een paar 1000 euro bijtelling per jaar. Het ligt er een beetje aan of je met kleiner/ouder vervoer toe kunt of het daadwerkelijk veel in kosten/baten scheelt. Voor maandelijks 250 euro minder bijtelling + reiskostenvergoeding kan ik prima een Suzuki alto rijden bij wijze van.

Werken voor een gemeente geeft wel een soort vrijheid in werk, zonder uurtje factuurtje en je doet het uiteindelijk met een maatschappelijk belang. Dat sprak mij wel aan in het werken bij een gemeente.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:06
JayRune schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:52:
[...]

Nee, ik was ook verbaasd. Max €60,00 aan kosten van het openbaar vervoer worden vergoed.
Toch nog even hierop terugkomend: dit vind ik echt heel erg raar. Niet alleen omdat het overheid is, maar ook omdat je hier niets mee kan. 5 dagen in de week is ongeveer 22 dagen per maand, 44 ritjes. Dit is minder dan €1,40 per rit. Het basistarief is al €0,98, dan houd je zo'n €0,40 over om te reizen. Verschilt per vervoerder, maar bij de RET kom je daar net 2.5km ver mee. Klinkt niet realistisch, zeker niet voor een overheidsinstantie! Kan het per week zijn? (Geen ervaring trouwens...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

sjroorda schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:46:
[...]

Toch nog even hierop terugkomend: dit vind ik echt heel erg raar. Niet alleen omdat het overheid is, maar ook omdat je hier niets mee kan. 5 dagen in de week is ongeveer 22 dagen per maand, 44 ritjes. Dit is minder dan €1,40 per rit. Het basistarief is al €0,98, dan houd je zo'n €0,40 over om te reizen. Verschilt per vervoerder, maar bij de RET kom je daar net 2.5km ver mee. Klinkt niet realistisch, zeker niet voor een overheidsinstantie! Kan het per week zijn? (Geen ervaring trouwens...)
Dit gebeurt bij overheden die willen stimuleren dat er mensen uit de buurt komen werken (en dus op de fiets kunnen komen).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sjroorda schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:46:
[...]
Klinkt niet realistisch, zeker niet voor een overheidsinstantie! Kan het per week zijn? (Geen ervaring trouwens...)
Met name bij een gemeente is er natuurlijk wat voor te zeggen dat de werknemers van een gemeente ook in die gemeente wonen, dat is voor het bestuur ook een vereiste (of de Raad moet akkoord gaan). Maar bij een gemeente kun je sowieso de netto reiskosten uit bruto betalen (zie het uitruilen hierboven).

Bij een gemeente moet je m.i. er wel op beducht zijn dat je bij een relatief grote gemeente terecht komt, het liefst een die financieel ook gezond is (op de grote vier steden na, die zijn too big to fail :) ) het perspectief bij kleinere gemeentes is vaak wat minder op langere termijn. Hoeft niet slecht te zijn als je van plan bent daar 'altijd' te blijven, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 14:06
Zoals al eens aangehaald is het heel erg van belang te weten bij welke overheid je komt te werken en welke cao het is. Overheid en overheid kunnen verschillen.
Over het algemeen denk ik dat het een prima stap is. Ik ben het met de partner van TS eens dat de reiskostenvergoeding een vreemde is. Weet je zeker dat het niet is dat de reiskosten worden vergoed bij gebruik van het OV of anders tot een maximum van € 60 o.b.v. autrokilomters? Zo is die van mij (ik werk bij een semi-overheidsinstelling) opgenomen met een max. van € 55.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Patrick_6369 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:36:
Weet je zeker dat het niet is dat de reiskosten worden vergoed bij gebruik van het OV of anders tot een maximum van € 60 o.b.v. autrokilomters? Zo is die van mij (ik werk bij een semi-overheidsinstelling) opgenomen met een max. van € 55.
Wat zijn mensen hier toch ongelovig :D.
https://www.amsterdam.nl/...stenvergoeding-woon-werk/
Reken maar uit, max €64,20 per maand, ongeacht het vervoersmiddel.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 30-04-2020 11:42 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 14:06
@Bart ® Nu noem je ook de gemeente waar ik (als provinciaal) nogal een lage pet van op heb. Dus dat verbaast me niks.

Edit: laten we maar geen discussie starten over Amsterdam vs de rest. Ik houd het inhoudelijk:

Voor mij was de reiskostenvergoeding (100% OV-kosten) een reden om de arbeidsvoorwaarden te accepteren. Desondanks ben ik ne een jaar overgestapt naar de auto met bijbehorende extra eigen kosten omdat de OV-verbinding te slecht was. Dus ik kan me goed voorstellen dat TS er het zijne van denkt.

[ Voor 62% gewijzigd door Patrick_6369 op 30-04-2020 11:52 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
De lage reiskosten zijn er om te stimuleren dat je in de buurt gaat wonen. Dat is ook logisch want het bespaart het milieu, je eigen gezondheid, bespaart je tijd en de overheid hoeft geen parkeergarages te bouwen voor hun personeel.

@JayRune kijk ook goed naar welk opleidingsbudget er is en doorgroeimogelijkheden. Deze kunnen bij je huidige werkgever misschien zeer beperkt zijn, terwijl het bij de overheid over het algemeen best goed geregeld is qua trainingen/opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-05 15:22
Persoonlijk vind ik alle bruto sommetjes er niet toe doen.
En opleiding budget e.d. i s leuk, maar koop je nu geen boodschappen van.
Einde van de maand gaat het er om wat er overblijft op je rekening.

Zelf net een nieuwe baan bij de overheid.
Heb ze na het voorstel voorgerekend en uitgelegd wat ik netto wilde overhouden (ook rekening gehouden met 500 voor een auto), en wat ik daar bruto voor moest verdienen.

Bij salarisgroei bij de overheid is het van belang of er genoeg ruimte in je salarisschaal zit.
En als dat er niet in zit duidelijke afspraken maken over wel of niet een schaal stijgen binnen afzienbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JayRune schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:32:

Ik heb nog wat uitzoekwerk te doen in ieder geval, daarnaast is het doel om hoger in de schaal te worden ingedeeld.
Zoals anderen al zeiden: kijk inderdaad waar je in de schaal terecht komt.
Leg je huidige arbeidsvoorwaarden neer en overleg of het mogelijk is om een schaal hoger ingedeeld te worden: beter in schaal 6 trede 2 dan in schaal 5 trede 9 (als er 10 tredes zijn): dan kun je nog een aantal jaren langer doorgroeien. Ze zullen het er wel op gooien dat voor die functie schaal x van toepassing is, maar als ze je echt willen hebben vinden ze daar wel iets op.

Verder mis ik in je verhaal de reistijd. Je hebt nu een leaseauto, dus ik neem aan dat je vaker "op de weg" zit. Ga je straks meer of minder uren reizen? Want dat vergeten ook veel mensen: reistijd is meestal verloren tijd. Want ja, met wat geluk kun je een boekje lezen in de trein, maar is het niet prettiger om dat thuis op de bank te doen? :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
DeveloperNL schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:32:
De lage reiskosten zijn er om te stimuleren dat je in de buurt gaat wonen. Dat is ook logisch want het bespaart het milieu, je eigen gezondheid, bespaart je tijd en de overheid hoeft geen parkeergarages te bouwen voor hun personeel.
Mensen reizen niet voor hun plezier. De werknemer neemt een aanzienlijk deel van de pijn. Reiskostenvergoeding die niet dekkend is, reistijd, stress van files en overvolle treinen.

De belangrijkste redenen dat mensen niet naast hun werk wonen zijn:

1. je verandert vaker van werk dan van woonplaats.
2. je partner werkt ook, dus naast welke van de twee banen ga je wonen?
3. mensen hebben allerlei sociale bindingen.

Als je een serieus begin wil maken om woon-werk verkeer te reduceren, recruteer dan niet alleen de kandidaat die je nodig hebt maar ook diens partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
In vroeger tijden regelde de werkgever voor de arbeiders ook woningen. Die tijden zijn er uiteraard niet meer. Echter zou het wel erg veel reistijd schelen.

Volgens mij doen de meeste steden/gemeenten niet of nauwelijks aan het vergoeden van autovervoer. In de praktijk zie je dat sollicitanten gewoon een hoger brutosalaris onderhandelen om het gebrek aan secundaire arbeidsvoorwaarden te compenseren.

Ze zijn dan tevens een dief van eigen portemonnee aangezien je een belastingvoordeel naast je neerlegt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je krijgt ouderschapsverlof 50% doorbetaald (dus 32u werken, 34u betaald krijgen), IKB is 16% (vakantiegeld plus 13e maand) en je gaat bij normaal functioneren jaarlijks een trede omhoog.
Daarnaast is mijn ervaring dat je bij de overheid vaak ook best kunt onderhandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2020 23:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
fonsoy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:06:
Ze zijn dan tevens een dief van eigen portemonnee aangezien je een belastingvoordeel naast je neerlegt.
Dat is natuurlijk eenzijdig redeneren. Vergeet vervolgens niet dat andere zaken zoals pensioenopbouw en potentieel de WW uitkering ook hoger zijn. Reiskosten in basissalaris is niet altijd negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55
Ik denk dat hij met de ‘dief’ de werkgever bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
fonsoy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:06:
In vroeger tijden regelde de werkgever voor de arbeiders ook woningen. Die tijden zijn er uiteraard niet meer. Echter zou het wel erg veel reistijd schelen.
Zo hadden we in Eindhoven de wijken Philipsdorp en Drents Dorp letterlijk onder de rook van de schoorstenen van Strijp-S en Strijp-T liggen. Elke morgen de straten vol
arbeiders die naar de fabriek liepen.

Andere tijden. Tijden waarin de vrouw van de betreffende arbeider niet weed geacht om
vaak buitenshuis te komen. Of inspraak had in de keuze van woonplaats.

Ook: tijden waarin mensen vaak een leven lang bij een bedrijf bleven werken.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 04-05-2020 08:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayRune
Pietervs schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:46:
[...]

Zoals anderen al zeiden: kijk inderdaad waar je in de schaal terecht komt.
Leg je huidige arbeidsvoorwaarden neer en overleg of het mogelijk is om een schaal hoger ingedeeld te worden: beter in schaal 6 trede 2 dan in schaal 5 trede 9 (als er 10 tredes zijn): dan kun je nog een aantal jaren langer doorgroeien. Ze zullen het er wel op gooien dat voor die functie schaal x van toepassing is, maar als ze je echt willen hebben vinden ze daar wel iets op.

Verder mis ik in je verhaal de reistijd. Je hebt nu een leaseauto, dus ik neem aan dat je vaker "op de weg" zit. Ga je straks meer of minder uren reizen? Want dat vergeten ook veel mensen: reistijd is meestal verloren tijd. Want ja, met wat geluk kun je een boekje lezen in de trein, maar is het niet prettiger om dat thuis op de bank te doen? :)
Goed punt inderdaad de reistijd gaat voor nu wel afnemen. Alleen als we over een jaar besluiten om buitenaf en vrijstaand te gaan wonen neemt de reistijd ook toe. Het zal dan ook een uitdaging worden met het openbaar vervoer.

Ik heb in ieder geval een vergelijking gemaakt en ga woensdag het gesprek aan en leg mijn huidige voorwaarden neer. Ik hoop dat we eruit komen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Even mijn persoonlijke noot mbt de lease auto:

Ik ben jaren geleden ook gewisseld van werkgever en kreeg bij de nieuwe ook geen leaseauto, die ik wel had bij de oude werkgever. Ik verdiende al genoeg om maximaal belast te worden, reed een 20% bijtellings auto en was zo, inclusief eigen bijdrage, bijna € 500,- per maand kwijt, netto.

Bij de nieuwe werkgever kreeg ik eventuele zakelijke km'ers goed vergoed, kreeg ik een woon-werk vergoeding en als je dat allemaal op een rijtje zetten kon ik voor het gebrek aan bijtelling én de extra vergoedingen een budget aanhouden van ca € 600,- om op dat gebied quitte te spelen. Helemaal dezelfde auto kon dan natuurlijk niet, maar als je opeens 20k km per jaar minder in de auto zit, maakt dat wat minder uit.

Dat was alleen de auto. Ik ging ook van 40 naar 36 uur, ging in de buurt werken (waardoor ik eigenlijk veel meer tijd overhield) en ging er uiteindelijk in brutosalaris ook nog flink op vooruit.

Als je minder verdient én nog een lage bijtelling hebt, dan is het natuurlijk een ander verhaal, net als met elektrisch rijden, maar als je goed verdient en niet elektrisch rijdt, dan is het een hele dure arbeidsvoorwaarde die soms ook wat ongeschreven verplichtingen meebrengt mbt reistijd.

Minder werken én in de buurt van je woning werken is in mijn ogen echt veel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 09:44
Helemaal eensoneens met hierboven. :+

Je moet je niet vergissen wat de voordelen zijn van een leaseauto. Als je alles gaat doorrekenen (en niet alleen de happy flow maar ook schades/onderhoud) dan kom je inderdaad zo op 600 euro uit om quitte te spelen.

Daarom heb ik altijd gehanteerd dat het verschil van een aanbod met of zonder leaseauto ongeveer 1000 euro bruto verschil is. Natuurlijk is dit afhankelijk van de klasse auto, hoeveel prive kilometers je rijdt, hoe vaak je schade hebt etc..

Maar dat je minder reistijd hebt kun je ook weer een bedrag aan hangen.

Toen ik van baan wisselde naar een baan waar geen leaseauto bij zat heb ik echt hard moeten nadenken of ik dat wel wilde. Uiteindelijk voor de reistijd gekozen maar ik mis de leaseauto nog iedere dag :)

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2020 10:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
@laurens0619 ik weet niet zeker of we het eens zijn hoor ;). Ik zeg: een leaseauto is heel duur (de mijne in ieder geval) en dus kan ik zonder leaseauto en hetzelfde brutoloon voor € 600,- privé rijden. Mijn stelling is dus dat ik eigenlijk niets bij het salaris optel in de vergelijking.

Ik mis mijn lease auto overigens heel beperkt. Ik heb nu ook een fijne auto, een tikje minder luxe maar dat mis ik eigenlijk alleen tijdens de lange ritten naar de wintersport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@ZieMaar! Ik heb het gefixt :P

Ik doelde eigenlijk om die 600 euro waar ik het mee eens was. Dan zit ik dus eigenlijk nog laag met mijn 1000 bruto want jouw 600 netto gaat van een goedkopere auto uit.

Ja het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf een hekel aan het autowereldje: van aankoop van 2e hands, garages die ik niet vertrouw tot gedoe met verzekeringen bij schade. Ik ben er gewoon slecht in :)

Als ik dan ga doorrekenen hoeveel duurder/goedkoper het kan zijn dan is een lease auto mij het wel waard.
Ik mis hem, zou er zo 1000 euro salaris voor inleveren maar zou er geen baan voor laten lopen met fijne werkomgeving op kortere afstand.

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

laurens0619 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:08:
@ZieMaar! Ik heb het gefixt :P

Ik doelde eigenlijk om die 600 euro waar ik het mee eens was. Dan zit ik dus eigenlijk nog laag met mijn 1000 bruto want jouw 600 netto gaat van een goedkopere auto uit.

Ja het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf een hekel aan het autowereldje: van aankoop van 2e hands, garages die ik niet vertrouw tot gedoe met verzekeringen bij schade. Ik ben er gewoon slecht in :)

Als ik dan ga doorrekenen hoeveel duurder/goedkoper het kan zijn dan is een lease auto mij het wel waard.
Ik mis hem, zou er zo 1000 euro salaris voor inleveren maar zou er geen baan voor laten lopen met fijne werkomgeving op kortere afstand.
beetje offtopic. Voor 1000,- per maand kan je toch prima een private lease nemen? Heb je ook al dat gedoe niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
thejoker80 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:29:
[...]

beetje offtopic. Voor 1000,- per maand kan je toch prima een private lease nemen? Heb je ook al dat gedoe niet....
Heb ik naar gekeken en ook al is het minder gedoe (niet alles, schade is nog steeds een risico), het is vooral veel duurder :(

1000 euro bruto is afhankelijk van de belasting ~ 450- 650 netto.
Ik rij daarnaast zo 25-30k per jaar en helaas ben ik dan voor dezelfde klasse auto met private lease totaal een stuk duurder uit.

Overigens niet heel offtopic hoor, voor de TS is private lease wel een mooie manier om aan nieuwe werkgever de kosten van ontbreken lease auto toonbaar te maken.

Antwoord op de TS: Ik vind het vrij normaal om het ontbreken van je leaseauto mee te nemen in je onderhandelingen, Heb ik ook altijd gedaan en werd niet gek over gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
Tsjonge, de private leaseprijs van een C-segment voertuig is ook niet kinderachtig zeg. Stel dat je in de lease (gezien je salaris) ook een C-segment auto rijdt. Voor een focus wordt minstens 350 per maand gevraagd. Een C-HR is al vanaf 400. En dat is allemaal nog obv 4 jaar en 10.000 km per jaar.
https://www.leasevergelijker.nl/private-lease/Toyota/C-HR/

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

laurens0619 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Heb ik naar gekeken en ook al is het minder gedoe (niet alles, schade is nog steeds een risico), het is vooral veel duurder :(

1000 euro bruto is afhankelijk van de belasting ~ 450- 650 netto.
Ik rij daarnaast zo 25-30k per jaar en helaas ben ik dan voor dezelfde klasse auto met private lease totaal een stuk duurder uit.

Overigens niet heel offtopic hoor, voor de TS is private lease wel een mooie manier om aan nieuwe werkgever de kosten van ontbreken lease auto toonbaar te maken.

Antwoord op de TS: Ik vind het vrij normaal om het ontbreken van je leaseauto mee te nemen in je onderhandelingen, Heb ik ook altijd gedaan en werd niet gek over gedaan.
25-30k prive kilometers? Das behoorlijk.

Het zal vast duurder zijn dan een leaseauto van de zaak, je werkgever betaald immers ook een deel. Maar volgens mij is de gemiddelde (niet-elektrische) leaseauto nog steeds prijzig voor de werknemer door de bijtelling?

Die bijdrage vanuit de werkgever valt weg, je hebt immers geen auto nodig voor je werk. Heb je enig idee wat een je leaseauto je prive kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
thejoker80 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:45:
[...]

25-30k prive kilometers? Das behoorlijk.

Het zal vast duurder zijn dan een leaseauto van de zaak, je werkgever betaald immers ook een deel. Maar volgens mij is de gemiddelde (niet-elektrische) leaseauto nog steeds prijzig voor de werknemer door de bijtelling?

Die bijdrage vanuit de werkgever valt weg, je hebt immers geen auto nodig voor je werk. Heb je enig idee wat een je leaseauto je prive kost?
Nee 25-30 totaal. (Denk 50% voor werk)
Ik en mijn vriendin hebben jaren lease autos gereden dus ik weet wat het kost. Het is veel maar Vaak nog steeds goedkoper dan zelf rijden.

Het verschil zit hem bij lease via werk heb je all in statische kosten iedere maand. Bij prive auto zit dat over heel veel potjes verspreid met verschillende variabelen. Dat maakt t lastig te vergelijken.

Maar dit begint nu Inderdaad wel offtopic te worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 16:45
Ik zat in dezelfde situatie, ik kreeg een aanbod bij de Rijksoverheid. Werk nu gedetacheerd en zat eigenlijk prima op mijn plek met dito leaseauto. Ik zou dan wel een Shuttel Mobiliteitskaart krijgen die alle zakelijke reizen vergoed.

Uiteindelijk toch alles doorgerekend. Conclusie was dat ik een schaal hoger nodig had om het verlies van de leaseauto te compenseren, en er netto op vooruit te gaan. Het aanbod was een salaris aan de bovenkant van een schaal. Mijn voorstel was een hogere schaal en dan iets lager instromen zodat er meer groeiperspectief is.

Helaas zijn schalen vaak gebonden aan het functiehuis en is handjeklap lastig. Ze willen natuurlijk geen schreefgroei - als collega schaal 11 krijgt voor hetzelfde werk en jij schaal 12. Ik heb het aanbod toen dan ook geweigerd aangezien ik ook prima op mijn plek zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Als je niks on-topic hebt bij te dragen, zeg dan niks

[ Voor 78% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2020 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 20:52
Anoniem: 91634 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:42:
Een gemiddelde verpleegkundige op een Corona afdeling moet het met veel minder doen.
Wat een drogreden zeg :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayRune
Update! Ik heb een voorstel gezien mijn huidige voorwaarden. Eerlijk geweest over wat ik nu verdien. Ik vermoed dat het gelijk wordt getrokken maar ik ben dan uiteraard mijn leaseauto kwijt (in mijn berekening wel een bedrag voor een auto meegenomen). Vandaag hoor ik meer en mochten ze akkoord gaan dan is er nog wel een puntje van twijfel:
partner en ik willen zo snel mogelijk verhuizen in verband met overlast van de bovenbuurman. Dus vandaag eens praten met de hypotheekadviseur wat er mogelijk is in tijden van corona met een jaarcontract.

Lastig moment om de overstap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bart ® schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:41:
[...]
Wat zijn mensen hier toch ongelovig :D.
https://www.amsterdam.nl/...stenvergoeding-woon-werk/
Reken maar uit, max €64,20 per maand, ongeacht het vervoersmiddel.
Ze betalen dus niet veel aan reiskosten. Hoop wel dat ze een soort “London allowance” hebben, anders ga je sommige functies niet kunnen invullen.

In Amsterdam moet je ofwel geboren Amsterdammer zijn, tenminste 35 jaar oud en ondermodaal verdienend (dan heb je na 17 jaar wachten kans op een sociale huurwoning).
Of een inkomen van tenminste 80k bruto ontvangen (waarmee je iets kunt kopen).

Daartussen kun kun je er niet wonen. En om
nou honderden euro’s van een ambtenarensalaris te gaan opmaken aan woon-werkverkeer, daar zal niet iedereen op zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayRune
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En heb je dan ook naar je pensioen gekeken? (eigen premie en bijdrage van de werkgever)

Auto, sportabonnement en zo is voor nu, maar dat pensioen is later een stuk moeilijker (duurder) om te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Voor die paar tientjes in de maand zou ik het wel weten. En anders een iets goedkopere auto nemen, dan is het verschil onder de streep nihil.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayRune
Bart ® schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:59:
[...]

Voor die paar tientjes in de maand zou ik het wel weten. En anders een iets goedkopere auto nemen, dan is het verschil onder de streep nihil.
Inderdaad (net gerekend met een occasion van €10.000,00: wat nog veel is), ik heb al besloten een jaar met de trein te reizen en daarna een auto aan te schaffen. Zo houd ik flink wat over en mijn partner heeft een Twingo waarmee we voor nu uit de voeten kunnen!

Tegenbod is net binnen, helaas kan ik binnen de schaal niet veel meer groeien (2 tredes). Ik mag verder niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 07:01

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

En waarschijnlijk minder uur per week werken, dus netto gewoon een hoger salaris per uur? De overheid is zo'n slechte werkgever nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:34:
En heb je dan ook naar je pensioen gekeken? (eigen premie en bijdrage van de werkgever)

Auto, sportabonnement en zo is voor nu, maar dat pensioen is later een stuk moeilijker (duurder) om te regelen.
Alles nagerekend en mijn huidige pensioen is gunstiger (waar ik mij over verbaas overigens).

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JayRune schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Alles nagerekend en mijn huidige pensioen is gunstiger (waar ik mij over verbaas overigens).
Werkelijk? Vergeet niet dat je zelf 30% betaalt en dan nog 70% er bovenop krijgt (wordt vaak niet duidelijk getoond bij pro-forma berekeningen). Een dergelijke regeling kan ik me alleen maar voorstellen in de financiële sector.

En als je toch in precies zo'n zelfde auto wilt blijven rijden, dan neem je toch gewoon het leasecontract over? Wel laten herberekenen voor minder kilometers :)

Op zich zou ik er in deze tijd niet lang over hoeven na te denken als ik de kans had, ook al omdat je salaris in principe geïndexeerd wordt. OK, Rijksoverheid is nog mooier, maar een gemeente is ook niet raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Kun je auto niet slijten aan een collega en daarmee de boete ontwijken?

Zag ook dat je het hebt over opvoeden van kinderen. Vaak is het ouderschapsverlof bij de overheid deels betaald, iets wat je in het bedrijfsleven praktisch niet tegenkomt. Is een leuke meevaller als je er gebruik van wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Naast het geld, bedenk je ook dat werken voor een overheidsinstelling een hele andere dynamiek qua beleid met zich meebrengt. Je zit met een organisatie die niet zelf het beleid mag bepalen, dat doet het bestuur (bij de gemeente is dat het college van B&W en de gemeenteraad). De ambtelijke organisatie is puur voor de uitvoering. Je kunt voorstellen doen, maar als je wethouder daar niet in mee wil of zaken politiek gevoelig liggen loop je daar wel tegenaan. Dat moet wel bij je passen, anders wordt je doodongelukkig!

Een kleinere gemeente is daarin in het algemeen makkelijker, daar zijn de lijntjes vaak korter dan bij grote gemeentes. Provincie en ministerie zal ik maar helemaal niet over beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
DarkFire1985 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:51:

Zag ook dat je het hebt over opvoeden van kinderen. Vaak is het ouderschapsverlof bij de overheid deels betaald, iets wat je in het bedrijfsleven praktisch niet tegenkomt. Is een leuke meevaller als je er gebruik van wilt maken.
Wellicht wel maar helaas staat er in de voorwaarden dat er drie opties zijn:
  • Nieuwe werkgever neemt het contract over
  • Medewerker neemt de auto over tegen boekwaarde
  • Medewerker betaalt het leasebedrag keer het aantal jaren dat het leasecontract nog loopt
Ik durf het niet aan om te tekenen, dan op te zeggen en te kijken wat er met de leaseauto mogelijk is.

De boete is dermate hoog dat ik toch van het aanbod ga afzien. Het is een kans bij de gemeente maar de stap in salaris toch te klein om het voor nu te compenseren. Daarnaast gaan we verderaf wonen waardoor de reistijd toe gaat nemen naar de gemeente en dan zit ik toch dichterbij klanten van de detacheerder.

Wat betreft de kinderopvang: een mooie meevaller is het zeker maar mijn partner is dan toch wat ouderwets en wilt er zelf voor zorgen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
JayRune schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Wellicht wel maar helaas staat er in de voorwaarden dat er drie opties zijn:
  • Nieuwe werkgever neemt het contract over
  • Medewerker neemt de auto over tegen boekwaarde
  • Medewerker betaalt het leasebedrag keer het aantal jaren dat het leasecontract nog loopt
Ik durf het niet aan om te tekenen, dan op te zeggen en te kijken wat er met de leaseauto mogelijk is.

De boete is dermate hoog dat ik toch van het aanbod ga afzien. Het is een kans bij de gemeente maar de stap in salaris toch te klein om het voor nu te compenseren. Daarnaast gaan we verderaf wonen waardoor de reistijd toe gaat nemen naar de gemeente en dan zit ik toch dichterbij klanten van de detacheerder.

Wat betreft de kinderopvang: een mooie meevaller is het zeker maar mijn partner is dan toch wat ouderwets en wilt er zelf voor zorgen! ;)
toon volledige bericht
"Medewerker betaalt het leasebedrag keer het aantal jaren dat het leasecontract nog loopt".
Deze boete valt me nog mee maar kan inderdaad wel aardig oplopen. Het loopt toch al gauw boven de € 2000.
Vaak is er wel wat te regelen als een collega de auto overneemt maar inderdaad niets is zeker en ik kan me voorstellen dat je dit niet wilt bespreken voordat je tekent.

Niet kinderopvang maar ouderschapsverlof. Oftewel recht op verlof om voor je kind te zorgen. Dat is een wettelijk recht waarbij er echter geen recht is om dat ook betaald te krijgen. In het bedrijfsleven zie je vrijwel altijd dat dit onbetaald is maar in de overheid is dit vaak nog betaald (tegen 60 a 70%).

Het blijven hoe dan ook lastige keuzes, zeker als je het naar je zint hebt waar je nu zit.
Dan is het echt de vraag of de nieuwe uitdaging en omgeving je genoeg motivatie geeft om de stap te wagen. De secundaire voorwaarden zijn natuurlijk ook zeker fijn met bijvoorbeeld 10% minder werk en meer vrije tijd tegen een vergelijkbaar salaris.
De werkethos in de overheid is daarnaast weer wel compleet anders en beide meegemaakt te hebben, kan ik mij voorstellen dat mensen daar willen werken alleen is het niets voor mijzelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JayRune
DarkFire1985 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:27:
[...]

"Medewerker betaalt het leasebedrag keer het aantal jaren dat het leasecontract nog loopt".
Deze boete valt me nog mee maar kan inderdaad wel aardig oplopen. Het loopt toch al gauw boven de € 2000.
Vaak is er wel wat te regelen als een collega de auto overneemt maar inderdaad niets is zeker en ik kan me voorstellen dat je dit niet wilt bespreken voordat je tekent.

Niet kinderopvang maar ouderschapsverlof. Oftewel recht op verlof om voor je kind te zorgen. Dat is een wettelijk recht waarbij er echter geen recht is om dat ook betaald te krijgen. In het bedrijfsleven zie je vrijwel altijd dat dit onbetaald is maar in de overheid is dit vaak nog betaald (tegen 60 a 70%).

Het blijven hoe dan ook lastige keuzes, zeker als je het naar je zint hebt waar je nu zit.
Dan is het echt de vraag of de nieuwe uitdaging en omgeving je genoeg motivatie geeft om de stap te wagen. De secundaire voorwaarden zijn natuurlijk ook zeker fijn met bijvoorbeeld 10% minder werk en meer vrije tijd tegen een vergelijkbaar salaris.
De werkethos in de overheid is daarnaast weer wel compleet anders en beide meegemaakt te hebben, kan ik mij voorstellen dat mensen daar willen werken alleen is het niets voor mijzelf.
toon volledige bericht
Het is zeker een lastige keuzen en ben toch, door mijn partner, bijgedraaid.
De flexibiliteit, het minder werken gaven toch de doorslag. Daarnaast het niet meer uurtje factuurtje.

Zojuist aangegeven bij de gemeente dat ik de overstap ga maken. De auto wordt nog wel een dingetje maar wellicht dat ik dat kan verrekenen met vakantiedagen die nog ongebruikt zijn en ik mijn maand bij de klant uitzit.

Allemaal bedankt voor jullie input, heeft enorm geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
JayRune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:32:
[...]

De flexibiliteit, het minder werken gaven toch de doorslag. Daarnaast het niet meer uurtje factuurtje.

Zojuist aangegeven bij de gemeente dat ik de overstap ga maken. De auto wordt nog wel een dingetje maar wellicht dat ik dat kan verrekenen met vakantiedagen die nog ongebruikt zijn en ik mijn maand bij de klant uitzit.

Gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging, hopelijk bevalt het je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 22:13
DarkFire1985 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:51:

Daarvoor moet je wel minimaal een aantal jaar in dienst zijn om daarvoor in aanmerking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 22:13
JayRune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Gemeente is heel anders dan bij het rijk. Ik zat vroeger in de detachering en werk nu al 13 jaar bin het rijk in de IT.
Mijn broer werkt bij een gemeente, daarvor bij se provincie.
Gemeenten moeten alles zelf regelen. Er is soms wel meer mogelijk, zeker in de management functies waar mijn broer in zit.
Bij het rijk ben je veel meer gebonden aan aanbestedingen.

Maar goed, ik denk zeker dat je in deze tijd waarbij de komende jaren de meeste mensen zonder werk komen te zitten blij mag zijn dat jou niets kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayRune
Update!
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:38
Ik heb geen ervaring bij de gemeente, maar wel binnen een grote overheidsinstantie. P eno voelt vaak de druk van de operatie niet. Dus die zijn meestal niet zo flexibel en blijven hun bureaucratische manier van werken hanteren.
Gelukkig voor jou is dit wel de eerste keer dat je de beroemde ambtelijke molen tegen komt.

Als je deze stap doorzet ga je die nog heel vaak tegenkomen. Je kunt daar twee dingen mee doen. Je erbij neerleggen of jezelf kapot frustreren. Helaas gaat maatwerk vaak hand in hand met kleine foutjes en zand in de raderen van de ambtelijke organisatie. Standaard is prima de rest is erg moeilijk.

Het is goed je te beseffen dat je nu alleen kunt proberen de boel te bespoedigen door je aankomende teamleider onder wat meer druk te zetten. Hij zal immers p en o moeten aansporen actie te ondernemen.

Ik ben zelf wel gewend aan 3 of 4 keer contact voordat de juiste oplossing op tafel ligt, maar ken ook collega's die zichzelf daar na vele jaren nog steeds over kunnen opvreten.
Mijn advies leg je erbij neer dat dingen niet supersnel te regelen zijn, maar je nieuwe werkgever heeft geen belang bij jouw afspraken wijzigen.
Vraag je wel af of deze vals start en waar het voor staat jouw niet anders laten denken over je toekomstige werkgever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik zou inderdaad wat later starten. Geen idee welk onderdeel van de rijksoverheid maar waar ik zit hebben de corona maatregelen nogal veel impact hoewel P&O en on-boarding afgelopen week "essentieel werk" is verklaard. Toen ik er een aantal jaren geleden begon was er ook veel mogelijk hoewel ik erbij moet zeggen dat het bij overgang van gedetacheerd naar intern was en mijn eigen manager me graag zag komen. Dat was overigens 12 managers geleden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
Gewoon een maand later eisen. Althans dat zou ik doen. Opzeggen in de laatste dagen van de maand, bij een werkgever waar je het naar je zin hebt en een goede relatie mee hebt, zou ik niet doen. Daarnaast geeft het aan dat je betrokken bent en alles netjes wilt afronden. Ik ga er vanuit dat ze hier begrip voor hebben.

Ze kunnen alsnog nee zeggen maar dan moeten ze met een andere kandidaat hetzelfde traject in, dat gaat net zo lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04 12:30
Er is al het één en ander gezegd over werken bij de overheid, maar wat ik nog niet langs heb zien komen is dat je bij een eventuele switch terug te maken krijgt met vooroordelen over ambtenaren. Terecht of niet, mocht je na jaren overheid weer 'eruit' willen stappen dan krijg je hier wel mee te maken. Het verschilt wel wat je doet en op welk niveau, maar IT bij de overheid staat niet heel goed bekend. Zelf ook meegemaakt dat een recruiter over mijn overheidsjaren viel.

Klein puntje, maar overweeg het wel. Maakt het waarschijnlijk niet makkelijker voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
Members only:
Galen2850 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:34:
Er is al het één en ander gezegd over werken bij de overheid, maar wat ik nog niet langs heb zien komen is dat je bij een eventuele switch terug te maken krijgt met vooroordelen over ambtenaren. Terecht of niet, mocht je na jaren overheid weer 'eruit' willen stappen dan krijg je hier wel mee te maken. Het verschilt wel wat je doet en op welk niveau, maar IT bij de overheid staat niet heel goed bekend. Zelf ook meegemaakt dat een recruiter over mijn overheidsjaren viel.

Klein puntje, maar overweeg het wel. Maakt het waarschijnlijk niet makkelijker voor je.
Goed punt! Ik zit wel in markt waar veel vraag is en weinig aanbod. Ik verwacht niet dat dit in de toekomst een heel groot probleem gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Galen2850 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:34:

Vreemde recruiter. Ik ervaar juist het tegenovergestelde: mijn jaren bij de overheid zijn zeer waardevol, omdat ik als een van de weinigen begrijp hoe het aan de andere kant van de tafel werkt. Ik snap waar de opdrachtgever tegenaan loopt, waardoor ik daar op voorhand rekening mee kan houden, en de opdrachtgever daardoor beter van dienst kan zijn tegen voor ons lagere kosten. Maar die recruiter denkt blijkbaar dat het mislukken van ICT-opdrachten bij de overheid een of ander virus is, waarmee je besmet raakt als je daar een paar jaar werkt? Ik zou hem in ieder geval niet meer serieus nemen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ha TS, P&O is bij de overheid niet het meest flexibele onderdeel (spreek uit ervaring). Als het standaard is lukt het meeste nog wel, anders is het gedoe en lastig. Maar hier heb je in de praktijk verder weinig mee te maken. Dus laat dat je vooral niet tegenhouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat kost je dan maximaal 5 dagen als je gewoon op 10 augustus voor het eerst verschijnt, het waren er veel meer geweest als je op 1 juli begonnen was.

Het lijkt mij overigens wel moeilijk verwijten dat de andere partij het niet goed doet als je zelf je geplande vakantie over het hoofd ziet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayRune
Members only:
Pagina: 1