Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk sinds augustus vorig jaar bij een groot bedrijf. Alle nieuwe medewerkers gaan de eerste tijd via een uitzendbureau daar werken, vaste uren. Mijn contract loopt over 2 maanden af, maar i.v.m het coronavirus wordt er bezuinigd en contracten niet verlengd. Nu wordt ik liever gewoon meteen ontslagen i.p.v. dat ik 2 maanden dubbel hard moet werken om collega's van andere afdelingen in te werken zodat ze mijn baan over kunnen gaan nemen. Is dat mogelijk, kan een bedrijf dan eerder ontslag kan aanvragen? Dan kan ik me gewoon via het UWV om laten scholen met eerder kans op een nieuwe baan. Dat kan pas als je een uitkering krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat voor contract heb je met het uitzendbureau?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34

Rmg

In goed overleg kan veel. Zeker als je beiden akkoord bent met weggaan zonder recht op ww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 16:28

Kek

3flix

als jij zegt dat je weg wil en je baas is daar ok mee dan kan bijvoorbeeld ontslag met wederzijds goedvinden iets zijn. maar hangt er van af waar je je contract hebt, Een uitzendbureau gaat hier denk ik niet mee akkoord..

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:44
Hoezo dubbel zo hard werken om collega's in te werken? Je weet nu dat je er over 2 maand weg gaat dus lekker rustig aan doen die laatste maanden, iig geen enkele reden om harder te gaan werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat staat er in je contract; wordt daar de mogelijkheid van tussentijds opzeggen benoemd? Zo nee, dan heb je geen recht op een WW-uitkering in die twee maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ga het overleg aan. In overleg is veel mogelijk.

Ook met behoud van WW (tenzij je bij de overheid werkt, hebben bedrijven geen last van de WW die jij dan gaat krijgen).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Rustig doorwerken en tegelijk solliciteren. Als dan wat gevonden hebt ga je het overleg aan of zegt op conform contract/cao/wet.

Omscholen kan over 2 maanden ook nog (als het UWV überhaupt akkoord gaat).

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2020 19:17 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
In 2 maanden kan een hoop veranderen...

Dus gewoon net zo hard werken als altijd en maar zien of je contract wel of niet verlengd wordt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
lastige vraag zo. je bent als uitzendkracht ingehuurd en indien je uitzendbeding hebt afgesproken eindigt het allemaal indien je tijd voorbij is bij de inlener lijkt me.

Gezien Corona een complexere situatie oplevert en er regelingen zijn om personeel in dienst te houden is het nog maar de vraag of je zomaar WW krijgt indien je ontslagen wordt.

Er is hier geen standaard snel antwoord te geven. Jij wilt zelf eerder ontslag nemen dus? Kan je volgens het contract eerder zelf opzeggen met opzegtermijn of is tussentijdse opzegging uitgesloten?

Eerder weggaan kan indien je dat hebt afgesproken. WW krijg je dan niet. Indien je niet meer wilt is het vaak wel mogelijk om te gaan...dwingen tot werk lijkt me en is toch geen optie. Het kan wel dat ze je houden aan de termijn uiteraard en indien je geen tussentijdse opzegmogelijkheid hebt kunnen ze je daar aan houden.

[ Voor 47% gewijzigd door LucyLG op 02-05-2020 03:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hoezo dubbel zo hard werken? Je krijgt toch gewoon hetzelfde betaald? Dan blijf je dus die 2 maanden lang net zo hard werken als je altijd hebt gedaan. Wees bij dat je in ieder geval nog 2 maanden kunt werken zonder op de zak van anderen te teren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Twee maanden is nog best netjes denk ik. Dan heb je tijd om te solliciteren. En wie weet hoe de situatie is over twee maanden, waar ik nu werk was het eigenlijk voor drie maanden, maar ik werk er inmiddels vijf jaar.

Dubbel zo hard werken moet je natuurlijk niet doen, gewoon normaal doorwerken en af en toe vrij vragen als een sollicitatie hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

LucyLG schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 03:46:
lastige vraag zo. je bent als uitzendkracht ingehuurd en indien je uitzendbeding hebt afgesproken eindigt het allemaal indien je tijd voorbij is bij de inlener lijkt me.

Gezien Corona een complexere situatie oplevert en er regelingen zijn om personeel in dienst te houden is het nog maar de vraag of je zomaar WW krijgt indien je ontslagen wordt.
...
Met het grote verschil dat TS niet ontslagen wordt, maar dat z'n contract niet wordt verlengd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:30
Met zo'n instelling snap ik precies waarom je contract niet verlengd wordt.

Bekijk het eens positief, je weet het nu. Ga solliciteren (van werk naar werk is altijd beter). En bedenk dat iedereen je laatste dag zal herinneren. M.a.w. laat je het als een bende achter dan weet je zeker dat je niet hoeft terug te komen. Tenslotte, je wordt betaald om je werk te doen in de laatste periode (of dat nou nieuwe collega's inwerken is of niet), doe dat gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Estylicious schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:47:
Met zo'n instelling snap ik precies waarom je contract niet verlengd wordt.

Bekijk het eens positief, je weet het nu. Ga solliciteren (van werk naar werk is altijd beter). En bedenk dat iedereen je laatste dag zal herinneren. M.a.w. laat je het als een bende achter dan weet je zeker dat je niet hoeft terug te komen. Tenslotte, je wordt betaald om je werk te doen in de laatste periode (of dat nou nieuwe collega's inwerken is of niet), doe dat gewoon.
En vergeet ook niet dat je nog prima je collega's in de toekomst tegen kan komen in een positie waar je ze nodig hebt. Bv aan de ander kant van de sollicitatie tafel bij een toekomstige werkgever. En een goede referentie kan je wel vergeten met de houding van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-08 23:36
Ik zou zelf gewoon tot het einde van de overeenkomst doorwerken. Op eigen initiatief 2 maanden eerder stoppen, zal zeer waarschijnlijk tot problemen leiden als je WW aanvraagt (ervan uitgaande dat het UWV erachter komt).

Daarnaast zal het uitzendbureau eerder geneigd zijn om je voor een nieuwe vacature in aanmerking te laten komen, of je een positieve referentie te geven, dan als je zo vertrekt.

Houd er overigens rekening mee, dat scholing via het UWV ook niet altijd kan. Jaren geleden raakte ik tijdens een recessie ook mijn baan kwijt, net als een groot deel van Nederland toen. Door de UWV-medewerker werd tijdens het eerste gesprek direct gemeld, dat er zo goed als geen geld beschikbaar was voor (om)scholing. Met een diploma op mbo-niveau of hoger hoefde je er sowieso niet op te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[b]Tribbletrouble in "Contract niet verlengd, eerder weg?"Tribbletrouble schreef

Houd er overigens rekening mee, dat scholing via het UWV ook niet altijd kan. Jaren geleden raakte ik tijdens een recessie ook mijn baan kwijt, net als een groot deel van Nederland toen. Door de UWV-medewerker werd tijdens het eerste gesprek direct gemeld, dat er zo goed als geen geld beschikbaar was voor (om)scholing. Met een diploma op mbo-niveau of hoger hoefde je er sowieso niet op te rekenen.
Dat was bij mij ook. In de vorige crisis was ik mijn baan kwijt geraakt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Wat TS wil met zn baan heb ik geen mening over. Ik kijk alleen naar de optiies, wie ben ik om te oordelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:23:
Wat voor contract heb je met het uitzendbureau?
Dit. Het is erg relevant om te weten in welke fase je zit. Werk je sinds augustus 2019 in dienst van het uitzendbureau, of al langer?

Als je via het uitzendbureau werkt heb je geen arbeidscontract met het bedrijf (de inlener), maar met het uitzendbureau. Het bedrijf kan altijd op vrij korte termijn van je af. Je contract met het uitzendbureau bepaalt vervolgens hoe snel zij van je af kunnen. Na 26 weken geldt een langere opzegtermijn voor het uitzendbureau. Wat meer info van het Juridisch Loket hier.

In je contract is, zeker in fase A (of fase 1 en 2) een uitzendbeding opgenomen waardoor je geen recht op doorbetaling van loon hebt bij ziekte of onvoldoende werkaanbod. Tegelijkertijd heb je in fase A weinig tot geen opzegtermijn richting inlener en uitzendbureau, zodat ook jij snel weg kunt zijn bij een bedrijf.

Tussen jou, het uitzendbureau en de inlener is er daarnaast een plaatsingsafspraak: een document waarop staat tot welke datum je werkzaamheden uitvoert bij de inlener. In jouw geval dus tot 1 juli 2020? De toepasselijke CAO (indien aanwezig), je functie etc. staan daar ook op.

Concreet toegepast op jouw geval: wat het bedrijf (de inlener) wil doen is geheel aan hen. Jouw contract met het uitzendbureau bepaalt wat er kan en mag. Aangezien je al 39 weken voor ze hebt gewerkt geldt een opzegtermijn van 10 dagen. Als de inlener geen werk meer heeft eindigt je contract met het uitzendbureau direct, zolang er een uitzendbeding in je contract staan.

TL;DR We kunnen je pas echt inhoudelijk helpen als je ons verteld wat voor contract je hebt met het uitzendbureau.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Tribbletrouble schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:55:
Ik zou zelf gewoon tot het einde van de overeenkomst doorwerken. Op eigen initiatief 2 maanden eerder stoppen, zal zeer waarschijnlijk tot problemen leiden als je WW aanvraagt (ervan uitgaande dat het UWV erachter komt).

Daarnaast zal het uitzendbureau eerder geneigd zijn om je voor een nieuwe vacature in aanmerking te laten komen, of je een positieve referentie te geven, dan als je zo vertrekt.

Van de UWV hoef je sowieso weinig te verwachten.
Ik wens niemand ervaring toe met de ontvangende kant van UWV, zelfs mijn ergste vijanden niet.... enige uitzondering zijn de medewerkers van het UWV!
Svp respectvol houden..

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 03-05-2020 08:31 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:18: Dan kan ik me gewoon via het UWV om laten scholen met eerder kans op een nieuwe baan. Dat kan pas als je een uitkering krijgt.
Graag respectvol houden.

Wat een instelling zeg, je kan ook gewoon doorwerken en in de avonduren jezelf omscholen zonder dat de rest van Nederland voor jou hoeft te betalen toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 03-05-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:49
Leuke discussie.. maar iedereen reageert behalve degene die de discussie begint.
Je weet met inhuur dat je contact tijdelijk is, deal with it.
Het zegt misschien iets over TS en dat gaat je zeker niet helpen bij de volgende baan/klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
T.C schreef op zondag 3 mei 2020 @ 02:37:
[...]

Van de UWV hoef je sowieso weinig te verwachten.
Ik wens niemand ervaring toe met de ontvangende kant van UWV, zelfs mijn ergste vijanden niet.... enige uitzondering zijn de medewerkers van het UWV!
[mbr]Svp respectvol houden..[/]
Daar heb je helemaal gelijk in. Het probleem is niet de medewekers van het UWV maar het UWV zelf. Ze houden zich strikt aan de regels en het beleid en trek je aan kortste eind. Ik weet dat de medewerkers het zelf toegeven dat ze niet anders kunnen vaak. Ze raden zelfs aan naar de rechter te gaan. Respect hier is het belangrijkste. Het gaat om elkaar te helpen.

@Verwijderd waarin zou je je willen omscholen? Via UWV is er geen vette vergoeding te krijgen maar er zijn wel andere opties die dat wel mogelijk maken. Ik kan erover uitbreiden wat er allemaal mogelijk is. Het is nu niet duidelijk genoeg maar indien je meer wilt weten over omscholing en hoe dan goedkoper kan en met subsidie weet ik wel wat meer dan wat UWV biedt.

Indien je een MBO diploma hebt kan het soms wat lastiger zijn maar het is niet uitgesloten. Overigens ben ik van mening dat je als MBO er wel eens beter in de arbeidsmarkt kan liggen op bepaalde vlakken dan een HBO/WOér dus onderschat jezelf niet teveel.

[ Voor 30% gewijzigd door LucyLG op 04-05-2020 18:50 ]

Pagina: 1