Ik heb mij vandaag wat verdiept in DNS en TTL om doordacht values voor TTL te kunnen gebruiken in plaats van random.
Nu heb ik enkele vraagjes omtrent deze onderwerpen:
V 1) Voor zover ik snap kan dns caching op heel wat plaatsen gebeuren (browser,pc, router, dns cache v. provider), wordt de door mij ingestelde TTL op elk van deze plaatsen als upper limit gebruikt?
Duidelijk beantwoord, bedankt GlowMouse.
V 2) Ik vind geen duidelijke info over propagation time van dns veranderingen: welke van de volgende opties is het nu werkelijk:
* De vorige TTL maal het aantal (cache?)hops naar de authoritive nameserver.
* De vorige TTL + "de propagation time"
* "de propagation time"
Waarvan is "de propagation time" afhankelijk, ik blijf tegenkomen dat dit van minuten tot 72 uur kan gaan, maar niet waarom. Ik zou deze tijd graag kunnen inschatten, zie best practices bij "wat heb ik al gevonden".
Duidelijk uitgelegd, bedankt ndeleeuw
3)Hoe zit het een CNAME-record? Mijn initiele reactie is dezelfde (of lager) TTL als de A-record waar deze naar verwijst.
edit: bij nader inzien neem ik voor de CNAME-records misschien beter een lange TTL, omdat het domeinnaam waarnaar ze wijzen normaal onveranderd blijft.
Mijn A-records en CNAME-records geef ik ook door via DigitalOcean
1. Drop TTL to something very short (< 5 minutes)
wait the propagation time.
2. Change the DNS record
3. Change the TTL value to be longer again
### Adding DNS records
1. Add DNS record with a very short TTL (< 5 minutes)
Check if everything is ok.
2. Set the TTL to desired value
* Faster response times.
* more robust vs DDoS attacks on authoritive nameservers.
Short TTL positives:
* operational changes are easier.
* situational positives: dns-based response vs DDoS attack / dns-based load-balancing.
| ------ | ---- | ---------- |
| 300 | 5m | very short |
| 3600 | 1h | short |
| 86400 | 24h | long |
| 604800 | 7d | insanity |
Kleine verontschuldiging voor sloppy opmaak & alvast bedankt voor jullie tijd MedeTweakers ^.^
Nu heb ik enkele vraagjes omtrent deze onderwerpen:
V 1) Voor zover ik snap kan dns caching op heel wat plaatsen gebeuren (browser,pc, router, dns cache v. provider), wordt de door mij ingestelde TTL op elk van deze plaatsen als upper limit gebruikt?
Duidelijk beantwoord, bedankt GlowMouse.
V 2) Ik vind geen duidelijke info over propagation time van dns veranderingen: welke van de volgende opties is het nu werkelijk:
* De vorige TTL maal het aantal (cache?)hops naar de authoritive nameserver.
* De vorige TTL + "de propagation time"
* "de propagation time"
Waarvan is "de propagation time" afhankelijk, ik blijf tegenkomen dat dit van minuten tot 72 uur kan gaan, maar niet waarom. Ik zou deze tijd graag kunnen inschatten, zie best practices bij "wat heb ik al gevonden".
Duidelijk uitgelegd, bedankt ndeleeuw
3)Hoe zit het een CNAME-record? Mijn initiele reactie is dezelfde (of lager) TTL als de A-record waar deze naar verwijst.
edit: bij nader inzien neem ik voor de CNAME-records misschien beter een lange TTL, omdat het domeinnaam waarnaar ze wijzen normaal onveranderd blijft.
Relevante software
Momenteel wijzen mijn NS records naar de nameservers van DigitalOcean (ns1.digitalocean.com., ns2.digitalocean.com., ns3.digitalocean.com.)Mijn A-records en CNAME-records geef ik ook door via DigitalOcean
Wat ik al gevonden heb
Best practices om DNS aanpassen:
### Changing DNS records1. Drop TTL to something very short (< 5 minutes)
2. Change the DNS record
3. Change the TTL value to be longer again
### Adding DNS records
1. Add DNS record with a very short TTL (< 5 minutes)
Check if everything is ok.
2. Set the TTL to desired value
Voordelen van lange of korte TTL
Long TTL positives:* Faster response times.
* more robust vs DDoS attacks on authoritive nameservers.
Short TTL positives:
* operational changes are easier.
* situational positives: dns-based response vs DDoS attack / dns-based load-balancing.
TTL times in general
| TTL | time | label || ------ | ---- | ---------- |
| 300 | 5m | very short |
| 3600 | 1h | short |
| 86400 | 24h | long |
| 604800 | 7d | insanity |
Kleine verontschuldiging voor sloppy opmaak & alvast bedankt voor jullie tijd MedeTweakers ^.^
[ Voor 14% gewijzigd door robinsane op 01-05-2020 14:20 . Reden: formatting ]