Vaarvakantie in eigen land

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Aangezien dit jaar zo zijn unieke uitdagingen biedt wat betreft vakantie met het gezin, kwam er een oud idee naar bovendrijven wat betreft wat te doen aankomende zomervakantie. Ik heb namelijk altijd wel een weekje rond willen varen met een motorboot op de Nederlandse rivieren en genieten van de rust en natuur dat het hopelijk met zich mee brengt. Het idee van kamperen op water trekt me aan. Het grote voordeel is natuurlijk dat het vrij makkelijk is om 1,5m afstand te houden en je niet al te veel in contact komt met mensen :)

Echter heb bijzonder weinig ervaring met het rondvaren en zou het liefste een pakketreis van 7-10 dagen willen boeken. Dat zaken al bekend zijn zoals de route, vaarschema, plekken om te overnachten, tips voor leuke uitjes, etc.
Na een uurtje intensief googelen heb ik dat niet echt kunnen vinden. Er is genoeg aanbod in bootverhuur, maar niet echt een aanbieder die "varen zonder zorgen" op zijn site heeft staan.
Komt er op neer dat ik dingen zelf zal moeten regelen en uitzoeken en als complete noob kan ik daar wel wat hulp bij gebruiken. Ook ben ik wel benieuwd naar verhalen van mensen die dit al eerder hebben ondernomen of het van plan zijn.

Ik ben op dit moment niet in bezit van een vaarbewijs, dus dat stelt beperkingen aan de afmetingen en snelheid van de boot, maar daar heb ik geen probleem mee. Ik wil het rustig aan doen en we zijn ook maar met één volwassene en twee puberende kinderen. Ik wil wel beslagen ten ijs komen mocht ik deze zomer op een boot stappen. Ik zit zelf te denken om een cursus voor het vaarbewijs te doen, ook al zal het CBR nog geen examens afnemen in de komende periode. Het lijkt me praktisch om de kennis te hebben. Verder ben ik ook erg benieuwd wat de regels en etiquette zijn bij sluizen, overnachtingen, havens en voor het aanvullen van brandstof.

Overigens vraag ik me af of mijn budget van ~1000 euro wel reëel is. Wanneer ik op verschillende verhuursites kijk doet alleen de boot niet veel onder dan een huisje in Centerparcs incl sauna en tropisch zwembad :P
En dan heb je alleen de boot, niet de leges, brandstof, etc. Wat dat betreft lijkt dat een tent in de auto gooien en rond rijden een stuk goedkoper is.

Ik ben benieuwd naar ideeën en ervaringen. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cool idee, waar ik zelf ook wel eens mee gespeeld heb. Zo’n pakketreis lijkt me mooi, maar heb ik ook niet kunnen vinden. Wel heb ik bij veel (Friesche) verhuurder de optie gevonden om de eerste paar uur een schipper mee te laten varen, die instructie geeft. Zeker als je dan iets met een boegschroef huurt, kan er weinig misgaan denk ik :).

Wij hebben wel af en toe een sloepje gehuurd en de meeste verhuurders hebben zat tips voor leuke routes, al is een week varen wel wat anders dan een dagdeel...

Ik lees ff mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kom hier bijna dagelijks langs en er staat aardig wat info op de site: https://www.charter-panorama.nl/nl

Zeer populair bij de Duitsers iig.

Goedkoop is een week varen in ieder geval niet, maar als je ziet wat je voor boten moet betalen dan kun je ook een bungalow kopen :+

[ Voor 31% gewijzigd door Oogje op 30-04-2020 07:50 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Vaarbewijs heb je in principe niet nodig voor de boten die normaliter worden aangeboden voor verhuur. De boten die een vaarbewijs nodig hebben die heb je niet veel want een boot zonder vaarbewijs is makkelijker te verhuren :+

Wel zou ik basisregels doorlezen en die in acht houden. Ze zijn niet moeilijk maar wel iets waar je in de praktijk rekening mee gaat moeten houden. Hoef je echter geen vaarbewijs voor te hebben.

Zoals @ZieMaar! zegt een halve dag iemand mee die kennis heeft is wel handig. Dan leer je het apparaat wel kennen en als je nog nooit zoiets hebt gedaan dan is dat wel prettig.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk niet dat er echt zoiets aangeboden wordt. Een vaarvakantie is toch gewoon met een bootje een route uitstippelen en 's avonds in een jachthaven liggen. En meestal is er wel wat te doen als je in Friesland niet in een weiland ligt. Alhoewel dat in de Coronatijd natuurlijk een stuk minder is.
Het is zeker handig om de regels een beetje te kennen, wat je met een vaarbewijs wel krijgt, maar praktijkervaring krijg je er niet door en dan zul je denk ik wel eens voor verrassingen komen te staan.
Je kunt ook de ANWB wateralmenak deel 1 kopen, die hoor je sowieso aan boord te hebben en alle regels staan er in.
Was je er in Bant met het varen ook bij? Dat was natuurlijk peanuts vergeleken met een echte boot. En ook supermooi weer, als het wat waait wordt het al lastiger.

Regels zijn in principe niet zo lastig: beroepsvaart gaat voor, verkeer in betonde vaargeulen gaat voor, rechts gaat voor en wat je ook doet, je vaart niet tegen iemand anders aan. Uitwijken is niet zo lastig. In een sluis is het wie het eerst komt gaat voorin, maar ook hier weer: beroepsvaart gaat voor.
In jachthavens is vaak een wachtsteiger waar je even aanmeert en je meldt bij de havenmeester, die wijst je dan een vrij plekje. Als er geen wachtsteiger is en de havenmeester zich niet direkt laat zien ga je gewoon op een vrije plek liggen en meld je je. Even gaan verliggen kan altijd nog. En tegenwoordig zullen havens ook wel met de mobiele telefoon bereikbaar zijn om aan te melden.

Een boot huren is zeker niet goedkoop, € 1.000 per week sta ik niet van te kijken. Liggeld is vaak een euro per meter en je verstookt een paar liter diesel per uur.

Je hebt pech dat mijn pa zijn boot vorig jaar verkocht is, anders was je welkom geweest. Vraag anders eens of @Lustucru je wat wil leren.
Ik kan je ook wel wat leren maar ik heb geen boot.

BTW: ik heb hier de officiële ANWB CD-ROM met 800 examenvragen voor klein vaarbewijs 1+2 liggen. Het is wel redelijk gedateerd, 2004, maar hoeveel regels veranderen nu ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 30-04-2020 08:37 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:50:
Vaarbewijs heb je in principe niet nodig voor de boten die normaliter worden aangeboden voor verhuur. De boten die een vaarbewijs nodig hebben die heb je niet veel want een boot zonder vaarbewijs is makkelijker te verhuren :+
Grapje hoop ik he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1000 euro? Vergeet het maar. Liggeld komt daar nog eens bij en gaat per meter. Toeristenbelasting erbovenop. Dan nog diesel.

Verder vermoed ik dat een hoop havens hun sanitair of dichtgooien of beperkt in gebruik hebben gezien de huidige situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Standeman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:32:
Komt er op neer dat ik dingen zelf zal moeten regelen en uitzoeken en als complete noob kan ik daar wel wat hulp bij gebruiken. Ook ben ik wel benieuwd naar verhalen van mensen die dit al eerder hebben ondernomen of het van plan zijn.
Vaarbewijs is zowel noodzakelijk als volstrekt nutteloos. Ik kan me mijn eerste zelfstandige tocht met een spirit 27 nog wel herinneren. Tot op de tanden gewapend met theoretische kennis en kaarten, en 200 meter buiten de haven hopeloos aan de grond. :+ 3 jaar later voer ik met mijn 8 meter bootje op en neer naar Londen city. :p

Anyway: huur een dag een boot* en ik kom een dagje meevaren. Weet je daarna genoeg om veilig met het gezin rond te tuffen.

*zolang er maar géén boegschroef op zit. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 30-04-2020 08:44 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:37:
1000 euro? Vergeet het maar. Liggeld komt daar nog eens bij en gaat per meter. Toeristenbelasting erbovenop. Dan nog diesel.

Verder vermoed ik dat een hoop havens hun sanitair of dichtgooien of beperkt in gebruik hebben gezien de huidige situatie.
Dat soort grotere motorkruisers hebben hun eigen faciliteiten aan boord. Die zul je wel moeten gebruiken inderdaad. Want jachthavens vallen in dezelfde klasse als campings en die zijn ook dicht.
Nee? Waarom zou ik dat. Vaarbewijs is vanaf 15 meter voor een boot/jacht en vanaf 20km per uur. Veel van die grotere schepen halen dat niet en een beetje jacht zorgen ze ervoor dat ze bewust eronder blijven.

Waarom zouden ze in de link van @Oogje een jacht aanprijzen met geen vaarbewijs nodig. Zoals deze

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lustucru schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:43:
[...]

*zolang er maar géén boegschroef op zit. :X
Ik betwijfel of je dat lukt. Volgens mij zaten zelfs op die sloepen nog een boegschroef. :F

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33

Wuursj

want worst is al bezet

Vaarbewijs is voor 90% van de huurboten niet nodig voor de wet maar een verhuurder kan er wel om vragen als eis om te mogen huren. Soort eis als basiskennis. De basisregels kennen is uiteraard wel handig en eigenlijk ook verplicht, ook als je boot geen vaarbewijs plicht heeft. Maar dat is in een weekend uit een boekje te leren en ook zonder examen nuttig uiteraard.

Boot beheersing is een ander verhaal. Huurboten zijn niet voor niks berucht ik blijf ik liever ver vandaan >:)
Een 20 ton stalen boot van 14,99 meter met >100pk mag je zonder vaarbewijs varen maar kan uiteraard wel 'wat' schade aanrichten. Hoe zijn je vaarkunsten? Een praktijk cursus manoeuvreren (kan ook van vrienden) is meestal nuttiger dan een theorie cursus vaarbewijs.

Over Corona:
Kijk dat nog even aan. Op dit moment kun je als passant in een hele hoop havens niet terecht. In stukken Nederland mogen alleen booteigenaren in eigen haven 's nachts aan boord zijn. Alle sanitair is gesloten (en dan wordt zelfs een flinke boot met 2 pubers klein).
Onze mei vakantie hadden we ook gepland met onze boot. Toch zit ik nu thuis terwijl de boot klaar in de haven ligt. Hopelijk gaat het van de zomer beter.

Varen lijkt met Corona een mooie manier van vakantie beleven en dan kan het ook zijn. Op dit moment is de praktijk weerbarstiger, afhankelijk van de locatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 30-04-2020 11:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Onderschat het varen met een (grote) boot niet! Een en ander ligt een beetje aan de route en het weer, maar ik heb al zo vaak mensen met veel te grote huurboten zien hannessen bij een sluis... Mijn schoonvader bezit een 15 m kruiser, en die is ook altijd erg kritisch op die grote polyester windvangers met charter achterop die vervaarlijk dicht richting zijn grondig gepolijste stalen trots afdrijven!

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:25
Woon in Friesland naast de Friese meren. Schoonvader heeft een boot met achterdek en boegschroef. Ben meerdere keren mee geweest met een nachtje slapen.

De paar tips die ik kan geven:

1. Waar andere boten liggen, vaar daar overdreven langzaam. De golfslag en de herrie is voor andere boten zeer irritant en potentieel schadelijk. Ook voor de natuur is het niet fijn.

2. Aanleggen is verreweg het grootste stressmoment voor beginners. Een boegschroef en algemene kennis van varen met een motor is handig.
Belangrijkste is dat je het volledig veilig doet en alle tijd neemt die je nodig hebt. Ruim van te voren alle boeien uitgooien die je hebt. Je hebt iemand nodig die snel op de wal is vanaf de boot om de boot op de plek te houden na aanleggen. Je kunt andere bootmensen ook vragen om even te helpen met het aanleggen, dat doen ze graag en vaak ook spontaan.

3. De wind is belangrijk. Er zijn momenten waarop je op een plek moet stilliggen. Deels bij aanleggen ook. Dan moet je compenseren. Met een boegschroef is alles veel makkelijker. Maar bij hardere wind kun je alsnog in de problemen komen.

4. Uitjes. Je kunt weinig kanten op. Uitjes zijn het varen over het water en genieten van de rust en de natuur. Er zijn hier en daar rustige plekken waar je kan aanleggen en wat door de natuur kan lopen. Andere opties zijn de havens die bij de meeste dorpen te vinden zijn. Dat zijn wel drukkere en nauwere plekken om te varen. Je kunt dan de toeristische dorpjes ingaan. Zeer de moeite waard.

5. Havens. Je hebt vrijwel overal passantenhavens, waar je tegen betaling mag aanleggen (wie het eerst komt, heeft een plek). De havenmeester komt elke dag langs om liggeld te innen. Er zijn ook havens met plekken die mensen huren als vaste liggplek. Daar mag jij uiteraard niet gaan liggen.
Als het heel druk is, kunnen boten, met de boeien ertussen, in dubbele rijen liggen.
Er zijn buiten de havens heel veel ligplekken waar je gratis mag liggen.

6. Bruggen. Je moet er soms vrij lang voor wachten. Als de brug open gaat, vaar je er in een stoet doorheen. Meestal moet je tijdens het varen het bruggeld in een klompje aan een hengel plaatsen. Handig om van te voren te weten hoe, wat en waar.

7. Het is niet verplicht om steeds rond te varen. De meeste mensen met ervaring kennen een paar voor hun leuke plekken. Veel kennen elkaar ook op die plekken. Ze zijn in de zomer vaak meerdere weken met de boot op vakantie en liggen meerdere dagen tot weken op een vaste plek.

Het is een redelijk dure vakantie in het eigen land met een huurboot, maar niet duurder dan een vliegvakantie. Als je het geld ervoor over hebt, zou ik het zeker aanraden. Naar mijn mening de beste vakantie die je in Nederland kunt doen. Heb zelf elke provincie gezien qua vakantie. Zeeland vond ik nog aardig. De stranden gaan wel. Maar de Friese meren zijn verreweg het leukst. Vooral als je zelf gaat varen! (Ook al vind ik het eerlijk gezegd jammer dat het mooie landschap vol motorboten ligt.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:44:
[...]

Dat soort grotere motorkruisers hebben hun eigen faciliteiten aan boord. Die zul je wel moeten gebruiken inderdaad. Want jachthavens vallen in dezelfde klasse als campings en die zijn ook dicht.

[...]

Nee? Waarom zou ik dat. Vaarbewijs is vanaf 15 meter voor een boot/jacht en vanaf 20km per uur. Veel van die grotere schepen halen dat niet en een beetje jacht zorgen ze ervoor dat ze bewust eronder blijven.

Waarom zouden ze in de link van @Oogje een jacht aanprijzen met geen vaarbewijs nodig. Zoals deze
Iemand zonder enige ervaring een boot van 14,95mtr aanraden omdat je dan geen vaarbewijs nodig hebt is gewoon oerdom.
Zeg maar dag tegen je borg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 16:47
Ik kom uit de binnenvaart en het verbaasd mij altijd toch weer hoe makkelijk er wordt gedacht over het niet hebben van een vaarbewijs. Dit is natuurlijk wel puur theorie, maar geeft je in ieder geval inzicht over hoe je je moet bewegen op het water en de zaken waar je rekening mee moet houden. Neem alleen al het inhalen van zeilboot met een motorboot. Daarnaast vind ik ook dat het heel vreemd is dat er niet iets van praktijk wordt meegegeven. Als je weet hoeveel mensen ik zie stuntelen met het vastmaken aan de wal of sluis... Tenenkrommend gewoon. Je moet het zo zien, je manoeuvreert je met een driewieler door verkeer wat alleen bestaat uit vrachtwagens..

Ik zou, als ik jou was gewoon de boeken voor vaarbewijs I halen, of de app downloaden voor het vaarbewijs, dan heb je in ieder geval kennis van de theorie. Verder misschien eens een rondje meevaren met iemand en zorg dat je wat praktijk ervaring krijgt, vast maken van de touwen, sluis invaren en zien wat er gebeurt met het schroefwater als je met beroepsvaart in de sluit ligt. Leer de lichten kennen bij een sluis en weet hoe je je moet melden bij bruggen, leer een waterkaar lezen.

Vaarvakantie in Friesland is goed voor de beginners te doen. Je kan praktisch overal wel liggen en de voorziening zijn perfect. Altijd wel een vuilnisophaalplek in de buurt en heel veel horeca ed zijn watergericht. Ligkosten zijn minimaal tot niets en er is veel toerisme op het water waardoor als je in de Sh*t komt altijd wel iemand in de buurt hebt die je kan helpen.

Vaste route zou ik niet doen, je kan altijd overal wel liggen of anders in de buurt van wat je voor ogen hebt. Vaarvakantie is heel erg weer afhankelijk en ik raad het je bijvoorbeeld niet aan als beginner te gaan varen met windkracht 5 of hoger, als je dan ergens moet zijn omdat je dat van te voeren al had geboekt dan wil je het risico niet lopen om in zo'n drijvende tobbe het Sneekermeer te moeten kruizen met beroepsvaart die daar ook overheen loopt.

€1000,- budget voor huur en gasolie is niet veel, ik zou dat voor een week met alle onkosten toch wel naar de €1500,- trekken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik heb namelijk altijd wel een weekje rond willen varen met een motorboot op de Nederlandse rivieren en genieten van de rust en natuur dat het hopelijk met zich mee brengt. Het idee van kamperen op water trekt me aan.
Als je van kamperen houdt, gesteld bent op rust en natuur en niet teveel op luxe bent gesteld kun je overwegen om met een of twee open zeilbootjes op pad te gaan. Slaapzeiltje eroverheen en je hebt een avontuur om nooit te vergeten.

/me is ietwat bevooroordeeld t.o.v. motorboten. Ik vind het tergend saai. :+

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
@Playa del C. Bij mijn weten zijn die klompjes al jaren verboden. Bruggen zijn al betaald door RWS. ;)

Ik zou eerder gaan zeilen met 2 pubers dan tokkelen op de motor. Dan hebben ze ook wat te doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:25
Je hebt inderdaad voor de meeste huurboten (<15.00) geen vaarbewijs nodig. En vaak is het zo dat je bij de verhuurder in de haven wat aanwijzingen krijgt over de boot en dat je, wanneer je aangeeft dat je nog niet zo handig bent, even samen met de verhuurder een rondje door de haven doet.

Dit soort schepen bewegen zich erg langzaam (<10km/h) en je hebt dus de tijd om na te denken. Bij bruggen en sluizen in combinatie met wind is het wel altijd opletten en stuntelen. Maarja, iedereen moet het leren. Of je nou je eerste boot huurt of koopt. En ja, dat vinden andere schippers irritant en toeschouwers vermakelijk, maar daar moet je je niets van aantrekken. Relax! Dat is altijd het belangrijkste.

Zeilen ga ik je afraden als je daar geen ervaring mee hebt! Tenzij je graag wilt leren zeilen en je kinderen dat ook graag willen. Maar anders echt van wegblijven. Dat is een flinke stap lastiger dan een motorboot. En ja, de zeilers hier zullen roepen "motorboten zijn saai!". Klopt, op grote meren is geen drol te zien met een motorboot en dat is inderdaad best saai. Maar met een motorboot lekker door kleine slootjes en de rietlanden tuffen is ook leuk en nederland is echt mooi vanaf het water!

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Motorboten zijn saai!
:+

Zeilen vind ik vele malen meer ontspannend. Geen motor, alleen wind. Het is immers vakantie. Enne, je kan beter op andermans boot oefenen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Señor Sjon
Klompjes zag je vooral bij bruggen van gemeente etc. die juist niet van RWS zijn. Maar ik heb ze eigenlijk ook al tijden meer gezien.
Van de zomer sinds lange tijd weer eens de Fluessen opgegaan vanaf IJsselmeer. Ik verwachte de brug bij de Galamadammen dus alvast mijn zeiltjes omlaag . Blijkt dat nu ook een naviduct te zijn geworden in 2007 :+ Toch maar eens mijn kaart updaten

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:57
Ik heb al een aantal keer een boot gehuurd in Friesland, inderdaad een fantastische manier om je vakantie in Nederland door te brengen.

Gezien de prijs zou ik altijd in het voor- of najaar gaan, het hoogseizoen vind ik simpelweg té duur. Voor- of najaar heeft ook als voordeel dat het vaak een stuk rustiger is, dat kan prettig zijn als je nog niet zo veel ervaring hebt. Je moet het wel treffen met het weer natuurlijk.

Ik heb in oktober 2018 een boot gehuurd van 14,5 meter, dat heeft mij toen voor 1 week €1500 gekost. Borg was €1000. We waren wel met 8 vrienden dus het scheelt nogal dat je de kosten dan door 8 kunt delen.
Wij hebben toen een route afgelegd van ongeveer 200 km. Dat heeft zo'n €300 aan diesel gekost. Liggeld kwam gemiddeld op €20 per nacht, inclusief toeristenbelasting. Bruggeld was op deze route heel laag, veel bruggen waren gratis. Als ik alles bij elkaar tel heeft het ons per persoon zo'n €450 gekost voor de hele week, dat is huur, brandstof, boodschappen, uitjes, etc.

Aanvullen van brandstof hoefden wij zelf niet te doen, de boot had een 1000-liter brandstoftank en een 1000-liter watertank. Die 1000 liter brandstof krijg je in een week niet op, water moet je wellicht een keer bijvullen omdat dat ook voor het toilet en dergelijke gebruikt wordt maar daar zijn genoeg mogelijkheden voor bij de ligplaatsen.

Als je het mij vraagt is het zonde om voor een pakketreis te gaan, en die worden inderdaad ook niet of nauwelijks aangeboden. Het is leuker om zelf je route te bepalen en per dag te kijken waar je uitkomt. Probeer het wel van te voren een beetje uit te stippelen, dat geeft meer rust. De verhuurder waar wij onze boot huurden had een aantal routes op de website staan, met erbij vermeld welke geschikt waren voor de verschillende boten gezien de hoogte van de vaste bruggen. Als je een verhuurder op het oog hebt is die ook nooit te beroerd om je te adviseren in een route die geschikt is voor de periode waarin je gaat.

Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van waterkaarten.app op de iPad, voorheen was dat van de ANWB maar nu volgens mij niet meer. Kost je €15 ofzo voor een maandabonnement, maar bevat dus waterkaarten van Nederland waarop je je route uit kunt stippelen, bedieningstijden + kosten van bruggen kunt zien, alle ligplaatsen inclusief alle details, etc. Werkt super goed. Ik zou er dus zelf voor kiezen om de verhuurder te vragen je te adviseren over een route, en vervolgens zelf van tevoren deze route uitwerken om te kijken op welke plek je elke dag wilt uit komen. Dan kun je ook inschatten of dat haalbaar is met de bedieningstijden van de bruggen.

Wil je ergens overnachten, dan zul je in die app al vaak de gegevens vinden van de desbetreffende (jacht)haven, en kun je dus vooraf al even bellen om te vragen of ze plaats hebben. Vaak wordt je dan vanzelf wel verteld wat de procedure is, en anders kom je daar te plaatse wel achter. Ik heb plaatsen gezien waar een ambtenaar langs je boot komt om af te rekenen, waar je uit een automaat een sticker moet halen om op je boot te plakken, waar je op de ochtend van vertrek bij de havenmeester af moet rekenen en zelfs waar je het geld + toeristenbelasting in een enveloppe in de brievenbus moest gooien. Het wijst bijna altijd zichzelf en anders is er altijd wel iemand die je wil helpen.

Voor wat betreft je ervaring. Zonder vaarbewijs zou je een boot kunnen huren tot 15 meter als deze niet harder gaat dan 20 km/u. Het is eigenlijk absurd dat dat is toegestaan in Nederland, maar tegelijkertijd biedt het halen van je KVB 1 of zelfs 2 niet de praktijkervaring die nodig is voor het varen van zulke boten. Ja, de theoretische kennis is makkelijk om te hebben, maar daarmee weet je nog niet hoe je moet varen, zeker niet met een boot van 15 meter.
Ik zou dus adviseren om je te verdiepen in de materie van het KVB 1, het vaarbewijs zelf halen is niet direct nodig maar als je toch bezig bent kun je dat voor die paar tientjes net zo goed doen. Ga daarnaast een (halve) dag een praktijkcursus volgen, het liefst bij de verhuurder zelf. Die zal je alles uitleggen en de basisvaardigheden leren, waardoor je een stuk prettiger en zelfverzekerder op pad kunt. Doe het vooral rustig aan, dat is het allerbelangrijkste. Zorg ook dat je een aantal knopen kent waarmee je je boot vast kunt leggen, YouTube staat er vol mee.

Al met al zou ik het je aanraden om een keer te doen, het is echt geweldig leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Goede tips en interessante verhalen :)

Na dit topic en nog wat verder surfen op verhuursites zie ik wel in dat 1000,- niet echt reëel is voor een weekje varen, maar dat ik het echt moet optrekken naar minimaal 1500,- Voordeeltje is dat ik nu toch weinig geld uitgeef en wat meer kan sparen.

Ik weet nu wel zeker dat een vaarbewijs voor mij een must is. Niet alleen om anderen op water niet tot last te zijn, maar ook om mijn borg te terug te krijgen :p Een halve dag even oefenen met een ervaren persoon ga ik zeker ook doen.

@Maasluip In Bant was ik er inderdaad ook bij en me ontzettend goed vermaakt.
Wuursj schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:45:
...

Over Corona:
Kijk dat nog even aan. Op dit moment kun je als passant in een hele hoop havens niet terecht. In stukken Nederland mogen alleen booteigenaren in eigen haven 's nachts aan boord zijn. Alle sanitair is gesloten (en dan wordt zelfs een flinke boot met 2 pubers klein).
Onze mei vakantie hadden we ook gepland met onze boot. Toch zit ik nu thuis terwijl de boot klaar in de haven ligt. Hopelijk gaat het van de zomer beter.

Varen lijkt met Corona een mooie manier van vakantie beleven en dan kan het ook zijn. Op dit moment is de praktijk weerbarstiger, afhankelijk van de locatie.
Daar heb je een goed punt. Even douchen is toch wel erg prettig na een dag varen. En ik denk dat je ook niet zomaar ergens je boot mag aanleggen langs de kant. Ik vermoed dat dit valt onder wildkamperen.

@Señor Sjon Zeilen lijkt me helemaal een no-go voor deze zomer, daar komt namelijk wel wat meer vaardigheden bij kijken om te zorgen dat je niet eindigt als duikboot.

[ Voor 22% gewijzigd door Standeman op 30-04-2020 11:16 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Standeman schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:15:

Daar heb je een goed punt. Even douchen is toch wel erg prettig na een dag varen. En ik denk dat je ook niet zomaar ergens je boot mag aanleggen langs de kant. Ik vermoed dat dit valt onder wildkamperen.
Normaal gesproken zijn er (afhankelijk van je vaargebied) legio zat mogelijkheden om vrij aan te leggen en te overnachten. Bijv. de vele markekritte aanleg plekken in Friesland (vrijwillige bijdrage), de eilanden op de loosdrechtse en vinkeveense plassen (gratis, soms een heel basic toilet), de eilanden in de Gevelingen (kleine bijdrage voor een week kaart).

Echter wil je af en toe toch wel voorzieningen (en de pubers Wifi) en zijn veel van dit soort dingen nu ook niet mogelijk door Corona. In Zeeland mag je in delen helemaal niet overnachten, maar Marrekite plekjes zijn gewoon open. Veel jachthavens zijn dicht voor bezoekers maar bijv. stadshaven van Enkhuizen kun je wel aanleggen maar sanitair is dicht. Het wordt je dus niet echt gemakkelijk gemaakt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 30-04-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Vaarbewijs is voor 90% van de huurboten niet nodig voor de wet maar een verhuurder kan er wel om vragen als eis om te mogen huren. Soort eis als basiskennis. De basisregels kennen is uiteraard wel handig en eigenlijk ook verplicht, ook als je boot geen vaarbewijs plicht heeft. Maar dat is een een weekend uit een boekje te leren en ook zonder examen nuttig uiteraard.
Exact. Ik heb weleens een bootvakantie in het buitenland gedaan (motorkajuitboot). Bestond uit niet meer dan een half uurtje instructie en een A4'tje met de voorrangsregels op het water. Veel meer heb je eigenlijk ook niet nodig als het om recreatief varen in de binnenwateren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34
Wuursj schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:18:
@Señor Sjon
Klompjes zag je vooral bij bruggen van gemeente etc. die juist niet van RWS zijn. Maar ik heb ze eigenlijk ook al tijden meer gezien.
Van de zomer sinds lange tijd weer eens de Fluessen opgegaan vanaf IJsselmeer. Ik verwachte de brug bij de Galamadammen dus alvast mijn zeiltjes omlaag . Blijkt dat nu ook een naviduct te zijn geworden in 2007 :+ Toch maar eens mijn kaart updaten
Meeste bruggen zijn tegenwoordig gratis inderdaad. Maar er zijn nog gemeentes waar je wel moet betalen (vorig jaar nog gedaan) maar dat staat altijd wel goed aangegeven. Gewoon zorgen dat je wat klein geld bij je hebt.

Verder is er al veel gezegd en aanvullend daar op; ga juist niet gepland... Gewoon in het moment bepalen waar je heen wil is echt veel leuker. Wil je weer een haven opzoeken of juist in de natuur slapen? Dat bepaal je dan.
Voor 3 personen hoef je echt niet naar een motor boot van (net geen) 15m te kijken. Je hebt in Friesland ook van die drijvende huizen met een motor er achter. Zien er mi niet uit maar zijn wel ruim en dermate hufter proof dat je een heel eind moet komen.
En een vaarbewijs (1) is altijd handig om die kennis in ieder geval te hebben.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 08:33
Leuk topic!

Pakketreis druist eigenlijk in tegen alles in wat met recreatief varen te maken heeft vind ik: rust, vrijheid en gaan waar de wind je brengt! Voor routes hebben verhuurders altijd nog wel leuke suggesties.

In veel havens is sanitair nu inderdaad dicht, maar als je maar een groot / luxe genoeg jacht huurt hoeft dit geen probleem te zijn (eigen douche / toilet).

[ Voor 39% gewijzigd door gebakken peer op 25-02-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Geweldig topic, ik zou een week kunnen vertellen over al mijn ervaringen op zeilboten en motorboten.
Heel veel van het voorgaande is al gezegd, paar aanvullingen.
Boek snel, mijn ervaring is dat late boekers weinig keuze en vaker zelfs geen keuze meer hebben.
Tracht zoveel mogelijk ervaring op te doen voor je op vakantie gaat, ga met kennissen, tweakers of eender wie een boot heeft, maakt niet uit of het een zeilboot of motorboot is, ervaring opdoen is wat telt.
Bespreek de plannen goed met je familie, buiten varen zul je alle handelingen met zijn allen moeten samenwerken.
Hou rekening met je kinderen, varen is vaak voor hun saai. Denk aan opblaasbootje, hengel, schepnet, zeker ook spellen, tablets, boeken/strips. Bij lekker weer is er niks mooiers dan voor anker gaan of ergens aanleggen en lekker zwemmen, knopenboek en paar soorten lijntjes om te oefenen is goed tijdsvermaak en super nuttig. Als ze er helemaal into zijn is een vaarkaart met graden en uren/minuten, smartphone die coördinaten weergeeft en youtube filmpjes hoe je koersen en routes uitzet ook erg leuk en niet moeilijk.
Beslis wat voor een boot (wat heb je aan boord) en waar. Om daarop te plannen. Wat moet je zelf nog meenemen, inkoop eten en drinken, kleding, etc. Niks zo veranderlijk als het Nederlandse weer.

Varen is vooral chillen en genieten van natuur, weer en elkaar!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13

Bob Popcorn

Plop!

https://www.leboat.nl/

Deze boten lachen we altijd collectief uit als we zelf aan het varen zijn :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:21

Bestla

Kvinne

Bob Popcorn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:03:
https://www.leboat.nl/

Deze boten lachen we altijd collectief uit als we zelf aan het varen zijn :p
Waarom? Ik zie wel eens een ponton van 4 bij 8 meter met een bankstel, schemerlamp en salontafel er op. Buitenboord er achter en gaan. Als je maar plezier hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
Ik vaar al mijn hele leven op allerlei boten tot een meter of 10, zeil en motor.
Mijn tips: Doe zoveel mogelijk ervaring op met een begeleider. Want iedereen kent ze wel: De onervaren schipper van een huurboot die zijn vrouw staat uit te foeteren terwijl ze bijna overboort kiepert door de boegschoef.
Ga ook eens bij Ome Ko op het terras in Muiden zitten. Gewoon om te kijken hoe mensen een sluis invaren, en wat erbij komt kijken. Sturen kan iedereen, met aanleggen wordt het pas interessant. (En met wind nog meer)
Een goede stuurman zorgt dat zijn vrouw geen lijnen hoeft te gooien maar kan leggen. Een goede dekmaat helpt de stuurman uit de brand als hij een foutje maakt.
Nooit een boot naar voren of achteren trekken. Daar heb je een motor voor.
Probeer zoveel mogelijk te varen zonder boegschroef. Als het hard waait is de capaciteit onvoldoende, en moet je het echt met hoofdmotor en roer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

LethalInnocence schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:46:
Onderschat het varen met een (grote) boot niet! Een en ander ligt een beetje aan de route en het weer, maar ik heb al zo vaak mensen met veel te grote huurboten zien hannessen bij een sluis... Mijn schoonvader bezit een 15 m kruiser, en die is ook altijd erg kritisch op die grote polyester windvangers met charter achterop die vervaarlijk dicht richting zijn grondig gepolijste stalen trots afdrijven!
Mijn ouders hebben ook een aardige boot (staal, 14m) maar hij (m'n stiefvader that is) is kapitein geweest en weet hoe hoe hij moet varen, understatement. Vroeger altijd met de boot op vakantie geweest en inderdaad, sluizen waren een ramp in de zomermaanden. Vol mensen die al niet kunnen varen, laat staan in een sluis manoeuvreren om vervolgens nog 's om de zoveel tijd touwen te moeten omknopen op andere bolders.

Tweemaal een aanvaring meegemaakt, beide keren met een polyster boot. Nadeel voor die mensen was dat ze het toch echt aflegden tegen een stuk staal :+ . Ook beide malen in een sluis overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Bestla schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:13:
[...]

Waarom? Ik zie wel eens een ponton van 4 bij 8 meter met een bankstel, schemerlamp en salontafel er op. Buitenboord er achter en gaan. Als je maar plezier hebt.
Oh ja, prachtig. Vind ik ook top hoor! Er is niks mis met de boot ansich, meer met de stuurmanskunsten van de schippers :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 23:02
Al mij hele leven op het water gezeten, hoofd irritatie nummer 1 is mensen met een te grote boot met geen ervaring. Alsjeblieft, neem les, training, orrienteer.
Begin eens met een klein sloepje huren, bootje met buitenboord motor etc.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar bijvoorbeeld in Hank in de Biesbosch zijn kleine bootjes te huur. Dit geeft je al een goede impressie hoe het is om een boot te besturen.
Een boot aanleggen en besturen is iets wat je ook een beetje moet liggen, net als met een aanhangwagen achteruit rijden. Er zijn mensen bij wie dit snel als vanzelf gaat, er zijn mensen die het nooit onder de knie krijgen.

Een boot besturen is niet makkelijk, stroming, wind, roer effect, wiel effect, roer water van andere boten, stroming van sluisdeuren.
Bedenk daarbij dat een boot vastleggen meer vereist dan een anker uitgooien (zelfs dat vraagt kennis, je zal niet de eerste zijn die een anker bij 30m waterdiepte uitgooit met een lijn van 20m), voor tros, spring achtertros.

Aan de andere kant, de pleziervaart is over het algemeen een zeer sociale groep mensen die als je het vraagt zeer bereid zijn om te helpen en je de weg te wijzen.
Je budget van 1000 euro is wel krap, reken voor een 12 meter boot gauw 20 - 25 euro per dag liggeld. Mocht je een goed uitgeruste boot hebben kun je ook gaan wild liggen, dit is in mijn belevenis nog het enige echte vrijheid die je in Nederland hebt, Heerlijk als je ergens in de natuur ligt en snachts alles donker wordt. Op anker liggen midden in een plas is een apparte beleving voor mensen die nog nooit van de watersport hebben mogen proeven.
Let wel op, op dit moment zijn veel jachthavens nog gesloten ivm corona. Wellicht dat binnekort de regelingen versoepelen, maar het zou ook zomaar zo kunnen zijn dat alles de hele zomer dicht blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 09:41
Maasluip schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:29:
...
In een sluis is het wie het eerst komt gaat voorin, maar ook hier weer: beroepsvaart gaat voor.
...
Nog een bijkomende tip. In de sluis de trossen niet losmaken voor de beroepsvaart voor je weg is.

Vroeger bij de zeescouts gezeten. En de groentjes mochten altijd de sluis uitvaren.
Te vroeg lossen betekent steeds dat je tegen de achterdeur van de sluis terechtkomt :-)
Onze motor kon niet op tegen de waterverplaatsing van de beroepsvaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Meester_J schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:26:
Een goede stuurman zorgt dat zijn vrouw geen lijnen hoeft te gooien maar kan leggen.
Een goede stuurman laat zijn vrouw sturen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Lustucru schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:04:
[...]

Een goede stuurman laat zijn vrouw sturen. :+
Op dat moment draagt de schipper zijn taak als stuurman over aan zijn vrouw. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 23:17

makje

Professioneel prutser

Meester_J schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:26:
[...]

ergo de beste stuurman is een stuurvrouw? :+

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
makje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:27:
[...]

ergo de beste stuurman is een stuurvrouw? :+
Of de schipper op dat moment het beste tot zijn recht komt kun je over discussieren. Iedereen weet dat de beste stuurlui (m/v) aan wal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 23:17

makje

Professioneel prutser

[/ontopic]
Als de TS ervoor zorgt dat een beetje weet wat hij doet met die boot dan komt het wel goed op het water. Iedereen kan het als je een beetje oplet en sociaal doet (en niet teveel drinkt, sommige schippers met mooi weer |:( ) dus als het aanleggen dan net ietsjes minder soepel gaat... nou en? het is vakantie en in het geval van op een bootje zitten is het ook een vakantiegevoel als het geen vakantie is maar gewoon een doordeweekse avond met mooi weer en veel gezelligheid!

9800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Meester_J schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:26:
[...]
En dat zouden er meer moeten doen. Tenenkrommend in sluizen hoe lomp manlief manoeuvreert en vrouwlief staat te stunten met de lijnen. Terwijl vrouw achter het roer en man met de lijnen vaak veel logischer is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
Ik kan je zeker aanraden om je vaarbewijs te halen (of in elk geval de theorie eens te bekijken). Nooit maar dan ook nooit spijt van gehad. Hoe vaak je het ziet op het water van die sloepjes die alle regels negeren en echt wel gevaar veroorzaken ("ik pas toch onder de brug door dus dan mag ik gaan" -> NEE niet altijd). Leuk als je achter een (groot) binnenvaartschip zit wat vol in de ankers moet omdat er nog even zo'n pipo vol gas onder de brug door komt.

Maargoed, bedenk ook even wat je wil. Je kan een klein bootje huren en iets van een tent mee nemen. Een "gemiddeld" bootje waar je toch vaak wel om de dag in een jachthaven wil zijn (zijn atm niet open trouwens). Of een maatje groter compleet met douche wasmachine en whatnot :)

Ik zou trouwens niet echt voor een vast pakket oid gaan, de meeste zullen wel een voorbeeld route hebben of zoek even op internet zijn er zat te vinden.

Succes en veel plezier! (o en houd er even rekening mee dat het natuurlijk ook een week kutweer kan zijn daar moet je wel zin in hebben, een "dichte" boot is dan wel heel erg prettig zeker als je ook binnen kan sturen).

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn persoonlijke ervaring.... als je normaal doet en als je je niet zeker voelt gewoon hulp vraagt je dat krijgt. Van iedereen. Blijf voor zover mogelijk weg van de beroepsvaart, alle andere mensen op het water zijn door voor hun plezier en 95% is meer dan bereid je even door die drukke sluis te helpen. Meestal eindigt dat met een drankje aan het einde van de dag.

Ik ben zonder veel ervaring van Belgie naar het zuiden van Frankrijk gevaren en heb alleen maar de aardigste mensen ontmoet. Maar niets doen waar je je niet zeker bij voelt. Gewoon stoppen en als er iemand langs vaart even roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 15:09
Paar jaar terug het zelfde plan gevat met 2 pubers. Was een geweldige week al moet het weer natuurlijk meezitten. Ik verwachte ze uit de hut uit moeten sleuren met hun telefoon maar het tegendeel bleek waar. Vechten om wie er mocht sturen en beide hielpen braaf bij het aanleggen. Wat het gebied betreft is Friesland echt aan te raden. Veel mooie routes die je duidelijk aangegeven op een meegeleverde kaart kunt terug vinden. Ben na veel zoeken bij de Brekken terecht gekomen. Kort mail contact gehad met (bleek later) de eigenaar, zijn advies; kom gewoon eens hierheen. Advies opgevolgd en bij aankomst nam hij rustig de tijd om alles uit te leggen en de boten te laten zien. Hierdoor met een goed gevoel de boot gereserveerd voor een week.

Bij het ophalen van de boot een korte cursus gehad (waar zit alles en hoe werkt het) daarna zijn we een stukje gaan varen. Hierna het aanmeren even geoefend en toen mochten we er op uit. Mooie week gehad, elke dag ergens anders aangemeerd. Zo hier en daar zelfs in het centrum van een plaatsje. Bruggen vragen soms om een 'vrijwillige bijdrage'. Dit mag eigenlijk niet meer, maar wat is nou 2 euro... En iedereen is vriendelijk en staat vaak al klaar om je te helpen als het nodig is. Beste tip die ik kreeg, doe rustig aan. Niet overhaast en als je het niet vertrouwd gewoon overnieuw beginnen (aanleggen en zo).

Prijzen voor overnachten in een dorp/haven met en zonder voorzieningen tussen de 15 en 25 euro per dag. Voor de huur van de boot gaat het vooral om hoe groot en luxe. 1000,- is aan de lage kant en zal je zeker dit seizoen niet ver mee komen. Je bent namelijk niet de enige. Diesel gaat achteraf van je borg af en kwam bij ons op zo'n 150 Euro. De boot die wij hadden was de 'Aegir' van bijna 10 meter welke met 4 personen perfect was, zelfs een avondje met 6 personen op geslapen. Al in al een geweldige ervaring en zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-10 17:51
Blokhutboot.nl

Vorig jaar tripje gedaan, kan het zeker aanbevelen. Maar wij hebben wel beide een vaarbewijs en varen sporadische met een bootje van een kennis van ons.

Wij vonden het wel bijzonder dat je met zn stalen slagschip wat enorm wind gevoelig was, en geen diepgang had aan mocht leggen tussen de polyester cruise schepen in een haven waar stroming stond.
Ik zal niet liegen, dat was soms wel spannend.

En ik kan mij goed voorstellen dat de beroepsvaart helemaal ziek word van ongeschoolde "schippers"

Maar nogmaals, ik kan het aanraden.

@Bob Popcorn Terwijl wij terug varen met onze huurboot naar de verhuurder lachen wij altijd die mensen uit die in hun dure jachthaven, hard aan het werk zijn in hun vakantie, om hun eigen boot te onderhouden.
"Koop een boot, Werk je dood"
Laat gewoon iedereen op zijn manier genieten.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-10 20:02
Bij het afmeren en de sluizen is het soms een comedy show. De laatste was een boot die het bord gemist had dat hij moest aanleggen en wachten. Bleef maar rondvaren en bijna continu met de hekschroef erbij. En wij maar hoofdschuddend toekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

BroederM schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 05:06:
@Bob Popcorn Terwijl wij terug varen met onze huurboot naar de verhuurder lachen wij altijd die mensen uit die in hun dure jachthaven, hard aan het werk zijn in hun vakantie, om hun eigen boot te onderhouden.
De tweede die denkt dat ik het over bezit heb of over status of whatever. Ik heb wel eens achter een Le Boat gevaren (in een 2,5m Zodiacje met 5pk er achter, mind you) en die gebruikte de volledige breedte van de Lek om rechtuit te varen. Ondertussen beroepsvaart in de weg zitten, meerdere close-calls veroorzaken en gewoon algeheel domme dingen doen. Dan kan ik niks anders dan lachen. Het is alsof je iemand die niet eens een brommerrijbewijs heeft ineens een tourbus laat besturen, dat vind ik dom en daar moet ik om lachen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Over Corona:

Aanvullend; in Gorinchem is de sluis dicht (kanaal van Steenenhoek en ook de stad in) voor pleziervaart ivm Corona & ontmoediging. Ik weet niet of dat representatief is voor de rest van NL? Dat zou de bewegingsvrijheid beperken.
Allicht dat je wel met de beroepsvaart mee de sluis in mag/ kan piepen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:22
BroederM schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 05:06:
Blokhutboot.nl

Vorig jaar tripje gedaan, kan het zeker aanbevelen. Maar wij hebben wel beide een vaarbewijs en varen sporadische met een bootje van een kennis van ons.

Wij vonden het wel bijzonder dat je met zn stalen slagschip wat enorm wind gevoelig was, en geen diepgang had aan mocht leggen tussen de polyester cruise schepen in een haven waar stroming stond.
Ik zal niet liegen, dat was soms wel spannend.

En ik kan mij goed voorstellen dat de beroepsvaart helemaal ziek word van ongeschoolde "schippers"

Maar nogmaals, ik kan het aanraden.

bedankt voor de tip lijkt me wel geinig om dit jaar in een blokhut op het water te gaan zitten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Beste wat je kunt doen is eerst bedenken in welke regio je zou willen gaan varen. Nederland is groot als je op het water zit, vergis je daar niet in! Ook is niet elk water even geschikt voor een beginnende schipper. Even als voorbeeld, de afstand tussen Amsterdam en Groningen is zo'n 175km via de snelste (of in ieder geval een snelle) route. Wil je niet al te lange dagen varen, dan ben je al snel 3 dagen onderweg (rekening houdende met sluizen en enkele bruggen is het zo'n 20 uur varen). Daarbij zou je het IJsselmeer moeten oversteken, wat eigenlijk alleen te doen is bij goed weer (zeker als je onervaren bent). Je hebt het over rivieren, zeker leuk, maar ook daar is het afhankelijk van welke rivieren je wilt doen. Zonder ervaring zou ik je sowieso de Waal en Gelderse IJssel afraden (hooguit de benedenloop van de laatste tussen Zwolle en het Ketelmeer uitgezonderd).

Als je een boot huurt, kijk dan uit naar een boot dat niet snel verwaaid. Dus geen Leboat, blokhutten en weet ik veel wat nog meer. Die "schepen" zijn leuk zolang er geen zuchtje wind staat, maar zijn totaal onhandelbaar bij normaal Hollands weer. Ik heb te vaak gelachen wanneer er weer eentje bij een brug of sluis wanhopig probeerde koers te houden zonder de brug/sluis/remmingswerk te schampen of ronduit aan te varen. Meestal mislukte dat.

Wat heel belangrijk is, raak niet in paniek als iets niet helemaal gaat zoals jij wilt. Ik heb schippers gezien die dusdanig in paniek raakten, dat ze alleen nog maar volle kracht vooruit en volle kracht achteruit gingen om te proberen af te meren in een haven. Dat leidt alleen maar tot ongelukken (wat soms ook gebeurde, of de schipper gaf het op en ging terug naar de verhuurder). Neem je tijd, je vaart met een schip van minstens enkele tonnen tot ruim over de 10 ton aan gewicht. Je stopt niet zo maar even, dus wil je ergens afmeren, ga rustig naar die plek toe. Heb je hulp nodig, vraag het gerust aan een andere schipper die er al ligt, maar je hebt ook kans dat iemand je uit eigen beweging komt helpen.

Huur ook niet meteen de grootste boot die er te vinden is, probeer rond de 10 meter te gaan zitten. Dat heeft meerdere voordelen: het schip is beter te overzien (heel handig bij afmeren, maar ook in sluizen), maar het is ook makkelijker om ergens een ligplaats te vinden. Wil je in de regio Zuid/Noord-Holland varen, heb je bijvoorbeeld PA vd Laan, in september kan je daar 9,5 meter schepen vinden voor 1100 euro voor 9 dagen. Dat is bij mijn weten redelijk goedkoop, al zijn er misschien wel betere deals te vinden. Uiteindelijk heb ik nog nooit een boot gehuurd, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Zelf vaar al (mee) sinds geboorte en heb ruim 20 jaar ervaring met een eigen boot, waarvan de laatste 7 jaar een 10 meter stalen motorboot. Gevaren heb ik in een groot deel van Nederland, alleen Zeeland niet. Dus als je een vaargebied in gedachten hebt, laat het gerust weten, wellicht heb ik dan nog wel tips voor je om naartoe te varen. En heb ik die niet, zijn er meer Tweakers hier die het nodige weten van de verschillende regio's :)

En om even een idee te geven van een route:
Vertrek donderdag vanuit verhuurder in Woubrugge naar Leiden
Vrijdag vaar je via Leidschendam en Delft naar Rotterdam
Zaterdag ga je via de Rotte, Ringvaart Zuidplaspolder en de getijderivier Hollandse IJssel naar Gouda
Zondag verder via de gekanaliseerde Hollandse IJssel op, lig bij plaatsen zoals Oudewater, Montfoort, IJsselstein.
Maandag verder naar Utrecht, vaar door de Oude Gracht
Dinsdag pak je de Vecht naar Weesp
Woensdag door Amsterdam naar Haarlem, uitdagend via het Noordzeekanaal!
Donderdag naar de Kagerplassen (of bijvoorbeeld Leiden als dat daar de eerste dag goed bevallen is)
Vrijdagochtend weer terug naar Woubrugge

Dit soort routes plannen doe ik regelmatig, gewoon als een stukje voorpret, al is het nooit zeker of die route dan exact gevolgd gaat worden. Met een boot ben je redelijk flexibel, dus soms stop je wat eerder, vaar je juist nog even verder door of pakt gewoon een totaal ander water ergens anders heen. Vaak zijn er ligplaatsen zat te vinden (buiten hoogseizoen in elk geval), reserveren voor jachthavens is niet nodig (doe ik alleen als ik ergens voor langere tijd wil liggen), dus je hoeft alleen rekening te houden met de bedieningstijden van bruggen en sluizen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
yodeluxe schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:13:
Beste wat je kunt doen is eerst bedenken in welke regio je zou willen gaan varen. Nederland is groot als je op het water zit, vergis je daar niet in! Ook is niet elk water even geschikt voor een beginnende schipper. Even als voorbeeld, de afstand tussen Amsterdam en Groningen is zo'n 175km via de snelste (of in ieder geval een snelle) route. Wil je niet al te lange dagen varen, dan ben je al snel 3 dagen onderweg (rekening houdende met sluizen en enkele bruggen is het zo'n 20 uur varen). Daarbij zou je het IJsselmeer moeten oversteken, wat eigenlijk alleen te doen is bij goed weer (zeker als je onervaren bent). Je hebt het over rivieren, zeker leuk, maar ook daar is het afhankelijk van welke rivieren je wilt doen. Zonder ervaring zou ik je sowieso de Waal en Gelderse IJssel afraden (hooguit de benedenloop van de laatste tussen Zwolle en het Ketelmeer uitgezonderd).

Als je een boot huurt, kijk dan uit naar een boot dat niet snel verwaaid. Dus geen Leboat, blokhutten en weet ik veel wat nog meer. Die "schepen" zijn leuk zolang er geen zuchtje wind staat, maar zijn totaal onhandelbaar bij normaal Hollands weer. Ik heb te vaak gelachen wanneer er weer eentje bij een brug of sluis wanhopig probeerde koers te houden zonder de brug/sluis/remmingswerk te schampen of ronduit aan te varen. Meestal mislukte dat.

Wat heel belangrijk is, raak niet in paniek als iets niet helemaal gaat zoals jij wilt. Ik heb schippers gezien die dusdanig in paniek raakten, dat ze alleen nog maar volle kracht vooruit en volle kracht achteruit gingen om te proberen af te meren in een haven. Dat leidt alleen maar tot ongelukken (wat soms ook gebeurde, of de schipper gaf het op en ging terug naar de verhuurder). Neem je tijd, je vaart met een schip van minstens enkele tonnen tot ruim over de 10 ton aan gewicht. Je stopt niet zo maar even, dus wil je ergens afmeren, ga rustig naar die plek toe. Heb je hulp nodig, vraag het gerust aan een andere schipper die er al ligt, maar je hebt ook kans dat iemand je uit eigen beweging komt helpen.

Huur ook niet meteen de grootste boot die er te vinden is, probeer rond de 10 meter te gaan zitten. Dat heeft meerdere voordelen: het schip is beter te overzien (heel handig bij afmeren, maar ook in sluizen), maar het is ook makkelijker om ergens een ligplaats te vinden. Wil je in de regio Zuid/Noord-Holland varen, heb je bijvoorbeeld PA vd Laan, in september kan je daar 9,5 meter schepen vinden voor 1100 euro voor 9 dagen. Dat is bij mijn weten redelijk goedkoop, al zijn er misschien wel betere deals te vinden. Uiteindelijk heb ik nog nooit een boot gehuurd, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Zelf vaar al (mee) sinds geboorte en heb ruim 20 jaar ervaring met een eigen boot, waarvan de laatste 7 jaar een 10 meter stalen motorboot. Gevaren heb ik in een groot deel van Nederland, alleen Zeeland niet. Dus als je een vaargebied in gedachten hebt, laat het gerust weten, wellicht heb ik dan nog wel tips voor je om naartoe te varen. En heb ik die niet, zijn er meer Tweakers hier die het nodige weten van de verschillende regio's :)

En om even een idee te geven van een route:
Vertrek donderdag vanuit verhuurder in Woubrugge naar Leiden
Vrijdag vaar je via Leidschendam en Delft naar Rotterdam
Zaterdag ga je via de Rotte, Ringvaart Zuidplaspolder en de getijderivier Hollandse IJssel naar Gouda
Zondag verder via de gekanaliseerde Hollandse IJssel op, lig bij plaatsen zoals Oudewater, Montfoort, IJsselstein.
Maandag verder naar Utrecht, vaar door de Oude Gracht
Dinsdag pak je de Vecht naar Weesp
Woensdag door Amsterdam naar Haarlem, uitdagend via het Noordzeekanaal!
Donderdag naar de Kagerplassen (of bijvoorbeeld Leiden als dat daar de eerste dag goed bevallen is)
Vrijdagochtend weer terug naar Woubrugge

Dit soort routes plannen doe ik regelmatig, gewoon als een stukje voorpret, al is het nooit zeker of die route dan exact gevolgd gaat worden. Met een boot ben je redelijk flexibel, dus soms stop je wat eerder, vaar je juist nog even verder door of pakt gewoon een totaal ander water ergens anders heen. Vaak zijn er ligplaatsen zat te vinden (buiten hoogseizoen in elk geval), reserveren voor jachthavens is niet nodig (doe ik alleen als ik ergens voor langere tijd wil liggen), dus je hoeft alleen rekening te houden met de bedieningstijden van bruggen en sluizen.
Goeie tips! Kleine aanvulling, ik zou gewoon diverse plekken aan doen binnen het IJsselmeer. Dat is echt wel prima te doen hoor. Ik denk zelfs veiliger dan sommige andere binnenwateren waar grote scheepvaart doorheen vaart op kleine afstand en je hebt geen gedoe met sluizen, hevige golfslag van langsvarende grote boten etc. En gewoon een beetje de dagelijkse weerberichten goed in de gaten houden en koop wat goeie waterkaarten, maar die zullen meestal wel in huurboten aanwezig zijn. En op al die huurboten kun je op gps varen, dus verdwalen op het IJsselmeer zul je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

CyberMania schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:16:
[...]
Goeie tips! Kleine aanvulling, ik zou gewoon diverse plekken aan doen binnen het IJsselmeer. Dat is echt wel prima te doen hoor.
Ik zou nooit een absolute beginneling het IJsselmeer op sturen. Met wat vaarervaring op zak is het idd niet al te moeilijk (ook al vergissen zich daar nog steeds wat mensen in, er zijn mensen die de benaming 'meer' verkeerd vinden) . Van de zomer nog wat bootjes in de problemen zien komen omdat een voorspelde dikke 4m et mooi helder weer, toch een 6 werd. Vooral motorbootjes hebben last van de korte golfslag die het IJsselmeer kenmerkt bij wat meer wind.

Dan nog de ondieptes bij het Vrouwezand, Enkhuizerzand en bij Den Oever. Daar moet de KNRM jaarlijks nog mensen af plukken. Ze zijn dan wel prima betond maar een beginnend bestuurder mist ook de helft van de verkeersborden in zijn eerste rijlessen.

Bovendien is een oversteekje over IJsselmeer best saai als motorboot. Motorboten zie je niet voor niks een stuk minder op het IJsselmeer. Friesland, Vecht, Loosdrecht, Vinkeveense plassen: allemaal prachtig en lijkt mij een veel beter én leuker plan als eerste vaartocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Wuursj schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Ik zou nooit een absolute beginneling het IJsselmeer op sturen. Met wat vaarervaring op zak is het idd niet al te moeilijk (ook al vergissen zich daar nog steeds wat mensen in, er zijn mensen die de benaming 'meer' verkeerd vinden) . Van de zomer nog wat bootjes in de problemen zien komen omdat een voorspelde dikke 4m et mooi helder weer, toch een 6 werd. Vooral motorbootjes hebben last van de korte golfslag die het IJsselmeer kenmerkt bij wat meer wind.

Dan nog de ondieptes bij het Vrouwezand, Enkhuizerzand en bij Den Oever. Daar moet de KNRM jaarlijks nog mensen af plukken. Ze zijn dan wel prima betond maar een beginnend bestuurder mist ook de helft van de verkeersborden in zijn eerste rijlessen.

Bovendien is een oversteekje over IJsselmeer best saai als motorboot. Motorboten zie je niet voor niks een stuk minder op het IJsselmeer. Friesland, Vecht, Loosdrecht, Vinkeveense plassen: allemaal prachtig en lijkt mij een veel beter én leuker plan als eerste vaartocht.
Ok helder. Ik heb alleen ervaring met zeilen over het IJsselmeer in een gehuurde kajuitzeilboot. Toen ook nog niet super veel ervaring, maar met basic zeilkennis op meren en waterkaarten voor de (on)diepte, vond ik het prima te doen. Maar idd voor motorboten wsl. veel te saai (niet aangedacht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

CyberMania schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Ok helder. Ik heb alleen ervaring met zeilen over het IJsselmeer in een gehuurde kajuitzeilboot. Toen ook nog niet super veel ervaring, maar met basic zeilkennis op meren en waterkaarten voor de (on)diepte, vond ik het prima te doen. Maar idd voor motorboten wsl. veel te saai (niet aangedacht).
Ja precies. Die basic zeilkennis en daarmee ook het begrijpen van waterkaarten is nou net wat jij wel al had maar de absolute beginneling ontbeert. Nu is het allemaal niet heel moeilijk maar alles tegelijk is wel wat veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
CyberMania schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Dat is juist wat er zo verraderlijk is aan het IJsselmeer. Het ene moment is het prachtig weer, een half uur later kan het er behoorlijk spoken. En dat terwijl de weersvoorspelling diezelfde ochtend ook nog prachtig weer aan gaf. Ik steek bijna elk jaar het IJsselmeer wel over en elke keer is het weer afwachten hoe het gaat. Zelf heb ik dus ook te maken gehad met plotseling omslaand weer en dan had ik al mijn ervaring nodig om daaruit te komen. Zo is het dus gebeurd dat ik om die reden een totaal andere richting uit moest gaan dan de bedoeling.

Voorbeeld: ik voer van Lelystad met bestemming Edam, weersvoorpelling was goed, wind was goed en uit de goede richting. Tijdens de overtocht begon onverwacht de wind te draaien en toe te nemen naar 6bft. Door de toenemende golfslag moest ik steeds meer de koers verleggen. Uiteindelijk kwam ik uit in de buurt van Wijdenes, waar het hogerwal was. Dus toen maar naar Hoorn gevaren. Iemand zonder ervaring had misschien wel doorgevaren naar Edam, netjes de GPS volgende, maar een niet al te stabiel huurschip zou niet met die rollers om kunnen gaan, laat staan de bemanning.

Maar zo heb ik ook wel eens een oversteek moeten afblazen doordat een voorspelling van een week prachtig weer omsloeg naar een week slecht weer met veel wind. Dan kan een oversteek van 6 uur ineens veranderen in een dagenlange tocht via kanalen en de Randmeren.

Vergeet trouwens de waterplanten niet. Op het Markermeer hebben die al voor vele vastlopers gezorgd, zowel voor zeilers die met hun kiel vast komen te zitten, als motorboten waar de waterplanten de schroef blokkeren. Zelf ook al een paar keer mee te maken gehad, dan moet je ook weten wat je moet doen. De laatste keer merkte ik het doordat de snelheid begon terug te lopen. Gelukkig had ik de GPS aan staan (doet dienst als log), want je ziet midden op zo'n meer niet dat je langzamer vaart tot het te laat is. Toen de snelheid met 2km/u was teruggelopen, was ik nog op tijd door een klap achteruit te geven om de waterplanten uit de schroef te krijgen. Had ik langer doorgevaren, had ik een sleep nodig gehad.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 13:12
Echter heb bijzonder weinig ervaring met het rondvaren en zou het liefste een pakketreis van 7-10 dagen willen boeken. Dat zaken al bekend zijn zoals de route, vaarschema, plekken om te overnachten, tips voor leuke uitjes, etc.
Na een uurtje intensief googelen heb ik dat niet echt kunnen vinden. Er is genoeg aanbod in bootverhuur, maar niet echt een aanbieder die "varen zonder zorgen" op zijn site heeft staan.
out of the box: misschien kan je het regelen/uitzoeken tegen betaling laten doen? Kies een gebied dat je leuk lijkt en kijk of zeilverenigingen / waterscouts oid zitten. Stuur ze een mail en misschien wil een jeugdlid voor €50 een leuk plannetje voor je bedenken?

Verder is de waddenzee natuurlijk het mooiste vaargebied van Nederland maar misschien niet heel geschikt voor een 1e keer.

Mocht het niet lukken om het allemaal rond te krijgen dit jaar dan kan je ook evt gaan eilandhoppen om te kijken of het de pubers een beetje bevalt https://eilandhopper.nl/nl/ moeten de corona regels wel eerst versoepeld worden maar het is nog lang geen juli...

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 01-05-2020 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 23:02
yodeluxe schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:13:
Zonder ervaring zou ik je sowieso de Waal en Gelderse IJssel afraden (hooguit de benedenloop van de laatste tussen Zwolle en het Ketelmeer uitgezonderd).
Voeg daar aan toe: de Waddenzee, Oosterschelde, en Amsterdam-Rijn kanaal.
De Friese meren is inderdaad een mooi gebied om een weekje te vertoeven. Als je meer het zuiden wil is de Grevelingen echt een topper. (al lees ik regelmatig andere verhalen tegenwoordig ivm koude lagen en veel dode vissen enzo. Het is alweer 16 jaar geleden dat ik daar geweest ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 00:45
(even een reactie op een wat ouder topic)

Afgelopen weekend toevallig met vrienden hier ook over gesproken. Je kunt het ook nog 'kleiner' houden; Een vaarvakantie op Loosdrecht, Vinkeveen, de Vecht, Spiegelplas in Nederhorst den Berg, Muiden en evt. de randmeren.

Met een eigen boot (dan moet je hem wel omvaren of hij moet er al liggen) of een gehuurde boot (van een particulier via een deelplatform of bootenverhuurbedrijf, prijzen variëren van 50,- voor een Polyvalk tot 450,- voor een dure sloep per dag)

Mocht je op de boot willen overnachten dan kan dat in tal van havens op gemeente plekken (bijv. langs de vecht), soms moet je per overnachting betalen (max 10,- en wat toeristenbelasting), soms niets.

PS. De Vecht leent zich niet voor een zeilboot, tenzij je een motortje hebt. Afstanden zijn goed te doen, omgeving leuk, maar mooi weer is natuurlijk alles!

...don't know what should be here...

Pagina: 1