Ik werk sinds een paar maanden bij een nieuwe werkgever. Nu krijg ik mijn eerste loonstrookje en zie dat er 10,2% van mn brutoloon extra wordt ingehouden door het ouderdomspensioen wat ik moet gaan opbouwen. Dit was bij mijn vorige werkgever nooit zo. Is dit normaal en kan ik dit op een andere manier regelen of niet opbouwen? Nu gaat er dus 2xx euro + loonbelasting van mn bruto loon af waardoor ik onder de streep met een lager salaris bij mn vorige werkgever minder verdien dan voorheen. Hoor graag jullie visie en/of reacties.
Je houd onder de streep minder over om te besteden, maar bouwt wel pensioen op in tegenstelling tot bij je vorige werkgever. Wat wil je liever, nu meer uitgeven en later geen pensioen ontvangen of wil je later ook nog wat te besteden hebben?
time is infinite, but each week is ten hours short..
Wat deed je eerst voor je pensioen inleg? Tenzij je pensioenfonds een brakke dekkingsgraad heeft maakt het niet bijzonder veel uit of je nu zelf iets regelt met je jaarruimte of dat het rechtstreeks via een pensioenfonds gaat.
Tenzij je vorige werkgever alle pensioenafdracht direct deed, ja dan ben je erop achteruit gegaan, weinig aan te veranderen. Of als je eerst simpelweg geen pensioen opbouwde, dan ben je nu erop vooruit gegaan: Ja wel minder netto loon nu, maar je bouwt een pensioen op.
Tenzij je vorige werkgever alle pensioenafdracht direct deed, ja dan ben je erop achteruit gegaan, weinig aan te veranderen. Of als je eerst simpelweg geen pensioen opbouwde, dan ben je nu erop vooruit gegaan: Ja wel minder netto loon nu, maar je bouwt een pensioen op.
Kijk even op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl om te zien wat je daar opgebouwd hebt. Grote kans dat ook een vorige werkgever daar al een potje opgebouwd heeft.
Het is zeker niet ongebruikelijk dat je een deel van je pensioenopbouw zelf betaald. Dit is vastgelegd in je arbeidsovereenkomst. Afhankelijk van je werkgever is dat zelfs vastgelegd in de CAO. Ergens heb je zelf niet goed opgelet ben ik bang.
Dat denk ik nu ook ja. Dat ik dat vergeten ben mee te nemen in de onderhandelingen.PolarBear schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:22:
Het is zeker niet ongebruikelijk dat je een deel van je pensioenopbouw zelf betaald. Dit is vastgelegd in je arbeidsovereenkomst. Afhankelijk van je werkgever is dat zelfs vastgelegd in de CAO. Ergens heb je zelf niet goed opgelet ben ik bang.
In de metaal/elektro word ca de helft van de pensioenpremie opgebracht door de werknemer.
Of je per saldo beter/slechter af bent dan de vorige werkgever hangt af van de pensioenregeling bij de oude werkgever. Als die totaal geen pensioen aanbood dan ben je technisch gezien alsnog beter af. (Even los van allerlei factoren zoals leeftijd.) Pensioen is uiteindelijk uitgesteld loon en heeft dus waarde.
Had je bij de vorige werkgever een mooie pensioenopbouw met alle premie door de werkgever betaald dan is het wel enigszins jammer.
Of je per saldo beter/slechter af bent dan de vorige werkgever hangt af van de pensioenregeling bij de oude werkgever. Als die totaal geen pensioen aanbood dan ben je technisch gezien alsnog beter af. (Even los van allerlei factoren zoals leeftijd.) Pensioen is uiteindelijk uitgesteld loon en heeft dus waarde.
Had je bij de vorige werkgever een mooie pensioenopbouw met alle premie door de werkgever betaald dan is het wel enigszins jammer.
[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 29-04-2020 16:36 ]
Als er 2xx van je bruto loon af gaat, betaal je dus minder loonbelasting en gaat er maar 1xx van je netto loon af.
Er gaat dus geen 2xx + loonbelasting van de 2xx van je brutoloon af, aangezien je over die pensioen inleg ook geen belasting betaald (nu)
Er gaat dus geen 2xx + loonbelasting van de 2xx van je brutoloon af, aangezien je over die pensioen inleg ook geen belasting betaald (nu)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Pagina: 1