Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD uitschakelen in Windown 10.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wouzke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 13:45
Goeiedag,

ik vraag mezelf af of ik mijn HDD manueel kan uitschakelen in Windows 10.
Waarom? Omdat deze uitsluitend gebruikt wordt voor backups, en ik het veiliger vind dat deze offline blijft wanneer het niet nodig is om gebruikt te worden, zodoende spint deze ook niet constant op wat slijtage en een permanent achtergrond geluid produceerd.

Het veiligst/simpelst zou zijn gewoon de power uit te trekken, maar dan moet de kast toch weer iets te vaak open gedaan worden.

Het gaat om een standaard 2TB Sata3 HDD van Western Digital, geconnecteerd op een X370 ASRock Killer bord.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Win10 energy management ingesteld dat deze na 1min uit valt.
- Indexing uit gezet op deze schijf.
- Er is absoluut géén programma geïnstalleerd op deze schijf.

Toch is deze schijf bijna continu aan het draaien.

Zijn hier handige tools voor bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Groetjes, Wouter.

Beste antwoord (via wouzke op 01-05-2020 12:35)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:07
Je kunt in schijfbeheer de schijf op offline zetten.
Dan gaat hij meestel vrij vlot uit.

Maar als je software hebt die op de achtergrond smart data blijft opvragen dan gaat hij ook telkens weer aan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:07

Maar als je software hebt die op de achtergrond smart data blijft opvragen dan gaat hij ook telkens weer aan.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Als het voor je backup is zou ik juist een externe schijf pakken.
Mocht, zoals hier boven genoemd, de schijf aangaan én je een virus o.i.d. hebben, zou het zonde zijn als je al je data kwijt bent.

Als je nu 1 of 2 externe schijven pakt, kun je deze mooi om en om gebruiken voor backups te maken en eventueel ook op een andere locatie neer leggen dan naast (of in) de PC.

Je zult de eerste niet zijn die zijn data kwijt raakt en dan vervolgens roept dat de bestanden "oh zo belangrijk" zijn maar geen (correcte) backup hebt.

PV Output

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:18
Schijf via USB-behuizing aansluiten (of een nieuwe grotere kopen O-) )? Intern gaat lastig worden om uit te schakelen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wouzke schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:50:
Goeiedag,

ik vraag mezelf af of ik mijn HDD manueel kan uitschakelen in Windows 10.
Waarom? Omdat deze uitsluitend gebruikt wordt voor backups, en ik het veiliger vind dat deze offline blijft wanneer het niet nodig is om gebruikt te worden, zodoende spint deze ook niet constant op wat slijtage en een permanent achtergrond geluid produceerd.

Het veiligst/simpelst zou zijn gewoon de power uit te trekken, maar dan moet de kast toch weer iets te vaak open gedaan worden.

Het gaat om een standaard 2TB Sata3 HDD van Western Digital, geconnecteerd op een X370 ASRock Killer bord.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Win10 energy management ingesteld dat deze na 1min uit valt.
- Indexing uit gezet op deze schijf.
- Er is absoluut géén programma geïnstalleerd op deze schijf.

Toch is deze schijf bijna continu aan het draaien.

Zijn hier handige tools voor bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Groetjes, Wouter.
Er zijn frames om SATA disks hot swappable te maken. Even Eject in Windows en dan gewoon de disk eruit trekken.

• wouzke
Ik heb ook een externe HDD wat mijn veilige back-up is, maar moet toegeven dat deze niet wekelijks (of maandelijks) geüpdate wordt.

Als je de schijf offline haalt, behoud deze dan al zijn partities en dergelijke?

• wouzke
Ivm die SMART, misschien is het SpeedFan die de schijf telkens wakker maakt, dat programma draait continu en ik herinner me daar een tabje "SMART"...

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wouzke schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:58:

Als je de schijf offline haalt, behoud deze dan al zijn partities en dergelijke?
Ja

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:57

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

schijfletter verwijderen. Ben tot nu toe geen enkel virus tegen gekomen die schijfletters activeert om vervolgens je backup je vernaggelen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Luchtbakker schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:07:
schijfletter verwijderen. Ben tot nu toe geen enkel virus tegen gekomen die schijfletters activeert om vervolgens je backup je vernaggelen.
Dan heb je geluk gehad. Volgens mij zijn er wel virussen die gewoon de partitietabel overschrijven.

Daarnaast: Een virus is niet de enige reden om een backup te willen.

[ Voor 9% gewijzigd door downtime op 29-04-2020 21:24 ]

• Saiboth
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Zelf heb ik een soortgelijke setup voor mijn "rolling backup" waar ik de schijf gewoon steeds mount/unmount met een batchscript. Dit helpt inderdaad niet bij een virus of ransomware, maar is wel handig als je anders toch geen backups maakt.

Hiervoor gebruik ik het mountvol commando, zie hier een voorbeeld https://superuser.com/que...nder-windows-the-unix-way

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Backups maken op een permanent verbonden device (bijvoorbeeld een aangesloten in/externe harddisk) levert per definitie geen betrouwbaar resultaat op (denk aan virussen, ransomwareversleuteling).

Het enig juiste advies i.r.t. backup/restore kan zijn om backups te maken op een extern, normaliter niet geconnect device wat op een veilige plek wordt bewaard (dat is per definitie niet in de onmiddellijke nabijheid van de computer).

• wouzke
jeroen3 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:51:

Ik ga deze manier eeerst testen, voor mij geeft deze voldoende flexibiliteit voor wat ik verwacht.
Heb in schijfbeheer nog niet meteen het juiste commando gevonden, maar daar kom ik nog wel achter.

Ik ben er al jaren aan het denken dat ik zou moeten leren om een batch-bestand te maken, mischien dat dit wel de moment is om er hiervoor één te leren schrijven. Dan heb ik nog het gemak erbij ook.

Bedankt voor alle antwoorden en tips!
Pagina: 1