Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:35
Sinds gisteren heb ik een nieuwe router (Asus ax88u) aangesloten op mijn Ziggo modem, welke in bridge mode staat. Alles is vlekkeloos verlopen en al mijn (smart) apparaten zitten inmiddels op de router. Vooropgesteld: ik weet e.e.a. van netwerken, maar ben geen prof en doe er beroepsmatig ook niets mee. De meeste Tweakers hier hebben er dan ook meer kaas van gegeten dan ik ;)

Situatie
Mijn PC boven is bekabeld aangesloten. De router staat in de meterkast en hierop zitten 8 LAN-kabels aangesloten, enkele gaan naar boven (cat 5e, aansluitpunten in de muur). Op onze slaapkamer zit zo'n aansluitpunt met twee LAN punten, waarop ik een cat6 kabel heb aangesloten van een meter of 10. Deze is doorgetrokken langs de plinten naar een kamer ernaast waar dus de PC staat. Niet ideaal vanwege de lange afstand van beide kabels, maar met mijn vorige router haalde ik een downloadsnelheid waarmee ik kon leven (minimaal boven 100mb/s). Helaas haal ik nu slechts 40-50 mb/s wanneer ik een simpele speedtest.net draai. Het vreemde is dat wanneer ik NordVPN aan zet, ik 90-100 mb/s haal. Alle drivers van de router en netwerkkaart zijn up to date. Kabels zijn ook goed aangesloten.

Probleem
Lage internetsnelheid bekabeld. Lager dan met mijn vorige router en lager dan wanneer ik een VPN gebruik. Mijn netwerkadapter beschikt niet over WiFi.

Vraag
Wat kan ik checken en doen om (hopelijk) de internetsnelheid te verbeteren? De lagere snelheid haal ik dus pas sinds gisteren na het vervangen van de router. Alleen gisteren en vandaag heb ik enkele speedtests gedraaid. En hoe kan het zijn dat ik middels een VPN een hoger snelheid haal (x2)?

_/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
kan je wat meer info geven over je netwerk topografie? Wat voor subnetten etc gebruik je, welke DNS, etc? Zit je alleen op ipv4? Waar je milibit/s schrijft, bedoel je neem ik aan megabit/s en met LAN kabels bedoel je neem ik aan UTP? Kan je op je PC eens kijken of de netwerkkaart in 100 Mbps of in Gbps staat? eventueel ook even de duplex settings checken. Oh ja, wat voor Internetverbinding heb je precies? En vanaf waar naar waar zet je de VPN verbinding op? Doe je dat vanaf je PC, of vanaf je router? Kan je trouwens ook even checken of de verbinding tussen je router en je modem wel op Gbit snelheid draait?

Heb je, buiten speedtest.net, andere problemen qua snelheid? het probleem hoeft niet in jouw netwerk te liggen namelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door borft op 29-04-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt het over een aansluitpunt met 2 lanpunten hebben deze ieder een eigen kabel?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat kan ik checken en doen om (hopelijk) de internetsnelheid te verbeteren? De lagere snelheid haal ik dus pas sinds gisteren na het vervangen van de router. Alleen gisteren en vandaag heb ik enkele speedtests gedraaid. En hoe kan het zijn dat ik middels een VPN een hoger snelheid haal (x2)?
Om te beginnen: de E2E snelheid van je verbinding kan nooit lager zijn dan van een enkele toepassing erop. Als je dus 90-100Mbps (let inderdaad op hoofdletters!) haalt over de VPN, is je verbinding nooit trager dan dat.

@borft noemt al de belangrijkste zaken om te checken. Komt daar niets uit, kijk ook even naar:
- "speedtest.net" is geen server maar een portal die naar verschillende servers linkt. Kom je met VPN cq rechtstreeks uit bij dezelfde server? Probeer ook eens via Ziggo's eigen speedtestserver (die zelfde software draait als Speedtest.net)
- heeft die router QoS features? Probeer die eens uit te zetten...
- heb je een laptop of iets anders dat je voor een 2nd opinion kunt inzetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:57

lier

MikroTik nerd

Als je snelheid meet, gebruik dan bij voorkeur iPerf (tussen twee machines, beide via kabel aangesloten). Met behulp hiervan kan je in ieder geval je interne bekabeling uitsluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
borft schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:55:
kan je wat meer info geven over je netwerk topografie? Wat voor subnetten etc gebruik je, welke DNS, etc? Zit je alleen op ipv4?
Ik denk ipv4 ja. In de Asus web omgeving staat ipv6 nog op 'uitschakelen'. Heb bewust ook niet veel gespeeld met allerlei instellingen tot dusver. Alles staat dus nog op 'standaard'.
Waar je milibit/s schrijft, bedoel je neem ik aan megabit/s en met LAN kabels bedoel je neem ik aan UTP?
Correct
Kan je op je PC eens kijken of de netwerkkaart in 100 Mbps of in Gbps staat? eventueel ook even de duplex settings checken.
Vreemd, ik ging er echt van uit dat ik 1Gbps kon halen (bekabeld) maar hij geeft aan 100Mbps. Kabels zijn cat5e en cat6.
Oh ja, wat voor Internetverbinding heb je precies? En vanaf waar naar waar zet je de VPN verbinding op? Doe je dat vanaf je PC, of vanaf je router? Kan je trouwens ook even checken of de verbinding tussen je router en je modem wel op Gbit snelheid draait?
Ziggo, middelste pakket, 250Mbps download. VPN niet via router maar via PC. Hoe check ik snelheid tussen router en modem? In de Asus omgeving?
Heb je, buiten speedtest.net, andere problemen qua snelheid? het probleem hoeft niet in jouw netwerk te liggen namelijk.
Dat dacht ik zelf ook, heb een aantal servers geprobeerd gisteren en vandaag via verschillende speedtests. Ook al zou ik dus slechts 100Mbps max kunnen halen, ik haal de helft.
Frogmen schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:00:
Je hebt het over een aansluitpunt met 2 lanpunten hebben deze ieder een eigen kabel?
Klopt, kabel die naar de PC loopt ook al in het andere LAN punt geprikt, zelfde resultaat.
dion_b schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:03:
[...]

Om te beginnen: de E2E snelheid van je verbinding kan nooit lager zijn dan van een enkele toepassing erop. Als je dus 90-100Mbps (let inderdaad op hoofdletters!) haalt over de VPN, is je verbinding nooit trager dan dat.
Daar ging ik ook van uit, vandaar dat ik het ook vreemd vond dat ik zonder VPN slechts de helft haal.
Ga ik beide even checken, thanks.

[ Voor 22% gewijzigd door remzor op 29-04-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Nu online
remzor schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:07:

Vreemd, ik ging er echt van uit dat ik 1Gbps kon halen (bekabeld) maar hij geeft aan 100Mbps. Kabels zijn cat5e en cat6.
Als je hardware 1Gbps kan, en je kabels ook, maar de auto-negotiation faalt, dan ligt het 99% zeker aan de kabels. Hij valt dan terug op een lagere snelheid, want dan heb je maar 2 ader paren nodig ipv4. Dat gezegd hebbende, is er alsnog een vrij grote kans op storing op de lijn, waardoor je nog minder haalt.

Ik zou beginnen met testen met een andere kabel. De lengte lijkt me het probleem niet (tot 100M moet het goedgaan). Lijkt me eerder een draadbreuk, of een rj45 stekker die er niet goed (meer) aanzit.

Probeer het eens met een andere, korte kabel, direct aan de router. En zoals al eerder geopperd, speedtest.net is ook niet heilig, want je test dus je eigen netwerk, je internetverbinding, het netwerk van ziggo, het netwerk van de provider van speedtest.net, en alle netwerken daartussen. Als een van de componenten een bottleneck geeft, dan zal je een lagere snelheid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
dion_b schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:03:

QoS uitschakelen heeft geen effect en met een laptop ook slechts +- 50Mbps.
borft schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:10:

Als je hardware 1Gbps kan, en je kabels ook, maar de auto-negotiation faalt, dan ligt het 99% zeker aan de kabels. Hij valt dan terug op een lagere snelheid, want dan heb je maar 2 ader paren nodig ipv4. Dat gezegd hebbende, is er alsnog een vrij grote kans op storing op de lijn, waardoor je nog minder haalt.

Ik zou beginnen met testen met een andere kabel. De lengte lijkt me het probleem niet (tot 100M moet het goedgaan). Lijkt me eerder een draadbreuk, of een rj45 stekker die er niet goed (meer) aanzit.

Probeer het eens met een andere, korte kabel, direct aan de router. En zoals al eerder geopperd, speedtest.net is ook niet heilig, want je test dus je eigen netwerk, je internetverbinding, het netwerk van ziggo, het netwerk van de provider van speedtest.net, en alle netwerken daartussen. Als een van de componenten een bottleneck geeft, dan zal je een lagere snelheid halen.
De kabel vanuit de meterkast naar boven, destijds aangelegd door een elektricien met de classificatie cat5e, zal dan inderdaad wel niet boven de 100Mbps uit komen. Vreemde is dus dat ik slechts de helft haal, met verschillende speedtests vanuit verschillende servers, zowel met de PC als met een laptop. Ik realiseer me ook dat deze tests niet heilig zijn.
Met een korte kabel aan de router kan ik eventueel met de laptop proberen, maar dat zal gewoon een optimale snelheid geven. Mijn Synology (rechtstreeks met korte kabel aan de router) behaalt ook vrijwel de maximale snelheid van mijn abonnement.

Ik kijk het even aan denk ik en wellicht over enkele dagen nog eens wat testen. Zie het niet zitten om nu kabels te gaan vervangen, hoopte eigenlijk dat een wellicht een (simpele) instelling zou zijn van de Asus router o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Nu online
remzor schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:22:

De kabel vanuit de meterkast naar boven, destijds aangelegd door een elektricien met de classificatie cat5e, zal dan inderdaad wel niet boven de 100Mbps uit komen. Vreemde is dus dat ik slechts de helft haal, met verschillende speedtests vanuit verschillende servers, zowel met de PC als met een laptop. Ik realiseer me ook dat deze tests niet heilig zijn.
Met een korte kabel aan de router kan ik eventueel met de laptop proberen, maar dat zal gewoon een optimale snelheid geven. Mijn Synology (rechtstreeks met korte kabel aan de router) behaalt ook vrijwel de maximale snelheid van mijn abonnement.

Ik kijk het even aan denk ik en wellicht over enkele dagen nog eens wat testen. Zie het niet zitten om nu kabels te gaan vervangen, hoopte eigenlijk dat een wellicht een (simpele) instelling zou zijn van de Asus router o.i.d.
hmm, volgens mij moet cat5e gewoon 1000BASE-T kunnen, ook wel Gbit genoemd. Ik denk dat je linespeed dan inderdaad 100Mbps is, maar dat zou niet door de cat5e kabel moeten komen. Dan verdenk ik toch de patchkabel en/of je stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
borft schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:27:
[...]

hmm, volgens mij moet cat5e gewoon 1000BASE-T kunnen, ook wel Gbit genoemd. Ik denk dat je linespeed dan inderdaad 100Mbps is, maar dat zou niet door de cat5e kabel moeten komen. Dan verdenk ik toch de patchkabel en/of je stekkers.
Ja, wellicht dat het de RJ45 connector is die de router in gaat of de twee connectoren welke ingebouw zitten in de muur. De cat6 kabel welke ik boven heb gelegd was al 'kant-en-klaar', hier heb ik zelf niets met losse connectoren gedaan.
Ik zou dat deze week nog even kunnen checken, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Jongens.. dit is bizar.
Zojuist naar de router gelopen om de RJ pluggen en aderpaartjes e.d. te bekijken. Even uitgeplugd, terug ingeplugd, PC opnieuw opgestart. Opnieuw speedtest en ik trek hem helemaal vol open, dik 250Mbps (waarvan ik dus haast zeker wist dat ik dit altijd al haalde).

Bij de adapteropties van de netwerkkaart gekeken en nu staat er wel netjes 1Gbps i.p.v. 100Mbps. Ik vond het al zo vreemd dat er 100 stond, maar goed, het is dus wel opgelost.
Bedankt voor het meedenken @borft @Frogmen @dion_b @lier _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 18:15
@remzor Ik zou wel de ipv6 op de Asus inschakelen, Ziggo levert namelijk standaard een ipv6 adres. Alleen na contact met de klantenservice geven ze hun router een andere firmware zodat je een ipv4 adres krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07
remzor schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:10:
Jongens.. dit is bizar.
Zojuist naar de router gelopen om de RJ pluggen en aderpaartjes e.d. te bekijken. Even uitgeplugd, terug ingeplugd, PC opnieuw opgestart. Opnieuw speedtest en ik trek hem helemaal vol open, dik 250Mbps (waarvan ik dus haast zeker wist dat ik dit altijd al haalde).

Bij de adapteropties van de netwerkkaart gekeken en nu staat er wel netjes 1Gbps i.p.v. 100Mbps. Ik vond het al zo vreemd dat er 100 stond, maar goed, het is dus wel opgelost.
Bedankt voor het meedenken @borft @Frogmen @dion_b @lier _/-\o_
Is dus het stekkertje van die ene kabel niet helemaal lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Masimo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:18:
[...]

Is dus het stekkertje van die ene kabel niet helemaal lekker?
Dat zou kunnen. Of de RJ45 plug zat er niet helemaal goed in.
Belangrijkste is dat alles nog steeds perfect werkt. Volgende keer zal ik, naast resets en updates ook even alle kabels unpluggen en weer inpluggen dus :)

Topic mag van mij op slot.
Pagina: 1