Vraag

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zoek een vervanger voor de Xiaomi Mi A1

Wat is je budget?
Max. 300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga geen speciale dingen doen die een zware SoC of grafische mogelijkheden vragen.
De Mi A1 voldoet prima, maar deze is aan het eind van zijn technische levensduur.

Wat heb je zelf al gevonden?
Alle potentiële opvolgers (alle Nokia's en veel Motorola's bekeken vanwege clean android) missen iets.
Van andere merken weet ik niet of ze een schone android / lichte skin gebruiken.
Mi A2 is te oud, Mi A3 heeft geen FHD-scherm

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn wensen zijn:
- Specs minimaal gelijk aan de Mi A1
- Full HD scherm
- NFC (heeft de Mi A1 niet)
- Zo schoon mogelijke software (nu Android one)
- Minimaal 2 jaar lang software-support, dus geen ouder model
- Google support (dus gene Honor/Huawei)

Op zich lijkt mij dit niet zo veel, maar gek genoeg kan ik geen recent model vinden met deze specs.
Mis ik nog goede opties?

Of kent iemand aankondigingen van komende toestellen die zouden voldoen?

[ Voor 3% gewijzigd door KifArU op 29-04-2020 15:39 ]

Beste antwoord (via KifArU op 11-05-2020 11:26)

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Over ondersteuning:
(Gekopieerd uit eigen gebruik)
Realme heeft als updatebeleid het volgende:
-1 Android upgrade voor alle telefoons.
-2 Android upgrades voor telefoons uit de Pro-series en X-series.
-24 maanden beveiligingsupdates. Elke maand in de eerste 6 maanden en elke twee maanden in de maanden 7-24.

De Realme 2 Pro (Android 8.1) krijgt in Juni Android 10, dus ze voldoen er ook aan. Daarnaast zij de CEO dat het bij de U- C- en Non-pro-series gaat om tenminste één update, omdat een paar Android 8 telefoons geen Android 10 zullen krijgen, maar volgens mij wilde hij niet uitsluiten dat dat in de toekomst verandert.

Realme UI:
- https://m.gsmarena.com/realme_6_pro-review-2093p4.php
-techsite Want: "De Realme 6 is voorzien van versie 1.0 van de Realme UI bovenop Android 10. Die software is uitgebreid en fijn in gebruik. Aan de zijkant kun je eenvoudig een balkje met snelkoppelingen tevoorschijn toveren, dat is handig. Grafisch is het misschien niet de mooiste interface, maar is er ook weinig mis mee. Bovendien draait de Realme 6 netjes op Android 10 onder die schil. Wat ooit een groot nadeel van de smartphones van Oppo en Realme was, is inmiddels prima in orde."

Het is prima software, met de volgende uitblinkers:
-Vloeiend en snel
-Alle (een paar apps) bloatware is te verwijderen.
-Het lijkt op Android One in bijv. de notificatielade en de app-drawer. Verder schoon en geen reclames, ondanks dat dat pas bekend werd gemaakt.
-Smart sidebar, één-app-terug-gesture, game launcher en andere handige functies.

Het kleurenpalet kan soms een beetje bijzonder zijn, maar ik heb er persoonlijk geen last van.

Alle reacties

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-11 21:30
De Realme 6 is een goede optie. Deze beschikt over NFC. Het updatebeleid van Realme zegt dat telefoons 2 jaar lang software support krijgen met minimaal 1 android upgrade. Deze telefoon is een 1 maand geleden uitgekomen. Daarnaast beschikt de Realme over een 1080 x 2400 scherm.

• Potenscia
De Realme 6 is inderdaad een prima optie, maar als je budget €300 is, kan je ook even wachten op de Realme 6 Pro. Die wordt op 5 mei uitgebracht, en heeft betere camera's (telelens en groothoek-selfie) en een chipset van Qualcomm. Tevens wat betere GPS, Bluetooth 5.1 t.o.v. 5.0 en Dolby Atmos.
Als je geen dubbele uitsparing wilt, of sowieso niet veel om camera's geeft, kan je ook prima de 6 nemen, want ondanks de zuinigere chip is de accuduur hetzelfde.(lees: best wel goed. Ongeveer gelijk aan Note 10+)

• KifArU
  • Niet online
Dat klinkt goed!
Hoe is de Realme qua software?
Is de Realme UI te vergelijken met Android one of meer met Samsung die zijn eigen apps overal opdringt?
En is er al iets bekend over de snelheid van (security)updates bij Realme?

Acties:
  • Beste antwoord

• Potenscia
Over ondersteuning:
(Gekopieerd uit eigen gebruik)
Realme heeft als updatebeleid het volgende:
-1 Android upgrade voor alle telefoons.
-2 Android upgrades voor telefoons uit de Pro-series en X-series.
-24 maanden beveiligingsupdates. Elke maand in de eerste 6 maanden en elke twee maanden in de maanden 7-24.

De Realme 2 Pro (Android 8.1) krijgt in Juni Android 10, dus ze voldoen er ook aan. Daarnaast zij de CEO dat het bij de U- C- en Non-pro-series gaat om tenminste één update, omdat een paar Android 8 telefoons geen Android 10 zullen krijgen, maar volgens mij wilde hij niet uitsluiten dat dat in de toekomst verandert.

Realme UI:
- https://m.gsmarena.com/realme_6_pro-review-2093p4.php
-techsite Want: "De Realme 6 is voorzien van versie 1.0 van de Realme UI bovenop Android 10. Die software is uitgebreid en fijn in gebruik. Aan de zijkant kun je eenvoudig een balkje met snelkoppelingen tevoorschijn toveren, dat is handig. Grafisch is het misschien niet de mooiste interface, maar is er ook weinig mis mee. Bovendien draait de Realme 6 netjes op Android 10 onder die schil. Wat ooit een groot nadeel van de smartphones van Oppo en Realme was, is inmiddels prima in orde."

Het is prima software, met de volgende uitblinkers:
-Vloeiend en snel
-Alle (een paar apps) bloatware is te verwijderen.
-Het lijkt op Android One in bijv. de notificatielade en de app-drawer. Verder schoon en geen reclames, ondanks dat dat pas bekend werd gemaakt.
-Smart sidebar, één-app-terug-gesture, game launcher en andere handige functies.

Het kleurenpalet kan soms een beetje bijzonder zijn, maar ik heb er persoonlijk geen last van.

• veertje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Ik heb ook de Mi A1, en heb even geleden de Xiaomi Note 9s gekocht. Is nog onderweg.

Laat maar, je wil graag NFC en dat heeft deze niet.

[ Voor 26% gewijzigd door veertje op 30-04-2020 10:14 ]

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:24
Wat is er mis met de Nokia 7.2 (of zelfs 6.2)?

• Potenscia
Chris_tiaan schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:11:
Wat is er mis met de Nokia 7.2 (of zelfs 6.2)?
Zwak chipset, kleine accu, minder goede camera's en een 60Hz scherm.

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:24
- De chipsets lijken me ongeveer gelijk (6.2) of beter (7.2) dan die in de A1
- Accu's van beide telefoons zijn groter dan die van de A1
- De camera's zijn beter dan die van de A1

Daarnaast hebben ze een > full HD resolutie én NFC.

Volgens mij zijn dit prima voorstellen voor wat OP zoekt.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik zou een nieuwe iPhone SE kopen. Dan ben je meteen van die slechte Android updates verlost.

• KifArU
  • Niet online
De Nokia 7.2 leek me ook erg interessant, maar de reviews vielen vaak tegen. Allemaal net niet, met name de accuduur. Dus daarom besloten even verder te kijken.

En Apple begin ik niet aan, want ik zit helemaal in het android ecosysteem en wil niet "in 2 werelden leven".

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:42
KifArU schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:52:
En Apple begin ik niet aan, want ik zit helemaal in het android ecosysteem en wil niet "in 2 werelden leven".
Android is geen ecosysteem.
Alle Google diensten werken perfect op een iPhone, maar het is een vrije wereld natuurlijk!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11 13:43
Kan je met zo'n Realme 6 ook bellen via 4g (VoLTE) bij de Nederlandse providers? Nu bijvoorbeeld T-Mobile zijn 2g netwerk uitgeschakeld heeft merk ik dat het 3g netwerk een stuk minder bereik heeft dan het 4g netwerk. Wel kunnen internetten, maar niet kunnen bellen kan knap vervelend zijn.

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-11 21:30
TereZz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:10:
Kan je met zo'n Realme 6 ook bellen via 4g (VoLTE) bij de Nederlandse providers? Nu bijvoorbeeld T-Mobile zijn 2g netwerk uitgeschakeld heeft merk ik dat het 3g netwerk een stuk minder bereik heeft dan het 4g netwerk. Wel kunnen internetten, maar niet kunnen bellen kan knap vervelend zijn.
De Realme 6 ondersteunt ook VoLTE. Hier kan je alle specificaties van de Realme 6 bekijken: https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-realme-6

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:08

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik zit eigenlijk met hetzelfde. Mijn A1 haalt de dag nog maar net en hapert soms een beetje met het laden van bepaalde dingen. Ik zat zelf te kijken naar deze pricewatch: Xiaomi Redmi Note 8 Pro 128GB opslag Grijs . De prijs ligt rond de 235 voor de andere kleuren trouwens.

Hij lijkt identiek aan de realme 6 op heel veel vlakken maar scheelt toch net wat in de portemonnee.

Nu heb ik al even niet meer met het besturingssysteem gewerkt maar volgens mij is dat nog steeds dikke prima zoals het vroeger (3 tot 4 jaar geleden) was.

[ Voor 4% gewijzigd door Leeghoofd21 op 30-04-2020 15:34 ]

HANDTEKENING!!!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11 13:43
Jotyjo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:21:
[...]

De Realme 6 ondersteunt ook VoLTE. Hier kan je alle specificaties van de Realme 6 bekijken: https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-realme-6
Ik heb het even nagezocht. Bij T-Mobile, Tele2 en Vodafone is VoLTE niet mogelijk met dit toestel, bij KPN kan ik geen toestellijst vinden.

T-mobile: https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen onder veelgestelde vragen -> Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi?

Vodafone: Directe link (voor zover deze online blijft), opgehaald uit dit topic: https://forum.vodafone.nl...en-4g-volte-vowifi-274646

Tele2: https://www.tele2.nl/lightbox/volte-ready-telefoons/

Het zijn vrij weinig toestellen die ondersteund worden door onze providers. Misschien voor jou geen issue, maar ik heb erg vaak afgebroken telefoontjes met T-mobile vanwege geen bereik.

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 06:18
Leeghoofd21 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:29:
Ik zit eigenlijk met hetzelfde. Mijn A1 haalt de dag nog maar net en hapert soms een beetje met het laden van bepaalde dingen. Ik zat zelf te kijken naar deze pricewatch: Xiaomi Redmi Note 8 Pro 128GB opslag Grijs . De prijs ligt rond de 235 voor de andere kleuren trouwens.

Hij lijkt identiek aan de realme 6 op heel veel vlakken maar scheelt toch net wat in de portemonnee.

Nu heb ik al even niet meer met het besturingssysteem gewerkt maar volgens mij is dat nog steeds dikke prima zoals het vroeger (3 tot 4 jaar geleden) was.
Hier ook in hetzelfde schuitje. Mijn A1 is bijna aan vervanging toe, dus toch maar even gaan rondkijken. Het liefst zou ik willen dat er een Xiaomi Mi A4 zou komen, maar die hoop heb ik inmiddels opgegeven.

Ik zou graag bij Android One willen blijven, dus dan zou het in deze prijsklasse hoogstwaarschijnlijk een Nokia worden. Het zou dan een 5.3 moeten gaan worden als ik hetzelfde wil betalen als wat ik voor de A1 heb betaald, en een recent telefoon wil (om zo de langs mogelijke update ondersteuning te hebben)

Maar ik denk dat ik toch maar buiten de Android One telefoons ga kijken, want het lijkt erop dat de fabrikanten niet geïnteresseerd zijn in Android One.

• KifArU
  • Niet online
De realme 6 en 6 pro lijken goede opties, maar zeker de pro nog niet breed verkrijgbaar.
Ook wacht ik nog even om te zien wat de komst van de pixel 4a met de prijzen van de 3a gaat doen.

• KifArU
  • Niet online
Potenscia schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:53:
De Realme 6 is inderdaad een prima optie, maar als je budget €300 is, kan je ook even wachten op de Realme 6 Pro. Die wordt op 5 mei uitgebracht, en heeft betere camera's (telelens en groothoek-selfie) en een chipset van Qualcomm. Tevens wat betere GPS, Bluetooth 5.1 t.o.v. 5.0 en Dolby Atmos.
Als je geen dubbele uitsparing wilt, of sowieso niet veel om camera's geeft, kan je ook prima de 6 nemen, want ondanks de zuinigere chip is de accuduur hetzelfde.(lees: best wel goed. Ongeveer gelijk aan Note 10+)
Toevallig liep ik ook nog tegen de Realme X2 (non-pro) aan. Die heeft een Snapdragon 730G en is in 8/128GB uitvoering voor 289,- te krijgen.
Is dat een betere optie dan de 6 pro voor 10,- meer?

• Potenscia
X2:
-OLED 60Hz
-Compacter (158.7x75.2mm t.o.v. 163.8x75.8) en lichter (182g - 202g)
-960 fps slow motion.

6 Pro:
-720G, is iets sneller door o.a. optimalisatie.
-Telelens en groothoek-selfie
-90Hz, wel LCD,
-Bluetooth 5.1 t.o.v. 5.0
-Android 10 ootb, dus hoogstwaarschijnlijk Android 12 / S.
-Side fingerprint i.p.v. onder het scherm. Sowieso sneller, en mogelijk vind je het comfortabeler.

Vanwege je wens over 2 jaar ondersteuning adviseer ik toch wel de 6 Pro, tenzij je per de een OLED wilt, maar voor de rest is de X2 het niet waard boven de 6 Pro.

• KifArU
  • Niet online
OK. Dan wacht ik nog even af en beslis als de markt tot rust is gekomen.
Bedankt voor de hulp allemaal!

• KifArU
  • Niet online
KifArU schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:42:
De realme 6 en 6 pro lijken goede opties, maar zeker de pro nog niet breed verkrijgbaar.
Ook wacht ik nog even om te zien wat de komst van de pixel 4a met de prijzen van de 3a gaat doen.
Om dit topic netjes af te ronden: De Franse play store heeft nu een hele goede aanbieding voor de pixel 3a en 3a XL. Dus de XL aangeschaft.

Voor anderen die twijfelen: De 3a is wat kleiner dan de Mi A1, de XL iets groter. Beide iets dikker.
Wil je graag een telefoon die je met een hand kan bedienen (zonder je hand te verplaatsen), dan is de 3a perfect! Heb je graag een groter scherm (en grotere handen) dan is de 3a XL een hele goede koop.
Pagina: 1