Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje heb ik via vraag en aanbod een tweedehands Receiver gekocht voor mijn Wharfedale Diamond 220 luidsprekers met WH-D8 subwoofer (2.1). Deze heb ik via een HDMI-kabel aangesloten op mijn televisie (Samsung UE40F6400). Het geluid wat eruit komt is fantastisch! Helemaal tijdens films als ik hem instel op "PLII Movie". Een echte thuisbioscoopervaring. Echter wordt het geluid wel een soort van vervormd lijkt het wel en is het verschil erg groot tussen scenes met veel actie en geluid (dan werkt hij top en doet de subwoofer ook goed zijn werk) en dialogen (dan versta ik ineens nauwelijks iets van wat er gezegd wordt). Kan dit wellicht eraan liggen dat de Receiver nog staat ingesteld op de oude speakerset (7.1) en daarom niet het juiste signaal verstuurt naar de frontspeakers? Hoe zou ik dit het beste (opnieuw) kunnen instellen.

Groeten,

Jesse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Spraak komt uit de center speaker .Als je die niet hebt, dan valt spraak vrijwel helemaal weg.

De oplossing is inderdaad om de receiver juist in te stellen, zodat geluid van center speaker naar jouw linker en rechter speakers gestuurd wordt.
Dus receiver op 2.1 instellen door de overige speakers uit te schakelen in de instellingen.

Eventueel kun je DRC (Dynamic Range Compression) aanzetten om het verschillen in volume gelijk te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
PLII (dolby prologic 2) is sowieso in jouw geval niet aan te raden. Dit is om stereo naar meer kanaalsgeluid om te zetten, wat in een 2.1 setup overbodig is.
Daarnaast vind ik het, zelfs als je meerdere speakers hebt, geen mooi geluid geven.

Probeer je wat in te lezen want zo'n beetje al je instellingen kloppen niet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Jesse_Eek schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:35:
Kan dit wellicht eraan liggen dat de Receiver nog staat ingesteld op de oude speakerset (7.1) en daarom niet het juiste signaal verstuurt naar de frontspeakers?
Dat is de basis waarop het al fout gaat. Je receiver stuurt nu speakers aan die er helemaal niet zijn waardoor je simpelweg informatie mist. Echter dien je meer in te stellen in een receiver op alleen het aantal aanwezige speakers na. Denk ook aan bijvoorbeeld de afstand van de speakers en de crossover.

Hoe dat in te stellen? Receiver naar Factory Defaults en opnieuw beginnen met de configuratie. Het makkelijkst qua instellen is wellicht de Room EQ software, zo te zien DCAC bij Sony (?), te runnen. Echter ben ik van mening dat je dergelijke resultaten moet gebruiken als guide-line en niet als absolute waarheid. Handmatig alle instellingen nalopen is altijd aan te raden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
Slogra schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:40:
Spraak komt uit de center speaker .Als je die niet hebt, dan valt spraak vrijwel helemaal weg.

De oplossing is inderdaad om de receiver juist in te stellen, zodat geluid van center speaker naar jouw linker en rechter speakers gestuurd wordt.
Dus receiver op 2.1 instellen door de overige speakers uit te schakelen in de instellingen.

Eventueel kun je DRC (Dynamic Range Compression) aanzetten om het verschillen in volume gelijk te trekken.
Dankjewel voor de reactie. In de tussentijd heb ik mij inderdaad even wat beter ingelezen en heb ik de standaard kalibratie van de Receiver uitgevoerd. Het geluid is nu wel goed te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
Slogra schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:47:
PLII (dolby prologic 2) is sowieso in jouw geval niet aan te raden. Dit is om stereo naar meer kanaalsgeluid om te zetten, wat in een 2.1 setup overbodig is.
Daarnaast vind ik het, zelfs als je meerdere speakers hebt, geen mooi geluid geven.

Probeer je wat in te lezen want zo'n beetje al je instellingen kloppen niet :p
Na de handleiding door te hebben genomen kom ik tot de conclusie dat ik voor normale tv het beste A.F.D. Auto kan gebruiken, voor films HD-D.C.S. Theater en voor muziek weer een andere instelling (ligt aan de bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
FeaR schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:14:
[...]

Dat is de basis waarop het al fout gaat. Je receiver stuurt nu speakers aan die er helemaal niet zijn waardoor je simpelweg informatie mist. Echter dien je meer in te stellen in een receiver op alleen het aantal aanwezige speakers na. Denk ook aan bijvoorbeeld de afstand van de speakers en de crossover.

Hoe dat in te stellen? Receiver naar Factory Defaults en opnieuw beginnen met de configuratie. Het makkelijkst qua instellen is wellicht de Room EQ software, zo te zien DCAC bij Sony (?), te runnen. Echter ben ik van mening dat je dergelijke resultaten moet gebruiken als guide-line en niet als absolute waarheid. Handmatig alle instellingen nalopen is altijd aan te raden.
Dankjewel voor het antwoord. Dit heb ik inderdaad gedaan en het resultaat is al een stuk beter. Alleen vraag ik mij af of hij de afstand van de subwoofer helemaal goed heeft. Daar gaf hij namelijk 10 meter aan terwijl hij op dezelfde afstand als de andere luidsprekers staat (3 meter). Kan dit met de crossover-instelling te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
Bij het lezen van de handleiding zag ik ook iets staan over bi-amp. Dat zou in principe mogelijk zijn (er zitten twee aansluitingen op beide frontspeakers en ook achterop de receiver). Zou dit verschil heel groot zijn? Dan moet ik wel weer een extra 10 meter kabel van ongeveer 25 euro kopen.

Daarnaast las ik ook iets over het aansluiten van de subwoofer via Stereo Line Output Connections. Sowieso snap ik het verschil niet helemaal tussen LFE/R en L(ine level) en welke het beste te gebruiken is. Momenteel via 1 RCA phono kabel op de LFE/R aangesloten. Op de Receiver zit nog wel een tweede subwoofer-aansluiting ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Jesse_Eek schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:40:
[...]
Alleen vraag ik mij af of hij de afstand van de subwoofer helemaal goed heeft. Daar gaf hij namelijk 10 meter aan terwijl hij op dezelfde afstand als de andere luidsprekers staat (3 meter). Kan dit met de crossover-instelling te maken hebben?
Daarom is het een Guide Line en niet de absolute waarheid, fouten kunnen er altijd zijn in de meting. Mogelijk zorgde de ruimte voor een langere tijd voor het signaal bij de microfoon was en zette de receiver daarom de 10 meter? Lage tonen zijn zeer lastig om te laten doen wat jij wilt.

De afstand kan je gewoon handmatig corrigeren naar de correcte waarde. Het is daardoor wel discutabel of de andere waardes wel kloppen. Heeft de Sony wel alle speakers op "SMALL" gezet? Welke crossover is ingesteld? Staat één of meerdere speakers in de setup niet gigantisch in de min qua output?
Jesse_Eek schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:47:
Zou dit verschil heel groot zijn? Dan moet ik wel weer een extra 10 meter kabel van ongeveer 25 euro kopen.
Mijns inziens niet. Als je geld uit wilt geven steek dan het geld in iets waar je wel baat bij hebt. Denk aan een goede center speaker.
Daarnaast las ik ook iets over het aansluiten van de subwoofer via Stereo Line Output Connections. Sowieso snap ik het verschil niet helemaal tussen LFE/R en L(ine level) en welke het beste te gebruiken is. Momenteel via 1 RCA phono kabel op de LFE/R aangesloten. Op de Receiver zit nog wel een tweede subwoofer-aansluiting ook.
De tweede Subwoofer Pre-Out op de receiver is voor een fysieke tweede subwoofer. Als je een (stereo) versterker hebt zonder Subwoofer Pre-Out maar met Pre-Out voor Front Left en Front Right dan sluit je alles dubbel aan. Maar dan stel je ook in de receiver in dat je geen subwoofer hebt en alles naar de fronts moet. Qua instellen is hoe het nu aan is gesloten het makkelijkst.

Je kan de subwoofer eventueel dubbel aansluiten (aan de kant van de subwoofer) door een Y-adapter te gebruiken maar dit geeft wederom geen voordeel. Je hebt iets meer volume (afhankelijk van de interne versterker van 3 tot 6 dB) maar hetzelfde bereik je door het volume op de subwoofer wat hoger te zetten. Harder dan zijn max zal de subwoofer toch niet gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Jesse_Eek schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:40:
[...]

Dankjewel voor het antwoord. Dit heb ik inderdaad gedaan en het resultaat is al een stuk beter. Alleen vraag ik mij af of hij de afstand van de subwoofer helemaal goed heeft. Daar gaf hij namelijk 10 meter aan terwijl hij op dezelfde afstand als de andere luidsprekers staat (3 meter). Kan dit met de crossover-instelling te maken hebben?
Met crossover niet direct. Crossover is waar het laag van de speakers ophoudt en de sub het overneemt.
Phase-invert kan wel een rol spelen. Zorg dat deze op de "standaard" instelling staat, aangezien de sub op dezelfde afstand staat als je speakers.
En zoals gezegd, stel de afstand hetzelfde in als de speakers.

Nog wat tips:
Zorg dat de crossover op de sub helemaal openstaat (150hz).
Stel vervolgens de crossover op de receiver in. De Diamond 220 speakers gaan lager dan 80hz, dus dan is 80hz aan te raden.
Mocht je nu rond 80hz een dip hebben in het volume. Dan kun phase-invert op je sub proberen. OF de crossover hoger instellen op je receiver.
Pagina: 1