Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb een offerte voor zonnepanelen ontvangen. Mijn ouders hebben drie jaar geleden bij dezelfde leverancier laten plaatsen. Ik ben een beetje geschrokken van de prijs, aangezien ik dacht dat het allemaal iets goedkoper was geworden, maar is het wel eerlijk twee verschillende huizen met elkaar te vergelijken? Er is nu meer vraag heb ik het idee, wellicht drijft dat de prijs op?

Op marktplaats kan ik een soortgelijk systeem incl btw vinden voor 1000 euro minder, maar geen idee wat voor toko je dan over de vloer krijgt natuurlijk.

Offerte 2017Offerte 2020
Zonnepanelen11x Trina Solar TSM-280 mono full black€181612x AEG 325Wp mono half cut cells€1919.72
Omvormers11x Enphase Micro-omvormers M250€985.6012x Enphase micro-omvormers IQ7€ 1276.80
Omvormer toebehoren€400.94€368.03
Bevestigingsmateriaal€356.45€461.03
Installatiemateriaal€81€303.98
Totaal€3639.99€4329.56
BTW Materiaal€764.40€909.21
Arbeidsloon€500€720
BTW Arbeidsloon€105€151.20
Totaal Incl BTW€5009.39€6.109.97
Totaal Excl BTW€4139.99€5049.56

Ik zit een beetje in dubio, ik doe bij voorkeur zaken via referenties van bekenden, liever niet 3 offertes waar ik er twee moet teleurstellen etc. Ik heb een goed gevoel over de installateur maar niet over de prijsopbouw.

Qua installatie is het overigens geen moeilijke opdracht, mijn meterkast heeft 3 fasen, er komen 7 panelen op het dak en 5 op mijn schuur. De meterkast is direct onder het dak en dus eenvoudig bereikbaar en ook de schuur was volgens installateur klaar voor de panelen (geen extra kabel nodig etc).

Wat er wel bij werd vermeld is dat hij de panelen over de drie fasen verdeelt voor een zo gelijk mogelijk verbruik van opgewekte energie, misschien dat dit extra werk kost?

Ook hoor ik steeds tegengeluiden. Mensen (en de installateur) die zeggen dat ik precies moet opwekken wat ik verbruik of mensen die zeggen dat je zoveel mogelijk panelen moet plaatsen. Ik heb nog een zee van ruimte over op zowel dak als schuur, maar de kosten lopen op deze manier wel harder op dan ik dacht.

Tot slot, als salderen niets meer opbrengt wil ik natuurlijk denken over een thuisaccu, maar ik denk dat ik dit gewoon over x jaar moet bekijken en daar nu niet teveel op moet voorbereiden, dan moet er wel eea veranderen aan de meterkast vermoed ik, en zeker als ik de batterij in de schuur wil hangen.

Hoor graag adviezen en eventuele tips, ook goede installateurs in de Haarlemmermeer zijn van harte welkom.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom kies je voor Enphase?
Dat drijft de prijs namelijk op, met op ieder paneel een micro omvormer.
Hoe ga je de micro omvormers uitlezen? Ik lees niets over een envoy-s en q-relay.

Als je toch ruimte genoeg hebt, waarom dan niet gewoon op een 3-fase string omvormer?

Batterij opslag is nog te duur.
Maar je wast jezelf ook met warm water?
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2020 14:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
De prijzen zijn waarschijnlijk gestegen door grotere vraag en de productie capaciteit het niet goed aan kan.
Daarnaast zal Corona nogal een klap gegeven hebben in de productie.

Vermoedelijk zit het hem daar in.

Daarnaast heb je andere panelen en omvormers. ( appels en peren )

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De eerste offerte was 1,35 per WP
De 2e is 1,28 per WP

de 2e is dus goedkoper ;)
nog steeds wel een beetje duurder dan ik er voor zou betalen.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:50:
De eerste offerte was 1,35 per WP
De 2e is 1,28 per WP

de 2e is dus goedkoper ;)
nog steeds wel een beetje duurder dan ik er voor zou betalen.
Zo had ik het nog niet bekeken, dat is wel waar.

De offerte spreekt over een communicatie module die via het net de panelen kan uitlezen en op het wifi\LAN wordt aangesloten. Na even googlen vermoed ik dat hiervoor de goedkoopste Envoy wordt bedoeld en niet de de Envoy-S of zelfs Metered (nodig voor thuis accu heb ik gelezen).

Toen ik vroeg of het slim was om meteen de Metered aan te sluiten voor eventuele thuis batterij kreeg ik te horen dat hij de metered versie zonder stroomspoelen installeert omdat dit alleen kan als de panelen op een schone groep zitten (en dat is voor mij niet het geval vanwege een aantal panelen op de schuur 35 meter verderop). Ook hoeft het accu systeem niet per se van Enphase te zijn.

Als de prijzen markt conform of net daarboven zijn ben ik al wat gerustgesteld. Ik was even bang dat ik gewoon 1000 euro meer betaal dan mijn ouders :x

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik mag hopen dat alle panelen op een aparte groep komen (is verplicht)
Dus je krijgt 2 "schone" groepen in je groepenkast.
Of plaatst men een PV verdeler in de schuur? (met aparte groepen voor opwek en verbruikers)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2020 15:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:05:
Ik mag hopen dat alle panelen op een aparte groep komen (is verplicht)
Dus je krijgt 2 "schone" groepen in je groepenkast.
Of plaatst men een PV verdeler in de schuur? (met aparte groepen voor opwek en verbruikers)
:|

Dat is mij dus niet bekend, of ze hebben dat in de hogere prijs meegerekend zonder mij ermee te vermoeien. Of...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

_Arthur

blub

Begin eens bij het begin:
- hoe groot is je dak
- wat is de orientatie
- heb je schaduw gedurende de dag
- heb je een 1fase of 3fase groepenkast (sorry, had je al benoemd).

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 29-04-2020 15:20 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zal mij iets anders uitdrukken, ik denk dat je mij niet geheel goed begrijpt:

Het is in mijn ogen prijzig/duur/ teveel geld

En al helemaal als micro omvormers niet nodig zijn, ik sluit mij dus aan bij de vragen van @_Arthur en @AUijtdehaag

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je het eerlijk wilt vergelijken moet je natuurlijk wel panelen van 280Wp nemen. Je neemt nu zwaardere panelen voor een lagere stuksprijs. De omvormers zijn iets duurder maar zijn ook weer een zwaarder type.

Bevestiging en installatie lijkt dus vooral te verschillen, dat is wellicht te verklaren doordat je panelen verspreid over meerdere locaties?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ah. Nou ik heb niet echt een idee waarom wel of niet micro omvormers, het klonk logisch. Er is 's ochtends nog wel wat schaduw op het dak van het huis zoals op de foto te zien is, maar dan is de zon net op. Op de schuur is nauwelijks schaduw de hele dag.

Daarom gekozen voor een rij van 7 alleen langs de nok van het huis, en een rij van 5 langs de nok van de schuur.

Beide daken zijn op het zuidwesten.

Voor de exacte afmetingen van het huis moet ik even gaan meten, vanwege alle pijpjes toch een lastig dak. De schuur was 8 bij 3.5 ongeveer.

Schuur - Zuidwesten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLvu9aWGY4D5LrRZWf3lDXV0bxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Vkip8gH66OWljU4q3MNIs1a.png?f=fotoalbum_large

Woning - Zuidwesten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2FekCF_bD1JbB5ldmE7I1cQP0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8Acm9gf6fazKtvFDAqiQnRg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1