Het werd tijd voor een nieuwe compacte en zo zuinig mogelijke server
Na wat gelezen te hebben in het zuinige server topic uitgekomen op een build met 2,5" 5TB schijven. Om het compact te houden heb ik gekozen voor een Cooltek C2 als behuizing. Lekker compact, maar eigenlijk geen ruimte voor de HDD's.
Ik heb online gezocht naar een kant en klare oplossing, maar los van een paar acryl oplossingen (die niet voldeden en dus alsnog aangepast diende te worden) kwam ik niet veel verder. Na wat googlen kwam ik uit op enkele ontwerpen gemaakt van hout. Daar heb ik wat inspiratie uit opgedaan. Omdat onderin een 140mm fan ligt kreeg ik het idee om een soort brug te maken voor de HDD's om op die manier een goede airflow langs alle schijven te krijgen.
Ik heb met 3 euro aan latjes en wat houtlijm nu het volgende gemaakt. Eigenlijk als prototype, maar het is in principe al best goed gelukt. De HDD's zitten er niet helemaal strak in. Dat heb ik opgelost met kleine stukjes van rietjes
Die klemmen de schijven perfect. Maar ik vraag mij nu af of dit ontwerp wel zo slim is, met name met het risico op trillingen. Is dit dus goed (genoeg) of wat zouden jullie anders/beter doen?
En voor de volledigheid even de complete build:
Ik heb online gezocht naar een kant en klare oplossing, maar los van een paar acryl oplossingen (die niet voldeden en dus alsnog aangepast diende te worden) kwam ik niet veel verder. Na wat googlen kwam ik uit op enkele ontwerpen gemaakt van hout. Daar heb ik wat inspiratie uit opgedaan. Omdat onderin een 140mm fan ligt kreeg ik het idee om een soort brug te maken voor de HDD's om op die manier een goede airflow langs alle schijven te krijgen.
Ik heb met 3 euro aan latjes en wat houtlijm nu het volgende gemaakt. Eigenlijk als prototype, maar het is in principe al best goed gelukt. De HDD's zitten er niet helemaal strak in. Dat heb ik opgelost met kleine stukjes van rietjes
HDD rack | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
En voor de volledigheid even de complete build:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium G4560 Boxed | € 65,05 | € 65,05 |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-B250M-DS3H | € 0,- | € 0,- |
7 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB | € 164,05 | € 1.148,35 |
1 | Behuizingen | Cooltek C2 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 29,99 | € 29,99 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 9,05 | € 9,05 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESE | € 152,34 | € 152,34 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 39,- | € 39,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.443,78 |