Router behaald snelheid niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-06 14:57
Beste mede-Tweakers,

Even kort mijn situatie:
Ik heb sinds kort een 300/40 Mbit up/down van Ziggo maar haal deze snelheid niet.

IK gebruik een Netgear R6400V2 als router, deze is verbonden met de Connectbox van Ziggo. De Connectbox staat in bridge-mode. (De Netgear is verbonden met de Connectbox d.m.v. een CAT6 100% koper patchkabel.)

Het probleem:
Op het modem haal ik gemakkelijk 300 Mbit of meer met een rechtstreekse verbinding, echter blijft bij een rechtstreekse verbinding met de Netgear de snelheid hangen op 200 Mbit. De upload snelheid van 40 Mbit haal ik wel.

Verder is de snelheid via Wi-Fi een drama, ik woon buiten het dorp in een niet druk bewoonde straat, met her en der een netwerk en heb dan ook verschillende kabelen geprobeerd. Probeer ik een speedtest op het 5Ghz netwerk in een straal van 1 à 2 meter van de router krijg ik maximaal 25 Mbit.

Het probleem zit 'm dus in de Netgear router, ik heb een paar smart-lampen, een vaste PC, smart-tv, twee smartphones en tweetal tablets in huis die op het moment van meten niet gebruikt worden of enorme hoeveelheden data verbruiken.

Weet iemand vervolgstappen die kan nemen om het netwerk te optimaliseren? Aangezien ik zelfs met een rechtstreekse verbinding niet de gewenste snelheid krijg.

Alvast bedankt voor de moeite.

[ Voor 4% gewijzigd door SandVD op 29-04-2020 13:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

De Nelis

en anders maar niet...

Heb je de router al eens een reset naar fabrieksinstellingen gegeven?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
De Nelis schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:49:
Heb je de router al eens een reset naar fabrieksinstellingen gegeven?
Yes, gereset en volledig opnieuw configureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
Even meegissen.
Firware updates uitgevoerd?

Zet je Ziggo router eens weer op Router mode maar zet DHCP even uit op je Netgear. Doe dan even een speedtest. Dan draait hij een beetje als een domme accesspoint. Als hij hier ook vreemd doet dan is die volgens mij gewoon kapot.

[ Voor 22% gewijzigd door com2,1ghz op 29-04-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

De Nelis

en anders maar niet...

SandVD schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:50:
[...]

Yes, gereset en volledig opnieuw configureert.
Duidelijk, laatste firmware ook al geïnstalleerd neem ik aan?

Ik lees hier en daar overigens dat het ook wel eens wil helpen om IPv6 uit te schakelen bij deze router.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
Ik ga bovenstaande tips even proberen, firmware is volledig bijgewerkt.

In het verleden heb ik 250 Mbit van Ziggo gehad, heeft destijds prima gewerkt.
Wellicht dat er toch iets mis is met de router.

Verder krijg ik via de speedtest van DSLReports rond de 240 Mbit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
lijkt me erg hard dat je op een TKIP wifi sleutel zit eigenlijk (wat je in wifi A zet , ipv wifi AC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
ijske schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:10:
lijkt me erg hard dat je op een TKIP wifi sleutel zit eigenlijk (wat je in wifi A zet , ipv wifi AC)
Ik heb een WPA2-PSK [AES] sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
en je device bij iemand anders .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Of de oorzaak zou heel eenvoudig de verbindingskabel kunnen zijn, die is nog niet genoemd. Weet je zeker dat alle 8 aders in orde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
Beste,

Ik heb zojuist de router modus van de Connectbox weer aangezet en de Netgear ingesteld als AP, dit helpt helaas niet. Ik blijf met een speedtest (op verschillende apparaten) maximaal 28Mbit meten op 2 meter afstand op het 5Ghz netwerk.

Verder heb ik nogmaals de verbindingskabel vervangen (3e kabel) door een gloednieuwe CAT6 patchkabel (een kant-en-klare.)

Ik ben redelijk radeloos wat de oorzaak kan zijn en begin ook steeds meer te vermoeden dat er iets mis is met de router zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
wat voor wifi sync heb je tussen jou router en de flaptop ?
je wil liefst 433/866/1300mbps koppeling hebben (afhankelijk hoeveel antenne's je pc heeft)
oftie dat haalt hangt af hoever je er vandaan zit ..

[ Voor 17% gewijzigd door ijske op 29-04-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
Ik heb geen idee hoe ik hier achter kan komen, ik gebruik een Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:14
SandVD schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:54:
Beste,

Ik heb zojuist de router modus van de Connectbox weer aangezet en de Netgear ingesteld als AP, dit helpt helaas niet. Ik blijf met een speedtest (op verschillende apparaten) maximaal 28Mbit meten op 2 meter afstand op het 5Ghz netwerk.

Verder heb ik nogmaals de verbindingskabel vervangen (3e kabel) door een gloednieuwe CAT6 patchkabel (een kant-en-klare.)

Ik ben redelijk radeloos wat de oorzaak kan zijn en begin ook steeds meer te vermoeden dat er iets mis is met de router zelf.
wanneer je bekabeld test
doe dit dan eens met de wifi disabled
en al het ander afgekoppeld

of heb je dat ook zo gedaan?

ik zie het zo niet terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
boyette schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:18:
[...]

wanneer je bekabeld test
doe dit dan eens met de wifi disabled
en al het ander afgekoppeld

of heb je dat ook zo gedaan?

ik zie het zo niet terug
Ik heb bekabeld getest met alleen de betreffende laptop verbonden en vervolgens de Wi-Fi uitgeschakeld.
Laptop blijft weer steken op 200 Mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
SandVD schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:26:
[...]

Ik heb bekabeld getest met alleen de betreffende laptop verbonden en vervolgens de Wi-Fi uitgeschakeld.
Laptop blijft weer steken op 200 Mbit..
heb je de router al eens helemaal factory default gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

Kan het wellicht gewoon zijn dat je verbinding niet snel genoeg is, ik bedoel dat je snelheid niet gehaald kan worden omdat je connectie naar de servers niet snel genoeg is. Of blijft de verbinding exact op 200 MBit hangen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Twarp schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:19:
Kan het wellicht gewoon zijn dat je verbinding niet snel genoeg is, ik bedoel dat je snelheid niet gehaald kan worden omdat je connectie naar de servers niet snel genoeg is. Of blijft de verbinding exact op 200 MBit hangen.
TS heeft al beschreven dat wanneer hij de kabel direct op de modem test de snelheid wel behaald wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
Twarp schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:19:
De verbinding blijft +/- hangen op 200 Mbps met een directe kabel, echter test ik 1 minuut later met de kabel in het Ziggo modem haal ik 310 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SandVD schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:28:
[...]

De verbinding blijft +/- hangen op 200 Mbps met een directe kabel, echter test ik 1 minuut later met de kabel in het Ziggo modem haal ik 310 Mbps.
Staat de packet inspection firewall enabled in je Netgear? If so, zet die eens uit. Dergelijke instellingen zijn leuk voor je "beveiliging" maar zijn killing voor de throughput van je router.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandVD
redfoxert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:34:
[...]

Staat de packet inspection firewall enabled in je Netgear? If so, zet die eens uit. Dergelijke instellingen zijn leuk voor je "beveiliging" maar zijn killing voor de throughput van je router.
In AP modus staat alles uit en dient het slechts als doorvoer luik. Ik heb contact opgenomen met Alternate waar ik vorig jaar de router heb gekocht. Ik denk dat de router defect is.
Pagina: 1