PC start niet op na DRAM calculator settings

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:54
Beste tweakers,

Ik ben bezig om mijn PC een beetje te finetunen en wat meer onder controle te krijgen qua geluid en temperatuur, Nou wilde ik aan de hand van de DRAM calculator for ryzen tool mijn timings en voltage goed zetten voor mijn geheugen.

Mijn systeem:

AMD Ryzen 5 3600 processor
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
Fractal Design Meshify C Tempered Glass edition Midi Tower Behuizing
Seasonic Focus GX-550 PSU / PC voeding
MSI B450 TOMAHAWK MAX moederbord
Noctua NH-U12S chromax.black

Ik heb het filmpje van Hardware Unboxed gevolgd (zie onderstaande link), en er goed opgelet dat ik een export heb gedaan vanuit Thaiphoon en geimporteerd in de DRAM calculator (een stap die daar vergeten wordt).

https://www.youtube.com/watch?v=KOqhyVNPhaM

Nu is het alleen zo, dat als ik de settings overneem. mijn PC niet wil booten. Ik heb settings van Profile version Manual en V1 geprobeerd, maar beide zonder goed resulaat.
Ik heb ook iedere keer de bios terug gezet naar default.

Als ik gewoon de XMP aanzet, dan wil de pc wel booten.

Onderstaand wat fotos van de DRAM calculator tool en de bios settings die ik heb gedaan!
De afbeeldingen van de DRAM calculator zijn met profile versie manual en V1 die ik beide heb geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HE7ybQazT2_kDtzF0iVfcLb6q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2JZ95aWBRxjLf9ak4nTTDQnV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/citknwL85pZ2Ixwb0H2tLAF5f-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCYvLXARO7ARFc2HzkPoMqrs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUg7wimD2wpFA1SWXZeZs6PPd6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn1tLYsrHGvLjGTfUx91rk0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkrmZtKeE3BRZ40KOu0RIwg9OiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTDtR6pq9XDuKSsQItJYlfh5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 29-04-2020 13:08 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 15:11
Zo te zien heb je het memory type niet goed staan.
Kan mij niet voorstellen dat deze modules samsung B-die zijn.

In Thaiphoon kan je zien wat voor type erinzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ivootjuh RAM in bankje 2en4 vanaf CPU drukken
(A2-B2) XMP aanzetten en snelheid omhoog zetten. btw; bios ook eens updaten, is nog 1e van juli 2019

[ Voor 52% gewijzigd door Hackus op 29-04-2020 13:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
D-dark schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:15:
Zo te zien heb je het memory type niet goed staan.
Kan mij niet voorstellen dat deze modules samsung B-die zijn.

In Thaiphoon kan je zien wat voor type erinzit
Ik kreeg dit eerder te horen, maar als ik met Thaiphoon een raport maak, dan komt het er toch echt uit!

@Hackus De ram sticks zitten in 2 en 4 vanaf de CPU gezien (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwa_d5OE0aKUYNpl7jhqLJT7NeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilmAcCA479LJ2dYxwbl9BsOz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5iBy0ftG7eirIAq64qNWPw3fWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpP8HPE29EXyzjNgSiCONRcO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 29-04-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23
Ene reepje hoeft het andere niet te zijn enige manier is reepje handmatig stap voor stap overclocken en kijken waar het lijntje breekt/bitje omvalt.

Klakkeloos iets uit een calculator overnemen is geen garantie dat het werkt.
Zo kan het ook nog een andere binning zijn, Samsung B die onderling verschillen per dag met productie batch xx kan beter zijn dan batch xy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom gebruik je Dram calculator ?
Je kun alles gewoon in BIOS instellen, eo gebruik Ryzen Master. verder geen meuk gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dank voor je reactie @TRAXION ik ben alleen bang dat ik dan toch voor de standaard XMP setting moet gaan, of me helemaal moet verdiepen in alles.

Dit is namelijk voor het eerst dat ik hier mee bezig ben. Ik heb in al die jaren pc building nog nooit iets met timings en voltages gedaan.

Enig idee waar ik het beste zou kunnen beginnen?
Ik wil graag een stille pc, maar die wel overal optimaal gebruik van maakt!

@Hackus Ach....als leek probeer je eens wat uit ;) maar goed om te weten. Nu nog kijken waar ik moet beginnen. Ik dacht XMP is wel handig om te gebruiken , maar las er dus een hoop negatieve verhalen over en dat je beter alles zelf ik kunt stellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wachten... op 29-04-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
XMP is de basis waar je mee begint. Draait dat niet stabiel dan kan je via de DRAM settings de boel draaiende krijgen of verder tweaken.

B-die op 3200 Mhz is normaal gesproken CL14. Gezien je Cl16 modules op 3200 hebt is de kwaliteit van je memory modules vermoedelijk niet de beste. Dat verklaart waarom de DRAM calculator settings niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
D-dark schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:52:
XMP is de basis waar je mee begint. Draait dat niet stabiel dan kan je via de DRAM settings de boel draaiende krijgen of verder tweaken.

B-die op 3200 Mhz is normaal gesproken CL14. Gezien je Cl16 modules op 3200 hebt is de kwaliteit van je memory modules vermoedelijk niet de beste. Dat verklaart waarom de DRAM calculator settings niet werken.
Als ik XMP aanzet in de bios, zijn dan de timings die voor [Auto] staan, de timings die door de XMP zijn opgezet? en kan ik deze waardes dan invullen bij [Auto] ?

Ik ben voornamelijk aan het kijken hoe ik de hoge temperaturen onder controle kan krijgen van mij CPU. Ik las toen een stuk over XMP uitschakelen en dit zelf invoeren, vandaar mijn vragen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Dat is een andere situatie en je geheugen staat daar volledig los van.
De huidige processors zijn ontwikkeld om zelf de grens op te zoeken.

Om bij het begin te starten.
- Start je computer op, ga wat kijken op internet etc en kijk na een kwartier wat je temperatuur is.
- Ga lekker wat gamen en kijk na een kwartier wat je temperatuur is.
- Pas je fancurve van de koeling aan zodat deze eerder of later gaat draaien.
- Belangrijkst van alles. Activeer niet in de bios een of andere automatische boostmodus. Die heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik weet al een beetje wat het doet, want heb eerder al wat metingen gedaan.... Maar ik zal anders met HWinfo64 even opnieuw metingen doen na een boot.

De temperatuur zit met internetten e.d. rond de 55 graden met ook wel echt pieken naar de 60 graden af en toe, en met gamen gaat het richting de 70 graden. De reden dat ik hiermee begon, was omdat de fan echt hard begon te draaien. Dit heb ik overigens met de fancurve wel kunnen verbeteren.

Het enige wat ik me afvroeg, ik kan in de bios maar een delay aangeven van 0.7ms in de fancurve. Mocht er dus een keer een piek tussen zitten, dan gaat mijn fan al gelijk tekeer. Heb je hier een oplossing voor?

En buiten dit alles om.. Hoe kan ik toch volledig gebruik maken van de 3200Mhz van mijn geheugen, zonder XMP? Is hier een een of andere simpele methode voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als de voorgekauwde settings uit calculator toch niet werken kan je beter je timings met de hand invullen naar stock waardes en eerst kijken of je er niet gewoon perongeluk 3600/3733mhz uitgeperst krijgt met 1.45v
daarna je primarys verlagen en als je stabiele waardes gevonden heb kan je nog beginnen aan je secondairys als je tijd teveel heb... (zoals ik :p)

die settings uit calculator zijn voor 3200 cl14 setjes ongetwijfeld heb je meer voltage nodig om hetzelfde tedoen

[ Voor 13% gewijzigd door maks11223344 op 29-04-2020 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
ivootjuh schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:13:
Ik weet al een beetje wat het doet, want heb eerder al wat metingen gedaan.... Maar ik zal anders met HWinfo64 even opnieuw metingen doen na een boot.

De temperatuur zit met internetten e.d. rond de 55 graden met ook wel echt pieken naar de 60 graden af en toe, en met gamen gaat het richting de 70 graden. De reden dat ik hiermee begon, was omdat de fan echt hard begon te draaien. Dit heb ik overigens met de fancurve wel kunnen verbeteren.

Het enige wat ik me afvroeg, ik kan in de bios maar een delay aangeven van 0.7ms in de fancurve. Mocht er dus een keer een piek tussen zitten, dan gaat mijn fan al gelijk tekeer. Heb je hier een oplossing voor?

En buiten dit alles om.. Hoe kan ik toch volledig gebruik maken van de 3200Mhz van mijn geheugen, zonder XMP? Is hier een een of andere simpele methode voor?
Wat betreft instellen zonder XMP. Dat kan maar heeft weinig zin. daar schiet je niets mee op.
Ryzen Master installeren.
In de creator modus voltage op 35, snelheid op 3200
Rest van de waarden uit je XMP profiel met de hand invullen.

Temperatuur kan je ook het beste met Ryzen Master uitlezen. Bij HWINFO kan je last hebben van het observer effect waardoor je processor juist aan het werk gaat.

70 graden bij gamen is nog acceptabel. Betekend dat PBO goed zijn werk doet.
Is de idle temperatuur echt rond de 55 a 60 graden dan kan het zijn dat je koeler niet helemaal lekker gemonteerd zit of de kast zijn warmte niet kwijt kan.

Idle is mijn 3700X rond de 33 a 36 graden

Wat betreft de fancurve kan je ervoor kiezen om de fan standaard iets meer toeren te laten draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 29-04-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
@D-dark
als overclocker schop je me echt tegen het been.. hoezo heeft zelf instellen geen zin?
enigste dat xmp invult zijn de eeste 4 primary timings en die staan dan ook nog los ook, en je weet zelf net zo goed als ik dat sneller geheugen een leuke boost geeft toch :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
maks11223344 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:03:
@D-dark
als overclocker schop je me echt tegen het been.. hoezo heeft zelf instellen geen zin?
enigste dat xmp invult zijn de eeste 4 primary timings en die staan dan ook nog los ook, en je weet zelf net zo goed als ik dat sneller geheugen een leuke boost geeft toch :p
Mea Culpa. Had het beter kunnen verwoorden.
Wat extra gratis prestaties eruit persen is de helft van de lol. Dat heeft zeker nut.

Waar ik aan wilde refereren was de identieke waarden vanuit het XMP profiel met de hand invullen.
Die situatie maakt geen verschil tussen wel of geen XMP.

Later alsnog de subwaarden toevoegen en die strakker zetten dan auto bepaald wordt kan wel een verschil maken. Dat is de leuke finetuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat XMP mij problemen geeft maar handmatig XMP waarden invullen niet.

Trouwens niks is leuker dan ontdekken via memtest86 dat je 2933 C15 geheugen prima op 3200 C14 werk met een beetje finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Het klinkt allemaal zo makkelijk zoals jullie het zeggen, Ik moet me er echter in gaan verdiepen, want het is voor mij allemaal veel te nieuw. Een beetje rond roepen over voltages XMP waardes overnemen, voltages, met timings spelen etc. Leuk, maar ik heb er niet zoveel aan haha.

Ik ben veel te bang dat er iets mis gaat, en heb geen idee waar ik nou echt precies moet beginnen en zoek dus meer een stap voor stap guide.
  • Hoe kan ik optimaal van van mijn CPU gebruik maken (misschien een piepklein beetje overclocken)
  • Hoe kan ik toch mijn PC zo stil mogelijk houden.
  • Hoe laat het ik meeste uit mijn geheugen modules.
En dit dus allemaal op leek niveau ;)
Sorry ik probeer echt dingen uit te zoeken, maar overal kom ik hetzelfde tegen en dat is dat iedereen wat roept over timings, voltages, clocksnelheden verhogen etc, maar dan neem ik domweg iets over, maar geen idee wat het doet en waarom ik het dan doe!

En nogmaals, ik ben hier nu dus mee begonnen omdat ik voorheen nooit 'problemen' had met de intel CPU`s. Nou weet ik wel dat de AMD CPU`s anders werken, maar dit heeft mijn aandacht getrokken om er eens goed naar te kijken en er iets mee te gaan doen, zodat ik een stil en optimaal systeem heb!

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 30-04-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan met DRAM calculator best wel mooie resultaten bereiken. Zelf draai ik met mijn 3600CL18 setje nu op 3600CL16 (Safe profile). Maar ik heb het iets anders aangepakt.

Eerst systeem op DOCP 3600 en daarin het 3600mtt profiel gekozen. Dan worden alle waarde goed gezet. En daarna alles van Safe profile ingegeven en keuze gemaakt voor Recomeded (Rec) settings. De eerste keer ging het fout omdat ik een setting was vergeten. Maar daarna geen enkel issue.

Toen met AIDA getest.

De FAST en EXTREME heb ik niet getest.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
WildWilly schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:44:
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat XMP mij problemen geeft maar handmatig XMP waarden invullen niet.

Trouwens niks is leuker dan ontdekken via memtest86 dat je 2933 C15 geheugen prima op 3200 C14 werk met een beetje finetunen.
Maar hoe moet je dan beginnen.
Ik heb nu bijvoorbeeld de Try-it functie gebruikt en dezelfde settings gezocht die het XMP profiel had.
De timing voor mijn DDR4 zijn nu 16-18-18-18-36
Wat zou nu de volgende stap zijn om meer uit mijn geheugen te halen? Ik las iets over de eerste 4 cijferreeksen verlagen met 1 en misschien het voltage wat aanpassen?

Kun jij er iets meer over vertellen wat meestal veilig is om te proberen? En hoe werkt de laatste cijferreeks eigenlijk (36 in mijn geval) t.o.v de andere cijfers? Hoe wat en wanneer moet ik die aanpassen?

Onderstaand wat standaard settings die in de Try-it optie staan in de BIOS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV1IGGCGQVH8mA8OFJ8gKaa8eco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEHs5MHiPVs1HAAGZazpywe8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
"Memory try it" zou ik niet aan beginnen. Timings zijn niet echt geoptimaliseerd dan. Ik heb zelf niet met dram calculator getuned. ik heb met behulp van memtest86 een beetje stakker gezet. dit kost tijd om uit te zoeken wat stabiel is.

Mijn module is CMK16GX4M1B3000C15 en dat 2 maal dus 32 GB

Hoe ik gedaan hebt is handmatig alle XMP timings invoeren. In typhoon is dat helemaal onderaan. Rest van de waardes op auto. De eerste keer opstarten kan traag zijn door memory training.
Dan in de bios de waardes die moederbord zelf met auto heeft ingevoerd handmatig ingevoerd. De waarde die de moederbord heeft ingesteld zie je rechts van " Auto"
Dan heb ik geëxperimenteerd met hogere frequentie eerst 3200mt dan memtest getest. dat was stabiel maar 3400 niet. Kon het wel stabiel krijgen met lossere timings maar vond niet de moeite waard.
Nu probeerde ik 3200 met strakkere timings de enige wat mij interesseerde zijn CAS, RCD, RP en RAS.
Ik begon eerst met cas 14 en weer memtest gedraaid. ook deze ging goed.. vond cas 14 al best goed voor een 3000MT module dus zo gelaten. RCD wilde niet op 16 maar RP wel en ras op 34. Rest heb ik zo gelaten. Hierna een prime95 of OCCT gedraaid voor 6 uur om systeemstabiliteit te contoleren.
Al met al ben ik van: 3000MT CAS 15, RCD 17, RP 17, RAS 35, RC 52, FAW 33, RRDS 6, RRDL 8
naar: 3200MT CAS 14, RCD 17, RP 16, RAS 34, RC 52, FAW 33, RRDS 6, RRDL 8

Kleine tips:
Als je iets met memtest86 test en het is zonder error voltooid sla de overklok profiel in de moederbord op (liefst op een usb stick. Hierdoor als je systeem niet opstart na een verandering bios terug op de laatste "stabiele" overklok profiel (ook al moest je de bios resetten).
Ik heb gehoord dat memory voltage wel tot 1.4 kan persoonlijk probeer ik eronder te blijven (bij mij was dat 1.38V)

Merkte wel wat verschil in laadtijden systeem voelde ook soepeler.

Dit kost erg veel tijd. En moet je maar zin in hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door WildWilly op 01-05-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Lijkt mij zeer stug dat er in LPX reepjes B-die zitten. Ik heb hier meerdere LPX kitjes liggen, o.a. 32GB 3200c16/ 32GB 3000c15 en 16gb 3000c16.

Hoewel er samsung chips en micron chips gebruikt worden. OC technisch zijn het allemaal 'duds'. De 3000Mhz reepjes doen geen 3200mhz zonder flink de timings te verhogen. De 3200 reepjes redden ook de 3400mhz niet op 1.4v

Toegegeven.. weinig tijd aan besteed, maar eerste tekenen van die LPX reepjes waren 'kwalitatief uitermate teleurstellend' dat meer moeite doen mn tijd niet waard was. Mn echte bdie reepjes doen probleemloos 3733c16 @ 1.38v. LPX is niet voor niets de goedkoopste heatspreader reep die je kan krijgen. Gewoon XMP draaien..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@WildWilly

Bedoel je dan dat je enkel de CAS RCD RP RAS RC FAW RRDS RRDL waardes overneemt vanuit Thaiphoon, en de rest van de timings (die in mijn geval voor 'auto' staat) overneemt?

Wat is hier anders aan dan XMP gebruiken dan? Of neem je dit als referentiepunt, en ga je vanuit daar verder tweaken door de CAS, RCD, RP en RAS aan te passen?

Als dit het geval is, dan vraag ik me alleen af of de andere timings geen realtie hebben met het aanpassen van de CAS, RCD, RP en RAS? Als die namelijk wel het geval is, dan kunnen de andere timings toch beter op auto blijven staan? Leg het me alsjeblieft uit, ik probeer het te begrijpen :D

@millman

Ik hoor het van meerdere mensen dat LPX geen B-die kan zijn. Als ik echter Thaiphoon open en de stikcs uitlees, dan staat er toch echt Samsung B-die (is Samsung B-die trouwens goed of slecht?) Zie afbeelding voor report.

Valt er nog wel iets uit mijn sticks te halen denk je? of kan ik dan beter voor andere sticks kijken, en is het de moeite waard? Ik blijf namelijk verschillende verhalen horen over het draaien van XMP, of valt het allemaal wel mee als je de voltages wat aanpast/vast zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9Ab6uTfz6l1pAihiB-XFO9glts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXM6suAcutL25ZPXETZOJFfY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
ivootjuh schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:38:
@WildWilly

Bedoel je dan dat je enkel de CAS RCD RP RAS RC FAW RRDS RRDL waardes overneemt vanuit Thaiphoon, en de rest van de timings (die in mijn geval voor 'auto' staat) overneemt?

Wat is hier anders aan dan XMP gebruiken dan? Of neem je dit als referentiepunt, en ga je vanuit daar verder tweaken door de CAS, RCD, RP en RAS aan te passen?

Als dit het geval is, dan vraag ik me alleen af of de andere timings geen realtie hebben met het aanpassen van de CAS, RCD, RP en RAS? Als die namelijk wel het geval is, dan kunnen de andere timings toch beter op auto blijven staan? Leg het me alsjeblieft uit, ik probeer het te begrijpen :D

@millman

Ik hoor het van meerdere mensen dat LPX geen B-die kan zijn. Als ik echter Thaiphoon open en de stikcs uitlees, dan staat er toch echt Samsung B-die (is Samsung B-die trouwens goed of slecht?) Zie afbeelding voor report.

Valt er nog wel iets uit mijn sticks te halen denk je? of kan ik dan beter voor andere sticks kijken, en is het de moeite waard? Ik blijf namelijk verschillende verhalen horen over het draaien van XMP, of valt het allemaal wel mee als je de voltages wat aanpast/vast zet?

[Afbeelding]
Soms wil XMP vreemd doen dus kun je beter waardes direct invoeren en rest auto. Vraag me niet erom mijn vriend heeft dezelfde geheugen denk ik en wilde niet met XMP booten handmatig invoeren werkte.
Er zijn verschillende soorten "B-dies" maar niet geschoten is altijd mis.... probeer 3400 en draai memtest86.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@ivootjuh ik zie dat t oudere reepjes zijn, met een slechte 'bin' B-die. Je kan in calculator de slechte bin selecteren (Version 2) en je zult zien dat er andere (hogere timings) worden aangeraden. Ga voor de 'safe' instelling en vergeet vooral niet de juiste voltages over te nemen.

Verder wordt er een hoop geschreven over problemen met XMP, maar uiteindelijk zal er in temperatuur weinig verschil zitten tussen 3200mhz XMP en 3200Mhz handmatig. De geheugencontroller moet in beide gevallen net zo hard werken.

Als laatst, ram-tweaks zijn leuk, maar maken maar zeer weinig verschil. 2-3% op t totaal is al veel.. met een setje dat nauwelijks te overclocken Is zal t meer 0.5-1% zijn.. t Is maar waar je je tijd aan wilt besteden.
WildWilly schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:57:
[...]

Soms wil XMP vreemd doen dus kun je beter waardes direct invoeren en rest auto. Vraag me niet erom mijn vriend heeft dezelfde geheugen denk ik en wilde niet met XMP booten handmatig invoeren werkte.
Er zijn verschillende soorten "B-dies" maar niet geschoten is altijd mis.... probeer 3400 en draai memtest86.
Zonder dat je alle details van je maat zijn systeem vertelt Is deze informatie totaal niet relevant. Geheugen ondersteuning tussen 2 verschillende borden Is niet te vergelijken. Daarnaast zouden alle Ryzen 3000 CPU'S probleemloos deze LPX reepjes XMP moeten kunnen draaien dus weet niet wat voor een systeem je maat heeft? Welk bios? Welk bord? Voeding? Cpu?

Net 20 threadripper render bakken met 128gb LPX 3200c16 uitgerust, een nas gebaseerd op een R5 3600 met 64GB 3200c16 allen XMP stabiel.

[ Voor 38% gewijzigd door millman op 02-05-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
millman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:02:
@ivootjuh ik zie dat t oudere reepjes zijn, met een slechte 'bin' B-die. Je kan in calculator de slechte bin selecteren (Version 2) en je zult zien dat er andere (hogere timings) worden aangeraden. Ga voor de 'safe' instelling en vergeet vooral niet de juiste voltages over te nemen.

Verder wordt er een hoop geschreven over problemen met XMP, maar uiteindelijk zal er in temperatuur weinig verschil zitten tussen 3200mhz XMP en 3200Mhz handmatig. De geheugencontroller moet in beide gevallen net zo hard werken.

Als laatst, ram-tweaks zijn leuk, maar maken maar zeer weinig verschil. 2-3% op t totaal is al veel.. met een setje dat nauwelijks te overclocken Is zal t meer 0.5-1% zijn.. t Is maar waar je je tijd aan wilt besteden.

[...]

Zonder dat je alle details van je maat zijn systeem vertelt Is deze informatie totaal niet relevant. Geheugen ondersteuning tussen 2 verschillende borden Is niet te vergelijken. Daarnaast zouden alle Ryzen 3000 CPU'S probleemloos deze LPX reepjes XMP moeten kunnen draaien dus weet niet wat voor een systeem je maat heeft? Welk bios? Welk bord? Voeding? Cpu?

Net 20 threadripper render bakken met 128gb LPX 3200c16 uitgerust, een nas gebaseerd op een R5 3600 met 64GB 3200c16 allen XMP stabiel.
Hier gaat het niet om soms wil moederbord gewoon vreemd doen met XMP terwijl met dezelfde instelling handmatig instellen geen probleem oplevert en als je verder wilt tweaken kun je geen XMP gebruiken. Diezelfde reepjes heb ik in mijn systeem gehad geen probleem 3200MT op 3600x b450 pro carbon AC maar bij hem zelfs op 2933MT wilde het niet werken op een gigabtye b450 moederbord. en als ik het handmatig instelde op xmp waardes geen probleem (vraag me niet waarom ik weet het niet). Als je de hele historie had gelezen ging hem om verder tweaken met of zonder dram calculator. Ik legde alleen uit hoe ik het deed ZONDER dram calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Hier is mijn CMK16GX4M1B3000C15 met " crappy" micron.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58YVeY4eWAoVSjqzxcVYHcY6hrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuUThlQnRS8YSwnj92AM9BuL.jpg?f=fotoalbum_large
Met deze timings zijn memtest86 en occt getest.

Natuurlijk moet je wel geluk hebben en zelf afwegen of je het de moeite waard vind om zelf te tweaken. En ik waarschuwde al. Dit duurt erg lang aan jou te beslissen of dit de moeite waard is. Jou systeem, jou speelgoed, jou tijd jij vroeg hoe ik dat gedaan had en ik gaf gewoon antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

WildWilly schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Hier gaat het niet om soms wil moederbord gewoon vreemd doen met XMP terwijl met dezelfde instelling handmatig instellen geen probleem oplevert en als je verder wilt tweaken kun je geen XMP gebruiken. Diezelfde reepjes heb ik in mijn systeem gehad geen probleem 3200MT op 3600x b450 pro carbon AC maar bij hem zelfs op 2933MT wilde het niet werken op een gigabtye b450 moederbord. en als ik het handmatig instelde op xmp waardes geen probleem (vraag me niet waarom ik weet het niet). Als je de hele historie had gelezen ging hem om verder tweaken met of zonder dram calculator. Ik legde alleen uit hoe ik het deed ZONDER dram calculator.
'Soms wil het moederbord vreemd doen met XMP' is een omschrijving die toch niet te staven valt? Wat voor een CPU werd er door je maat op dat b450 bord gebruikt? Welk bios? Bij Ryzen 2000 chips is het niet gek dat er nog wat getweakt moest worden om 3200Mhz te halen. Bij early B450 bios ook niet, sommige chips moesten qua subtimings nog geïmplementeerd worden alvorens deze ondersteund gingen worden. Het is dus mogelijk dat XMP niet werkte omdat het vroege bios de reepjes nog niet herkende. Ze stonden dan ook niet op de QVL van dat bord.

Wat ik dus probeer aan te geven is dat XMP 3000-3600Mhz met Ryzen 3000 op geen enkel 400-500 chipset bord problemen meer mag geven. De verschillende Chip profielen zouden inmiddels wel in biossen verwerkt moeten zijn. XMP is dan ook juist een perfect startpunt om je reepjes nog wat verder te tweaken. Het zeldzame geval dat XMP niet werkt is dus:

- Een probleem met ouder Bios
- Gare geheugencontroller op de CPU (of oudere 2000/1000 serie proc)
- Kapotte of onstabiele chips op t reepje
- Traces of pins kapot. (user error)

Bij jou maat gooi ik t op 1 of 2..

Het gaat erom dat de TS stelt datie veel leest over XMP en daardoor onjuiste conclusies kan trekken, jouw uitzonderingsgeval verterkt dat alleen maar. Niet alleen de TS leest dit topic, maar ook velen met hetzelfde probleem. Daarom wil ik uitzonderingen niet als regel stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
millman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:01:
[...]

'Soms wil het moederbord vreemd doen met XMP' is een omschrijving die toch niet te staven valt? Wat voor een CPU werd er door je maat op dat b450 bord gebruikt? Welk bios? Bij Ryzen 2000 chips is het niet gek dat er nog wat getweakt moest worden om 3200Mhz te halen. Bij early B450 bios ook niet, sommige chips moesten qua subtimings nog geïmplementeerd worden alvorens deze ondersteund gingen worden. Het is dus mogelijk dat XMP niet werkte omdat het vroege bios de reepjes nog niet herkende. Ze stonden dan ook niet op de QVL van dat bord.

Wat ik dus probeer aan te geven is dat XMP 3000-3600Mhz met Ryzen 3000 op geen enkel 400-500 chipset bord problemen meer mag geven. De verschillende Chip profielen zouden inmiddels wel in biossen verwerkt moeten zijn. XMP is dan ook juist een perfect startpunt om je reepjes nog wat verder te tweaken. Het zeldzame geval dat XMP niet werkt is dus:

- Een probleem met ouder Bios
- Gare geheugencontroller op de CPU (of oudere 2000/1000 serie proc)
- Kapotte of onstabiele chips op t reepje
- Traces of pins kapot. (user error)

Bij jou maat gooi ik t op 1 of 2..

Het gaat erom dat de TS stelt datie veel leest over XMP en daardoor onjuiste conclusies kan trekken, jouw uitzonderingsgeval verterkt dat alleen maar. Niet alleen de TS leest dit topic, maar ook velen met hetzelfde probleem. Daarom wil ik uitzonderingen niet als regel stellen.
oh waarom werkte diezelfde geheugen dan wel als ik handmatig instelde. Google eens rond... er is wel vaker wat mis met Corsair en XMP profielen.
Als traces of pins kapot zijn merk je dat heus wel hoor.... tenzij het een "reserved pin" is. 1 keer liet ik een cpu vallen net op het moment dat mijn kat besloot mijn been als klimpaal te gebruiken dat verraste me. En brak helaas een voetje van mijn oude thunderbird :-( .

Bios/updates is altijd een maand na release geïnstalleerd.
Diezelfde procossor van mijn partner herkende wel mijn huidige reepjes zonder problemen met of zonder XMP. Dus twee verschillende sets geheugen ene herkent hij met xmp de ander niet.

Ik weet heus wel hoe ik moet troubeshooten hoor.

En nee geen pin stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Correctie.... "Diezelfde procossor van mijn partner herkende wel mijn huidige reepjes zonder problemen met of zonder XMP. Dus twee verschillende sets geheugen ene herkent hij met xmp de ander niet."
Hij herkent het wel maar is niet stabiel zelfs op 2933.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam

[ Voor 98% gewijzigd door F_J_K op 02-05-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
@alexsandros nee dank je ik ben al voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WildWilly Micron D-die is geen E-die. corsair betrekt overal goedkoopste chips en levert per type verschillende versies, met verschillende Dies. hynix, micron,samsung etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En als je geen import doet van Thaiphoon wat gebeurt er dan? Ik heb gewoon op R-XMP(paarse knop) en daarna op Calculate Safe gedrukt, en die waardes overgenomen in mijn bios, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Hackus schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:11:
@WildWilly Micron D-die is geen E-die. corsair betrekt overal goedkoopste chips en levert per type verschillende versies, met verschillende Dies. hynix, micron,samsung etc.
Dit weet ik. Maar uiteindelijk gaat het erom of het Memtest + OCCT stabiel is. En de modules die ik heb draaien prima op de timings die je ziet op screenshot. Ik had ook voor 3400 kunnen gaan als ik verder wilde experimenteren. Maar 200MT meer en lagere timings vond ik al een prima resultaat voor een "oude" module. Verschil is vrij miniem zodra je boven 3200 kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
OOPSIE wrong post

[ Voor 97% gewijzigd door WildWilly op 02-05-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Rev! schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:24:
En als je geen import doet van Thaiphoon wat gebeurt er dan? Ik heb gewoon op R-XMP(paarse knop) en daarna op Calculate Safe gedrukt, en die waardes overgenomen in mijn bios, werkt perfect.
Dit zijn de gegevens die ik krijg zodra ik een import doe! Misschien dat iemand als iets geks ziet?

De eerste afbeelding is met XMP gedaan, en de tweede afbeelding is een import geweest. Ik heb ook even de 'compare knop' ingedrukt

Buiten dit alles, als ik wel echt goed geheugen wil hebben wat goed met Ryzen werkt... is er dan iets wat jullie aan kunnen raden? Ik las dat er ook wel een hoop verschil zit tissen 2666 3200 en 3600Mhz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbqSQDP9f6sGqZfIruLvotw_7IM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CqsieQQv15h1D4xakdGoo33.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnRr3FNbAYHZ9E2S_HzhXOOHW10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RczSBbok9Nx15nKZhFCyj9i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Wachten... op 03-05-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En werken de settings zonder import wel goed?

Overigens als ik thaiphoon moet geloven dan hebben wij exact dezelfde geheugen chips, alleen loopt die van mij standaard op 3600mhz(Geil superluce).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rev! schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:02:
En werken de settings zonder import wel goed?

Overigens als ik thaiphoon moet geloven dan hebben wij exact dezelfde geheugen chips, alleen loopt die van mij standaard op 3600mhz(Geil superluce).
Dat zegt niets natuurlijk, als TS 3600MT/s had gekocht ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
millman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:02:

Maar ben ik dan misschien beter af om beter geheugen te kopen? Of merk je er sowieso vrij weinig van?

Onderstaan heb ik even screenshots gemaakt van de geimporteerde HTML file vanuit Thaiphoon en apart versie 1 en versie 2 geselecteerd en een keer op manual laten staan. (de eerste 3 afbeeldingen)
Vervolgens heb ik ook nog R-XMP gedaan met versie 1 en versie 2 (de laatste twee afbeeldingen)

EDIT: Het verschil tussen versie 1 en versie 2 zit alleen in de eerste 6 timings, verder is alles hetzelfde
en tussen manual en versie 1 en 2 zitten wel nog andere verschillen...

Versie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZa0LRDhw8lEO4Gp0KuNrdGb6QM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/peVbR9FNEcOQ77kxGr2GJj8F.png?f=fotoalbum_large

Versie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0gtTTtJfsDpsBb72pnsF1u9sfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1sc1WWkOXJrC3RbT55QIZ16.png?f=fotoalbum_large

Versie Manual
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C15pecLm1K-bKcHHNzanV8g0qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qFDkYlLYcR5pyUhyHpisTSr.png?f=fotoalbum_large

R-XMP Versie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IYj4HXr0lP7-0bkpZjdH5xtjVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVUP7R68GmZ9HtNjgTeUw07v.png?f=fotoalbum_large

R-XMP versie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgKTaapfxVxWLsCAT-0fkNUk2fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzwMD9PTCwwdfrai3nsUdBku.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Wachten... op 03-05-2020 17:24 ]

Pagina: 1