Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ondervloer op houten constructie/OSB platen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:03
Na een lange verbouwing ben ik (eindelijk) toe aan het leggen van de laminaat vloeren op de bovenverdieping. Qua ondervloer twijfel ik over een ruimte, deze ruimte heeft een vrij vlakke ondervloer van houten OSB/Constructie platen (met een klein stukje steen waar vroeger een muur zat), Groene platen lijken hiervoor prima, echter wil ik graag een zo goed mogelijk loop geluid dempende ondervloer die niet dikker is dan 5mm (plafond is vrij laag, teveel ruimte vind ik zonde).

Wat ik zelf gevonden heb zijn verschillende XPS platen (als lees ik op sommige websites dat deze niet loopgeluid reduceren), PU rubber vloeren, maar sommige schijnen niet tegen zonlicht te kunnen?
Moet ik kijken naar de 10dB norm? dan zal het goed zijn toch?

De verdieping vloer heeft aan de onderzijde geen damp folie, hieronder zit wel een keuken. Moet ik op deze houten platen nog folie aanbrengen? of krijg ik dan juist vocht problemen?

Iemand die een goed merk of type ondervloer kan aanraden dan ben ik erg geholpen. Plaatjes van de vloer:

Alle reacties

• Tsjilp
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Mijn persoonlijke ervaring is dat zo'n folie rol (van 2 a 3mm) beter dempt dan die groene platen. Die platen zou ik alleen gebruiken als de ondergrond niet vlak is.
In mijn huis heb ik eerst groene platen en daarna folie, maar dat is omdat de ondervloer een houten vloer is die alles behalve recht is (jaren 30 woning)

Raar... Is zo gek nog niet

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:43
Off-topic, je hebt wel voldoende stopcontacten.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Damp open folie is nodig van binnen naar buiten of andersom. Van binnen naar binnen heb je geen folie nodig.

• talkatoo
Ik lees hier en daar dat 'Timbermate Excel' goed zou zijn, iemand bekend met dit merk? Heeft wel folie helaas (niet de naden afplakken dan?)
D.deJong schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:34:
Off-topic, je hebt wel voldoende stopcontacten.
Wordt een werkruimte en hou van knutselen met computers (renderen), 3D printers etc. dus kan het wel gebruiken :o

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

talkatoo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:00:
Ik lees hier en daar dat 'Timbermate Excel' goed zou zijn, iemand bekend met dit merk? Heeft wel folie helaas (niet de naden afplakken dan?)

[...]

Wordt een werkruimte en hou van knutselen met computers (renderen), 3D printers etc. dus kan het wel gebruiken :o
Volgens mij haal je van alles door elkaar voor wat betreft folies. Je hebt folies voor het isoleren van een wand. Die zijn damp open of dicht afhankelijk van waar je ze toepast.

Dan heb je een ondervloer waarvan je de naden afplakt als de ondervloer daarvoor geschikt is. Dat type ondervloer is bedoel om te voorkomen dat als je bijvoorbeeld een vloeistof knoeit dat dat door je vloer heen loopt naar de ondergrond.

• D.deJong
ciris schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:07:
[...]

Volgens mij haal je van alles door elkaar voor wat betreft folies. Je hebt folies voor het isoleren van een wand. Die zijn damp open of dicht afhankelijk van waar je ze toepast.

Dan heb je een ondervloer waarvan je de naden afplakt als de ondervloer daarvoor geschikt is. Dat type ondervloer is bedoel om te voorkomen dat als je bijvoorbeeld een vloeistof knoeit dat dat door je vloer heen loopt naar de ondergrond.
Dat type ondervloer is er om te voorkomen dat je optrekkend vocht vanuit de kruipruimte tegen de onderzijde van je planken aan slaat.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

D.deJong schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:56:
[...]

Dat type ondervloer is er om te voorkomen dat je optrekkend vocht vanuit de kruipruimte tegen de onderzijde van je planken aan slaat.
Dat zeg ik toch?

• talkatoo
Denken jullie dat deze ondervloer geschikt is?

https://www.vloeronline.n...lyurethaan-ondervloer-3-2

• D.deJong
Jij hebt het over vloeistof morsen, ik niet.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Wij weten net zoveel als jij aan de hand van de linkjes die je ons laat zien. Waarom zou je denken dat die niet geschikt is?

• Elahkneh
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 00:20
Wij hebben op de verdieping een fermacell vloer laten leggen . Ideaal , voetstappen (houten verdiepingsvloer) zijn nagenoeg niet te horen beneden . Helaas wel de 12mm platen , maar ze zijn er ook dunner :)

14 x 290wp | solaredge se4000 | zuid

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:36
Tsjilp schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:14:
Mijn persoonlijke ervaring is dat zo'n folie rol (van 2 a 3mm) beter dempt dan die groene platen. Die platen zou ik alleen gebruiken als de ondergrond niet vlak is.
In mijn huis heb ik eerst groene platen en daarna folie, maar dat is omdat de ondervloer een houten vloer is die alles behalve recht is (jaren 30 woning)
Hoe kan die folie nou beter dempen? Dat groene is dik en dempt veel beter. Ook past zich de vorm aan bij oneffenheden.

• Tsjilp
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

com2,1ghz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:30:
[...]

Hoe kan die folie nou beter dempen? Dat groene is dik en dempt veel beter. Ook past zich de vorm aan bij oneffenheden.
Persoonlijke ervaring. In mijn vorige woning had ik in de hal van die platen liggen, in de woonkamer alleen folie. De vloer in de hal klonk vele malen meer 'door' dan in de woonkamer

Raar... Is zo gek nog niet

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Bij houten verdiepingsvloeren gebruik je geen folies, dat doe je wel bij beton.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• talkatoo
Señor Sjon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:02:
Bij houten verdiepingsvloeren gebruik je geen folies, dat doe je wel bij beton.
Ook bij 'vlakke' houten vloeren? Zijn deze zwarte XPS platen dan een betere (= geluid dempendere) optie dan de 'groene' platen?

Je zou denken dat deze stevige polyurethaan rubberen rollen ook voldoende ondersteuning bieden of wordt dit ook gerekend als 'folie'?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Rubber is waterdicht, dus die zou ik niet toepassen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True