monitor kiezen voor macbook air 2015

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
Mijn vraag
Ik wil graag een extern monitor op mijn oude macbook met een thunderbolt 2 aansluiting. Dus waarschijnlijk via displayport.
Mijn Macbook heeft 123 dpi en ik draag een bril voor dichtbij, dwz dat verziend ben.
Is een hoge resolutie scherm van 2560x1440 van 24 inch dan wel handig? Monitor komt op een afstand van 70 cm van mijn ogen. Er is ook zoiets als WUXGO dan heb je 1920x1200 resolutie maar qua dpi scheelt het niet zoveel van FULL HD.

En hoe belangrijk is het dat er een USB C aansluiting op de nieuwe monitor voor als ik een nieuwe laptop of computer koop?

Relevante software en hardware die ik gebruik.
Macbook air 2015
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
niemand die kan meedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet zo ongeduldig. Je medetweakers zijn ook gewoon aan het werk natuurlijk, dit is voor ons allemaal alleen hobby ;) kicken na 24 uur, oke, maar niet na een uur al doen ;)

Monitoren zijn erg persoonlijk. Wat je prettig vindt qua resolutie zul je zelf moeten bepalen, wij kunnen niet door jouw ogen kijken. Zelf ben ik bijziend en vind ik mijn 25" 2560x1440 schermen wel prettig. Als de letters voor jou dan te klein worden, is een FullHD of WUXGA inderdaad een beter idee, op 23"-27". Vanaf 27 zou ik weer 2560x1440 nemen, want dan heb je hetzelfde als een 24" FullHD qua dichtheid.

Betreffende de USB-C aansluiting ligt dat eraan of je voornemens bent een nieuwe MacBook te gaan kopen of niet binnen de redelijke gebruiksduur van het scherm (±3-5 jaar) en of je dan ook een scherm hebt die het apparaat meteen kan laden. Anders heeft de USB-C aansluiting weinig meerwaarde. Kan je net zo goed een scherm met een thunderbolt>dp verloop of kabel halen.,

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Resolutie heeft in principe niks te maken met lettergrootte. Zeker bij MacOS is de schaling prima in orde. Je kunt dus gewoon een mooi 2560x1440 scherm uitzoeken en daar de interfacegrootte op aanpassen. Vroeger gold wel dat hogere resolutie ook kleinere lettertjes betekende, maar dat is met de moderne OS'en eigenlijk geen issue meer.

En dichtheid... tja... op mijn 2012 MBP 13" is de dichtheid op papier om te huilen, toch is alles prima leesbaar. Ik zou daar niet al te veel op letten, zodra je boven de 100 dpi o.i.d. zit zit je wel goed.