Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1977
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-04-2020
beste mede-gebruikers,

Ik hoop dat ik mijn vraag goed formuleer, en er genoeg informatie bij verstrek. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Ik maak regelmatig gebruik van video-bellen (voor werk en voor mijn hobby, het hosten van online quizzen). Hiervoor wil ik een zo goed mogelijke internetverbinding hebben, vooral om videobeelden en geluidsfragmenten te kunnen gebruiken in de quiz.

Mijn opstelling is de volgende:
- internetabonnement via Ziggo, 250 Mbit/s downloadsnelheid, 250 Mbit/s uploadsnelheid
- Ziggo-modem: Ubee321b
- modem bedraad verbonden aan mijn Time Capsule (Apple) via Eth-Switch Lan(1), met 1000MB/sec
- Time Capsule zendt twee WiFi-netwerken uit: op het 2,4 en 5 GHZ-kanaal
- volgens mijn WiFi-informatie op mijn iMac (3,4 GHz, Intel Core i5, uit 2017) is de Tx-snelheid 1.300 Mbps, en de PHY-modus 802,11ac

Zijn er verbeteringsmogelijkheden in deze opstelling?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Met groet,
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is de snelste optie een kabel trekken vanuit de Ubee naar je iMac.\

Als dat geen optie is (en je dus vast zit aan WiFi):
- zorg dat de Time Capsule werkt als accesspoint (en niet als router voor zover dat ondersteund wordt, tenzij de Ubee geen router functionaliteit heeft?)
- stel vaste kanalen in

Misschien kan je je WiFi instellingen nog delen? En aangeven hoe de Ubee ingesteld is?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 21:54

DataGhost

iPL dev

Heb je het al eens gewoon geprobeerd en gekeken of en waar je tegen beperkingen aanloopt? Een beetje videobellen komt in de verste verte nog niet in de buurt van de snelheden op je abo en je wifi. Op je abo zou je 10 streams van Netflix op 4K Ultra tegelijk moeten kunnen kijken of uitsturen, videobellen is een fractie van 1 zo'n stream. Deze vraag komt een beetje over als "Ik heb net een nieuwe Ferrari maar ik weet niet of die wel snel genoeg is om veilig met het verkeer in de stad mee te komen"

Doe een speedtest en kijk wat daar uit komt. Als dat minder dan 50/50 Mbit/s is zou je voor videobellen nog steeds geen issue hebben, maar zou het wel kunnen lonen om uit te zoeken waar precies je bottleneck zit.

[ Voor 94% gewijzigd door DataGhost op 29-04-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
En als je nu issues hebt, inzichtelijk te krijgen wat voor verkeer er verder overheen gaat.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '