ASRock Z370 Extreme4 - 8700K overclock beginnersvragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 23:13
Ik wil graag mijn CPU (8700K) gaan overclocken, met als doel verbeterde prestaties tijdens het gamen. Op het forum van de game die ik speel (DCS World), is mij verteld dat ik daar met mijn systeem veel profijt van zal hebben.

Nu ben ik een absolute beginner en heb er dus totaal geen ervaring mee (behalve dan, dat ik 25 jaar geleden op afstand mee keek hoe een van mijn vrienden zijn "magic" deed op onze pc's in die tijd. En hoe precair die acties destijds waren). Maar ik wil het graag leren en volgens mij is het tegenwoordig een stukje toegankelijker geworden voor een leek als ik.

Ik ben begonnen met de manual van mijn moederbord (ASRock Z370 Extreme4) door te nemen, maar daar stuit ik gelijk al op enkele vragen.
  1. Ik had gehoopt dat er in deze manual stap voor stap omschreven zou staan, wat ik moet doen. Ik kan die stappen echter niet terugvinden in de manual. Kan ik zo'n stappenplan (specifiek voor mijn moederbord/cpu combinatie) ergens anders vinden?
  2. Begrijp ik goed dat ik op twee manieren kan overclocken?
  • Optie 1 – via bios (OC tweaker screen pagina 56 in manual)
  • Optie 2 – via een applicatie genaamd “A-tuning” (pagina 41 in manual)
Die tweede optie, lijkt me veel eenvoudiger, maar ik lees hier zeer uiteenlopende reacties over. Van heel positief, tot zeer negatief. Wellicht heeft iemand hier er ervaring mee.

Mijn verdere systeem specificaties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 450,12€ 450,12
1MoederbordenASRock Z370 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Elite Wit€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 28,95€ 28,95
1GamecontrollersLogitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1GamecontrollersThrustmaster Hotas Cougar Zwart€ 0,-€ 0,-
1GamecontrollersThrustmaster Hotas Warthog Zilver, Zwart€ 409,-€ 409,-
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 72,70€ 72,70
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 500GB€ 72,90€ 72,90
1VR-brillenHP Reverb - Professional Edition€ 629,-€ 629,-
1VR-brillenOculus Rift Bundle (Rift + Touch)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.777,57

[ Voor 7% gewijzigd door Bloedvat op 29-04-2020 22:18 ]

Beste antwoord (via Bloedvat op 03-05-2020 07:00)

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 12:22
Het is voor mij heel lang geleden dat ik dit gedaan heb (m'n laatste post was in 2004; ik voelde me nostalgisch O-) ), maar het komt op het volgende neer:

- Verhoog je multiplier in stapjes. Doe een load test voor enkele minuten en kijk of het stabiel werkt. Een load test moet er voor zorgen dat de temperatuur van de CPU omhoog gaat en ergens op een constant niveau blijft hangen. Op dit punt moet de CPU stabiel blijven werken. Zodra het niet meer stabiel werkt (je load test crasht of je computer loopt vast) zit je aan je nét over de max voor BCLK.
- Verhoog in stapjes (of in stappen als je durft ;) ) je BCLK frequentie. Ook weer load testen tot het instabiel wordt. Als je deze hoger hebt, heb je hier vaak het meeste voordeel van, want dit bepaalt de snelheid van data van en naar de CPU (= één van de langzamere delen in de hele keten). Maar helaas is de BCLK ook verbonden met andere delen van je moederbord zoals de PCIE lanes en GPU bus. Deze verhogen leidt sneller tot instabiliteit. Ik heb begrepen dat er moederborden zijn (waren?) die de BCLK voor memory en CPU los kan aanpassen, maar ik heb geen idee welke.
- Hierna kun je nog in stapjes het voltage van je CPU verhogen en kijken of het daardoor stabieler wordt. Maar: dit leidt ook snel tot hogere temperaturen! En dat kan je CPU kapot maken. Maak dus écht kleine stappen.
- Kijk daarna of je nog een beetje hoger kunt gaan met je BCLK of multiplier. Gewoon beetje proberen.

In alle gevallen geldt: controleer de temperatuur van je CPU. Wordt deze zeer hoog (>=90 C is erg hoog) dan wordt t tijd voor betere koeling of zit je aan je max.

Tunen in de bios of via A-tuning zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn. Dus waarom doe je het niet via het bios? Of probeer A-tuning gewoon uit.

Of kijk eens hier naar:
YouTube: A Beginners Guide To OVERCLOCKING - How To Overclock Your PC! (Intel...
https://www.reddit.com/r/...aming_stability_and_risk/

[ Voor 25% gewijzigd door ppotter10 op 19-05-2020 21:41 ]

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ppotter10
Het is voor mij heel lang geleden dat ik dit gedaan heb (m'n laatste post was in 2004; ik voelde me nostalgisch O-) ), maar het komt op het volgende neer:

- Verhoog je multiplier in stapjes. Doe een load test voor enkele minuten en kijk of het stabiel werkt. Een load test moet er voor zorgen dat de temperatuur van de CPU omhoog gaat en ergens op een constant niveau blijft hangen. Op dit punt moet de CPU stabiel blijven werken. Zodra het niet meer stabiel werkt (je load test crasht of je computer loopt vast) zit je aan je nét over de max voor BCLK.
- Verhoog in stapjes (of in stappen als je durft ;) ) je BCLK frequentie. Ook weer load testen tot het instabiel wordt. Als je deze hoger hebt, heb je hier vaak het meeste voordeel van, want dit bepaalt de snelheid van data van en naar de CPU (= één van de langzamere delen in de hele keten). Maar helaas is de BCLK ook verbonden met andere delen van je moederbord zoals de PCIE lanes en GPU bus. Deze verhogen leidt sneller tot instabiliteit. Ik heb begrepen dat er moederborden zijn (waren?) die de BCLK voor memory en CPU los kan aanpassen, maar ik heb geen idee welke.
- Hierna kun je nog in stapjes het voltage van je CPU verhogen en kijken of het daardoor stabieler wordt. Maar: dit leidt ook snel tot hogere temperaturen! En dat kan je CPU kapot maken. Maak dus écht kleine stappen.
- Kijk daarna of je nog een beetje hoger kunt gaan met je BCLK of multiplier. Gewoon beetje proberen.

In alle gevallen geldt: controleer de temperatuur van je CPU. Wordt deze zeer hoog (>=90 C is erg hoog) dan wordt t tijd voor betere koeling of zit je aan je max.

Tunen in de bios of via A-tuning zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn. Dus waarom doe je het niet via het bios? Of probeer A-tuning gewoon uit.

Of kijk eens hier naar:
YouTube: A Beginners Guide To OVERCLOCKING - How To Overclock Your PC! (Intel...
https://www.reddit.com/r/...aming_stability_and_risk/

[ Voor 25% gewijzigd door ppotter10 op 19-05-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Bedankt Ppotter

Ik heb inmiddels voldoende informatie verzameld om met een gerust hart te gaan overclocken. Kleine stapjes is, voor een beginner als ik, duidelijk het sleutelwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Ik wilde zojuist eens een eerste overclock poging doen, maar ik stuit op het volgende..

Om zelf de ratio te kunnen veranderen moet ik eerst CPU ratio op "all cores" zetten (deze stond op auto). Dat snap ik, want ik wil één snelheid instellen voor alle cores en niet voor iedere core individueel.

Dan zie ik ook de standaard clockspeed van mijn 8700k weergegeven, namelijk: 37

Maar, wat ik me nu afvraag. Als ik nu die waarde verhoog naar bijvoorbeeld 38 of 39 (kleine stapjes :9 ), ben ik and niet mijn systeem aan het "underclocken"

De boost clock van mijn 8700k is 4,7GHz. Als ik handmatig de clockspeed op 3,9GHz zet, ben ik dan niet juist mijn systeem aan het limiteren?

Of laat ik het anders vragen; als ik ga overclocken tot net onder de boost clock snelheid, limiteer ik mijn systeem dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Bloedvat op 04-05-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppotter10
Ik heb geen ervaring met het overclocken van deze CPUs, maar van wat ik gelezen heb klopt je verhaal. Je wil die multiplier hoger hebben of in ieder geval boven je turbo boost frequency uitkomen.

Overigens zie ik vaak op internet dat mensen liever de multiplier verhogen dan de BCLK. Ik snap wel waarom: dan krijg je makkelijker een hogere turbo boost frequency. De BCLK beïnvloed namelijk je CPU clock, de memory clock, maar ook PCIE clock en nog andere dingen. Het veranderen van de BCLK leidt dus sneller tot instabiliteit, want niet alle onderdelen op je moederbord zijn zo goed overclockbaar als je CPU. Maar er zijn moederborden die enkel je CPU en memory BCLK kunnen veranderen en de rest (PCIE, GPU etc) ongemoeid laten.

In de praktijk kun je je sterk afvragen of het enkel het verhogen van de multiplier wel nut heeft. De bottleneck zit juist in die data transmissie tijden tussen CPU en de rest. Met de multiplier van CPU maak je enkel de berekenen op de core sneller (en misschien de data transfer naar de cache? Dat weet ik zo niet). Da's leuk als je Prime95 berekeningen doet of iets wat CPU core intensief is, maar bij gamen heb je er waarschijnlijk heel weinig aan. Er zal vast wel een artikel op internet zijn die dat heeft uitgezocht :) Iemand?

Overigens: als je moederbord je CPU en mem BCLK kan scheiden, kun je beginnen met het verhogen van deze BCLK. Maar kan je moederbord dat niet, dan zou ik toch eerste beginnen met het verhogen van de multiplier en dan fine tunen met de BCLK.

Edit: deze kerel YouTube: Intel i7 8700K Stock 4.3GHz Vs 5.1GHz Overclocked Performance | GTX ... heeft een multiplier van 51 en mooie resultaten met wat games. Het kán dus wel een behoorlijk effect hebben, maar ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ppotter10 op 19-05-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:32
ik heb ditzelfde moederbord met cpu,maar je wilt juist die BCLK niet verhogen
Dat is ook helemaal niet nodig.

Alleen die Multiplier gebruiken,dat werkt het beste.

Gebruik zeker LLC,voor de voltage,anders zakt bij dit moederbord het vcore te makkelijk en krijg je al gauw een onstabiele overclock.

Verder wees voorzichting met het verhogen met de vcore, en let vooral ook op de temperatuur,zorg in elk geval dat je de koeling echt goed voor mekaar hebt

Lees eerst goed in voordat je begint,bv met deze guide,die kan je al een stuk verder helpen:

https://www.tweaktown.com...clocking-guide/index.html

Als ik de gebruikte cpu koeler zie,dat is een goede voor stock,maar om je overclocken,ben je toch wel een betere nodig,zeker als je bv de 5ghz wilt halen.

BV een Noctua D15 of een Dark rock 4 pro.

[ Voor 49% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2020 09:55 ]

Pagina: 1