• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:32
Op mijn slaapkamer hangt een Sony KDL32W5500 televisie. Deze ontvangt zijn signaal via een coax kabel (Ziggo) en maakt verder geen gebruik van een Ci+ module of iets dergelijks.

In de meterkast hangt een antenneversterker (Wisi mini line CX67A) welke het signaal split naar de woonkamer en dus 1 kabel naar de slaapkamer. De kabel is een Belden Coax kabel en de connectoren zijn van Hirschmann.

De meeste zenders kan ik boven probleemloos kijken, echter zijn er een aantal, waaronder RTL4 en Fox welke haperen. Ik heb dan 1/2 seconden beeld en vervolgens valt deze voor 1/2 seconden weg enzovoort. Soms gaat het iets langer goed, dan heb ik 4/5 seconden beeld maar al met al is er niet naar te kijken.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?
(de tv beneden werkt probleemloos)

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:39
Wat gebeurd er als je de splitter er tussen uit haalt?
Dus even tijdelijk alleen het signaal naar je slaapkamer sturen.

[ Voor 37% gewijzigd door Arjant2 op 29-04-2020 11:02 ]

• Robbie T
Dan heb ik helemaal geen signaal meer bij RTL 4. (rest wel)

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49
Zitten de connectoren goed op de kabel?

Ik de kabel beschadigd?

Wat zit er aan het andere uiteinde bij de TV aan de kabel? Een QFC past niet in de tv...

• Robbie T
MediaZoo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:39:
Zitten de connectoren goed op de kabel?

Ik de kabel beschadigd?

Wat zit er aan het andere uiteinde bij de TV aan de kabel? Een QFC past niet in de tv...
De kabel is nieuw toen deze de buis in ging (oktober 2018) en dat ging probleemloos ik heb dan ook geen reden om aan te nemen dat de la El beschadigd is, ook gezien dat de rest verder wel probleemloos werkt.

Aan de andere kant van de kabel zit een Hirschmann male connector.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou toch even alle aansluitingen controleren dus de kabel, connectors, versterker, en antennecontactdoos. Als het net niet helemaal lekker vastzit, krijg je dit soort vreemde problemen.

edit/toevoeging:
Sony tv's zijn gevoeliger voor slecht signaal dan andere tv's.
Het zou dus kunnen dat een andere tv op die kamer prima werkt! Dus mocht je een test doen met een andere tv en het werkt prima, kan het nog steeds aan de kabel liggen.

[ Voor 40% gewijzigd door Slogra op 29-04-2020 15:03 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-10 15:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Storing kan gerust zitten voor de splitter ook al. Als er dan al storing op je signaal zit, wordt dat gewoon mee versterkt.
Controleer dus zeker daar alles mee. Hoeveel meter kabel heb je al lopen (ongeveer) tegen je de versterker hangen hebt?

• Robbie T
Joindry schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:04:
Storing kan gerust zitten voor de splitter ook al. Als er dan al storing op je signaal zit, wordt dat gewoon mee versterkt.
Controleer dus zeker daar alles mee. Hoeveel meter kabel heb je al lopen (ongeveer) tegen je de versterker hangen hebt?
Metertje kabel voor versterker. Meter of 8 na versterker.
Kan het zijn dat de versterker niet voldoende versterkt?

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-10 15:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Robbie T schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:12:
[...]

Kan zijn, maar met 9 meter kabel zou je nooit zoveel verlies mogen hebben. Kanje de tv eens aansluiten waar de versterker hangt, ipv de versterker. Dan weet je iif op het probleem voor of na de versterker hangt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Heb je de connectors zelf gemonteerd?

Had laatst ergens dat alleen sbs6 niet werkte, bleek dat bij zelf gemonteerde stekker de mantel net ergens contact maakte.
Na opnieuw monteren coax stekker werkte het wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Robbie T
@Joindry dat is inderdaad iets om te proberen. Ik heb gisteren echter iets verrekt in mijn rug waardoor stil zitten al pijn doet, laat staan sjouwen. Wordt iets voor over een paar dagen om te testen.

@YakuzA inderdaad zelf gemonteerd . Zal ze nog eens controleren.

• MediaZoo
Robbie T schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:12:
[...]

Je versterker doet 18dB.... Voor 8 meter is 1 dB versterking meer dan voldoende. De kans is ook aanwezig dat je veel te veel signaal op je kabel zet. Ook daar krijg je storingen door.

• Robbie T
MediaZoo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:59:
[...]

Je versterker doet 18dB.... Voor 8 meter is 1 dB versterking meer dan voldoende. De kans is ook aanwezig dat je veel te veel signaal op je kabel zet. Ook daar krijg je storingen door.
In mijn vorige huis, ook Ziggo, zelfde versterker gebruikt bij een vergelijkbare kabellengte. Zonder problemen. Overigens ook zelfde televisie. @Joindry de televisie in de woonkamer werkt overigens zonder problemen waardoor ik niet verwacht dat er een probleem voor de splitter zit, maar goed you never know!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Robbie T schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:54:
[...]

In mijn vorige huis, ook Ziggo, zelfde versterker gebruikt bij een vergelijkbare kabellengte.
Begrijp ik dan goed dat dat haperen pas kwam toen je in het huidige huis zat?

Dan zou het idd zomaar kunnen dat bij gelijke config je signaal te sterk is.Per huis wil het signaal wat binnenkomt wel verschillen door al dan niet gammele AOP's oid.

Zou er eens een versterkertje tussenuit halen. Bij voorkeur degene die aan het eind van de kabel zit

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Robbie T schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:54:
[...]

In mijn vorige huis, ook Ziggo, zelfde versterker gebruikt bij een vergelijkbare kabellengte. Zonder problemen. Overigens ook zelfde televisie. @Joindry de televisie in de woonkamer werkt overigens zonder problemen waardoor ik niet verwacht dat er een probleem voor de splitter zit, maar goed you never know!
Dat iets in het ene huis werkt, wil niet zeggen dat het anders ook werkt. Wellicht krijg je hier al meer signaal binnen waardoor de tuner in je TV overstuurt wordt.

Overigens denk ik niet dat hier dat het probleem is, dan zou je op meer kanalen een probleem hebben. Te zien aan de catalogus op de website van Wisi is die 18dB gain een slechte vertaling. De gain per uitgang is eigenlijk 6dB.
https://www.wisi.de/filea...atalog_Verstaerker_en.pdf

Mijn gok zou zijn dat je inderdaad ergens een slecht contact hebt, of last van instraling. Instraling zou ook passen bij het helemaal wegvallen van het kanaal als je de versterker weg haalt, omdat je signaal niveau lager wordt maar de stoorsignalen dezelfde hoogte houden, kan de TV er nog minder mee.

Zijn alle andere uitgangen van de versterker netjes afgedopt met een afsluitweerstand?

12x400WP West Fronius

• Robbie T
De overige aansluitingen op de versterker zijn niet afgesloten met een einddop. Ik heb zojuist een aantal afsluitweerstanden besteld en nog een nieuwe male connector. @MediaZoo ziet de bestelling ongetwijfeld langskomen ;-).

Zodra die binnen zijn de aansluitingen allemaal nog eens nalopen.

• Robbie T
Nog geen update helaas want ondanks dat het pakketje donderdag verzonden zou zijn (brievenbuspost) heb ik tot op heden nog niets ontvangen. Op zijn vroegst woensdag dus een update.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie T op 04-05-2020 19:04 ]

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-10 15:55
Ik had vergelijkbare problemen (sommige zenders veel storing, anderen gewoon perfect). En dit lijkt het symptoom van een niet goed afgeschermde kabel+connectoren.

In mijn zoektocht bleek dat een 'perfecte' montage van goede connectoren (jouw hirschmann connectoren zijn prima) essentieel was. Het feit dat de kabelmantel contact maakt met de buitenste geleider van de connector is niet voldoende, maar de kabelmantel moet echt keurig rondom, op de goede lengte, in de connector vastzitten om allerlei storing (bv. telefonie telecom frequenties zitten op dezelfde frequentie als bepaalde zenderstreams) 'buiten' te houden.
Daarnaast is voor langere coax (zoals jouw 8 meter) een goede dikke kerndraad en goede afschermingmantel belangrijk. In mijn geval was het probleem de combinatie van een te dunne kerndraad (0.6mm) waardoor het signaal verzwakte in combinatie met storing van signalen in de ether die via een slechte connectorovergang voor storging kon zorgen. Ik heb het pobleem opgelost met zog. KOKA9 coax die een kerndraad heeft van 1.1 mm diameter en daar de goed gestripte uiteinden op 2 nieuwe connectoren gezet.

ninja edit: check de omschrijving van deze link van jouw kabel ook: https://www.kabeloutlet.c...-coax-kabel-wit-per-meter

[ Voor 9% gewijzigd door AzertyNL op 04-05-2020 19:44 ]

• Robbie T
Helaas heeft ook een nieuwe "stekker" niet geholpen en het afschermen van de overige aansluitingen op de versterker ook niet. Volgende stap is de televisie van boven eens beneden aansluiten en kijken hoe het er dan bij hangt. Overigens is de kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer ook een belden.

• MediaZoo
Heb je deze problemen toevallig tijdens het (intensief) gebruik van internet?

• Robbie T
Inmiddels de tv beneden eens aangesloten, ook daar haperingen. Voor de zekerheid de kabels nog eens gecontroleerd en opnieuw op de kabel gezet maar dat heeft niet mogen helpen. Wellicht toch nieuwe kabels, maar dat laat ik nog even voor wat het is.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:58
Ik heb zelf veel last van storing op tv als het modem druk bezig is met uploaden. Zodra de upload belast is gaat de tv op sommige kanalen storen. Een retourfilter plaatsen kan helpen.

• lowland101
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10 21:37
Ik had ongeveer hetzelfde probleem.

En kwam deze oplossing tegen die bij mij werkt:

https://community.ziggo.n...uik-schakel-lna-uit-14330

Misschien werkt het bij jou ook?

• Robbie T
lowland101 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:56:
Ik had ongeveer hetzelfde probleem.

En kwam deze oplossing tegen die bij mij werkt:

https://community.ziggo.n...uik-schakel-lna-uit-14330

Misschien werkt het bij jou ook?
Sorry voor de late reactie! Ik zag jou melding en ben met goede hoop naar boven gelopen, helaas bleek het LNA filter al uit te staan. Ik heb het nog eens geprobeerd met het filter aan maar dat lost niets op.

Volgende stap is het rechtstreeks aansluiten op het AOP, kijken wat dat doet.
Pagina: 1