EXCEL. Gekleurde cellen tellen per kolom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizier
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-12-2021
Mijn vraag
Organiseer een online bingo. De deelnemers leveren 15 getallen aan die ik in Excel zet. Deelnemer 1 in kolom A, deelnemer 2 in kolom B etc.

Als er een nummer getrokken is gebruik ik 'Zoeken en vervangen' om snel alle cellen met het getrokken getal een celkleur te geven.

Iemand wint als die als eerste 5, 10 of 15 getallen heeft weggestreept. Ondanks de celkleur is het best moeilijk om in één oogopslag te zien hoeveel nummers iemand al heeft afgestreept.

Ik wil dus het liefste dat er per kolom automatisch geteld wordt hoeveel cellen er een celkleur hebben. Ik heb alleen totaal geen idee hoe ik dit moet doen... Iemand die het weet??

Afbeelding is een voorbeeld van hoe ik het zou willen hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlIEwADHutzMxXExi82V45vc87Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbhfDKFhcE1lXKDKOVISxvIN.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016

Wat heb ik al geprobeerd?
Geprobeerd te filteren maar dit moet ik per kolom handmatig vernieuwen etc.

Beste antwoord (via Vizier op 29-04-2020 12:01)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ook mogelijk, naast de formule die ik hierboven vermeldde (ook invoeren via Ctrl-Shift-Enter):
code:
1
=som(aantal.als(A$2:A$76;F$2:F$76))

[ Voor 93% gewijzigd door dix-neuf op 29-04-2020 11:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Aangezien het een bingo is, heb jij de controle over alle data toch?
Ik zou dan niet kijken naar wat deelnemers wegstrepen, maar wat er feitelijk gebeurd is.

Dus, zorg ervoor dat je alle getallen in een kolom pakt, en een tweede kolom hebt waarin alle getrokken getallen staan. Vervolgens moet je alle getallen die uit A komen en in B voorkomen tellen, zodat je zeker weet dat iemand een 'echte' bingo heeft en geen valse bingo?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:18

g0tanks

Moderator CSA
Vizier schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:24:
Ik wil dus het liefste dat er per kolom automatisch geteld wordt hoeveel cellen er een celkleur hebben. Ik heb alleen totaal geen idee hoe ik dit moet doen... Iemand die het weet??
Daar bestaat geen standaard functie voor.

Ik zou het anders aanpakken omdat zoek en vervang niet echt robuust is. Zelf denk ik dan als eerste aan werken met voorwaardelijke opmaak en AANTAL.ALS. Als je in een nieuwe kolom alle getrokken getallen onder elkaar zet, kan je met voorwaardelijke opmaak automatisch de ingezonden getallen kleuren op basis van die lijst. Met AANTAL.ALS vergelijk je dan vervolgens de ingezonden getallen met de getrokken getallen, om te kijken 'hoe ver' iemand is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Je zou een extra kolom kunnen toevoegen waarin uitsluitend alle 'getrokken' getallen komen.
Je kunt dan eenvoudig de getallen in de kolommen van de deelnemers vergelijken met de getallen in die extra kolom. Je kunt ze kleuren via voorw. opmaak en je kunt m.b.v. aantal,als (of somproduct, of nog andere manieren) per deelnemer het aantal juiste getallen optellen.

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 29-04-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 17:33
In VBA een scriptje schrijven dat de gekleurde cellen telt. Simpel 😉

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizier
Panzer_V schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:53:
In VBA een scriptje schrijven dat de gekleurde cellen telt. Simpel 😉
Ik ben vergeten te vertellen dat ik een leek ben in Excel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizier
g0tanks schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:37:
[...]

Daar bestaat geen standaard functie voor.

Ik zou het anders aanpakken omdat zoek en vervang niet echt robuust is. Zelf denk ik dan als eerste aan werken met voorwaardelijke opmaak en AANTAL.ALS. Als je in een nieuwe kolom alle getrokken getallen onder elkaar zet, kan je met voorwaardelijke opmaak automatisch de ingezonden getallen kleuren op basis van die lijst. Met AANTAL.ALS vergelijk je dan vervolgens de ingezonden getallen met de getrokken getallen, om te kijken 'hoe ver' iemand is.
Bedankt voor je reactie! Ik ben een excel leek maar het is gelukt om een kolom te maken met getrokken nummers en die dan in de overige kolommen te markeren. Werkt inderdaad beter dan zoek en vervang!~

Wat zou ik precies achter AANTAL.ALS moeten zetten om te tellen? Ik heb =AANTAL.ALS(A2:A16;F2:F76) maar die blijft op 0 staan. Kolom A is een rij nummers van één speler en kolom F zijn de getrokken nummers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Dat kan bv. zo (invoeren via Ctrl-Shift-Enter):
code:
1
=SOM(ALS(A2:A76=F2:F76;1;0))

Voeg dollartekens toe als je die formule naar andere rijen of kolommen wil kopiëren.

[ Voor 197% gewijzigd door dix-neuf op 29-04-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-10 21:03
Vizier schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:09:
[...]

Wat zou ik precies achter AANTAL.ALS moeten zetten om te tellen? Ik heb =AANTAL.ALS(A2:A16;F2:F76) maar die blijft op 0 staan. Kolom A is een rij nummers van één speler en kolom F zijn de getrokken nummers
Ik denk dat de range F2:F76 niet werkt.
Zie https://support.office.co...85-4e71-abb4-1f464816df34 voor een voorbeeld om appels en sinasappels te tellen. (appels is dan getal 1 bij jou, sinasappels getal 2)

Misschien dat AANTALLEN.ALS en optie is:
https://support.office.co...4e-4aee-88bc-aa8c2a866842

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Ook mogelijk, naast de formule die ik hierboven vermeldde (ook invoeren via Ctrl-Shift-Enter):
code:
1

[ Voor 93% gewijzigd door dix-neuf op 29-04-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizier
dix-neuf schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:40:
code:
1
Deze werkt gelukkig, de andere lukte mij niet. Hartstikke bedankt voor de hulp!

Ik moest alleen A76 veranderen naar A16 omdat er anders een soort loop komt omdat de berekening in cel A19 plaatsvindt

[ Voor 15% gewijzigd door Vizier op 29-04-2020 12:00 ]

Pagina: 1