Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepzeekruiper
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-08-2020
Goedemorgen mede tweakers,

Op moment ben ik al bijna twee jaar actief als Skilled Support desk medewerker. Aangezien ik op een kleine IT afdeling werk (10 man) bemoei ik mij vanaf het begin al aan met onder andere dingen van systeem beheer.
En heb dus ook een groffe kennis van onder andere VSphere en Citrix Studio.

Nu gaat onze senior vertrekken over 1 maand en komt er een positie vrij op systeembeheer / netwerk. (is op ons werk gefusseerd aangezien de werkzaamheden te weinig zijn om het uit elkaar te halen)

Ik twijfel een beetje of het voor mij nu de juiste tijd is om door te stappen, aangezien ik al vanaf het begin hunker naar een systeembeheer functie, support is leuk maar niet de rest van mijn leven zegmaar :9

Waar ik een beetje mee in mijn maag zit is of de kennis die ik nu al heb opgebouwd genoeg is om me te kunnen redden in de functie, wil namelijk niet gaan verzuipen.
Het voordeel is dan wel dat alles al draait en er praktisch alleen beheert moet worden.

Concreto zou ik graag van mede tweakers willen weten of ze ook voor dit soort situaties hebben gestaan en hoe die er mee om zijn gegaan.

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties! :)

PS: Dit is het eerste topic wat ik op jullie forum inschiet, staat het verkeerd schop het dan naar het juiste forum.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat voor reactie kreeg je toen je dit onder aandacht bracht van de manager van de afdeling of heb je het nog niet onder de aandacht gebracht?

Stap één is het kenbaar maken, mocht er ergens een delta zitten hoor je het hoogstwaarschijnlijk ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Stiekem weet je al het antwoord maar vraag je om een bevestiging. Een verandering in je leven is altijd spannend. Stappen maak je met risico's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
Wat Napo zegt: bespreek het met je wekgever. Die weet (hopelijk) wat jij kan en wat vereist is bij jouw bedrijf, dat is voor ons heel moeilijk in te schatten.

Zo zijn er nog veel meer zaken die spelen. Willen zij jou begeleiden, het geld voor recruiting in jouw opleiding stoppen enz.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
spreek je ambitie uit naar je leidinggevende, geef aan dat je bereid bent om (bij) te leren.
voor mijzelf sprekende: op het moment dat ik comfortabel word in een positie ga ik me orienteren op "het volgende stoeltje". Dit brengt altijd een gevoel van spanning mee, en "veilig blijven zitten" is ook altijd de makkelijke keuze (geen spanning, geen uitleg naar je omgeving waarom je wisselt, geen uitzoekwerk met verandering van inkomen, geen twijfeltjes over eigen kunnen, geen inwerkperiode waarin je denkt dat je niet alles tot in de puntjes beheerst).
na een x periode is dat gevoel weg, zit je in de 'autopilot', weet je de weg bij de meest uiteenlopende vraagstukken binnen je gebied, en begint het riedeltje weer opnieuw :)
nieuwe dingen doen en bijleren, altijd doen als je de kans krijgt!

mocht je leidinggevende aangeven dat hij je (nog) niet zie zitten: vraag door! dit is mijn CV, wat mist er nog op om wel in aanmerking te komen? pak die bal dan op en reageer de volgende keer dat er een senior weggaat! (dan is het eerst bijleren en dan nieuwe dingen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Soms is het helemaal niet erg om iets niet te kunnen. De belangrijkste factoren zijn dan ook of je de wil/vermogen hebt om het te kunnen leren en ook een geschikte persoonlijkheid hebt voor het werk. Pre is sowieso dat je de organisatie, processen en mensen kent. Ik zou zoals gezegd eens een gesprek met de manager aanknopen en uiten dat je de ambitie hebt om door te groeien naar die functie.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diepzeekruiper
Zo dat is sneller dan ik had verwacht, bedankt voor de reacties!

@Napo Ik heb het al een keertje voor de grap neergelegd bij hem, echter ging hij er wel serieus op in dat hij wel het vertrouwen heeft in mij (kan goed overweg met mijn leidinggevende) echter is er niet verder iets op uitgekomen. Wel aangegeven dat mijn ambitie er ligt!

@dyrc Heel grappig dat je dit aankaart want ik herken dit inderdaad ook. Ik zit inderdaad al een tijdje in de automodus waardoor je ook een erg veilig gevoel krijgt, echter merk ik ook dat de "sleur" er makkelijker inkruipt dan.

Wat ik zo zie aan jullie reacties, moet ik het eigenlijk het gewoon proberen. Dus uit mijn comfortzone stappen ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Diepzeekruiper schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:45:
Zo dat is sneller dan ik had verwacht, bedankt voor de reacties!

@Napo Ik heb het al een keertje voor de grap neergelegd bij hem, echter ging hij er wel serieus op in dat hij wel het vertrouwen heeft in mij (kan goed overweg met mijn leidinggevende) echter is er niet verder iets op uitgekomen. Wel aangegeven dat mijn ambitie er ligt!
Goed om te horen dat hij er serieus op in ging. Sowieso nogmaals aankaarten door het nieuws dat die plek potentieel vrij komt (is er al een wens is om hem te vervangen).

Indien ze je op dit moment niet geschikt achten zijn er potentieel meerdere opties om wel iets te doen in het werkvlak waar je ambitie ligt zoals het delen van tijd (50% huidige rol 50% nieuwe rol) en bijvoorbeeld ad interim de rol invullen tot er een geschikte kandidaat is. Voordat je het gesprek aangaat kan je al aan dat soort voorstellen denken zodat een nee geen einde van het gesprek hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 14:21
Als je een goede manager hebt: manager aan z'n jasje trekken en wat je nu in de TS zet aan hem voorleggen. Aangeven dat jij het wil en kan, en vragen wat hij er van denkt. Je twijfels uiten is daarbij afhankelijk van de manager ook prima! Dat geeft aan dat je het serieus neemt.
En ik sluit verder aan bij de rest, en bij je eigen conclusie: stap uit je comfort zone en probeer het!

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 14:04
(jarig!)
Inderdaad, als je zelf niets doet, blijf je zitten waar je zit. Oftewel ga naar je manager en de manager van die functie en spreek je ambitie uit.

Bij mij geven we juist deze mensen een kans om zich te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Diepzeekruiper schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:45:

Juist dan is het belangrijk om dit 'warm' te houden en ook zelf duidelijke voorstellen te doen...

Als je denkt dat je mogelijk meer moet leren, is het belangrijk eens na te vragen of er een trainigsbudget is en zelf aan te gevenw elke specifieke trainingen je denkt te kunnen volgen om dan skills te leren die je nodig zou hebben zulk een functie te kunnen uitvoeren.

Voor de werkgever is het zinvol werknemers trainingen te laten volgen omdat dat hen sterker aan het bedrijf 'bind' (je moet wel reraliseren dat als je voortijdig zelf je ontslag indient, een bedrijf een deel van de kosten van vrijwillige trainingen kan terugvorderen).

Tevens creer je darmee ook een indirekte 'toezegging' vanuit je werkgever dat ze je dus ook graag je zien 'door-ontwikkelen' en promotie maken in het bedrijf.

spreek dit zelf aan .. juist als je werkgever aangeeft daar voor open te staan, moet je dat uitnutten.
dat je zelf initiatief neemt is verder ok een bewijs dat je toebent aan meer verantwoordelijkheden, het 'pro-actief' ageren is in zichzelf al en bewijs daarvoor.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
RM-rf schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:50:

Je moet wel reraliseren dat als je voortijdig zelf je ontslag indient, een bedrijf een deel van de kosten van vrijwillige trainingen kan terugvorderen
Enkel en alleen als er een geldig studiekostenbeding aanwezig is die getekend is door de medewerker. Waarbij het beding ook dient te voldoen aan een set regels. Is dat er niet kan men weinig en is het simpelweg een investering die ze hopen terug te halen doordat je meer op je plek zit en dus niet verder gaat kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:41
Diepzeekruiper schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:12:
Goedemorgen mede tweakers,

Op moment ben ik al bijna twee jaar actief als Skilled Support desk medewerker. Aangezien ik op een kleine IT afdeling werk (10 man) bemoei ik mij vanaf het begin al aan met onder andere dingen van systeem beheer.
En heb dus ook een groffe kennis van onder andere VSphere en Citrix Studio.

Nu gaat onze senior vertrekken over 1 maand en komt er een positie vrij op systeembeheer / netwerk. (is op ons werk gefusseerd aangezien de werkzaamheden te weinig zijn om het uit elkaar te halen)

Ik twijfel een beetje of het voor mij nu de juiste tijd is om door te stappen, aangezien ik al vanaf het begin hunker naar een systeembeheer functie, support is leuk maar niet de rest van mijn leven zegmaar :9

Waar ik een beetje mee in mijn maag zit is of de kennis die ik nu al heb opgebouwd genoeg is om me te kunnen redden in de functie, wil namelijk niet gaan verzuipen.
Het voordeel is dan wel dat alles al draait en er praktisch alleen beheert moet worden.

Concreto zou ik graag van mede tweakers willen weten of ze ook voor dit soort situaties hebben gestaan en hoe die er mee om zijn gegaan.

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties! :)

PS: Dit is het eerste topic wat ik op jullie forum inschiet, staat het verkeerd schop het dan naar het juiste forum.
Wees er niet te bang voor dat je iets niet weet. Leren doen we allemaal het meest in de praktijk.

Geheid dat je ergens tegen aan gaat lopen, waar je nog niet de benodigde ervaring voor hebt over hoe je dat het beste aan kan pakken. Misschien moet er een snelle oplossing komen voor nu en de beste oplossing later. Wat nu de beste snelle oplossing is is vaak lastiger dan de latere echte oplossing, want komt vaak niet meer alleen op techniek aan, maar op het makenvan de (juiste) afwegingen, waarmee enerzijds met zo weinig mogelijk tijdsinvestering, een zo hoog mogelijke stabiliteit wordt behaald, waarmee het in ieder geval werkbaar is.

Ik heb zelf een periode van een halfjaar een functie gehad in het MT, maar ben daar later zelf op terug gekomen, omdat het managen van mensen niet mijn ding is. Mijn kennis / kunde kan ik vaak op terugvallen, maar als het op het aansturen van mensen komt (en het 'loslaten' van het 'zelf doen, omdat je iets snel op kan lossen') ligt daar niet mijn sterke kant. Daarbij de verantwoording als manager voor het werken met minder budget, maar hetgeen wat moet gebeuren veranderd niet, is ook niet het spelletje wat ik ambieer. (ben nu dus ook geen manager meer) maar heb er wel veel van geleerd en mezelf ook beter leren kennen.

Alleen al om jezelf beter te leren kennen (en ook de mogelijke 'gaten' in je kennis, voor zover je daarvan kan spreken) is het het waard om er wel voor te gaan. Zeker als je manager (in een latere reactie van jezelf gelezen) het wel in jou ziet zitten als jij er voor de grap over begint.
Daarbij vorm je met elkaar een team en kan je normaal gesproken ook (deels) steunen op de mensen om je heen, dat jij als Senior alles moet weten is natuurlijk niet zo, je moet alleen uit de verschillende invalshoeken (en uit input van je juniors) de juiste keuze en afwegingen kunnen maken wanneer bij jezelf de benodigde kennis ontbreekt. En je zult in jezelf moeten investeren om die kennis waarvan je hebt ervaren dat je die nog mist, te verbeteren, maar dat lijkt mij logisch.

Samengevat:
Ga ervoor, het ergste wat je kan gebeuren is dat je er achter komt dat bepaalde aspecten van de rol je wel liggen en andere aspecten niet (of minder), maar dan heb je wel veel geleerd (zowel qua vak-kennis als over jezelf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Wil hier nog aan toevoegen; wat let je om bij het bedrijf 'uitzoektijd' te vragen voor onderdelen die je nog niet hebt gedaan. Een cursus te vragen zoals hierboven al benoemd is of de vertrekkende senior nog eens op te bellen of in te huren voor een dagje (mits mogelijk). Volgens mij zijn dit vaak voorkomende mogelijkheden.

Ik deed de eerste keer 4 uur over het vervangen van een oliefilter, puur omdat ik alles eerst wilde begrijpen en nu is dat ook een klusje dat in 20min gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Inderdaad, niet te bang zijn dat je iets niet kan. Als je weet dat je het kan, heb je dus geen echte uitdaging meer: de uitdaging ligt juist in de dingen die je (nog) niet kan.
Je gaf al aan dat de afdeling uit 10 man bestaat. Dus dan lijkt mij dat je ook genoeg collega's hebt om op terug te vallen als je ergens tegenaan loopt. Niemand weet alles en met een beetje leuke collega's is het vaak lollig om dingen uit te zoeken en uit te proberen: dan kunnen zij je tips geven over wat wel en wat niet te doen.

Daarnaast denk ik dat een beetje goede werkgever het wel op prijs stelt als zijn medewerkers ambitie hebben om hogerop te komen. Dat zijn meestal degenen die hun ogen open houden en een gil geven als ze iets zien wat in hun ogen niet klopt. En zo te lezen staat hij er best voor open.

Bedenk vooraf wat je wil gaan doen en wat je daarvoor nodig hebt. Bespreek eventueel met een van de systeem-/netwerkbeheerders wat zij nu doen, waar de afdeling behoefte aan heeft (leuk als je zegt dat je de mailserver wil gaan beheren, maar als die in de Cloud staat valt daar weinig aan te doen) en wat jij nodig hebt om dat te kunnen gaan doen. Leg dat neer bij je manager, dan heb je een vertrekpunt voor het gesprek.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik heb zoiets aan het begin van mn carriere ook gehad, ik heb die stap destijds gezet en de afspraak gemaakt dat ik wat trainingen kon gaan volgen. En dat werkte op zich prima. Je leert alles snel bij en kan het in de praktijk toepassen. Kijk alleen wel uit dat je geen gigantische studieschulden gaat opbouwen voor een of andere training. Er zijn genoeg online platforms waar ze trainigsvideo's aanbieden voor kleine bedragen, ik zou daar eens naar kijken voor de kennis die je mist :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Ik zou het gesprek aangaan met de manager van de systeembeheerders. Nee heb je, ja kun je krijgen. Reken niet meteen op een senior positie maar stel een carrierepad vast. Geef aan dat het bedrijf je bevalt maar dat je gezien je leeftijd/interesses/toekomst je verder wilt ontwikkelen.

Elk zichzelf respecterend bedrijf - en met 10 supportmedewerkers is het bedrijf beslist niet "klein" - geeft mensen die ze vertrouwen een kans. Laat zien dat je je wilt ontwikkelen met cursussen en toon loyaliteit als het bedrijf je verder helpt. Er hoort een opleidingsplan te zijn. Laat je ambities ook vastleggen als doelen in je beoordeling/ontwikkelingsplan.

Als JIJ geen actie onderneemt gebeurt er niets en wordt je op een gegeven moment unhappy.... Praten, actie en duidelijke afspraken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Vaak wordt je op zo'n functie ook aangenomen op basis van werkervaring OF hoe goed je het bedrijf kent. Heb je tevens certificeringen waarmee je eventuele andere mensen een stapje voor bent?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diepzeekruiper
Beste tweakers,

Wederom bedankt voor de vele reacties, dat waardeer ik enorm!

Ik heb besloten om te gaan solliciteren voor deze functie, ik hoef inderdaad ook niet alles 100% te kunnen.
Ook als ik nu de kans laat schieten, dan zit ik voorlopig nog wel op support waar niet echt meer uitdaging in zit voor mij.

Ook als ik nu dingen ga oppakken in mijn huidige functie ben ik en werk bang dat het een soort overkapte systeembeheer functie gaat worden. Dat moeten we niet hebben, daar heb zowel ik als werk niet zoveel aan.

Kortom, uit mijn comfy zone stappen en gewoon doen!

PS:

Ik kan het topic nog even op laten, en jullie vertellen of ik de functie wel of niet heb gekregen als er belangstelling voor is natuurlijk!

Edit: spelfoutjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 11:28
Even los van de haalbaarheid, het is denk ik goed om te laten zien aan je leidinggevenden waar je ambities liggen en om een meetmoment te hebben waar je conclusies uit kan trekken. Stel dat de functie je geweigerd wordt, dan kun je inzoomen op de redenen waarom je geweigerd bent, en werken aan het verbeteren van die skills. Misschien heb je toch nog wel een kennisgat en heb je aanvullende opleiding nodig, dan heb je weer een ingang om daar over in discussie te gaan. etc.

Ik zie eigenlijk vanuit deze positie die je nu hebt geen nadelen om het gewoon te proberen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Om Pippi Langkous te quoten:
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!
Wees ook niet bang om fouten te maken, nieuwe dingen te leren, advies te vragen en er vooral voor te gaan. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48
Ik heb aardig wat gesolliciteerd in m’n leven, meestal ook aangenomen en heb 1 ding geleerd: het is niet jouw werk om te bedenken waarom je de baan niet zult krijgen.

Bedenk Dus waarom jij geschikt kan zijn, solliciteer, en zie waar je uitkomt. Wees eerlijk over kunnen en ambities en bedenk een plan om gaten op te vullen.

Dan mag de andere partij redenen gaan bedenken om nee te zeggen ;)

Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Diepzeekruiper schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:40:
Ik heb besloten om te gaan solliciteren voor deze functie, ik hoef inderdaad ook niet alles 100% te kunnen.
Sterker nog, het is helemaal niet goed in mijn optiek om te solliciteren naar een functie waarin je al 100% alles kan.

Er moet namelijk ook ruimte zijn voor ontwikkeling en groei. Als je al 100% alles kan, dan zal je snel weer een andere functie willen omdat je weinig leert op je huidige plek. :)
Pagina: 1