4K HDR i.c.m. "oude" receiver via extra GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 15:57
Momenteel speel ik via de pc -> receiver -> TV content af. De pc zit aangesloten op de receiver die vervolgens het beeld doorgeeft aan de TV. Doordat de receiver echter beperkt is tot 1080p ben ik aan het kijken naar een upgrade mogelijkheid om meer uit de TV te halen qua resolutie en HDR mogelijkheden.

Wanneer ik de pc aansluit op de televisie en vervolgens het geluid via ARC naar de receiver stuur krijg ik wel de gewenste resolutie/ beeld kwaliteit, maar het geluid wordt dusdanig "verpest" (beperkingen TV & ARC) dat het geen acceptabele keuze is.

Huidige onderdelen:Ik zoek een?
Het meest logische lijkt mij een extra GPU toevoegen, zodat deze samen met de onboard GPU gebruikt kan worden om het geluid naar de receiver te sturen en het beeld naar de TV. Dit kan uiteraard een dedicated GPU worden met 2 HDMI poorten om zodoende de onboard GPU buitenspel te zetten.

Een andere optie zou kunnen zijn om de receiver te vervangen, maar dat wordt al gauw een duurder grapje en ben tevreden met de prestaties en mogelijkheden v/d huidige.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Opties & vragen

Onderstaande onderdelen, op basis van bovenstaande idee, heb ik reeds op de shortlist gezet:
https://tweakers.net/pric...profile-2g/specificaties/
https://tweakers.net/pric...-4gt-lp-oc/specificaties/
https://tweakers.net/pric...profile-4g/specificaties/

Los van de vraag of dit een goed idee is vraag ik me af of de Gigabyte GT 1030 i.c.m. de onboard GPU gebruikt kan worden. Dit doordat er dan zowel AMD als Nvidia drivers aanwezig zijn (bijt dit elkaar?). Indien dit niet handig is lijkt de GTX 1050i met 2 HDMI 2.0b poorten slimmer dan de RX550 met 1 HDMI 2.0 poort (HDMI 2.0b past beter bij de TV, toekomstige upgrade mogelijkheden overige onderdelen zoals CPU).

De Gigabyte GT 1030 is qua eigenschappen meer gewenst vanwege het passief gekoeld zijn en lagere stroomverbruik. De andere kaarten, met name de 1050i, lijken behoorlijk overkill voor het doel.

Overige ideeën, suggesties en ervaringen zijn uiteraard welkom.

PVoutput

Beste antwoord (via Ronald_O op 29-04-2020 21:43)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:40
Ik denk dat het goedkoper en zuiniger is je moederbord te vervangen door één dat twee HDMI poorten of een HDMI poort en een DisplayPort heeft. Een kabel van DisplayPort 1.2 naar HDMI 2.0 is passief, zou geen probleem mogen zijn voor het bitstreamen van DTS-HD enz.

Het zou behoorlijk zonde zijn dat je een GT1030 gaat gebruiken in combinatie met die APU, dat is meer stroomverbruik voor dezelfde prestaties. Het kàn wel, die GPU's bijten elkaar niet noodzakelijk (welk OS heb je? Denk dat het in een Linux distributie wel moeilijker is dan in Windows zeker icm een Nvidia GPU), het werkt toch ook voor pc's met Intel iGPU en Nvidia of AMD GPU.

Twee HDMI poorten is er niet als filter in de Pricewatch dus is manueel zoeken. Maar er zijn meer dan genoeg AM4 moederborden met een DisplayPort en HDMI. Ik heb zelf een HTPC met pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac, die heeft twee HDMI poorten (de B450 opvolger ook), maar dat zijn ITX borden. Ik heb in elk geval exact dit gedaan met een oudere receiver die tot 1080p ging en wel DTS-HD ondersteunt, de ene HDMI naar een 4K televisie en de andere HDMI naar receiver. Mijn HTPC draait Kodi op Windows.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Is een geluidskaart in je pc met spdif naar je receiver een idee? Tv dan rechtstreeks aansluiten op de HDMI van het moederbord.

• Ronald_O
Uszka schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:15:
Is een geluidskaart in je pc met spdif naar je receiver een idee? Tv dan rechtstreeks aansluiten op de HDMI van het moederbord.
Die gedachte is ook langs gekomen hier, maar heb gevonden dat spdif ook beperkingen heeft welke ik niet wil. Zie ook https://www.avsforum.com/...pdif.html#/topics/1420486

PVoutput

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:34
Naar mijn ervaring heb je de minste synchronisatie issues als je al je bronnen op je receiver aansluit. Je zou ook je NAD kunnen verkopen, geschatte opbrengst is 100 - 200 euro (https://www.hifishark.com/model/nad-t-748), en een moderne kopen bijvoorbeeld deze Pricewatch: Denon AVR X 2600H

• Ronald_O
martyw schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:26:
Naar mijn ervaring heb je de minste synchronisatie issues als je al je bronnen op je receiver aansluit. Je zou ook je NAD kunnen verkopen, geschatte opbrengst is 100 - 200 euro (https://www.hifishark.com/model/nad-t-748), en een moderne kopen bijvoorbeeld deze Pricewatch: Denon AVR X 2600H
Een andere receiver zou tot de mogelijkheden kunnen behoren wanneer dit plan niet haalbaar (of simpelweg slecht) is. Voor nu kijk ik daar echer nog niet naar.

Je lijkt aan te geven dat je zelf synchronisatie problemen hebt ervaren. Was dat met mijn voorgestelde opzet? Toen ik namelijk de pc op de TV had aangesloten en via ARC het geluid op de receiver had merkte ik geen synchronisatie problemen.

PVoutput

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je niet voldoende aan een splitter? Zoiets (als voorbeeld).

Testing, one, two ...

• Ronald_O
hardware-lover schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:22:
Heb je niet voldoende aan een splitter? Zoiets (als voorbeeld).
Wellicht.. ga er eens iets verder naar kijken en zoeken naar ervaringen. Of heb je die toevallig zelf?

PVoutput

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:40
Beste oplossing is een videokaart te gebruiken welke 2 HDMI poorten heeft. 1 Voor op de tv aan te sluiten voor beeld en 1 voor op de receiver voor het geluid.
Moest je synchronisatie problemen hebben kan je dit bij de meeste receivers wel compenseren.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:34
Ronald_O schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:06:
[...]

Een andere receiver zou tot de mogelijkheden kunnen behoren wanneer dit plan niet haalbaar (of simpelweg slecht) is. Voor nu kijk ik daar echer nog niet naar.

Je lijkt aan te geven dat je zelf synchronisatie problemen hebt ervaren. Was dat met mijn voorgestelde opzet? Toen ik namelijk de pc op de TV had aangesloten en via ARC het geluid op de receiver had merkte ik geen synchronisatie problemen.
Nee, dat was een ander soort geval.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ronald_O schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:27:
[...]
Wellicht.. ga er eens iets verder naar kijken en zoeken naar ervaringen. Of heb je die toevallig zelf?
Nee, zelf nooit nodig gehad. Maar heb er voldoende over gelezen zodat ik durf te stellen dat het een oplossing kan zijn.

Ik heb trouwens ook nog even naar de specificaties van je moederbord gekeken, vooral naar de DVI aansluiting die aanwezig is. Sommige DVI aansluitingen geven naast beeld ook geluid namelijk, maar ik heb er niets over kunnen vinden voor dit moederbord.

Testing, one, two ...

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
Ik denk dat het goedkoper en zuiniger is je moederbord te vervangen door één dat twee HDMI poorten of een HDMI poort en een DisplayPort heeft. Een kabel van DisplayPort 1.2 naar HDMI 2.0 is passief, zou geen probleem mogen zijn voor het bitstreamen van DTS-HD enz.

Het zou behoorlijk zonde zijn dat je een GT1030 gaat gebruiken in combinatie met die APU, dat is meer stroomverbruik voor dezelfde prestaties. Het kàn wel, die GPU's bijten elkaar niet noodzakelijk (welk OS heb je? Denk dat het in een Linux distributie wel moeilijker is dan in Windows zeker icm een Nvidia GPU), het werkt toch ook voor pc's met Intel iGPU en Nvidia of AMD GPU.

Twee HDMI poorten is er niet als filter in de Pricewatch dus is manueel zoeken. Maar er zijn meer dan genoeg AM4 moederborden met een DisplayPort en HDMI. Ik heb zelf een HTPC met pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac, die heeft twee HDMI poorten (de B450 opvolger ook), maar dat zijn ITX borden. Ik heb in elk geval exact dit gedaan met een oudere receiver die tot 1080p ging en wel DTS-HD ondersteunt, de ene HDMI naar een 4K televisie en de andere HDMI naar receiver. Mijn HTPC draait Kodi op Windows.

• Ronald_O
@MacPoedel dat klinkt inderdaad als een betere oplossing. Zit ergens niet te wachten op het verhogen van het stroomverbruik en eigenlijk een behoorlijke overkill qua GPU. Moet dan alleen we passen in de kast die ik heb.

Draai hier ook op Windows 10 met Kodi dus je ervaring is zeker bruikbaar. Ik ga op jacht naar een passend moederbord. Bedankt!

PVoutput

• Uszka
B350 niet nemen. Grote kans dat de cpu niet out of de box werkt. Waarom niet pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac? Die zijn nu allemaal uit de doos compatibel met Ryzen 3xxx.
pricewatch: ASRock B450M Steel Legend is een iets goedkopere optie en mATX omdat het huidige bord dat ook is. DP>HDMI kabel naar de TV en HDMI>HDMI naar de receiver.
pricewatch: MSI B450M Mortar Max kan ook.

• Ronald_O
Uszka schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:13:
B350 niet nemen. Grote kans dat de cpu niet out of de box werkt. Waarom niet pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac? Die zijn nu allemaal uit de doos compatibel met Ryzen 3xxx.
pricewatch: ASRock B450M Steel Legend is een iets goedkopere optie en mATX omdat het huidige bord dat ook is. DP>HDMI kabel naar de TV en HDMI>HDMI naar de receiver.
pricewatch: MSI B450M Mortar Max kan ook.
De ASRock had ik inmiddels ook gevonden dank voor het meezoeken. Nu nog even kijken welk bord er past bij het geheugen wat ik heb :)

PVoutput

• Uszka
Welk geheugen heb je dan?

• Ronald_O
@Uszka Deze set zit erin: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C16FB2K2/16 maar daar kom ik wel uit hoor.

PVoutput

• Uszka
Dat werkt op elk AM4 bord.

• MacPoedel
@Uszka Ik zei maar wat ik zelf heb omdat ik een gelijkaardig probleem had. Ronald_O kan waarschijnlijk ook wel goed genoeg naar de foto's van moederborden kijken om te controleren welke er twee HDMI poorten hebben. Zijn wel goede alternatieven die je dan aanhaalt. Ben destijds voor B350 gegaan omdat er niet gek veel B450 ITX moederborden waren toen ik dat systeem maakte, de pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac is twee maanden later uitgekomen.

Ik zag ook een HDMI splitter als alternatief voorbijkomen, nu is het een jaar geleden dat ik dat nog bekeken heb, maar ik vond toen geen HDMI splitter die meer dan 4K 30Hz doet. Dus die is voor een 4K televisie onvoldoende.

@Ronald_O Zo spannend is het met geheugen ook weer niet dat het echt op de QVL moet staan, het zijn niet meer de begindagen van Zen. Fabrikanten kunnen ook niet élk setje testen, en je hebt maar een 2666MT/s set, zou met elk bord wel moeten gaan.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-01 08:01
MacPoedel schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:32:

Ik zag ook een HDMI splitter als alternatief voorbijkomen, nu is het een jaar geleden dat ik dat nog bekeken heb, maar ik vond toen geen HDMI splitter die meer dan 4K 30Hz doet. Dus die is voor een 4K televisie onvoldoende.
Kijk dan eerst even naar de link van dat ding. Is gewoon een HDMI 2.0 splitter.
Pagina: 1