geëlektrocuteerd en levend en toch dood?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:38
@Koekiemonsterr
geek: C&C: Red Alert-acteur die Stalin speelde is overleden
Diatchenko zou op 13 april zijn geëlektrocuteerd tijdens werkzaamheden en nam daarna tijd vrij om te herstellen.
Ehm, whut? Hij is geëlektrocuteerd, en neemt daarna vrij om te herstellen (dus niet geëlektrocuteerd?), om vervolgens alsnog dood te zijn ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJlol schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:25:
@Koekiemonsterr

[...]

Ehm, whut? Hij is geëlektrocuteerd, en neemt daarna vrij om te herstellen (dus niet geëlektrocuteerd?), om vervolgens alsnog dood te zijn ofzo? :?
geëlektrocuteerd kan zowel dood als gewond als gevolg hebben. In dit geval dus gewond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:23
Zo ging dat in red alert

Yuri zal hem wel gefixt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 14:25

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

EJlol schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:25:
@Koekiemonsterr

[...]

Tja ik was er niet bij, dus baseer ik me op wat CNN schrijft: The co-worker told police Diatchenko was electrocuted on April 13 while on the job and was taking time off, the police report said.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:28:
[...]
geëlektrocuteerd kan zowel dood als gewond als gevolg hebben. In dit geval dus gewond.
Dan is de juiste term elektrisering. Elektrocutie is een samenvoeging van elektro en executie. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Waarschijnlijk komt de verwarring uit een verschil tussen de Nederlandse en Engelse betekenis van het woord elektrocutie:
Wikipedia: Electrocution
Electrocution is death or severe injury by electric shock, electric current passing through the body.
Wikipedia: Elektrocutie
Elektrocutie is een schadelijke elektrische stroomdoorgang door het menselijk of dierlijk lichaam met de dood tot gevolg. Een schadelijke elektrische stroomdoorgang zonder dodelijke afloop heet elektrisering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Question Mark schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:33:
[...]

Dan is de juiste term elektrisering. Elektrocutie is een samenvoeging van elektro en executie. :)
Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 14:25

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Dan zijn alle vertaaltools kennelijk ook danig in de war, maar ok, ik pas aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Koekiemonsterr schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:46:
Dan zijn alle vertaaltools kennelijk ook danig in de war, maar ok, ik pas aan :)
Nou ja, niet persé. Meestal betekent het in beide talen het zelfde, maar het kán dus ook iets anders betekenen. Het lijkt me voor een vertaalprogramma vrij lastig om die nuance uit de context te halen.

Een andere oplossing is natuurlijk het wikipedia-artikel aan te passen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Electrocutie kan verschillende gevolgen hebben, denk aan plassen tegen schrikdraad voor koeien: onaangenaam maar niet dodelijk.
Bij zwaardere electroctie is er een risico op verlate dood: als de nieren stilvallen ga je na de schrik nog een paar uur vrolijk door, en vaak valt het lichaam dan 's nachts uit door opstapeling van afvalstoffen.
Nog zwaarder en je hebt direct hulp nodig.
En als je met hoogspanning werkt, dan bestaat de kans dat men enkel je schoenen en voeten nog terugvind, de rest is verdampt/ontploft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik denk toch electrocutie per definitie fataal is (ook conform de core business van ene Dr. Death), maar begrijp dat de minder ingrijpende betekenis ervan, in de volksmond oid, dat niet per sé hoeft te zijn.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Pagina: 1