Home build start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:53
Beste tweakers,

Vorig jaar zomer heb ik een nieuwe build gedaan:
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ULTRA
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15
4VentilatorenNoctua NF-F12 PWM, 120mm
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport AT BLS2K16G4D32AEST
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Deze heeft eigenlijk altijd probleemloos gewerkt, tot een paar weken geleden. Tijdens het spelen van League of Legends schakelt de computer plotseling uit. In eerste instantie dacht ik dat dit een windows probleem was en het kwam niet vaak voor dus heb de signalen genegeerd. De laatste tijd gebeurd het steeds vaker en gisteren kwam de computer niet meer naar de bios. Iedere keer schakelt de computer zichzelf uit.

Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan troubleshooten welk component het probleme veroorzaakt. Ik zit zelf te denken aan de voeding, omdat de 560WATT misschien wat aan de magere kant is voor dit systeem. Anderzijds wel vreemd natuurlijk dat dit in het begin nooit voor problemen heeft gezorgd.

Wellicht heeft een van jullie een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zou beginnen met het uitschakelen van RAM XMP (lage snelheid) en misschien een schone installatie.

Klinkt eerder als een overleden CPU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
Thomg schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:09:
Ik zou beginnen met het uitschakelen van RAM XMP (lage snelheid) en misschien een schone installatie.

Klinkt eerder als een overleden CPU...
Hoe kan ik dat uitschakelen zonder in de BIOS te kunnen?

Edit:
Ik heb het RAM eruit gehaald en individueel getest. Resultaat: hij boot weer. Eerst seperaat geprobeerd en dat lukt, daarna indvidueel en dat lukt ook. Nu boot de computer dus weer...

Hoe kan zoiets? Betekend dit dat er een probleem is met het geheugen?

Edit 2:
Te vroeg gejuicht, zowel met een ramslot als twee ramslot blijft het probleem bestaan. Soms geraakt hij verder dan de bios, maar meestal schakelt de computer zichzelf al uit voordat ik de kans krijg om in de bios te komen.

[ Voor 45% gewijzigd door ed14n op 29-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik denk dat je CPU overleden is.
Dat betekent dus helaas dat je mijn gok moet overnemen en de CPU op moet sturen voor RMA of een alternatieve moet CPU regelen om het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
Ik heb nog een intel systeem en ik heb zojuist de PSU op dit intel systeem geprobeerd. Werkt probleemloos. Daarna heb ik de PSU opnieuw in het "broken" systeem gestopt en nu lijkt alles weer goed te werken.

Wat me opviel is dat de CPU kabel redelijk los zat. Misschien was deze niet goed aangesloten? Wel apart dat dit dan in een keer tot storingen leidt en dit in het verleden niet heeft gedaan.

Voor nu lijkt het te zijn opgelost, ik meld me zodra ik weer problemen ervaar.

Verder:
@Thomg dat hoop ik niet, ik heb ook zojuist een cinebench gedaan en de score is gewoon prima. Dat zou dan toch ook niet goed moeten zijn neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik heb zelf ook een overleden CPU gehad (3900X).
Lijkt erg op wat jij beschrijft.

In een keer spontaan uitgevallen zonder enige indicatie, vervolgens sneller en sneller.
Na wat hardware wisselingen deed de CPU het weer even, maar daarna begon het weer opnieuw.
Load heeft geen invloed op stabiliteit.
Je zult zien dat jouw ervaringen ook gedeeld worden door anderen met dit probleem.

Als die het weer doet, mooi zo snel vergeten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
Thomg schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:08:
Ik heb zelf ook een overleden CPU gehad (3900X).
Lijkt erg op wat jij beschrijft.

In een keer spontaan uitgevallen zonder enige indicatie, vervolgens sneller en sneller.
Na wat hardware wisselingen deed de CPU het weer even, maar daarna begon het weer opnieuw.
Load heeft geen invloed op stabiliteit.
Je zult zien dat jouw ervaringen ook gedeeld worden door anderen met dit probleem.

Als die het weer doet, mooi zo snel vergeten :+
Ik neem aan dat je een nieuwe hebt gekregen binnen de garantie dan ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Natuurlijk. Tik er nu op.
Nouja, niet letterlijk. Je snapt em.
Pagina: 1