Nuttig om bij geblindeerde ramen zonwering te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:38
Ik heb een auto met geblindeerde ramen (vanaf fabriek).

De vrouw is bang dat de kleine achterin toch verbrandt.

Daarom ben ik eens gaan nazoeken wat verbranden, UV, huidkanker, en materialen allemaal met elkaar te maken hebben.

In het kort is er dus UV-A, UV-B, en UV-C.

(wikipedia:)

Uv A (320-420 nm)
Uv A vormt 98,7% van de uv-straling die het aardoppervlak bereikt. De ozonlaag heeft hierop weinig invloed.
Veroorzaakt huidveroudering.
Gaat grotendeels door glas en kleding. Veroorzaakt het verkleuren van stoffen en verf.
Veroorzaakt melanoom, de dodelijkste vorm van huidkanker.

Uv B (280-320 nm)
Uv B vormt 1,3% van de uv-straling die het aardoppervlak bereikt. De ozonlaag heeft hierop een grote invloed.
Zet zuurstof om in ozon en herstelt zo langzaam de ozonlaag.
Veroorzaakt verbranden en bruin worden.
Gaat niet door 'gewoon' glas (gefilterd tot ongeveer 300 nm), wel door kwartsglas.
Veroorzaakt andere vormen van huidkanker.
270-300 nm zijn de beste golflengtes voor de vorming van vitamine D.

Uv C (100-280 nm)
Deze dodelijke uv-straling wordt volledig door de atmosfeer tegengehouden.
Zet zuurstof om in ozon en herstelt zo langzaam de ozonlaag.
Is zeer destructief voor huidcellen. Veroorzaakt binnen korte tijd laesies.

Het lijkt er dus op dat ik me alleen zorgen hoef te maken om UV-A.

Heeft het nu om zonwering te gebruiken of is dat een overdaad?

Beste antwoord (via Aardappel op 29-04-2020 17:07)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik hoor heel vaak dat glas het grootste deel van UV-straling blokkeert, maar ik heb daar nooit bewijs voor gezien dus deze keer ben ik eens gaan googelen.

Mijn conclusie na een zoektocht van 5 minuten is dat de voorruit veel meer blokkeert dan de zijruiten en ook dat getinte ruiten nog wel iets van UVA-straling kunnen doorlaten.
He tested 29 cars from 15 different manufacturers, made between 1990 and 2014.

On average, car windshields blocked about 96 percent of UV-A rays. The protection afforded by individual cars ranged from 95 to 98 percent.

But side door windows were far less dependable. The percentage of UV-A rays blocked varied from 44 percent to 96 percent. Only four of the 29 cars had windows that blocked more than 90 percent of UV-A rays.
Bron: https://www.reuters.com/a...top-uv-rays-idUSKCN0Y32WI

Afbeeldingslocatie: https://www.gmp.ch/htmlarea/images/Figure-5-UV-Vis-Transmission-in-Car-Window-Tinting.jpg
Bron: https://www.gmp.ch/spectr...lasses-and-tinted-windows

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:27
Heb je ooit last gehad dat je bent verbrand binnen? Dan komt dat waarschijnlijk omdat je aan de oven hebt gezeten, niet omdat je achter een raam stond.
Glas filtert ruim voldoende uv weg om tot een dergelijk lage dosis te komen dat het niet schadelijk is.
Smeren jullie je kind ook minimaal elke 10 minuten in met factor 50? Want buiten de auto ziet hij veel meer zonlicht.Ik zou me dan eerder zorgen maken over te weinig vitamine D. Dan hoef je niet bang te zijn dat er een melanoom ontwikkeld want hij wordt al aan andere dingen ziek.

Tldr: nee, niet bang zijn. Laat je kind ook buiten spelen.

Pa oververhitten (doordat ze in zon zitten) gebeurd WEL. (Denk maar eens aan hete auto in zomer). Juist als de ramen dicht zijn zonder ventilatie met zo'n op hun bolletje kan t aardig warm worden.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 28-04-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
99ruud99 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:40:
Heb je ooit last gehad dat je bent verbrand binnen? Dan komt dat waarschijnlijk omdat je aan de oven hebt gezeten, niet omdat je achter een raam stond.
Glas filtert ruim voldoende uv weg om tot een dergelijk lage dosis te komen dat het niet schadelijk is.
Smeren jullie je kind ook minimaal elke 10 minuten in met factor 50? Want buiten de auto ziet hij veel meer zonlicht.Ik zou me dan eerder zorgen maken over te weinig vitamine D. Dan hoef je niet bang te zijn dat er een melanoom ontwikkeld want hij wordt al aan andere dingen ziek.

Tldr: nee, niet bang zijn. Laat je kind ook buiten spelen.

Pa oververhitten (doordat ze in zon zitten) gebeurd WEL. (Denk maar eens aan hete auto in zomer). Juist als de ramen dicht zijn zonder ventilatie met zo'n op hun bolletje kan t aardig warm worden.
Ze is nog erg jong, en onze eerste dus (met name moeders) willen we voorzichtig doen.

Verbranden binnen, sterker nog in de auto? Jazeker, iemand die veel kilometers maakt die verbrandde aan één arm en met name de hals. En je krijgt dus een aardige dosis UV-A bij die je niet verbrandt, maar wel kanker kan veroorzaken.
Het effect van verbranden door de zon van jonge kinderen/baby's schijnt veel erger te zijn dan op latere leeftijd.
En geloof me, we maken er geen mummie van, die binnen moet blijven met een helmpje op.
Zowerinkje, prima. Niet nuttig, dan hoeft het van mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:27
Ik had al zo'n vermoeden. Ben zelf geen papa dus kan niet meepraten. Weet wel dat dit soort mensen vaak uitschieters zijn, waarbij ook met raam open gereden wordt (wat vaak vergeten wordt).
Je kan jezelf ook afvragen of het de discussie thuis waard is. In een relatie is het geven en nemen. Zo'n zonwering kost wat? 10 euro? En in zomer wel eens lekker om niet weg te smelten in volle zon voor jullie kleine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De kans dat je achter glas, zeker als het affabriek getint is, zoveel UV-A op de huid krijgt dat je verbrand, is eigenlijk wel verwaarloosbaar. Mensen die verbranden in de auto, hebben vrijwel altijd met een raam open gereden.

Ben je echt bang dat je kleine op een lange rit teveel aan zonlicht blootgesteld word, hang dan een doek voor het raam of plaats iets als privacy shades, die nog meer zon tegenhouden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Omdat de vraag autogerelateerd is, heb ik hem even naar het juiste subforum geschopt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Die privacy shades is dus wat ik bedoelde met zonwering. Die dingen van 10 euro met zo'n vette zuignap heb ik liever niet in de auto.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik hoor heel vaak dat glas het grootste deel van UV-straling blokkeert, maar ik heb daar nooit bewijs voor gezien dus deze keer ben ik eens gaan googelen.

Mijn conclusie na een zoektocht van 5 minuten is dat de voorruit veel meer blokkeert dan de zijruiten en ook dat getinte ruiten nog wel iets van UVA-straling kunnen doorlaten.
He tested 29 cars from 15 different manufacturers, made between 1990 and 2014.

On average, car windshields blocked about 96 percent of UV-A rays. The protection afforded by individual cars ranged from 95 to 98 percent.

But side door windows were far less dependable. The percentage of UV-A rays blocked varied from 44 percent to 96 percent. Only four of the 29 cars had windows that blocked more than 90 percent of UV-A rays.

Afbeeldingslocatie: https://www.gmp.ch/htmlarea/images/Figure-5-UV-Vis-Transmission-in-Car-Window-Tinting.jpg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
g0tanks schreef op woensdag 29 april 2020 @ 00:36:

[...]

[Afbeelding]
Dit is nuttig. Ik zat verkeerd te zoeken (fora, en bedrijven die het doen (WC-eend iemand?)).

Volgens deze grafiek zou er dus tussen de 10-25% van de UV-A straling doorheen komen, B en C sowieso niet, en dan een flinke stijging in het zichtbare groene en gele licht.
Wetenschappelijk onderbouwd hou ik van. d:)b

edit: ook mooi om te zien dat na rood (620 - 750 nm) de grafiek mooi afloopt en het infrarode licht (780 nm - 1 mm) gestaag afneemt. Daaruit kunnen we dus ook concluderen dan het warmte buiten houdt, maar niet exponentieel meer dan ongeblindeerde ruiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Aardappel op 29-04-2020 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08 13:30
http://armstershop.nl/ren...ivacyshades-zonneschermen ik heb zulke schermen in mn auto, en het scheelt ook nog wat warmte. En t wordt nog lastiger achterin te kijken.

Maar qua nut, zolang de kleine niet elke dag uren in de auto zit in de zon, lijkt me getinte ramen meer dan voldoende bescherming bieden.
Zonlicht is ook goed voor de mens. :)

[ Voor 5% gewijzigd door SeenD op 29-04-2020 09:27 ]

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:32

Reptile209

- gers -

Misschien nog wel de beste reden om toch een zonwerinkje beschikbaar te hebben: als die kleine in de zon zit, wordt het in de maxi-cosi veel heter dan op een autostoel/bank. Cosi zit als een schil om je kind heen, dus minder profijt van koeling door de lucht in de auto.

Bij een lange rit af en toe even voelen aan de nek van je kind om te checken of ze het niet te warm hebben. Of, zolang je er één hebt, je kind aan de schaduwkant van de auto zetten. B-)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eenvoudige oplossing: neem zonwering met een Disney plaatje voor kinderen. Kost een euro bij de Action of 6 euro bij de Halfords.

Praktisch uit eigen ervaring: 's winters op lange ritten de baby niet te dik inpakken in de Maxi-cosi, dat wordt veel te warm.

En veel belangrijker dan zonwering: nooit je kind met winterjas aan in een stoeltje zetten. Sinds ik een crashtest filmpje op Youtube heb gezien gaat de winterjas altijd uit. Voor jezelf ook veiliger trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
RemcoDelft schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:50:
En veel belangrijker dan zonwering: nooit je kind met winterjas aan in een stoeltje zetten. Sinds ik een crashtest filmpje op Youtube heb gezien gaat de winterjas altijd uit. Voor jezelf ook veiliger trouwens.
offtopic:
Hier een begeleidend nieuwsbericht:
https://www.rtlnieuws.nl/...to-ouders-denken-van-niet

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:54
Sowieso mensen die met de jas aan in de auto zitten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
Feit: de blindering af-fabriek werkt vergelijkbaar met een apart aangebrachte zonwering.
Feit: bezorgde mama's zijn niet danig geïnteresseerd in feiten, maar delen hun zorgen (en de oplossingen die mannen doorgaans aandragen om hun zorgen "op te lossen" zijn niet wat ze nodig hebben; ik pleit ook schuldig). Middagzon moet je wel mijden, buiten in de schaduw heb je trouwens nog 90-70% van de zonnesterkte dus een parasol oid houdt bitter weinig tegen; smeren moet zeker ook (zolang je niet achter glas zit).

Stel je vrouw gerust dat de zonwering af-fabriek voldoende is, maar dat je met alle plezier voor wat extra's wil kijken (laat haar in haar waarde/erken haar angst). Geef aan dat je gevonden hebt dat winterjas niet compatibel is met autostoel (toont je bezorgdheid/betrokkenheid bij kind), goed om te weten voor de winter.
Het is een spannende periode, veel gevoelens die je overdonderen; en mannen en vrouwen gaan er nu eenmaal anders mee om. Veel praten, duidelijk maken dat jij ook angsten/onzekerheden hebt, luisteren naar de hare ==> betere band opbouwen; door praten worden angsten en zorgen kleiner en handelbaarder ==> geeft je extra veel kans om uit de "jonge ouders die scheiden"-statistieken te houden, en geeft een fijnere relatie.

P.S. tip van nek voelen is een goeie, heb vaak discussie's gehad dat kinderen te warm gekleed waren in tussenseizoen, zweetnek = NOK (te warm slapen geeft extra kans op wiegedood, dus ook in bedje niet teveel induffelen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20
Voor de allerkleinsten (die achteruit in de maxi-cosi zitten) kan je ook het zonnedoekje daarvan gebruiken op warme dagen.

Voor de wat ouderen (die van ons zijn 3 en 6) hebben we speciale volvo zonwering in de auto. Precies even groot als de achteruit, en ziet er nog prima uit. Echter kan je ook goed nadenken welke kant je op rijdt.

Als je maar één kind hebt, ben je flexibel waar je de stoel in de auto neerzet. Zo staat als je 's ochtends naar het noorden rijdt, de zon rechts van je auto. Doe je je kind links etc.

Maar in principe is de tinting van de ramen vanuit de fabriek voldoende. En anders iets bijpassends zoeken. Haar comfort geven (wat je elke autorit met de kleine straks in de zomer een discussie en stress scheelt) is je misschien ook wat waard ;-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-08 16:04
Gewoon ja knikken en sonniboy bestellen, het is de discussie met moeders niet waard en het blijft een stuk gezelliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Bedankt voor alle adviezen. Tot en met relatieadvies aan toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

D.deJong schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:43:
Gewoon ja knikken en sonniboy bestellen, het is de discussie met moeders niet waard en het blijft een stuk gezelliger.
Alleen als je bang ben aangelegd.

Met dit soort dingen zoek ik het dan uit en zeg dat het geen kwaad kan, mocht ze daar zelf anders over denken mag ze vooral zelf een oplossing gaan zoeken.

Vrouwen zijn geen kwaadaardige zwakzinnigen die gevaarlijk en ongezellig gaan worden al je ze hun zin niet geeft hoor.

En als die van jou dat wel is is dat je eigen schuld maar zou ik niet projecteren op de rest van de vrouwen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-08 16:04
Flagg schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:47:
[...]

Alleen als je bang ben aangelegd.

Met dit soort dingen zoek ik het dan uit en zeg dat het geen kwaad kan, mocht ze daar zelf anders over denken mag ze vooral zelf een oplossing gaan zoeken.

Vrouwen zijn geen kwaadaardige zwakzinnigen die gevaarlijk en ongezellig gaan worden al je ze hun zin niet geeft hoor.

En als die van jou dat wel is is dat je eigen schuld maar zou ik niet projecteren op de rest van de vrouwen.
Was de azijn weer in de aanbieding?
HET WAS EEN GRAPJE. Mijn nederige excuses dat mijn vorm van humor uw goedkeuring niet kan wegdragen, duizendmaal excuses.
not.
Pagina: 1