Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell999
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste mede tweakers,

Ik vraag mij af of het mogelijk is om deze videokaart te reparen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giga31w_VrAFkfvUn3oSVD4LSx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9w4Nu5y5oBrfjK4eLI1yLa3.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Mitchell999 op 29-04-2020 09:41)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk niet dat dit netjes op te lossen is, dit is goudplating die ontbreekt op het pcb contact en nieuwe goudplating aanbrengen lukt je als consument niet, behoorlijk agressief chemisch proces. Je kunt proberen om het te vervangen met tin, maar dit is niet zonder risico op fretting, dus daarmee kun je op de langere termijn je PCIe-slot op je mobo mee vernielen. Kun je hooguit doen als je wat extra levensduur uit mobo/GPU wil persen, het is geen idee voor de lange termijn.

Natuurlijk wel een grote mits dat die contacten ook echt de boosdoener zijn, en dat is al twijfelachtig. Dit soort contacten in het PCIe-slot hebben meestal één puntje (dimple) die glijdt over de goudplating van je videokaart en aan de krassporen op de pcb kun je al inschatten dat het uiteindelijke contactpunt vrij hoog op die baan ligt, en de schade zit aan de onderkant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat is daar gebeurd dan? Ik heb overigens niet het idee dat daar geen contact meer gemaakt wordt. Zoals je aan de slijtplekken ziet, open de connectors hoger door.

Maar goed, ik zie graag het hele verhaal tegemoet, want je geeft precies 0,0 informatie. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:29

SA007

Moderator Tweaking
Het lijkt er haast op dat er wat soldermask overheen zit, productiefoutje zeg maar.
Ziet er niet weggebrand uit.

Mis ook wat er gerepareerd zou moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell999
Het is niet mijn videokaart en ik weet ook vrij weinig over de situatie, maar ik dacht als dit makkelijk te repareren is kan ik goedkope 1080 ti scoren :) het is dus een videokaart die als kapot te koop staat en de verkoper geeft dit als reden waarom hij niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Mitchell999 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:55:
Het is niet mijn videokaart en ik weet ook vrij weinig over de situatie, maar ik dacht als dit makkelijk te repareren is kan ik goedkope 1080 ti scoren :) het is dus een videokaart die als kapot te koop staat en de verkoper geeft dit als reden waarom hij niet werkt.
Ik heb er ook naar zitten kijken, maar dit lijkt mij niet het enige probleem. En hoe weet de verkoper zo zeker dat "als je dit oplost" hij weer werkt? Ik vertrouw het niet, daarom koop ik hem niet ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Ik denk niet dat dit netjes op te lossen is, dit is goudplating die ontbreekt op het pcb contact en nieuwe goudplating aanbrengen lukt je als consument niet, behoorlijk agressief chemisch proces. Je kunt proberen om het te vervangen met tin, maar dit is niet zonder risico op fretting, dus daarmee kun je op de langere termijn je PCIe-slot op je mobo mee vernielen. Kun je hooguit doen als je wat extra levensduur uit mobo/GPU wil persen, het is geen idee voor de lange termijn.

Natuurlijk wel een grote mits dat die contacten ook echt de boosdoener zijn, en dat is al twijfelachtig. Dit soort contacten in het PCIe-slot hebben meestal één puntje (dimple) die glijdt over de goudplating van je videokaart en aan de krassporen op de pcb kun je al inschatten dat het uiteindelijke contactpunt vrij hoog op die baan ligt, en de schade zit aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell999
Nahja dit klinkt niet als een makkelijk op te lossen probleem dus ik ga de videokaart maar laten. Bedankt voor alle antwoorden, toch weer een aantal nieuwe dingen geleerd. 🤠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ooit een document gezien dat dit soort dingen wel te repareren zijn want je kunt printspoor op een rol kopen maar het blijft een mechanisch deel dus voorzichtigheid is wel nodig.

Maar je zou ook de hele print kunnen inkorten zodat die weer wat dieper in het slot valt, je zult dan ook de bracked moeten modificeren. Niet geschoten is altijd mis....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell999
Tja, ik kan niet zomaar een paar honderd euro uit mijn zak trekken om een videokaart te kopen die het mogelijk niet doet. Simpelweg een te hoog risico voor mij, als je wil zou ik de link wel door kunnen sturen maar het is natuurlijk ook de vraag of het aan die pins ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:59

Fordox

00101010

Er lijkt nog wel aardig wat vlees aan die vingers te zitten, ik vraag me af of dat het echte probleem is van de kaart. De veercontacten van een PCIe slot komen vaak wel iets hoger dan alleen dat stukje.

Als je wat soldeerskills hebt en een beetje dun draad, zou je misschien de lengte kunnen fixen, of je zou nog iets bij-in de PCIe slot kunnen vrotten, maar dat zijn allemaal janky oplossingen. Maar ik verwacht dat er wel iets meer mis is.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je zou ook een PCIe riser kunnen halen. Dan kun je nog een beetje experimenteren zonder dat je gelijk het slot op je moederbord sloopt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
de eerste 3 pinnen zijn hetzelfde, alle 3 +12V. De kaart zou dus gewoon moeten lijkt me tenzij elke lijn iets anders voedt intern (elke lijn voedt 1 deel van de vrm?) Heeft iemand een idee hoe dat zit bij deze kaarten? Of zitten alle +12V pinnen verderop doorverbonden en is het alleen om het vermogen te verdelen? Ik vermoed van niet, anders werkt de kaart gewoon maar kan je het slot slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:00
Wat ik vroeger altijd in de elektronica hobby tijd deed met printplaten.
Die niet helemaal zuiver uit het ets bad kwamen repareren met geleidende zilver lijm.

Makkelijk te vinden op internet, klein potje of tube rond de 6 euro.

is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
pletter schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:17:
Wat ik vroeger altijd in de elektronica hobby tijd deed met printplaten.
Die niet helemaal zuiver uit het ets bad kwamen repareren met geleidende zilver lijm.

Makkelijk te vinden op internet, klein potje of tube rond de 6 euro.

is het proberen waard.
Dat is niet geschikt hier gezien de socket aardig kracht zet op de contacten. Dit zijn ook stroom geleiders waar vermogen door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell999
Mag je links posten in een topic? Zoja dan kan ik de marktplaats link sturen zodat misschien een dappere tweaker deze videokaart kan proberen te repareren 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Die vindt je zo ;) Ik vindt alleen de prijs nogal hoog voor een defecte kaart... daar heb je bijna een werkende voor. Er staan wel meer defecte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:27
Zo'n stukje contact wat mist op de foto zou de kaart wel mee moeten werken lijkt me, En dan nog hoe krijg je het eraf? Ik heb zoiets nooit voor elkaar kunnen krijgen, Zou er niet aan beginnen. Mankeert vast meer aan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Verkeerd ingeplugd zegt de verkoper. Lijkt ook of ze schoongeveegd zijn. Ik denk dat de contacten gevonkt hebben en zo verbrand zijn. Niet goed ingeplugd, PC aan, kaart aanduwen en pats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:59

Fordox

00101010

Tadango schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:46:
Verkeerd ingeplugd zegt de verkoper. Lijkt ook of ze schoongeveegd zijn. Ik denk dat de contacten gevonkt hebben en zo verbrand zijn. Niet goed ingeplugd, PC aan, kaart aanduwen en pats.
Als alle 3 de pinnen 12V zijn is het raar dat ze vonken. Ik zie ook dat bij het eerste contact dat daarboven een klein stukje spoor zichtbaar is geworden, misschien doordat het soldermask is weggesmolten. Ground is op de 4e pin en ik vind het raar dat er dan een vonk overslaat tussen de eerste en de vierde pin. Volgens mij is dit wel iets meer dan alleen scheef inpluggen.
Ik weet niet wat er is gebeurd, maar ik ben wel benieuwd of zn moederbordslot het heeft overleefd. Ik denk eerder dat daar troep in is gekomen.

Een PCIe Riser kabel gebruiken is ook geen verkeerde optie, dan kun je die lijnen misschien direct aan de vingers solderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 29-04-2020 12:18 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik bedoel geen contact gemaakt en met de voeding aan aangedrukt, dus geen korstluiting. De codensatoren op de kaart zorgen dan voor een vonk bij het aandrukken omdat je in het begin maar een erg klein stukje contact hebt.

Is ook uitsluitend een theorie gebaseerd op wat ik zie en het verkeerd ingeplugd zijn.

Hoe dan ook, 300 euro is veel te veel geld voor een kaart die niet werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tadango op 29-04-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Apart dat het 1en3 is ipv 1-2-3. lijkt me dat het PCI-e slot van de verkoper ook defect is. sterk het gevoel dat er meer defec6t is dan dit visueel waarneembare

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
Nou heb wel eens wat contacten zien weg smelten, maar dan loopt er een behoorlijke stroom, en heb je meestal meer schade rondom van de hitte die er dan geweest moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
popie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:34:
Nou heb wel eens wat contacten zien weg smelten, maar dan loopt er een behoorlijke stroom, en heb je meestal meer schade rondom van de hitte die er dan geweest moet zijn.
Dat is self heating en dat is een ander verschijnsel dan vonken/arcing. Een connector met goudcontacten dat gaat vonken is gelijk naar de klote aan beide kanten, maar dit zijn wel relatief kleine contacten waar niet veel vermogen door kan. Wellicht is hij los geschoten terwijl er prik op stond, ook al lijkt de schade dan wel vrij heftig. Het is puur speculeren als die wazige foto de enige bron van informatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
Flake schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:26:
[...]

Dat is self heating en dat is een ander verschijnsel dan vonken/arcing. Een connector met goudcontacten dat gaat vonken is gelijk naar de klote aan beide kanten, maar dit zijn wel relatief kleine contacten waar niet veel vermogen door kan. Wellicht is hij los geschoten terwijl er prik op stond, ook al lijkt de schade dan wel vrij heftig. Het is puur speculeren als die wazige foto de enige bron van informatie is.
Ja bedoelde het ook niet als slechte contact wat dan heet word, Maar verder speculeren heeft weinig zin ja,
Pagina: 1