Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC fotobewerking / casual gaming +/- € 1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:39
Hallo allemaal,

Mijn huidige PC is inmiddels 7 jaar oud en nodig aan vervanging toe. Fotobewerking kost zeeën van tijd (het "scherpstellen" van de foto kost bij inzoomen zomaar 10 seconden...) en gamen hoef ik al helemaal niet meer aan te denken. Hoog tijd voor iets nieuws dus.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk fotobewerking van RAW bestanden in Capture One en af en toe wat gamen. Dat gamen moet redelijk vlot en soepel kunnen, maar hoeft niet perse op ultra instellingen te kunnen. Ik wil gewoon de gangbare/nieuwe games weer kunnen spelen op medium tot high instellingen in 1080p. Het systeem moet ook enigszins toekomstproof zijn, ik wil er wel graag een paar jaar mee vooruit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de PC componenten zelf heb ik een budget van ongeveer 1.000 euro. Dit mag iets meer zijn als dit daadwerkelijk een belangrijke verbetering oplevert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten / randapparatuur gaat mee naar de nieuwe PC:
- DVD drive uit huidige PC wil ik graag meenemen (moet de behuizing dus geschikt voor zijn / dit is een aanpassing tov initiele OP)
- Samsung EVO 850 SSD schijf (wordt in nieuwe PC voor foto-opslag gebruikt)
- Benq PD2500Q monitor
- Eventueel een WD 1 TB HDD, indien ik nog extra opslag nodig heb (op basis van huidig gebruik niet nodig)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de fotobewerking zijn volgens mij met name de processor en het geheugen van belang, voor gamen juist een goede videokaart. Verder een compleet nieuw systeem zonder randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte en geluid zijn niet heel belangrijk. PC staat op een studeerkamer op de grond, wat volgens mij voor de behuizing nog wel belang is (heb gelezen dat sommige open zijn aan de onderkant en daardoor een stofnest worden). Daarnaast vooral een up-to-date systeem wat weer een aantal jaren soepel kan draaien.

Ga je overklokken?
Nee

Wat heb ik zelf al gevonden
Op basis van de BBG en diverse andere review sites ben ik zelf al tot de volgende wensenlijst gekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 113,90€ 113,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 274,-€ 274,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 104,-€ 104,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 138,90€ 138,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,02

Korte toelichting hierop:
- Processor: volgens mij qua prijs/kwaliteit één van de beste keuzes op dit moment en past volgens mij goed bij mijn gebruik;
- Geheugen: ik heb in andere topics gelezen dat Crucial goed matcht met AMD, vandaar deze keuze.
- Videokaart: gebaseerd op reviews (goede all-round kaart met voldoende mogelijkheden voor games, maar geen topkaart) en deels op prijs geselecteerd. Ik vind dit het lastigste, omdat videokaarten voor mijn gevoel best duur zijn, maar anderzijds ook een belangrijk onderdeel vormen voor games. Ik weet niet goed wat voor mijn gebruik minimaal vereist is en wat ook nog toekomst-proof is.
- Behuizing: wil graag een strakke behuizing zonder poespas
- Opslag: TLC gekozen vanwege hogere/langere betrouwbaarheid, wil het systeem voor langere tijd gebruiken, dus vind betrouwbaarheid hierin belangrijk.

Wat verwacht je van ons?
Voor wat betreft mijn wensenlijst zou ik graag nog het volgende willen weten:
- Is deze samenstelling goed gebalanceerd en passen de componenten allemaal bij elkaar?
- Past deze samenstelling bij het gebruik wat ik voor ogen heb? Met name de videokaart vind ik nog lastig of dit voldoende is, met name richting de toekomst.
- Zijn er nog andere opties qua componenten die beter passen bij mijn gebruik of qua prijs/kwaliteit beter zijn?

En nog enkele specifieke vragen over een aantal componenten:
- Qua moederborden zie ik door de bomen het bos niet echt meer. Hierin is enorm veel keuze en ik kan maar moeilijk ontdekken wat de verschillen zijn. Mijn huidige keuze is vooral gebaseerd op reviews hier op de site, de compatibiliteit met de AMD Ryzen 3600 en de prijs.
- Is de voeding voor dit systeem voldoende of teveel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Ja het systeem is goed gebalanceerd.
De gpu kan meeste games op 1080p goed aan (heb ik sinds kort zelf ook).
Vraag is of je daadwerkelijk een cpu koeler nodig hebt. Ze zijn wel wat stiller, dus als het daarom gaat is het nuttig.

Moederbord is perfect.
Voeding zou ik zo laten, ja het is wat teveel, maar beter iets teveel dan te weinig. (Met 400 zou je zelfs nog toe kunnen met deze build.)

Ps in deze kast kan geen dvd drive ingebouwd worden. Ik weet niet of je dat nog van plan was later.

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-11 17:12
Voor het geld dat je aan de voeding besteed, kan je beter de Fractal Design ION+ 560W Platinum nemen. Voor de rest een mooie build.

• Erwin186
99ruud99 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:51:
Ja het systeem is goed gebalanceerd.
De gpu kan meeste games op 1080p goed aan (heb ik sinds kort zelf ook).
Vraag is of je daadwerkelijk een cpu koeler nodig hebt. Ze zijn wel wat stiller, dus als het daarom gaat is het nuttig.

Moederbord is perfect.
Voeding zou ik zo laten, ja het is wat teveel, maar beter iets teveel dan te weinig. (Met 400 zou je zelfs nog toe kunnen met deze build.)

Ps in deze kast kan geen dvd drive ingebouwd worden. Ik weet niet of je dat nog van plan was later.
Bedankt voor je reactie!

CPU koeler ga ik dan inderdaad nog over nadenken. Volgens mij heb ik het tot nu toe altijd met de stock koeler gered, dus dat zou op zich nu ook moeten lukken.

Een DVD drive is inderdaad wel een goed punt, daar had ik nog niet over nagedacht. In de huidige PC zit nog een DVD drive die ik prima over kan zetten (heb de OP ook even aangepast). Welke behuizingen met mogelijkheid voor interne DVD zijn aan te raden? Zowel in ATX als mATX (zie onderstaande vraag)?

En nog een andere vraag (ook voor anderen). Ik zit ook nog te kijken naar de mogelijkheid om naar micro ATX te gaan, aangezien dit nog net wat compacter blijft, en dan in combinatie met een MSI B450M Mortar Max. Hoe verhoudt dit moederbord zich tot de Tomahawk? Ik ben niet van plan om enorm te gaan uitbreiden in de toekomst, dus dat hoeft geen reden te zijn voor ATX.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Mortar en tomahawk zijn vergelijkbaar. Is ongeveer hetzelfde bord maar dan maar kleiner.
Voordeel is dat hij wat kleiner is, dus minder ruimte op bureau (je wilt deze kast liever niet op bureau, hij is groot). Nadeel is dat hij wat kleiner is, dus iets meer priegelen tijdens de bouw.

Welke behuizing ook leuk is weet ik niet zo gauw. Ik dacht voornamelijk ik waarschuw even. Ik weet niet of je vaak foto's op dvd's brandt oid. Als je de dvd drive nooit gebruikt is het wel een mooiere kast dan met drive gat.

• Erwin186
kyrillajax schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:40:
Voor het geld dat je aan de voeding besteed, kan je beter de Fractal Design ION+ 560W Platinum nemen. Voor de rest een mooie build.
Bedankt voor deze tip! Die had ik nog niet gezien, heb ik aangepast in de wensenlijst.
99ruud99 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:44:
Mortar en tomahawk zijn vergelijkbaar. Is ongeveer hetzelfde bord maar dan maar kleiner.
Voordeel is dat hij wat kleiner is, dus minder ruimte op bureau (je wilt deze kast liever niet op bureau, hij is groot). Nadeel is dat hij wat kleiner is, dus iets meer priegelen tijdens de bouw.

Welke behuizing ook leuk is weet ik niet zo gauw. Ik dacht voornamelijk ik waarschuw even. Ik weet niet of je vaak foto's op dvd's brandt oid. Als je de dvd drive nooit gebruikt is het wel een mooiere kast dan met drive gat.
Ik heb nog wel wat oude software en andere dingen op DVD staan, dus de DVD hergebruiken is zeker nog wel handig. Op zich zou een externe drive ook nog altijd kunnen, maar als het intern kan scheelt dat weer een extra aanschaf.

De Cooler Master Silencio S400 (mATX) of Cooler Master Silencio S600 (ATX) zou nog wel een prima optie kunnen zijn. Die hebben wel een DVD drive mogelijkheid, maar ook een extra deurtje voor het frontpanel zodat je die niet altijd ziet.

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin186 op 29-04-2020 10:07 ]

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
@Erwin186 Ik zou gaan voor een ASRock B450 bordje. Scheelt je 35 piek en je gaat er weinig op achteruit.

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Is die voeding geen overkill? Ik heb zelf net de volgende PSU aangeschaft voor een nieuwe build pricewatch: Seasonic Focus GX-550

Op de volgende website https://outervision.com/power-supply-calculator kan je uitrekenen wat je gebruik is en wat voor PSU je daarvoor nodig hebt. Gebaseerd op de door jou geselecteerde componenten kom ik uit op een gebruik van 325 Watt en een aanbevolen PSU van 375 Watt. Om in de toekomst nog uit te kunnen breiden kan je kiezen voor een zwaardere PSU. Maar als je geen andere (zwaardere) GPU gaat gebruiken is een PSU van meer dan 500 Watt overkill. Ik heb zelf een RTX 2060 Super en daar staat wel bij dat je een PSU van 550 Watt of meer moet hebben.

Voor een platinum graded PSU betaal je best wel meer dan een gold graded PSU. Haal je het verschil in aankoopprijs er wel uit met het lagere verbruik?

Ik ben even vrijblijvend :) aan het klikken geweest in de pricewatch. Ik kom dan op zoiets uit. Gebaseerd op micro ATX i.p.v.full ATX.

1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 73,30€ 73,30
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 260,05€ 260,05
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 64,51€ 64,51
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 81,24€ 81,24
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 894,85

[ Voor 87% gewijzigd door MichielK71 op 29-04-2020 13:03 ]

• Erwin186
MichielK71 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:40:
Is die voeding geen overkill? Ik heb zelf net de volgende PSU aangeschaft voor een nieuwe build pricewatch: Seasonic Focus GX-550

Op de volgende website https://outervision.com/power-supply-calculator kan je uitrekenen wat je gebruik is en wat voor PSU je daarvoor nodig hebt. Gebaseerd op de door jou geselecteerde componenten kom ik uit op een gebruik van 325 Watt en een aanbevolen PSU van 375 Watt. Om in de toekomst nog uit te kunnen breiden kan je kiezen voor een zwaardere PSU. Maar als je geen andere (zwaardere) GPU gaat gebruiken is een PSU van meer dan 500 Watt overkill. Ik heb zelf een RTX 2060 Super en daar staat wel bij dat je een PSU van 550 Watt of meer moet hebben.

Voor een platinum graded PSU betaal je best wel meer dan een gold graded PSU. Haal je het verschil in aankoopprijs er wel uit met het lagere verbruik?

Ik ben even vrijblijvend :) aan het klikken geweest in de pricewatch. Ik kom dan op zoiets uit. Gebaseerd op micro ATX i.p.v.full ATX.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 894,85
De voeding was ik inderdaad al bang voor dat dat redelijk overkill zou zijn. De suggestie die jij noemt qua voeding ga ik zeker overnemen, dat scheelt toch 25 euro en qua stroomverbruik ga ik inderdaad die platinum denk ik nooit terug verdienen.

Ook bedankt voor de overige suggesties! Behuizing ziet er ook mooi uit en voor een mooie prijs. Nog wel 2 vragen over het moederbord en de videokaart:
1) Vanwaar de keuze voor het Asus moederbord? Hoe verhoudt deze zich tot de ook aangeraden AsRock en de MSI Mortar die ik zelf had gevonden? De Asus en Asrock zijn beide wat goedkoper, dus als die qua functionaliteit niet erg verschillen met de MSI dan is dat een mooie besparing.
2) Vanwaar de keuze voor de GTX 1660 Super ipv Super Gaming die ik zelf had? Zit hier nog echt verschil in?

Ik twijfel nog of het de moeite waard is om nog iets meer te investeren in de videokaart, bijvoorbeeld een AMD 5700. Die biedt volgens mij nog weer aanzienlijk betere prestaties voor 100 euro extra. Dan kom ik weer ongeveer op 1.000 euro uit (wat ik initieel ook had bedacht) en maakt het mogelijk nog wat meer toekomstproof. Ik betwijfel alleen of dit voor mij echt meerwaarde heeft.

De SSD ga ik misschien ook nog wel verlagen naar 500GB. Dit is voor mij meer dan genoeg voor Windows , overige programma's en wat games. Ik heb daarnaast nog een 500GB SATA SSD en een normale 1 TB HDD, dus met totaal 2 TB heb ik dan meer dan voldoende. Scheelt ook nog weer 50 euro.

• MichielK71
Graag gedaan!

1. De chipset is identiek en verder wordt Asus over het algemeen goed beoordeeld. Net zoals MSI overigens. Het door mij gekozen MB is een micro ATX bord dat in de pricewatch goed beoordeeld wordt. Dus ik zou niet meer dan dat uitgeven.

2. Als de chipset van een GPU hetzelfde is dan zijn de prestaties over het algemeen ook gelijk aan elkaar. De gaming modellen hebben wellicht een kleine overclock maar dat scheelt echt maar weinig. Een AMD 5700 is in de benchmarks wel sneller, maar er zijn ook problemen bekend met de drivers. Als je niet wil 'kloten' met buggy drivers dan zou ik bij Nvidea blijven.

Ik doe zelf ook aan fotobewerking en heb voor de foto's die ik 'onder handen heb' juist gekozen om die op een snelle NVME schijf te plaatsen. Als ze dan klaar zijn gaan ze naar een 2 externe schijven als backup. Maar jouw setup zou op zich ook wel voldoende moeten zijn.

• Erwin186
MichielK71 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:00:
Graag gedaan!

1. De chipset is identiek en verder wordt Asus over het algemeen goed beoordeeld. Net zoals MSI overigens. Het door mij gekozen MB is een micro ATX bord dat in de pricewatch goed beoordeeld wordt. Dus ik zou niet meer dan dat uitgeven.

2. Als de chipset van een GPU hetzelfde is dan zijn de prestaties over het algemeen ook gelijk aan elkaar. De gaming modellen hebben wellicht een kleine overclock maar dat scheelt echt maar weinig. Een AMD 5700 is in de benchmarks wel sneller, maar er zijn ook problemen bekend met de drivers. Als je niet wil 'kloten' met buggy drivers dan zou ik bij Nvidea blijven.

Ik doe zelf ook aan fotobewerking en heb voor de foto's die ik 'onder handen heb' juist gekozen om die op een snelle NVME schijf te plaatsen. Als ze dan klaar zijn gaan ze naar een 2 externe schijven als backup. Maar jouw setup zou op zich ook wel voldoende moeten zijn.
Bedankt voor de toelichting, duidelijk! De videokaart zal ik nog eens over nadenken of dat de moeite waard is. Anderzijds game ik ook weer niet zoveel en speel ik al jarenlang op zeer matige settings om uberhaupt iets te kunnen spelen. Ook met de GTX 1660 Super zal het al een enorme vooruitgang zijn.

Wat betreft fotobewerking heb ik jouw configuratie ook overwogen. Ik ben nu van plan om de foto's op de SATA SSD te zetten, dat levert ook al een flinke snelheidswinst op t.o.v. de HDD waar ik ze nu heb staan. Is het verschil tussen een SATA SSD en NVME in de praktijk nog echt merkbaar bij het bewerken van foto's?

• kyrillajax
MichielK71 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:40:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 894,85
Seasonic psu's zijn niet interessant voor de kwaliteit en stabiliteit die zij bieden. Die fractal design die ik aanbood, is van beter kwaliteit en zal zo'n 10 jaar mee kunnen gaan en is dus ook geschikt voor upgrades ect.

• MichielK71
kyrillajax schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:07:
[...]

Seasonic psu's zijn niet interessant voor de kwaliteit en stabiliteit die zij bieden. Die fractal design die ik aanbood, is van beter kwaliteit en zal zo'n 10 jaar mee kunnen gaan en is dus ook geschikt voor upgrades ect.
Niet om een flamewar te starten :) maar ik lees als ik Google op "quality seasonic psu" geen slechte berichten over Seasonic. Ook in andere PC builds hier op Tweakers en bij de buren van HW.Info kom ik dat niet tegen.

Als ik op PCGamer.com kijk lees ik het volgende over PSU's;
Once you've found out the wattage you'll need for your PC, you'll need to decide what efficiency you can afford. Power supply manufacturers all tend to agree to the same PSU efficiency ratings system: 80 Plus.

There are six ratings to look out for with your PSU:

80 Plus
Bronze
Silver
Gold
Platinum
Titanium
An 80 PLUS Titanium certified power supply is more efficient than a Bronze one, meaning the parts within waste less power (as heat) during the AC to DC conversion. These are often measured across three load levels: 20%, 50%, and 100%. Most PSUs tend to be rated at their most efficient at 50%, although Titanium PSUs tend to perform just as well, if not better, under heavy load.

Higher efficiency also means the internal components are subjected to less heat and are likely to have a longer lifespan. They may cost a bit more, but higher certified power supplies do tend to be more reliable than others. Luckily, most manufacturers offer warranties.
Als ik dit lees is een Gold rated PSU maar 1 stap lager dan een Platinum rated PSU. En voor meer kwaliteit ga je soms onevenredig meer betalen. Dus vandaar mijn advies voor de Seasonic.

Maar iedereen mag daarin natuurlijk zijn/haar eigen keuzes maken.

• kyrillajax
MichielK71 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:30:
[...]

Niet om een flamewar te starten :) maar ik lees als ik Google op "quality seasonic psu" geen slechte berichten over Seasonic. Ook in andere PC builds hier op Tweakers en bij de buren van HW.Info kom ik dat niet tegen.

Als ik op PCGamer.com kijk lees ik het volgende over PSU's;

[...]

Als ik dit lees is een Gold rated PSU maar 1 stap lager dan een Platinum rated PSU. En voor meer kwaliteit ga je soms onevenredig meer betalen. Dus vandaar mijn advies voor de Seasonic.

Maar iedereen mag daarin natuurlijk zijn/haar eigen keuzes maken.
Oke dan zal ik er waarschijnlijk naast zitten ;) Ieder z'n eigen keuze inderdaad. Bij die fractal design voeding heb je wel erg flexibele kabels, zo heb ik een Rm550x waar die kabels nogal stug zijn.

• Erwin186
Zijn er ook al ervaringen met de AMD RX 5600XT? Die schijnt met een geupdate bios nagenoeg de prestaties van de 5700 te halen, maar dan voor een paar tientjes minder. Die zit qua prijs mooi tussen de 1660 Super en 5700 in en vind ik nog wel het overwegen waard als de prestaties inderdaad op dat niveau zijn.

In een artikel op tweakers stond dat de Sapphire versie al over de geupdate specs beschikt en dat zie ik bij bijv. Azerty op de site ook terug. Wel even checken natuurlijk of ook daadwerkelijk die versie er dan in komt.

Reden dat ik dit vraag is dat mijn Benq PD2500Q monitor een 1440p scherm. Ik was in de veronderstelling dat je hiermee prima ook op 1080p kunt gamen, maar dat schijnt er dan wel minder uit te zien dan 1080p op een 1080p monitor. Twijfel dus nu of ik toch niet eens iets betere videokaart moet nemen om gewoon lekker op 1440p te kunnen gamen.

[ Voor 24% gewijzigd door Erwin186 op 29-04-2020 18:43 ]

• MichielK71
@Erwin186
Ik heb zelf geen ervaring met de 5600 XT. Je zou eens kunnen kijken op www.userbenchmark.com. Daar kan je als consument zelf een benchmark draaien en de resultaten delen met de website. Je ziet dus dat heel veel mensen dit doen en zo zie je ook real life resultaten van verschillende gebruikers.

Via deze website kan je ook vergelijkingen doen tussen verschillende zelf samen te stellen systemen. Zo zie je wat voor impact een bepaalde CPU/GPU heeft op je totale systeem.

Verder kan je ook www.passmark.com gebruiken om GPU’s en CPU’s te vergelijken. Zo zie je ook of je niet ineens veel meer gaat betalen voor een beetje meer performance. De meeste ‘bang for your buck’ zie je niet bij de duurste GPU/CPU.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:07

Thomg

Aww yiss

Als je je settings niet al te hoog zet kan je prima gamen op 1440p met een 5600XT.

• Erwin186
Ik heb nog een aantal zaken met elkaar zitten vergelijken en ben nu uitgekomen op 2 configuraties waarvan alleen de videokaart verschilt (GTX 1660 Super vs AMD RX 5700). Het gaat dan om een wat luxere 1660 Super versus één van de goedkoopste RX 5700's.

Het moederbord uiteindelijk aangepast naar de AsRock B450M Pro4 aangezien deze prima aan mijn eisen voldoet en de Mortar voor mij de meerprijs denk ik niet waard is. Ik laat de computer sowieso assembleren, dus bios update om Ryzen 3000 ready te zijn wordt sowieso gedaan.

Variant met Super 1660
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 281,05€ 281,05
1BehuizingenCooler Master NR400 (with ODD)€ 58,90€ 58,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 80,04€ 80,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 835,03

Variant met RX 5700
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 343,95€ 343,95
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 80,04€ 80,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,93

Wat is hiervan de meest verstandige optie? Is een "instap RX5700" een goede keuze, aangezien dit maar 60 euro meer kost, maar volgens mij qua prestaties wel een enorme stap voorwaarts is? Heeft een dergelijke (relatief) goedkopere kaart nog grote nadelen versus de duurdere varianten die richting 400 euro gaan?

En zijn er nog andere mensen, behalve die gereageerd hebben, die nog tips of aanvullingen hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 30-04-2020 15:00 ]

• MichielK71
@Erwin186
Het klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook. Neem de naam van de videokaart "ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC" zet daar review achter in je zoekvenster (Google) en zoek naar een review van deze kaart. Doe hetzelfde met je andere kaart en dan lees je de reviews die je tegenkomt.

Hardware.info test heel veel videokaarten, ook in roundups. Als je dan leest dat kaart A veel geluid maakt en kaart B doet dat niet dan weet je waar de verschillen zitten. Het laatste wat je normaal gesproken wil is een soort van stofzuiger in je PC. Tenzij je altijd met een koptelefoon op zit waardoor je dus geen last hebt van het geluid.

• KopjeKoffie_21
  • Laatst online: 20-11 23:49
Persoonlijk heb ik deze week een vrijwel identieke build besteld. (Zie mijn inventaris)

Hierbij heb ik gekozen voor de red dragon 5700 van PowerColor. Zelf had ik de AsRock variant ook op het oog, maar deze kwam toch slechter uit de tests. Daarnaast ziet die er ook niet uit vind ik zelf, maar dat is natuurlijk geen gegronden reden ;) .

De PowerColor kwam het beste uit al de tests en is momenteel via Amazon relatief goedkoop te krijgen t.o.v. eerdere prijzen (360 euro).

Ik heb voor de PCRD gekozen omdat er een mogelijkheid is om je 5700 met een bios upgrade op te schalen naar fe 5700XT, ik ben van plan dit in de toekomst ook te gaan doen als de kaart al wat ouder is en misschien niet meer zo goed mee gaat. Het leek mij dan handig om de best geteste variant van de 5700 serie te nemen.

Misschien kan dit je helpen om je beslissing te maken:

Vergelijking (let op dit zijn XT modellen, maar geeft wel een indicatie): https://youtu.be/5McVc0SQMHU

Upgrade naar 5700XT BIOS: https://youtu.be/Kt2MUmMt31U

• MichielK71
@Erwin186
Check ook de nieuwe Best Buy guide. Daar zit een gamePC systeem in wat redelijk vergelijkbaar is met jouw systeem/wensen. De maximale prijs voor dat systeem ligt wel lager dan jouw maximum, wat je ruimte geeft om sommige componenten te upgraden.

Zoals @KopjeKoffie_21 hierboven aangeeft is de Powercolor een prima kaart. Laatste test door HW.info kwam deze ook als een van de stilste kaarten uit de bus.

• Erwin186
@KopjeKoffie_21 : Bedankt daar kan ik wat mee! Misschien is het inderdaad wel een beter plan om, als ik voor de 5700 ga, ook gelijk een betere variant te nemen die inderdaad goed gereviewt wordt. Die paar tientjes extra is dan wel het geld waard. Hier ga ik serieus over nadenken.

@MichielK71 : De BBG zal ik nog eens goed doorkijken, die komt inderdaad op 800 euro uit, dus dat biedt inderdaad nog ruimte om her en der wat betere componenten toe te voegen. Ik zou nu met de samenstelling van hierboven, maar dan met Powercolor 5700 net onder de 1.000 euro blijven, dus dat is wel keurig binnen budget.

• KopjeKoffie_21
[quote]Erwin186 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:48:
@KopjeKoffie_21 : Bedankt daar kan ik wat mee! Misschien is het inderdaad wel een beter plan om, als ik voor de 5700 ga, ook gelijk een betere variant te nemen die inderdaad goed gereviewt wordt. Die paar tientjes extra is dan wel het geld waard. Hier ga ik serieus over nadenken.

Ja, zo dacht ik er inderdaad ook over. Op het moment scheelt het misschien 2 tientjes. Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar dit vond ik persoonlijk de moeite waard. Heel veel succes! Ik ben benieuwd naar je keuze.

• Erwin186
Dit is hem uiteindelijk geworden!

1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 258,-€ 258,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,12€ 90,12
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 68,95€ 68,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 890,72

Ik ben uiteindelijk toch voor de 1660 Super en 1TB SSD gegaan. Ik vond de meerprijs van 120 euro voor de RX 5700 het op dit moment niet waard, aangezien ik de afgelopen jaren nauwelijks gegamet heb (eerst maar eens zien hoe vaak ik het echt ga doen). De spellen die ik vooralsnog op het oog heb (Forza Motorsport 7, Forza Horizon 4 en misschien Battlefield oid) kan ik ook prima op de 1660S spelen. Voor toekomstige spellen moet ik dan hooguit de instellingen wat verlagen, wat ik prima vind.

Mocht ik toch veel meer gamen dan verwacht en de 1660S sneller een bottle-neck worden, dan kan ik de 120 euro die ik nu bespaar dan alsnog gebruiken voor een nieuwe kaart.

Nu nog wachten tot de assemblage bij Azerty klaar is! Bedankt allen voor de hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 05-05-2020 17:22 ]

• Erwin186
Vandaag begon ik toch weer te twijfelen over de videokaart. Gezien het 1440p scherm wat ik gebruik vrees ik toch dat de 1660 Super te snel een probleem hiervoor gaat worden. De Radeon 5700 is dan toch een stukje toekomstbestendiger en dat vind ik ook wel heel belangrijk.

Uiteindelijk daarom toch maar voor een Powercolor Radeon 5700 gegaan.

1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 359,94€ 359,94
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,12€ 90,12
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 68,95€ 68,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 992,66

@KopjeKoffie_21 : Bedankt voor de tip over de Powercolor, je hebt me wel een beetje overgehaald om deze uiteindelijk ook te kiezen!

En nu zal ik stoppen met het spammen van mijn eigen topic :+

• KopjeKoffie_21
Veel plezier er mee. Ik heb mijn red dragon vandaag binnen gekregen!

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 22:23
Ik wil precies hetzelfde systeem gaan bestellen maar ik fotoshop veel meer dan ik game
Waarom heb je toch besloten om voor Radeon te gaan

https://www.pugetsystems....R-vs-AMD-RX-5700-XT-1552/

• Erwin186
F0RMaTC schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:07:
Ik wil precies hetzelfde systeem gaan bestellen maar ik fotoshop veel meer dan ik game
Waarom heb je toch besloten om voor Radeon te gaan

https://www.pugetsystems....R-vs-AMD-RX-5700-XT-1552/
Het klopt volgens mij wel dat Nvidia in het voordeel is bij Adobe producten (Lightroom/Photoshop). Volgens mij gebruikt Adobe CUDA (van Nvidia), waardoor Nvidia daar een voordeel heeft. Ik gebruik zelf Capture One en die gebruiken juist OpenCL, waar AMD juist weer een voordeel in schijnt te hebben (maar Nvidia ondersteunt dat wel). Uit de test waar je naar linkt blijkt inderdaad wel dat Nvidia daar beter uit de bus komt, zelfs een 1660 Ti is al sneller dan een 5700 XT.

Ik ben overigens alsnog weer terug geswitcht naar de GTX 1660 Super. Ik kwam erachter dat de nieuwe AMD kaarten op dit moment behoorlijke problemen geven met Capture One (hardware acceleration werkt niet). Aangezien ik dat veel gebruik wil ik niet 50% meer betalen voor iets wat uiteindelijk daarmee niet goed samenwerkt. Daarom toch maar op safe gespeeld (en op budget) en toch de 1660 Super genomen.

Overigens heb je voor Photoshop helemaal geen zware videokaart nodig volgens mij. Een 1660 Super is daarvoor meer dan voldoende. Dat blijkt ook wel uit de test die je noemde, uiteindelijk is Nvidia wel wat sneller, maar de verschillen zijn in de praktijk haast verwaarloosbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin186 op 08-05-2020 09:14 ]

Pagina: 1