Beste opstelling speakers in home cinema ruimte?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Afgelopen maand is bij ons de zolder verbouwd; er is een dakkapel op gegaan en de zolder is in 2 ruimtes verdeeld. 1 Daarvan wordt de nieuwe slaapkamer van mijn oudste zoon, de ander heb ik (uiteraard na zware onderhandelingen met de vrouw :+) toegewezen gekregen, yay!
Hierdoor gaat er dit jaar een lang gekoesterde wens van mij in vervulling: ik krijg m'n eigen Mancave / kantoor :*)

Wat ik, naast een bureau met 2 schermen aan de muur, vooral wil is:
  • Beamer
  • Projectiescherm (scherm zal ergens tussen de 100 en 120 inch uit komen)
  • Dolby Atmos Surround systeem
Over een week of 4 zal de afwerking ook klaar zijn, en dan kan ik met het leukste gedeelte beginnen: het aanschaffen van audio en video apparatuur! 8)
Ik loop helaas wel tegen een, in theorie, groot probleem aan omdat ik in de voorbereiding ergens niet voldoende rekening mee heb gehouden.
Zie hieronder een plattegrond van de zolder. De maten van de muren zijn kloppend, de meubels zijn niet geheel op schaal maar meer een indicatie van de opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL2g7GFAkbUT9Xw38WQpz8Br-t0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ALA91EYgVq5jSFDSWil1P8g.jpg?f=fotoalbum_medium

P = wand waar projectiescherm aan hangt
C = Center Speaker (waarschijnlijk net iets onder scherm)
R = Rear Speakers
A = Mogelijke locatie front speakers
B = Alternatieve locatie front speakers
Atmos en sub nog niet ingetekend.

Mijn "probleem" gaat over de front speakers. Oorspronkelijk was mijn idee om als frontspeakers vloerstaanders op locatie A te zetten. Leek mij ideaal. Ware het niet dat ik er geen rekening mee had gehouden dat het stukje muur bij de rechter front speaker te ondiep is. Dit is max 8cm, terwijl een staander al gauw 20cm diep is volgens mij? Achteraf gezien had ik de deur beter in het muurtje er naast gehad, maar goed, dat is nu eenmaal zo en ga ik niet over treuren. De deur opent naar binnen, dus dat zou betekenen dat die speaker constant verplaatst moet worden. Een ander alternatief naast verplaatsen is hoog (boven de deur) wandspeakers plaatsen i.p.v. vloerstaanders. Daar heb ik nog zo'n 20cm over. Eerlijk gezegd lijken beide alternatieven mij niet ideaal.

Daarom denk ik er aan om óf wandspeakers óf vloerstaanders op locatie B te plaatsen. Dat heeft als nadeel dat het wat rommelig staat, maar daar kan ik mee leven. Belangrijker vind ik of dit niet de geluidskwaliteit nadelig beïnvloed. Bijvoorbeeld dat geluiden niet van de goede locatie lijken te komen, maar dat is misschien goed in te regelen met een (goede) receiver?

Let wel: ik ben absoluut geen audiofiel die alles tot op detail hoort, maar stoor mezelf wel snel aan bepaalde onregelmatigheden. De set die er zal komen te staan wordt geen budget set, maar ook zeker geen high-end. Gezien de grootte van de kamer zijn wandspeakers waarschijnlijk meer dan afdoende voor een prima geluid.

Is B een wijze keuze? Hieronder nog een aantal foto's van work-in-progress.

Oh ja: er zitten rolluiken geïntegreerd in het dakkapel die volledig verduisterend zijn en er zitten verder geen ramen in de kamer. Dus daar heb ik wél rekening mee gehouden in de voorbereiding :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3szHqepy8qR5ZpYju7a8HBMxFTU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efrIbithXzPvln3F9DwV2Jin.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l511eQuTAbxNQ5iglHBxpbuReYI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr5qwxUObt33I86GBCZP6pLA.jpg?f=fotoalbum_medium

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 23:41
Het is maar gipsplaat ik zou de deur verplaatsen.
Wil je dat niet knip eens een stuk papier op maat van een vloerstaander, en kijk hoe ver je deur open kan.
Je mag de fronts iets indraaien naar de zitplaats krijg je ook meer ruimte voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-06 14:30
Ik zou ook de deur verplaatsen, dat maakt de ruimte voor andere doeleinden ook meer geschikt.

Optie b zou voor mij on wall speakers zijn, onder voorbehoud dat muziek minder belangrijk is voor je. Optie B voor de front speakers lijkt mij geen goede keuze, dan zou ik in dit geval positionering boven speaker kwaliteit kiezen. Een sub is dan wel noodzakelijk.

Wat ga je met je rears speakers doen, daar zou ik plafond speakers voor nemen, en gelijk bedrading voorzien voor atmos speakers.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 23:41
Voor de rears zou je bipolen 140cm hoog achter de bank tegen de muur kunnen hangen in lijn met de fronts.
Atmos wel in het plafond kijk op de site van dolby voor de beste plaatsing.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 28-04-2020 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Als je goede opstelling wilt dan zal ik zowie zo volgende anders doen.
1. Atmos skippen. Ik weet niet wat jou film materiaal wordt. Maar wat ik jou wel kunt vertellen is dat heel beperkt goed Atoms materiaal is of materiaal wat Front Height ondersteund.
In de praktijk zal dit in houden dat bij 9 van 10 keer atmos luidsprekers helemaal niks doen wat zonde geld is.
(Ik heb zelf geprobeerd, werkt perfect bij demo flimpjes. Totdat je netflix of een dvd pakt en dan doen die extra luidsprekers niks meer of geven enkel wat zachte omgevings geluiden van film weer (geen speciaal effects). Zonde van je geld.

2. Bank van de muur. Als je een goede Dolby surround ervaring wilt zal ik je bank op 2/3 van de kamer plaatsen. Want met de bank tegen de achtermuur ga je nooit een mooie surround ervaring krijgen. Ook wordt veel moeilijker om de lage tonen mooi te krijgen wanneer je zo tegen de achter muur aan zit.

3. Kiezen voor boekenplank luidsprekers.
Makkelijker te plaatsen. Heden daagse boekenplank luidspreker gaat makkelijk tot 80 a 60hz. En voor daar onder heb je subwoofer. Een zuil gaat daardoor weining toevoegen. Steker nog het geluidsbeeld wordt er alleen mooier op wanneer je zoveel mogelijk met gelijke luidsprekers werkt, dus 4 zelfde boekenplank luidsprekers en bij horende center.

4. Is niet mogelijk om de deur naar buiten open te laten gaan? Mocht dit niet mogelijk zijn en de deur verplaaten ook geen optie is, zou dan mogelijk zijn om je setup een kwartslag te draaien.

5. Surrounds is mijn ervaring dat het mooist geluid geeft om deze hoog aan de muur op te hangen waarbij ze gericht zijn naar de luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Dank voor de reacties :)
Goofy1978 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:39:
Het is maar gipsplaat ik zou de deur verplaatsen.
Wil je dat niet knip eens een stuk papier op maat van een vloerstaander, en kijk hoe ver je deur open kan.
Je mag de fronts iets indraaien naar de zitplaats krijg je ook meer ruimte voor de deur.
DjaRoel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:10:
Ik zou ook de deur verplaatsen, dat maakt de ruimte voor andere doeleinden ook meer geschikt.

Optie b zou voor mij on wall speakers zijn, onder voorbehoud dat muziek minder belangrijk is voor je. Optie B voor de front speakers lijkt mij geen goede keuze, dan zou ik in dit geval positionering boven speaker kwaliteit kiezen. Een sub is dan wel noodzakelijk.

Wat ga je met je rears speakers doen, daar zou ik plafond speakers voor nemen, en gelijk bedrading voorzien voor atmos speakers.
Om maar meteen op de optie deur verplaatsen in te haken: ga ik niet doen :P
Reden is dat het er allemaal net in zit, strak is, en ik de kamer i.v.m. op korte termijn geboorte van een dochter eigenlijk z.s.m. klaar wil hebben. Dus eigenlijk zoek ik naar een alternatief om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.

En inderdaad, muziek is voor mij (zeker in deze ruimte) minder belangrijk. Het gaat echt om het geluid tijdens films en games.
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:38:
Als je goede opstelling wilt dan zal ik zowie zo volgende anders doen.
1. Atmos skippen. Ik weet niet wat jou film materiaal wordt. Maar wat ik jou wel kunt vertellen is dat heel beperkt goed Atoms materiaal is of materiaal wat Front Height ondersteund.
In de praktijk zal dit in houden dat bij 9 van 10 keer atmos luidsprekers helemaal niks doen wat zonde geld is.
(Ik heb zelf geprobeerd, werkt perfect bij demo flimpjes. Totdat je netflix of een dvd pakt en dan doen die extra luidsprekers niks meer of geven enkel wat zachte omgevings geluiden van film weer (geen speciaal effects). Zonde van je geld.

2. Bank van de muur. Als je een goede Dolby surround ervaring wilt zal ik je bank op 2/3 van de kamer plaatsen. Want met de bank tegen de achtermuur ga je nooit een mooie surround ervaring krijgen. Ook wordt veel moeilijker om de lage tonen mooi te krijgen wanneer je zo tegen de achter muur aan zit.

3. Kiezen voor boekenplank luidsprekers.
Makkelijker te plaatsen. Heden daagse boekenplank luidspreker gaat makkelijk tot 80 a 60hz. En voor daar onder heb je subwoofer. Een zuil gaat daardoor weining toevoegen. Steker nog het geluidsbeeld wordt er alleen mooier op wanneer je zoveel mogelijk met gelijke luidsprekers werkt, dus 4 zelfde boekenplank luidsprekers en bij horende center.

4. Is niet mogelijk om de deur naar buiten open te laten gaan? Mocht dit niet mogelijk zijn en de deur verplaaten ook geen optie is, zou dan mogelijk zijn om je setup een kwartslag te draaien.

5. Surrounds is mijn ervaring dat het mooist geluid geeft om deze hoog aan de muur op te hangen waarbij ze gericht zijn naar de luisterpositie.
1. Goed om te weten :)
2. Bank wil ik sowieso iets van de muur plaatsen, maar gezien de "maar" 4,1 meter naar de wand ook weer niet te ver. Is het ook niet zo dat rear speakers onder een behoorlijke hoek schuin naast de bank kunnen / moeten staan voor een goed effect?
3. Ik neig momenteel sowieso naar boekenplank speakers. Juist optie B lijkt me daarvoor geschikt omdat ik ze aan de muur, goed gericht naar de luisterpositie kan ophangen.
4. Is helaas geen optie, ruimte op de gang is te beperkt. Kwartslag draaien denk ik ook niet, gezien die muur i.v.m. schuine wand te weinig oppervlakte heeft.
5. Dat wil ik idd nog wel proberen, plafond van dakkapel is daar wel geschikt voor denk ik.

Kijk, ik snap dat het geen perfecte ruimte is voor een ultieme dolby setup, maar met wat tweaks (lees: positionering speakers / instellingen versterker qua afstand moet er voor mijn gevoel toch een behoorlijk geluid uit te persen zijn?

Nogmaals: ben geen audiofiel, wil gewoon een leuk geluid met indien mogelijk graag goede surround :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

2. De surrounds zal ik altijd recht op de luisterpositie richten zodat je goed kunt horen wanneer het geluid van achteren komt in de plaats van dat de gehele ruimte met geluid wordt gevuld waarbij je niet kunt horen waar dit vandaan komt.

Over je fronts gesproken. Ik denk dat je gewoon moet proberen hoe het klinkt als je ze beide op plek B neetzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:01
Als je nu je bureau op de plek van de center zet. En de plek van je bureau voor projectie gebruikt?

Dan lijkt mij in 1 klap alle plaatsing problemen opgelost. En in mijn ervaring zou ik hoogte speakers (Atmos) zeker plaatsen, ik heb er veel plezier van en je krijgt een echte soundbubble waar je in zit. Ik heb zowel een volledig 7.2.4 systeem als een 5.1 en ik weet het wel( :+ misschien een slechte vergelijking maar alsnog)

[ Voor 38% gewijzigd door LuisjeNL op 29-04-2020 23:31 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 13:25
En wat als je de boekenplankspeakers als fronts op locatie B zet en op oorhoogte aan de muur hangt? Kabels netjes wegwerken en je staat helemaal niet zo rommelig als je denkt, denk ik. :P
LuisjeNL schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:26:
Als je nu je bureau op de plek van de center zet. En de plek van je bureau voor projectie gebruikt?

Dan lijkt mij in 1 klap alle plaatsing problemen opgelost. En in mijn ervaring zou ik hoogte speakers (Atmos) zeker plaatsen, ik heb er veel plezier van en je krijgt een echte soundbubble waar je in zit. Ik heb zowel een volledig 7.2.4 systeem als een 5.1 en ik weet het wel( :+ misschien een slechte vergelijking maar alsnog)
Kan niet ivm het schuine dag op de plaats van het bureau, zie zijn post boven je.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Malfoi als hij nou de schuine wand doortrekt met een doek? Speakers kunnen er dan achter en het scherm erop

Of ik lees zijn foto en uitleg compleet verkeerd :-)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 13:25
LuisjeNL schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:18:
@Malfoi als hij nou de schuine wand doortrekt met een doek? Speakers kunnen er dan achter en het scherm erop

Of ik lees zijn foto en uitleg compleet verkeerd :-)
Je bedoelt dat ie de "zijwand" van de dakkapel doortrekt?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Malfoi

Exact, die ruimte heb je sowieso al nodig voor speakers dus in principe mis je die ruimte niet, enkel je scherm komt wat verder naar voren.

Maar misschien kan @Denman nog wat extra foto's plaatsen mocht hij deze insteek de moeite waard vinden.

Speakers op plaats B en de bank nog naar voren zetten voor een goed surroundbeeld word wel erg breed aan de voorkant.

Maar dat is uiteraard vanuit een plaatje gezien, zonder weet van bv de bank(of stoelen) is het lastig passen en meten :)

[ Voor 104% gewijzigd door LuisjeNL op 30-04-2020 13:57 ]

Lichtpuntje...

Pagina: 1