Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Hallo allen,

Ik heb net een nieuwbouwhuis gekocht. De bouw is nog niet begonnen dus nu nog mooi de tijd om te onderzoeken wat ik kan doen met domotica. Het is niet zo dat ik alles tot in de puntjes geautomatiseerd wil hebben.

Wat ik u in het oude huis gebruik:
- Philips Hue verlichting
- Harmony hub
- Koogeek WiFi smart plug
- Sonos

In het nieuwe huis komt een warmte pomp (type nog onbekend) een zonnepanelen systeem (type onbekend) en wtw unit type onbekend

Alleen in deze systemen zitten gegevens die nuttig kunnen zijn lijkt me. Zijn er types die zich beter lenen tot uitlezen? Gezien het gas loos is zal alles draaien om stroom (verbruik)
Wat zijn andere domotica onderdelen die volgens jullie een must zijn in een (nieuwbouw) huis.

Ben erg benieuwd waar jullie mee komen. Van in huis tot buiten huis/tuin. Van slimme stopcontacten tot camera’s en deurbellen. P1 monitoring en slimme tuin sproeier.. Ik ben niet van plan om het hele huis in 1 keer te voorzien, maar ik ben op zoek naar een richting/plan voor een systeem dat uitbreidbaar is. Niet te moeilijk in installatie. Bedienbaar met smartphones (liefst ook door mijn vriendin 8)7 )

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06 17:15
Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar denk meer aan het automatisch aansturen van zonwering op warme dagen en tuinbewatering. Mooi zou zijn als je het warmwatervat wat verder kan opstoken als je meer energie opwekt dan verbruikt (en salderen voorbij is)

Lampjes en spraakbesturing vind ik maar suf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-06 22:07
Ik kan geen advies geven welk domotica systeem je moet nemen. Maar zorg bij de bouw voor voldoende loze leidingen naar alle hoeken van je huis, zodat je overal kabels naar toe kan trekken en in de toekomst flexibel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
Zonwering is inderdaad een leuke optie. Of ik het gelijk vanaf het begin wel en of het budget dat toelaat denk ik niet. Echter zou ik wel willen dat de basis goed in staat is zoiets te doen.

Sommige dingen worden interessant zodra ze aan de soldering gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Afgelopen week is mijn woning opgeleverd, jammer genoeg te weinig rekening gehouden met contactdozen op vreemde plaatsen. Zo heb ik vandaag diverse leidingen gefreesd, voor bijvoorbeeld bij de gordijnen, zodat ik de stekker van mijn Slide systemen hoog op de wand kan inpluggen, zonder een kabelgoot of iets anders te gebruiken. Gezien de buitenwanden prefab waren, zijn ze bikkelhard. Dus als ik een tip mag geven, dan is het over dit soort dingen nadenken. Dan voorkomt een hoop stof nadien.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LNWMYGz/C2-D11982-27-F4-453-F-9519-101-A06-D19234.jpg

(Eerste doos zat toch te laag, dus wat hoger geplaatst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-06 20:08
Je gaat een stap te ver. Je bent al bezig met oplossing te implementeren. Nu praat je over Philip Hue, maar waar praat je over een paar jaar over? Je moet ervoor zorgen dat je huis future proof is op domotica gebied. Denk aan:

- één centrale plek voor je ICT gerelateerde zaken, bijvoorbeeld patchkast
- Overal netwerkaansluiting
- Loze leidingen naar elke ruimte.
- Bezuinig niet op een goedkope omvormer. Die dingen zijn vaak lastig uit te lezen.
- Zorg dat je op elke verdieping een Accesspoint kan hangen. Ik heb in woonkamer, gang en zolder een loze leiding uit plafond voor een accesspoint die ik via POE van stroom voorzie.
- Zelf draai ik volledig Hue (mede dank aan Ikea), maar daar heb ik bijpassen schakelaar van B&J friends of hue. Zodat opa en oma ook de lampen aan kunnen zetten.
- Zelf heb ik één dikke leiding van meterkast naar zolder laten trekken. Puur voor later mocht er ooit wat komen. In dat geval kan ik altijd van de garage naar zolder komen en daar verder.

Systemen die ik heb draaien:
- Domoticz
- Node-red (voor uitlezen Kwh meter warmtepomp.. want ja, de wp is behoorlijk positief over zijn cijfers)
- Pi voor uitlezen zonnepanelen en uploaden naar pvoutput.

Dingen die ik onderschat heb:
- Roosters in ramen; achteraf zou ik heel graag duco roosters willen. Tis me van te voren gezegd, maar door geld niet gedaan. Dure besparing...
- Ben vergeten leiding te leggen van de ene kant van zit gedeelte naar andere kant van zit gedeelte. Dit ivm boxen etc. Alhoewel ik zie dat je sonos wilt.

Ding waar ik zeer blij mee ben:
- Ik heb veel geld uitgegeven aan Duco systeem (upgrade van silence naar focus). Hierdoor kan ik elke kamer, waar leidingen lopen, uitlezen via modbus en apart aansturen.

Ik zou zo niet weten waar je de smartplug voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
De lijst met spullen die ik heb, is door de jaren heen gegroeid, dat gebruik ik nu in mijn huidige woning.

Loze leidingen neem ik al een aantal van mee, er zitten aantal standaard in de woning. Op elke verdieping komt er 1 in het plafond voor de ap’s (ubiquity) die ik nu al draai. Veel stopcontacten blijven op de standaard plek, en worden zo nodig zelf uitgebreid zoals het nu lijkt.

Smart plug die ik nu heb is voor wat verlichting in de tuin die niet allemaal hue is. En voor het aansturen van de elektrische dekens in bed. Die kunnen op afstand aan en uit gezet worden. Dat je het stroomverbruik er van kunt lezen is een gadget functie, niet noodzakelijk.

Pagina: 1